Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hauskaa, kun mun teineille Itä-Helsinki tarkoittaa miljonäärien asuinaluetta

Vierailija
23.08.2025 |

Olen itse alunperin Espoosta, ja Itä-Helsingin maine oli jo nuoruudessani samahko kuin nyt. Asuttiin omien tyttärieni lapsuus pienessä kaupungissa ja muutettiin Helsinkiin, kun vanhempi meni lukioon. Molemmat opiskelevat nyt itähelsinkiläissä ns. eliittilukiossa, jossa opiskelukaverit ovat todella varakkaita, siis varmaan miljonääriperheistä, isot talot meren rannalla, hienot veneet jne.

Niin olen useamman kerran kuullut, kun tytöt puhuvat, että vau, joo, se on Itä-Helsingistä tai jotain, joo, sen isä kustansi koko kaveriporukan laskettelulomalle, hyvähän itähelsinkiläisten on jne.

Eli heille itähelsinkiläisyys tarkoittaa ihan muuta mitä mediassa puhutaan. Me siis emme asu idässä itse, vaan viihtyisällä pientaloalueella, hyvin toimeentulevaa aluetta, mutta ei ole sellaista vau-efektiä, kun koulukavereiden kotona.

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta eliittilukio tarkoittaa juuri sitä, että vanhemmilla on rahaa, äänestetään kokoomusta tai rkp, lapsilla jo kovat arvot ja vähempiosaisia pilkataan

Ei se sitä tarkouta vaan sitä että lukion pääsyraja on hyvin korkea ja opiskelija-aines senmukainen. Ei liity rahaan yhtikäs mitenkään.

Vierailija
142/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Helsingissä ei ole eliittilukioita.

Sanoo maalainen. 

Kulosaaren yhteiskoulun lukioon on keskiarvo vuodesta toiseen yli 9,5.

Mutta tietysti  Tohmajärvellä on parempi.

Tiedoksi maalaiselle: Kulosaari on Kaakkois-Helsinkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Helsingissä ei ole eliittilukioita.

Sanoo maalainen. 

Kulosaaren yhteiskoulun lukioon on keskiarvo vuodesta toiseen yli 9,5.

Mutta tietysti  Tohmajärvellä on parempi.

Tiedoksi maalaiselle: Kulosaari on Kaakkois-Helsinkiä.

Itä-Helsinkiä on Kulosaari. 

Vierailija
144/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä idässä on erinomaista, täällä rikkaat ovat monesti sellaisia, joille menestys ei ole "noussut hattuun". Esimerkiksi meidän taloyhtiössä asuu useampikin veroluettelossa korkealle sijoittuva, mutta eipä heistä kukaan mitään numeroa tee, kaikista vähiten he itse itsestään. Aivan erilainen henki kuin esimerkiksi Espoossa. 

Olen asunut 40 vuotta Espoossa (siitä 35 vuotta pientaloalueella), mutta en ole vielä kertaakaan kohdannut naapureita, jotka tekisivät itsestään numeroa tai joille menestys olisi noussut hattuun. Missäpäin Espoota niitä on?

Samaa mietin.

Vierailija
145/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi rikkaiden lapset päätyvät eliittilukioon, jos sinne mennään vain keskiarvolla? Kertokaapa se.

Ettei olis isukilla suhteita koulun johtokuntaan.

S2 oppilaiden joukossa on kyllä helppo saada hyviä arvosanoja.

Tässä ei saa synergiaetua. Jos luokan oppilaista 70% haluaa yliopistoon, auttaa sen myös heikoimpia oppilaita menestymään. Sen sijaan jos luokasta 70% oppilaista ei ole ammatillisia/koulutuksellisia tavoitteita, heikentää se myös lahjakkaiden oppilaiden menestymistä. Siksi vanhemmat haluavat koulushoppailla, jotta oma lapsi pääsee samaan kelkkaan menestyvien kanssa.

