Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?
Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle.
Kommentit (277)
Tämä on rotusyrjintää ja siten myös rasismia!
Itseasiassa vanhemmiten pituudestakin on lähtenyt,ole nykyisin 158,5 cm ja 80 kiloa.
Suuttuvat siksi, että ylipainon terveyshaitat ovat kaikilla tiedossa, itsestäänselvyyksien kertominen ylipainoiselle ei auta mitään. Jos tieto laihduttaisi, meillä ei olisi ylipainoisia hoitajia, ja ainakin itse olen kiinnittänyt siihen huomiota että aika moni hoitoalalla työskentelevä on ylipainoinen. Lääkäreistä harvempi, mutta heillä tuskin on sellaista tietoa jota hoitajilla ei olisi, vaan kyse on muista resursseista, taloudellisesta ja sosiaalisesta pääomasta. Hyväosaisuuden yhteys parempaan painonhallintaan on selvä.
Olisiko ärsyttävää, jos toinen huomauttelee ulkonäöstä? Kenen asia se lopulta on?
No näköjään pitää siitä laihduttamisesta jankuttaa, kun ihmiset ei tajua ihmiskehoa kokonaisuutena, pitäisi vaan hoitaa sitä yhtä tiettyä kohtaa, mutta lihavat eivät tajua mikä kaikki siihen vaikuttaa, käyttäytyvät kuin tietäisivät paremmin kuin koulutuksen saaneet hoitajat ja lääkärit. Esimerkki yksinkertaistettuna; vaivaa silmissä, siihen vaikuttaa korkea verenpaine, lihavuus nostaa verenpainetta. Mutta ei, vain silmiä pitäs hoitaa ja ne silmät ei ole läskit niin ei saa puhua laihduttamisesta.
Juuri kun mainitsin asiasta Hesari ottaa kantaa vihapuheeseen ja rasismiin sosiaalisessa mediassa,hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaavero tappiin niin läskit lähtee
Suklaavero ? Suklaa on itse asiasssa ainut terveellinen makeinen, kun syö TUMMAA suklaata, siinä on vain vähän sokeria, itse kaakao on terveellistä
Ja tästä syystä pysytään lihavina.
Kun ei ole itsehillintää niin lihavanahan sitä pysyy. Jääkaapissa vaikka pala kakkua niin kuinka moni pystyy säästämään seuraavaan päivään kun iltahiuko iskee. Imeytyy kakut äkkiä naamariin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ärsyttävää, jos toinen huomauttelee ulkonäöstä? Kenen asia se lopulta on?
Olisihan se kiva kun ne isomahaisetkaan ei olisi lukuisia kertoja ottaneet aiheeksi minun hoikkuuttani ivallisella sävyllä. Ei ne ole vain lihavat jotka tästä kärsii.
Agraari-maaseudulla Suomessa 80-luvulla oli paljon lihavia mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ärsyttää, jos lääkäri ei edes vilkaise vaivaa, jonka takia olen mennyt sinne vaan alkaa paasata painonpudotuksesta.
Lääkäri tietää että vaivasi johtuu lihavuudesta. Mikä siinä ärsyttää?
Puoliksi venäläinen,puoliksi metsäsuomalainen eli Savolainen,arvaatteeko kumpaa mieluummin olisin jos saisin päättää?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä huomauteta ulkonäöstä vaan epäterveellisesti kehon koostumuksesta, joka on lähes aina seurausta epäterveellisistä elintavoista. Lihominen on mahdotonta, jos ei syö enemmän energiaa kuin mitä kuluttaa.
Jos joku ottaa lääkärin maininnan asiasta ulkonäkökommenttina, niin vika on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näläntunteesta tehty joku sairaus, sitä ei sais koskaan tuntea hetkeäkään, mainostetaan dieettejä missä ei tarvitse nähdä nälkää sekuntiakaan..
Ihmiset totuttaa itse itsensä siihen ettei "kestä" tuota tunnetta. Samoten siitä pystyy totuttautuun pois.
Harvoin paino-ongelmainen tuntee nälkää. Joten ei hänen tarvitse kestää tai olla kestämättä sitä. Hänelle tulee tarve saada nopeaa energiaa, mieliteko, nousee joku tunne, jota ei osaa ilman turvaa käsitellä, ADHD-aivot huutavat sokeria tai suolaa jne jne.
Sinä et tiedä, miltä heistä tuntuu, joten ei kannata arvioida heidän tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän samaa kategoriaa kun suosittelisi masentuneelle iloisuutta, unettomalle nukkumista tai jalan asentivirheestä kärsivälle vain asennon korjaamista. Sitten pitäisi vielä kertoa miten ja tarjota ne keinot ja tuet, jotka tekee iloisuudesta, nukkumisesta tai nilkan suorasta asennosta todellisen, saavutettavan ja säilytettävän vaihtoehdon. Lisäksi jos ihmisellä on joku isompi tuska just nyt, siihen pitää keksiä apua myös nyt (esim. kivut) eikä vain 1-5 vuoden suunnitelmalla.
