Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?
Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle.
Kommentit (277)
Nykyään näläntunteesta tehty joku sairaus, sitä ei sais koskaan tuntea hetkeäkään, mainostetaan dieettejä missä ei tarvitse nähdä nälkää sekuntiakaan..
Ihmiset totuttaa itse itsensä siihen ettei "kestä" tuota tunnetta. Samoten siitä pystyy totuttautuun pois.
160 cm pitkä,80 kiloa,lähes kaikki vaihdevuosissa olevat ystäväni ovat 80 kiloa tai yli,rotevaa rotua kun suomalaisina olemme.
Itse 50 vuotta hoikkaa eläneenä en tiennyt lihavuudesta syyllistämisestä mitään.Mutta kaikki muuttui kun sairastuin vakavasti ja sain kiloja reilusti .Sairaus seuraa minua loppuelämänsä ja hoito lisää painoa ja nestettä kehossani.Ylipainoa ja kehoani arvostelevat täysin vieraat ihmiset,vihljailuja tulee työkavereilta jne Onpa kysytty palaverissa töissä 20 hengen läsnäollessa haluaisinko olla syömättä kahvin kanssa viinerin joka oli kaikille hankittu .
Nyt tiedän.Itse en tälle voi mitään.Kyse ei ole liikkumattomuudesta,syötävän laadusta tai määrästä .Mutta muut eivät sitä tiedä ja katsovat oikeudekseen neuvoa ja antaa ohjeita.
Kauhavalla ei ole yksityisyyttä Häntä pidetään laiskana ja tyhmänä.Olen kokenut molemmat ..hoikkuuden ja lihavuuden ..ja jälkimmäinen on saanut esiin ihmisarvolleni loukkaavaa käytöstä kanssaihmisissäni.Hävetkää sillä minä en häpeä kokoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei ylipainoinen tiedä olevansa ylipainoinen. On voinut yrittää laihduttaa kymmeniä kertoja.
Minä en itse asiassa tiennyt olevani ylipainoinen kun Bmi oli 28.
Minä olen muka ylipainoinen, BMI 28,5 mutta olen melko lihaksikas ukkeli. Ihan turha mittari, vyötärönympärys parempi
Vierailija kirjoitti:
Suklaavero tappiin niin läskit lähtee
Olen läski ja ihan kaikella suolaisella olen itseni lihottanut. Pitsaa, lihapiirakoita, makkaraa ja tietysti olutta. Eli eipä liikuttaisi mikään suklaavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ehdotuksia mikä veisi nälän tunteen?En pysty sietämään jatkuvaa nälän tunnetta?Epämukavaa!
Lähde pois kotoa, keksi tekemistä. Mitä vaan, mikä vie pois ruokakaapeilta ja ajatukset muualle.
Syö säännöllisesti ruoka-aikoina, esimerkiksi se suositeltu 5 kertaa päivässä. Älä kituuta.
Ehdotit sellaista, mikä vain lisää nälkää :)
Mikä tässä lisää nälkää? Ja tottakai ihmisellä on nälkä, kun syömisestä on tarpeeksi kauan aikaa, se on ihan normaalia. Pointtini on oli se, että jos makaa vain kotona ja kieriskelee näläntunteessa ja miettii vain syömistä ja taistelee syömisen himoa vastaan ja sortuu silti syömään jatkuvasti, niin aika rankkaa on.
Säännöllise
Ylimääräinen liikkuminen lisää energian kulutusta ja siten nälkää. Silloin kun oli rahat tosi tiukilla vältin kaikkea ylimääräistä liikkumista, jotta nälkä ei kasvaisi nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
160 cm pitkä,80 kiloa,lähes kaikki vaihdevuosissa olevat ystäväni ovat 80 kiloa tai yli,rotevaa rotua kun suomalaisina olemme.
Jossain Savossa? Sama ikäluokka Helsingissä ja pääosin olemme hoikkia tai ainakin normaalipainoisia. Keskipituuskin tuttavapiirissäni on ainakin viisi senttiä enemmän.
Oikein sanottu.Koska laihalle sanotaan suoraan ,että näytät luurangolta tai onko sinulla anoreksia.Ei koskaan. Liika laihuus ja sen ihannointi on myös ongelma ja aiheuttaa sairastumisia.Antakaa jo ihmisen olla sellainen kun on.Et tiedä taustoja ja kokemuksia elämässä ja inhimillisyyttä peliin.Terveys taas on henkilön itsensä ja lääkärin asia ,tässäkään ei auta syyllistäminen vaan inhimillinen kohtelu ja avun tarjoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän samaa kategoriaa kun suosittelisi masentuneelle iloisuutta, unettomalle nukkumista tai jalan asentivirheestä kärsivälle vain asennon korjaamista. Sitten pitäisi vielä kertoa miten ja tarjota ne keinot ja tuet, jotka tekee iloisuudesta, nukkumisesta tai nilkan suorasta asennosta todellisen, saavutettavan ja säilytettävän vaihtoehdon. Lisäksi jos ihmisellä on joku isompi tuska just nyt, siihen pitää keksiä apua myös nyt (esim. kivut) eikä vain 1-5 vuoden suunnitelmalla.
Lihavuuden syy on ainostaan aivoissa, ei missään muualla. Ei se käsi käy sipsipussilla ja suklaalevyllä salaa.
Ei pidä paikkaansa kuin osaksi, syitä on monia. Ja osa syistä, suurikin osa, on meidän toisissa aivoissa eli suolistossa. Ei ihminen ole niin yksinkertainen olento kuin väität. Se miksi halu
Ja aivoihin se "halu syödä" tulee siitä kun ravinto on huonoa. Joten kaikki lähtee jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.