Vanhemmat etsii myös suhteita itselleen ja lapsille. Voivat olla silti ihan yhtä ongelmaisia. Varallisuus vaan peittää joitakin ongelmia helpommin

No itse kasvoin pienituloisessa yh-perheessä Itä-Helsingissä. Olin lukiossa vapaaoppilaana (lukio oli silloin maksullinen, mutta pienituloisen vanhemman lapsi saattoi saada vapautuksen lukukausimaksuista, kirjat piti maksaa itse). 

Paras ystäväni Itä-Helsingissä oli varakkaan ruotsinkielisen perheen lapsi. Hänellä oli vanhempien rahat ja kannustus kouluttautua pitkälle. Oltiin kymmenvuotiaaksi asti kaverin kanssa samassa koulussa, sitten hän jatkoi ruotsinkielisiin kouluihin, ne olivat niitä sen ajan eliittikouluja kai. 

Kaverini valmistui ylioppilaiksi, muttei sen jälkeen ole opiskellut missään, jotain kursseja käynyt, ollut työelämässä.

Itse olen kandi, maisteri ja viittä vaille tohtorikin kohta. Lukion 2. luokan jälkeen kun täytin 18-vee, en ole saanut vanhemmilta mitään tukea rahallista enkä muutakaan tukea opintoihin, kaikki omilla resursseilla.

Suomessa on ollut mahdollista päästä opinnoissa pitkälle, jos on ollut älliä ja kiinnostusta vaikkei ole käynyt "eliittilukiota" eikä ole ollut vanhempien rahoja tai tukea. Kaverini ei ole koskaan ollut kiinnostunut opiskelemaan, vaikka olisi ollut kaikki mahdollisuudet. Ihan fiksukin on ja ollut arvostettu työntekijä myös. Hyvin paljon oma persoona ja kiinnostuksen kohteet vaikuttavat. 

Vierailija
146/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastusten kautta olen tutustunut itäisen Helsingin vanhan rahan väkeen. Jos espoolaisella on kova tarve tuoda espoolaisuuttaan ja varakkuuttaan esille, näiltä itäisemmiltä lajitovereilta sellainen tarve puuttuu. Päinvastoin, varakkuus käy ilmi talon, auton tai veneen koosta, mutta ei koskaan siten, että sitä itse tuotaisiin esille. Lisäksi olen huomannut sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he puhuvatkin ihan normaalisti, eikä narisemalla nokkaansa.

Espoossa ei tarvitse tuntea ketään, kun wannaberikkaat ovat kertoneet sinulle olevansa rikkaita. Itä-Helsingissä se kaikista arkisin ja tavallisin naapuri kerrostalon rappukäytävästä saattaa yllättäen osoittautua todella rikkaaksi. Meidän muksu pelasi aikoinaan futista kaupunginosajoukkueessa. Hyvin siihen joukkueeseen mahtui monenlaisesta taustasta lapsia. Joku oli työttömän yh:n, joku ison yrityksen johtajan lapsi. Kavereita oli

Minusta edelleenkin Idässä on sellainen rennompi fiilis kuin muualla.

Vierailija
147/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä Itä-Helsingissä mitään miljonäärejä ole. Teinisi taitavat olla vähän tyhmiä, ap.

Vierailija
148/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä Itä-Helsingissä mitään miljonäärejä ole. Teinisi taitavat olla vähän tyhmiä, ap.

On niitä täällä vaikka miten paljon

Vierailija
149/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Suomessa ei kovin monta miljonääriä ole.

Vierailija
150/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ihan tässä heti Marjaniemessä on paljon. Samoin Jollaksessa, Tammisalossa, Kulosaaressa,Vartiokylässä, Karhusaaressa.

Meidän naapurillakin laiturissa veneen lisäksi oma lentokone

Vierailija
151/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsena idässä, siellä oli luontoa ja melko turvallista vaikka ei aina. Keskusta alue tuntui vieraalta ja harmaalta, jopa ankealta. 

Vierailija
152/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ihan tässä heti Marjaniemessä on paljon. Samoin Jollaksessa, Tammisalossa, Kulosaaressa,Vartiokylässä, Karhusaaressa.

