Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hauskaa, kun mun teineille Itä-Helsinki tarkoittaa miljonäärien asuinaluetta

Vierailija
23.08.2025 |

Olen itse alunperin Espoosta, ja Itä-Helsingin maine oli jo nuoruudessani samahko kuin nyt. Asuttiin omien tyttärieni lapsuus pienessä kaupungissa ja muutettiin Helsinkiin, kun vanhempi meni lukioon. Molemmat opiskelevat nyt itähelsinkiläissä ns. eliittilukiossa, jossa opiskelukaverit ovat todella varakkaita, siis varmaan miljonääriperheistä, isot talot meren rannalla, hienot veneet jne.

Niin olen useamman kerran kuullut, kun tytöt puhuvat, että vau, joo, se on Itä-Helsingistä tai jotain, joo, sen isä kustansi koko kaveriporukan laskettelulomalle, hyvähän itähelsinkiläisten on jne.

Eli heille itähelsinkiläisyys tarkoittaa ihan muuta mitä mediassa puhutaan. Me siis emme asu idässä itse, vaan viihtyisällä pientaloalueella, hyvin toimeentulevaa aluetta, mutta ei ole sellaista vau-efektiä, kun koulukavereiden kotona.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi rikkaiden lapset päätyvät eliittilukioon, jos sinne mennään vain keskiarvolla? Kertokaapa se.

Ettei olis isukilla suhteita koulun johtokuntaan.

S2 oppilaiden joukossa on kyllä helppo saada hyviä arvosanoja.

Vierailija
62/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi s2-oppilaiden joukossa on helppo saada hyviä numeroita? Kun kaikkialla puhutaan, että he hidastavat ja edes peruasioita ei ehditä oppia. Valtakunnalliset kokeet kuitenkin kaikille samat, se antaa vähän osviittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollaksesta käydään Herttoniemessä kaupassa ja se ei varsinaisesti ole mikään ongelma kun siitä sitä kuitenkin kuljetaan läpi, jos Laajasalosta poistua tahtoo.

Vierailija
64/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tunnen Tammisalon ja Marjaniemen todella hyvin jo lapsuudesta asti ja lasken ne Itä-Helsinkiin, jonne en koskaan enää muuttaisi takaisin. Väliäkö sillä on, että asut Mariksessa josta olet maksanut kalliin (ylihintaisen) kämpän. Sun palvelut on joka tapauksessa Itiksessä. Jos haluat liikkua muulla kuin "porchellasi" tai "veneelläsi" (koko Helsingissä/Suomessa ei juuri ole kalliita veneitä, kun menee Tallinnaan tai Tukholmaan alkaa nähdä kalliita veneitä), joudut joka kulkuneuvossa esim. lapsena itsekseen liikkuessasi olemaan ma mujen roadmanien yms keskellä.

Vierailija
65/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi olisi?

Tosin sen olen kuullut korkean keskiarvon lukiossa opettavalta sukulaiseltani, että eri kouluista tulevat kympin oppilaat ovat hyvin erilaisia lähtötasoiltaan.

Eli numerot eivät ole vertailukelpoisia, vaikka niillä kuitenkin haetaan lukioon. Tämä on epäreilua. Ja heillä on tiedossakin kaksi peruskoulua Helsingistä, joissa numerot annetaan reippaasti yläkanttiin. Ja vastaavasti koulu, josta ko lukioon päätyy vain 2-3 oppilasta, jotka sitten ovatkin aivan huippuhyviä.

Vierailija
66/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein näissä on vain se huono puoli, että näillä alueilla ei ole omaa koulua näille paremman väen asukeille ja lapset joutuvat sinne kauhukouluihin ja siitä ei hyvää seuraa ja tämän takia monet perheelliset välttelevät näitä asuinalueita kokonaan, mikäli vain taloudellinen tilanne sallii.

Helsingissä pystyy erinomaisen hyvin laittamaan lapsensa myös muualle kuin lähikouluun. Itse tunnen yhden ainoan itähelsinkiläisen perheen, jonka lapset meni lähikouluun ja hekin kävi sitten KSYKin lukion.

