Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?
Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle.
Kommentit (277)
Eivät nämä possut halua kuulla, että itse pitäisi laihduttaa.
He haluavat vain jonkin ihmelääkkeen, joka muuttaa kaiken hyväksi.
Minua ei huvittanut enää kamalasti mässäillä, kun sen jälkeen oli niin kurja olo. Hengitysvaikeuksia.
Jos on hoikka 20-vuotiaaseen ja painoa tulee myöhemmin niin on helpompi laihduttaa. Rasvasolujen määrä lisääntyy 20-vuotiaaseen asti ja sen jälkeen ne ei lisäänny, mutta koko voi kasvaa. On helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hoikka 20-vuotiaaseen ja painoa tulee myöhemmin niin on helpompi laihduttaa. Rasvasolujen määrä lisääntyy 20-vuotiaaseen asti ja sen jälkeen ne ei lisäänny, mutta koko voi kasvaa. On helpompi laihduttaa, kun rasvasoluja on vähemmän.
Jos on ollut ylipainoa lapsena ja nuorena niin paino tulee tosi helposti takaisin, kun niitä rasvasoluja on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikohan pettyy laihdutuslääkkeisiin jotka ei vie painoa pois kun jatkaa ahmimista samaan malliin.
Laihdutuslääkkeisin kuuluu liittää elintapahoito, ei ne muuten auta
Kyllä ne auttaa. Sain Mysimbaa ihan muuhun tarkoitukseen kuin laihduttamiseen. Kymmenen kiloa lähti ja on pysynyt poissa, vaikka syön epäterveellisemmin kuin ennen sitä.
Samoin,ei edelleenkään diabetesta eikä rasvsmaksaa,Alat-arvo 35
Tuttu oli lihava lapsena ja nuorena. Aikuisena alkoi käymään joka päivä salilla ja laihtui, mutta heti kun tuli vaihe, että ei käynyt salilla joka päivä niin paino tuli takaisin saman tien.
Se on vähän samaa kategoriaa kun suosittelisi masentuneelle iloisuutta, unettomalle nukkumista tai jalan asentivirheestä kärsivälle vain asennon korjaamista. Sitten pitäisi vielä kertoa miten ja tarjota ne keinot ja tuet, jotka tekee iloisuudesta, nukkumisesta tai nilkan suorasta asennosta todellisen, saavutettavan ja säilytettävän vaihtoehdon. Lisäksi jos ihmisellä on joku isompi tuska just nyt, siihen pitää keksiä apua myös nyt (esim. kivut) eikä vain 1-5 vuoden suunnitelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pitää käydä salilla myös kun vauva syntyy joka päivä tai on 200 kiloinen valas.
Valitsen mukava nautinnollisen elämän en ole tullut tänne kärsimään!
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä possut halua kuulla, että itse pitäisi laihduttaa.
He haluavat vain jonkin ihmelääkkeen, joka muuttaa kaiken hyväksi.
Olen välillä ylipainon alarajalla, joskus jopa normaalipainoinen ja joskus ylipainon ylärajalla/ just just lihava.
Olen tokaluokkalaisesta tiennyt, mikä minut lihottaa, eikä se ole ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut ylipainoa lapsena ja nuorena niin paino tulee tosi helposti takaisin, kun niitä rasvasoluja on enemmän.
En silti luovuta! 😤
T: Nyt 84,9 kiloa, ennen 101 kiloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma se on kuin tupakoijilla ja alkoholisteilla. He tietävät tasan tarkkaan paheidensa vaikutuksen terveyteensä. Eikä yksikään ylipainoinen, tupakoitsija tai alkoholisti ole halunnut sellaiseksi! Jotkut ovat voineet yrittää muuttaa käytöstään kymmeniä kertoja, juuri niiden vaikutusten takia. Ja kun joku besserwisser tulee kertomaan ne samat asiat tuhannennen kerran, kyllä se kiehauttaa. Se tuntuu kuin toinen pitäisi tyhmänä (ai jaa, että karkit lihottaa, hyvä kun kerroit, en ole kuullutkaan)! Ja arvaa vaan, kuinka paljon tällaista alentamista he saavat kuulla. Joka ikinen lääkärikäynti, hammaslääkärissä, hygienistillä, terveystarkastus, gyne... Ja päälle perus arjessa ne kommentit ja "neuvot" voi tulla missä ja milloin tahansa. Siihen oikeasti leipiintyy! Ja kun kysyy lääkäriltä lähetettä ravintoterapeutille, niin ei. Ja mä muuten pyysi
Kyllä, vihervassujen mielestä jopa liha, siis liha raaka-aineena on epäterveellistä. Voi elämän kevät. Lähes kaikki nisäkkäät kuolisivat jos ruokavaliosta poistettaisiin liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pitää käydä salilla myös kun vauva syntyy joka päivä tai on 200 kiloinen valas.
Salilla on kiva vahtia vauvaa ja taaperoa.
Ja vauva herää aluksi kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu oli lihava lapsena ja nuorena. Aikuisena alkoi käymään joka päivä salilla ja laihtui, mutta heti kun tuli vaihe, että ei käynyt salilla joka päivä niin paino tuli takaisin saman tien.
Oma kehoni on samanlainen.
En ole suuttunut. Minusta lääkärit ovat olleet varovaisia ottamaan asiaa puheeksi. En tiedä johtuuko siitä, että usein olen itse ottanut ylipainoni esille.
Enemmän saisi olla tavoittteellisempaa puhetta ja liikunnan tai syömiseen liittyviä seurattavia toimia lääkkeen.
Jos lääkärillä ei ole oikeutta ottaa asiaa puheeksi, niin kenellä sitten on?
Kiva olla pitkä, koska kulutus on suurempi ;D
Lääkärin velvollisuus on ottaa puheeksi painonhallinta tai ylipaino.