Eikö riitä että syö vähemmän ja liikkuu enemmän. Ei laihdutus ole sen vaikeampaa. Tarvitaan vain itsekuria ja elämäntapamuutosta. Suurin ongelma painonpudotuksessa on haluttomuus ponnistella tavoitteen eteen. On niin helppo maata sohvalla pizzaa kitusiinsa ahtaen sen sijaan että menisi ihan vaan kävelylenkille varsinkin jos sataa.
Yksikään ihminen ei tee elämäntapamuutosta pelkällä itsekurilla. Ei yksikään.
Toki jos muutokseksi lasketaan se, että jo valmiiksi hyvinvoiva jättää päivittäisen kahvikonvehdin pois, niin siih
Kyllä tekee monikin mm. minä. Elämäntapamuutos ei kylläkään liittynyt painoon. Lopetin tupakanpolton, alkoholinkäytön, aloin syödä terveellisemmin ja likkumaan päivittäin. Siinä painokin putosi viitisen kiloa, vaikka normaalin rajoissa bmi:n mukaan olin ennenkin.
En suinkaan ole ainoa. Kyllä monet onnistuvat elämäntapamuutoksessa jopa pysyvästi. Useimmat tietysti eivät, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
tutkimusten mukaan ylipaino ei oo haitta terveydelle. terveyshaitat alkaa merkittävästi näkyä vasta kun bmi on yli 30, sillon kuolleisuus on samaa tasoa kuin alipainoisilla
puhu siis jatkossa suoraan vaan lihavuudesta
Aah, näitä linkittömiä tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen läski ja ihan kaikella suolaisella olen itseni lihottanut. Pitsaa, lihapiirakoita, makkaraa ja tietysti olutta. Eli eipä liikuttaisi mikään suklaavero.
Siis suurella hiilihydraattimäärällä olet lihonut.
"Ylimääräinen liikkuminen lisää energian kulutusta ja siten nälkää. Silloin kun oli rahat tosi tiukilla vältin kaikkea ylimääräistä liikkumista, jotta nälkä ei kasvaisi nopeammin."
En minä varsinaisesti liikkumisesta puhunut. Voi mennä vaikka kirjastoon lukemaan tai puistoon istumaan. Tai käydä rauhallisilla kävelyillä. Ja nyt ei kai ollut kyse vähävaraisuudesta? Nälkä on ihan normaali tunne. Jos on syönyt aamupalan seitsemältä, puolen päivän aikaan on jo nälkä. Silloin kuuluukin syödä. Sillä on merkitystä, mitä tekee siinä välissä. Vaikeroiko kotona vai lähteekö tekemään jotain, missä aika kuluu nopeammin? Työssäkäyvälle tämä on toki helppoa, mutta jos on kotona, niin silloin on parasta poistua ruokakakaappien ääreltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei ylipainoinen tiedä olevansa ylipainoinen. On voinut yrittää laihduttaa kymmeniä kertoja.
Kyllä lihavat tietää olevansa ainakin ylipainoisia mutta ei kaikki ylipainoiset tiedä olevansa ylipainoisia
Usein se runsas ylipaino nähdään omissa silmissä paljon pienempänä kuin mitä se on todellisuudessa. Eräskin tuttu ajatteli ettei painanut kuin jotain 15 kiloa enemmän kuin timmeimpinä aikoinaan, vaikka todellisuudessa painoa oli 50 kiloa enemmän sitten viimein kun itsensä punnitsi. Järkytys oli aikamoinen.
Rotevaa rumat suomalaiset,eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Suklaavero ? Suklaa on itse asiasssa ainut terveellinen makeinen, kun syö TUMMAA suklaata, siinä on vain vähän sokeria, itse kaakao on terveellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain Savossa? Sama ikäluokka Helsingissä ja pääosin olemme hoikkia tai ainakin normaalipainoisia. Keskipituuskin tuttavapiirissäni on ainakin viisi senttiä enemmän.
Olen helsinkiläinen,myös syntynyt täällä,vaikka olen vain 160 ja painan 80 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
"Ylimääräinen liikkuminen lisää energian kulutusta ja siten nälkää. Silloin kun oli rahat tosi tiukilla vältin kaikkea ylimääräistä liikkumista, jotta nälkä ei kasvaisi nopeammin."
En minä varsinaisesti liikkumisesta puhunut. Voi mennä vaikka kirjastoon lukemaan tai puistoon istumaan. Tai käydä rauhallisilla kävelyillä. Ja nyt ei kai ollut kyse vähävaraisuudesta? Nälkä on ihan normaali tunne. Jos on syönyt aamupalan seitsemältä, puolen päivän aikaan on jo nälkä. Silloin kuuluukin syödä. Sillä on merkitystä, mitä tekee siinä välissä. Vaikeroiko kotona vai lähteekö tekemään jotain, missä aika kuluu nopeammin? Työssäkäyvälle tämä on toki helppoa, mutta jos on kotona, niin silloin on parasta poistua ruokakakaappien ääreltä.
Tai syödä sellaista ruokaa, joka ei aiheuta ylimääräistä nälkää. Paljon helpompaa kuin tuollaisten sijaistoimintojen keksiminen.
No se on siinä mielessä tyhmä neuvo, että ihan jokainen olisi mieluummin laiha kuin lihava. Painoaan ei kuitenkaan voi valita ihan tuosta vaan.
Siksi tuo kuulostaa vähän samalta kuin sanoisi, että pitää vaan tienata enemmän, tai että kannattaisi vaan olla kauniimpi.
Tupakka palamaan,niin lähtee nälkä:D