Ei muuten pysty. Miten kuvittelet, että osaan kouluista mahtuu, jos kaikki voisivat rynniä niihin 

Vierailija
67/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itä-Helsingissä asumisessa meri on se juttu, miksi Itään kannattaa muuttaa asumaan. Mieluummin asun Jollaksessa merenrannassa ja käytän kauppamatkaan enemmän aikaa, kun että asuisin Kontulan metriksellä kaupan vieressä. 

t. Idässä kasvanut"

Idässä on muitakin alueita kuin rannat tai Kontulan ostari. Oikeastaan itse en muuttaisi rantaan paitsi jossain missä olisi reilunkokoinen tontti ja hyvä oma ranta. Joku postimerkinkokoinen tontti tai (taloyhtiön) yhteisranta ei houkuttele.

Mikä alue Idässä on sellainen, joka on hyvä mutta ei ole rannan vieressä? Itselle tulee mieleen vaan vanha Myllypuro ja Landbo. Toki pienempinä alueina Vuosaaressa Porslahdentie (vanhaa rakennuskantaa) ja Rastila.

(Länsi-)Herttoniemi, Vanha Vuosaari, Fallbacka...

Vierailija
68/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tunnen Tammisalon ja Marjaniemen todella hyvin jo lapsuudesta asti ja lasken ne Itä-Helsinkiin, jonne en koskaan enää muuttaisi takaisin. Väliäkö sillä on, että asut Mariksessa josta olet maksanut kalliin (ylihintaisen) kämpän. Sun palvelut on joka tapauksessa Itiksessä. Jos haluat liikkua muulla kuin "porchellasi" tai "veneelläsi" (koko Helsingissä/Suomessa ei juuri ole kalliita veneitä, kun menee Tallinnaan tai Tukholmaan alkaa nähdä kalliita veneitä), joudut joka kulkuneuvossa esim. lapsena itsekseen liikkuessasi olemaan ma mujen roadmanien yms keskellä.

Niinpä ja jotkut jos ei saa yöllä taxia niin noi Idän yöbussit on ihan karseita. Minäkin nuorena halusin päästä omaan hyvällä alueella sijaitsevaan kotiini, kiersi bussi kaikenmaailman metroasemien seudut ja milloin oli bussissa joukkotappelua ja kuskille huutelua.

Vierailija
69/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulosaari, Etelä-Herttoniemi,

Tammisalo,  Marjaniemi, Laajasalo.

Vierailija
70/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Itiksen palvelut jotenkin huonoja vai mitä tarkoitit? Siellähän on käytännössä kaikki.

Vierailija
71/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tilaisin ruuat kotiin ja eiköhän heillä ole auto ketkä siellä asuvat. Olet itse köyhä ja ajattelet kuin köyhä. Ei taida olla autoa sulla.

Vierailija
72/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi rikkaiden lapset päätyvät eliittilukioon, jos sinne mennään vain keskiarvolla? Kertokaapa se.

Ettei olis isukilla suhteita koulun johtokuntaan.

S2 oppilaiden joukossa on kyllä helppo saada hyviä arvosanoja.

Tässä ei saa synergiaetua. Jos luokan oppilaista 70% haluaa yliopistoon, auttaa sen myös heikoimpia oppilaita menestymään. Sen sijaan jos luokasta 70% oppilaista ei ole ammatillisia/koulutuksellisia tavoitteita, heikentää se myös lahjakkaiden oppilaiden menestymistä. Siksi vanhemmat haluavat koulushoppailla, jotta oma lapsi pääsee samaan kelkkaan menestyvien kanssa.

Vierailija
73/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En nyt tiedä, kuinka iso operaatio on käydä Jollaksen Alepassa."

Niemenkärjestä lähes 2 km matkaa, onhan tuo oma operaationsa. Mulla lähikauppa 400 m päässä ja tämäkin on veemäinen matka marraskuusta maaliskuuhun.

Käykö joku vielä itse kaupassa??

Helpoitenhan tuo hoituu kotiinkuljetuksella tai noutamalla töistä tai harrastuksista tullessa.

Vierailija
74/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepä se. Asuisinko mieluummin miljoonakämpässä meren rannalla luonnon keskellä, jonne tilaisin ruoat kotiinkuljetuksella tai hurauttaisin autollani 2 km kauppaan vai Alepan vieressä kerrostalossa, josta siis pääsisin minuutissa kauppaan aina jos haluaisin. Hmmmmm. 