Meidän naapurillakin laiturissa veneen lisäksi oma lentokone

Eivät ne mitään miljonäärejä ole. 

Vierailija
153/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä itäsessä helsngissäkin ökyaluieta, esim. Jollas.

Mitäs koulua ne ap:n lapset käyvät?

Vierailija
154/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä idässä on erinomaista, täällä rikkaat ovat monesti sellaisia, joille menestys ei ole "noussut hattuun". Esimerkiksi meidän taloyhtiössä asuu useampikin veroluettelossa korkealle sijoittuva, mutta eipä heistä kukaan mitään numeroa tee, kaikista vähiten he itse itsestään. Aivan erilainen henki kuin esimerkiksi Espoossa. 

Olen asunut 40 vuotta Espoossa (siitä 35 vuotta pientaloalueella), mutta en ole vielä kertaakaan kohdannut naapureita, jotka tekisivät itsestään numeroa tai joille menestys olisi noussut hattuun. Missäpäin Espoota niitä on?

Samaa mietin.

Laaksolahti, Tapiola esim.

Vierailija
155/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhukoulu terminä raflaava. Olen käynyt itä-Helsingin koulut ja erinomaista opetusta. Mieluusti vein omat lapsetkin itä-helsinkiläisiin kouluihin joissa opetuksen taso ei omilta opiskeluajoiltani laskenut lainkaan, päinvastoin. Ja ei olla köyhiä vaan keskiluokkaisia omistusasunnossa asuvia korkeakoulutettuja. Muiden ylimalkaisten ennakkoluulojen takia saanut asunnonkin ostettua halvalla alueella jossa kaikki palvelut ja joukkoliikenne kodin vieressä

Vierailija
156/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen Helsingistä paljonkin keskiluokkaisia, jotka asuu vuokralla. Erilaisia syitä, kaikkien syitä en edes tiedä.

Niinpä mun tuttu asuu vuokralla Itä-Helsingissä, mutta omistaa yrityksen ja vieläpä sijoitusasunnonkin. 

Vierailija
157/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasisti maksaa mieluummin vuokra-asunnosta toisella puolella Helsinkiä kuin ostaa asunnon itä-Helsingistä. On ne eri etnisyydet sen verran jänniä ettei omaa Taavi-Petteriä haluta päästää leikkimään kansainvälisemmän ikätoverin kanssa. 

Vierailija
158/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartiokylä, Jollas, Aurinkolahti, Marjaniemi esimerkkejä jossa miljonäärejä idämpänä. Myös Rastilan rannan seudulla miljonääriä rantarivarissa. Ei kaikki rikkaat halua asua keskustassa jossa olematon luonto, autolla liikkuminen surkeaa ja pikkukuppilan sijaan isoa baaria kodin kyljessä tuoden isommalta laumalta kovaäänisempää viikonloppurellestystä 

Vierailija
159/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasisti maksaa mieluummin vuokra-asunnosta toisella puolella Helsinkiä kuin ostaa asunnon itä-Helsingistä. On ne eri etnisyydet sen verran jänniä ettei omaa Taavi-Petteriä haluta päästää leikkimään kansainvälisemmän ikätoverin kanssa. 

Eri koulujen väliset erot ovat pahimmillaan kaksi vuotta.

Vierailija
160/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin Pietarissa eliittilukion, nämä tsuhna"eliitit", jotka luulevat olevansa jotain, ovat hyvinkin metsäläisiä todelliseen tyyliin ja multibiljonääririkkaisiin verrattuna. Ainoastaan yksi ikävä tapahtuma varjosti abi-vuottani, hyvän koulututtavan isä päätti hypätä korkeasta ikkunasta, vaikka mitään selkeää syytä moiselle teolle ei ollut. Onneksi perheen rahat oli turvattu, ja silloinen tuttavani asuukin nykyään Lausannessa, vaikka matkusteleekin paljon diplomaattitehtävien vuoksi.

Eli kyllä idässä on paljon eliittiä, mutta tämän ketjun aiheena oleva alue ei vaan ole riittävän idässä ollakseen todellisen maalimanluokan eliitin asuinpaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi