Hauskaa, kun mun teineille Itä-Helsinki tarkoittaa miljonäärien asuinaluetta
Olen itse alunperin Espoosta, ja Itä-Helsingin maine oli jo nuoruudessani samahko kuin nyt. Asuttiin omien tyttärieni lapsuus pienessä kaupungissa ja muutettiin Helsinkiin, kun vanhempi meni lukioon. Molemmat opiskelevat nyt itähelsinkiläissä ns. eliittilukiossa, jossa opiskelukaverit ovat todella varakkaita, siis varmaan miljonääriperheistä, isot talot meren rannalla, hienot veneet jne.
Niin olen useamman kerran kuullut, kun tytöt puhuvat, että vau, joo, se on Itä-Helsingistä tai jotain, joo, sen isä kustansi koko kaveriporukan laskettelulomalle, hyvähän itähelsinkiläisten on jne.
Eli heille itähelsinkiläisyys tarkoittaa ihan muuta mitä mediassa puhutaan. Me siis emme asu idässä itse, vaan viihtyisällä pientaloalueella, hyvin toimeentulevaa aluetta, mutta ei ole sellaista vau-efektiä, kun koulukavereiden kotona.
Kommentit (176)
Melkein kaikissa huonomaineisissa alueissa on myös niitä hyviä alueita, onhan vaikka Korsossakin sellainen upea metsäinen omakotitaloalue, joka on kuin toisesta maailmasta, kuin ostarin ympäristö.
Usein näissä on vain se huono puoli, että näillä alueilla ei ole omaa koulua näille paremman väen asukeille ja lapset joutuvat sinne kauhukouluihin ja siitä ei hyvää seuraa ja tämän takia monet perheelliset välttelevät näitä asuinalueita kokonaan, mikäli vain taloudellinen tilanne sallii.
itäkeskus, Mellunmäki ja Vuosaari eivät kata koko Itä-Helsinkiä, näin se menee.
Usein näissä on vain se huono puoli, että näillä alueilla ei ole omaa koulua näille paremman väen asukeille ja lapset joutuvat sinne kauhukouluihin ja siitä ei hyvää seuraa ja tämän takia monet perheelliset välttelevät näitä asuinalueita kokonaan, mikäli vain taloudellinen tilanne sallii.
Helsingissä pystyy erinomaisen hyvin laittamaan lapsensa myös muualle kuin lähikouluun. Itse tunnen yhden ainoan itähelsinkiläisen perheen, jonka lapset meni lähikouluun ja hekin kävi sitten KSYKin lukion.
Nämä tyttärieni lukiokaverit ovat kyllä hyvin oppineet, en tiedä, missä kouluissa ovat olleet, mutta sisäänpääsyyn vaadittiin esikoisella melkein kympin keskiarvo ja nuoremmallakin pitkälti yli ysin. Eli ihan hyvää on seurannut.
Hyvänen aika, eikö tuollainen eliittilukio syrji vähempiosaisia, näihin täytyy sallia pääsy kaikille.
Rakkaudella: Vihreä liitto.
Käsittääkseni Suomen kaikki lukiot ovat maksuttomia, eli vähäosaiset pääsevät niihin myös, keskiarvolla sinne mennään.
Se on sitten toinen yhteiskunnallinen kysymys, miksi ovat niissä vähemmistönä. Onko meillä kansakuntana varaa menettää älykkäitä nuoria vain siitä syystä, että perheensä ei kannusta opiskeluun.
Asuihan se Tuula Haatainenkin Itä-Helsingissä Tammisalossa eikä ollut mitään mm-ongelmaa huomannut ;)
Ei sitä Tammisalossa, Jollaksessa, Marjaniemessä ja Kulosaaressa asuessa välttämättä huomaa...
Ei kovin fiksuja teinejä.
Sanoisin rumemminkin, mutta en nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin fiksuja teinejä.
Sanoisin rumemminkin, mutta en nyt viitsi.
Lähinnä kaltaisesi juntit ei tunne Helsinkiä.
Onko sun teinit jotenkin vajaita? Vai ootko sä joku kiinteistövälittäjä,joka koittaa parantaa itä hesan mainetta :D
Vierailija kirjoitti:
Onko sun teinit jotenkin vajaita? Vai ootko sä joku kiinteistövälittäjä,joka koittaa parantaa itä hesan mainetta :D
Juntti täällä taas riehumassa. Juu, varmasti pitää vauva.fi:ssä mainostaa miljoonakämppiä ;)
Vierailija kirjoitti:
Itä-Helsingissä ei ole eliittilukioita.
Sanoo maalainen.
Kulosaaren yhteiskoulun lukioon on keskiarvo vuodesta toiseen yli 9,5.
Mutta tietysti Tohmajärvellä on parempi.
Tuossa junteille Itä-Helsinkiä:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot?pagination=1&sortBy=price_d…
Vähän lapselliselta kuulostaa. Itä-Helsinki on niin suuri alue, että jokaisen Helsinkiä tuntevan täytyisi tietää, että siellä on monenlaisia asuinalueita.
Eiköhän he kuitenkin opi nopeasti sen, että itä on huono ja länsi hyvä. Vaikka idässä on kalliita alueitakin.
No niinhän se onkin. Siis ne saaret siellä ja merenranta mantereellakin.