Jos minulla olisi loputtomasti rahaa, asuisin Tapiolassa Ainoan yllä olevassa tornitalossa kattohuoneistossa. Lähellä on meri ja luontoa, mutta kuitenkin palvelut vain hissimatkan päässä. Metrolla/bussilla pääsisi likimain kaikkialle ja Boltin saisi hetkessä toisin kuin jossain Karhusaaressa.

No mulla ei kelpaisi.

Vierailija
75/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itä-Helsingissä asumisessa meri on se juttu, miksi Itään kannattaa muuttaa asumaan. Mieluummin asun Jollaksessa merenrannassa ja käytän kauppamatkaan enemmän aikaa, kun että asuisin Kontulan metriksellä kaupan vieressä. 

t. Idässä kasvanut"

Idässä on muitakin alueita kuin rannat tai Kontulan ostari. Oikeastaan itse en muuttaisi rantaan paitsi jossain missä olisi reilunkokoinen tontti ja hyvä oma ranta. Joku postimerkinkokoinen tontti tai (taloyhtiön) yhteisranta ei houkuttele.

Valuuttakysymys. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Aika harvalle kontulalaiselle, olarilaiselle tai muulle merenranta on oikeasti vaihtoehto.

Vierailija
76/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepä se. Asuisinko mieluummin miljoonakämpässä meren rannalla luonnon keskellä, jonne tilaisin ruoat kotiinkuljetuksella tai hurauttaisin autollani 2 km kauppaan vai Alepan vieressä kerrostalossa, josta siis pääsisin minuutissa kauppaan aina jos haluaisin. Hmmmmm. 

Jos minulla olisi loputtomasti rahaa, asuisin Tapiolassa Ainoan yllä olevassa tornitalossa kattohuoneistossa. Lähellä on meri ja luontoa, mutta kuitenkin palvelut vain hissimatkan päässä. Metrolla/bussilla pääsisi likimain kaikkialle ja Boltin saisi hetkessä toisin kuin jossain Karhusaaressa.

Espoo... ei hel.... no miksei, jos haluaisi oikein masokisti olla. Idän ja Espoon ero on se, että idässä on oikeasti rikkaita, jotka eivät tee varallisuudestaan numeroa ja pieni-/keskituloisia, jotka eivät kadehdi rikkaita, se /cnnuolija porukka, jota Espoo on täynnä, puuttuu.

Vierailija
77/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Itiksen palvelut jotenkin huonoja vai mitä tarkoitit? Siellähän on käytännössä kaikki.

siellä nimenomaan on kaikki ja vähän sen päällekin, se onkin itse ongelma 😆 Ainoat hyvät kaupat Idässä on Laajasalon S-market ja K-Supermarket, Hertsikan Lidl ja KSM Hertta, Jollaksen Alepa sekä Kulosaaren Alepa.

Vierailija
78/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Idässä kasvanut"

Tämä on selvä juttu, mutta miten meri on parempaa Jollaksessa kuin Lauttasaaressa tai Kuusisaaressa?

Jollaiseen pääsee isommalla veneellä kuin Kuusisaareen ja Lauttasaaressa aika vähän pientalotarjontaa.

Vierailija
79/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tulee ruoka kotiinkuljetuksella kotiin vaikka ollaan ihan taviksia. Perheellä isot ostokset. Joskus tilataan nouto eli haetaan niistä kaapeista. 

Ei kyllä haittaisi yhtään kaupan puuttuminen. 

Vierailija
80/176 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En nyt tiedä, kuinka iso operaatio on käydä Jollaksen Alepassa."

Niemenkärjestä lähes 2 km matkaa, onhan tuo oma operaationsa. Mulla lähikauppa 400 m päässä ja tämäkin on veemäinen matka marraskuusta maaliskuuhun.

Käykö joku vielä itse kaupassa??

Helpoitenhan tuo hoituu kotiinkuljetuksella tai noutamalla töistä tai harrastuksista tullessa.

Tulee aika kalliiksi tilata kotiinkuljetuksella vain pari tuotetta, jos illalla alkaa tekemään mieli jotain tiettyä. Eikä kaikki kaupat edes ole woltissa.