Lihavuuden syy on ainostaan aivoissa, ei missään muualla. Ei se käsi käy sipsipussilla ja suklaalevyllä salaa.
Ei pidä paikkaansa kuin osaksi, syitä on monia. Ja osa syistä, suurikin osa, on meidän toisissa aivoissa eli suolistossa. Ei ihminen ole nii
Ja aivoihin se "halu syödä" tulee siitä kun ravinto on huonoa. Joten kaikki lähtee jääkaapista.
Jollakin se tulee traumoista, jollakin neuroepätyypillisyydestä, jollakin valtavasta stressistä, jollakin hylätyksitulemisesta tai läheisen kuolemasta.
Ihme oletus, että jokaisella olisi kyky pitää jääkaappi sellaisena, että sieltä saisi näppärästi ravitsevaa ruokaa 5 x pv.
Näin on, alkoholisteillekin hoidoksi vain ohjeet, että lopeta se juominen, huumeidenkäyttäjille että lopettavat sen huumeiden käyttämiseen. Jos kaikki rahat menee veikkaukseen niin senkus lopettavat pelaamiseen. Kas näin, ongelmat ratkaistu!
Kun täytyisi luopua jatkuvasta puputtamisesta, ylensyönnistä. Taustalla kaikilla on syömishäiriö. Suoliston bakteerikanta pilalla. Ruokavalio muutos hopi hopi.
On kohtia, joissa auttaa henkilön itse tekemä ryhdistäytyminen. On kohtia, joissa tarvitaan tukea. On kohtia, joissa tarvitaan tueksi leikkausta tai lääkkeitä.
Kun sain dopamiinivaikutteisen lääkkeen, kaikki muuttui parissa tunnissa. Vatsa alkoi mouruta. Tuli hervoton terve nälkä ja söin sen mukaisesti. Tuli stoppi ja kylläisyys. Näitä ei ollut juurikaan näkynyt muutamaan kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
No näköjään pitää siitä laihduttamisesta jankuttaa, kun ihmiset ei tajua ihmiskehoa kokonaisuutena, pitäisi vaan hoitaa sitä yhtä tiettyä kohtaa, mutta lihavat eivät tajua mikä kaikki siihen vaikuttaa, käyttäytyvät kuin tietäisivät paremmin kuin koulutuksen saaneet hoitajat ja lääkärit. Esimerkki yksinkertaistettuna; vaivaa silmissä, siihen vaikuttaa korkea verenpaine, lihavuus nostaa verenpainetta. Mutta ei, vain silmiä pitäs hoitaa ja ne silmät ei ole läskit niin ei saa puhua laihduttamisesta.
Tuo on ylimielinen asenne. Että koulutuksen saanut voisi tietää paremmin missä yksilön ongelma ravitsemksen suhteen on. Muistan, kun itse olin lihava ja sain kuulla täysin asiattomia pelkästääön oletuksiin pohjautuvia "Ohjeita" laihtumiseen, joilla varmasti onnistuisin ja sain myös kuulla mistä lihavuuteni johtui, joka sekin vain perustui oletukseen. KUKAAN ei kysynyt minulta miten syön, haluanko itse pudottaa painoa, mistä luulen, että väärät syömistottumukset tulevat jne. SIis minut sivuutettiin täysin, joka johti siihen että kun olin saanut uuden ajan terveydenhoitajalle "tsemppaukseen", niin lähdettyäni vastaanotolta soitn ajanvaraukseen ja peruin koko käynnin.
Vihaan edelleenkin kaikki ylimielisiä "minä tiedän paremmin" "ammattilaisia", jotka eivät kyllä ammattitaitoa ole nähneetkään. Ihan aina olisi syytä ottaa potilas mukaan omaan hoitamiseen ja kysyä potilaalta miten hän asiasta ajattelee ja pyytä potilasta itseään kertomaan mistä johtuu ettei syö tai pysty syömään ravitsemussuositusten mukaan. Se syy voi olla ihan mikä tahansa jostain traumasta osaamattomuuteen, terveydellisiä syitä unohtamatta. Ne perimmäiset syyt on ehdottomasti tunnistettava, ilman sitä ei monikaan kykene tekemään pysyviä elämänmuutoksia. Varmasti jotkut ovat kyenneet, mutta ei kaikki. Tuostakin syystä on ehdottomasti ylipainoa hoidettava potilas edelle eikä suinkaan "minä tiedän potilasta paremmin" asenteella.
Onpa ikävää !
Itse olen 170 cm ja alle 60 kg ja ikää yli 60 v
Ei suomalaiset ole mitään lihavaa rotua. 😅 50 v sitten oli harva suomalainen lihava