Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?

Vierailija
23.08.2025 |

Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle. 

Kommentit (277)

Vierailija
261/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaan ihan siks kun ihan kaikki ei kuitenkaan johdu siitä ylipainosta. Heidän oireitaan ei koskaan oteta tosissaan ja aina vaan käsketään laihduttamaan. Yritä itse mennä lääkäriin niin ettei sinua kuunnella ollenkaan, oireitasi vähätellään ja et saa tarvitsemaasi apua.

Saat tarvitsemasi avun kun laihdutat jonka jälkeen oireesi katoavat ilman lääkäriä.

Kyllä oireisiin pitää saada heti apua. Sen jälkeen voi tietysti laihduttaakin, mutta ei voi ajatella niin , että pidetään vaikkapa korkeaa verenpainetta ( puhumattakaan niistä vaivoista , jotka eivät ylipainosta johdu)vuoden ajan eikä hoideta. Entä jos se ei laskekaan , vaikka normaalipaino olisi saavutettu? Olet varmasti kuullut ihmisistä, joilla on korkea verenpaine tai kolesteroli , vaikka ovat hoikkia. Minä tunnen useita.

Vierailija
262/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tai kenenkään muunkaan taviksen ei pidä puuttua kenenkään henkilökohtaiseen painoon oli sitä sitten liikaa tai liian vähän ja sitä sinä et tiedä eikä sinun pidäkään tietää suuttuuko joku ylipainoinen jos esimerkiksi lääkäri tai terveydenhoitaja työnsä hoitaakseen puhuu tästä asiasta asiallisesti ylipainoiselle potilaalleen. Siitä voisimme olla kaikki yhtä mieltä, että yleisesti pitäisi puhua enemmänkin ihmisen omasta velvollisuudesta hoitaa oma osuutensa mahdollisimnan hyvin jotta pysyisi terveenä tai sairastuttuaan paranisi toivotusti jos siihen mahdollisuus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylimääräinen liikkuminen lisää energian kulutusta ja siten nälkää. Silloin kun oli rahat tosi tiukilla vältin kaikkea ylimääräistä liikkumista, jotta nälkä ei kasvaisi nopeammin." 

En minä varsinaisesti liikkumisesta puhunut. Voi mennä vaikka kirjastoon lukemaan tai puistoon istumaan. Tai käydä rauhallisilla kävelyillä. Ja nyt ei kai ollut kyse vähävaraisuudesta? Nälkä on ihan normaali tunne. Jos on syönyt aamupalan seitsemältä, puolen päivän aikaan on jo nälkä. Silloin kuuluukin syödä. Sillä on merkitystä, mitä tekee siinä välissä. Vaikeroiko kotona vai lähteekö tekemään jotain, missä aika kuluu nopeammin? Työssäkäyvälle tämä on toki helppoa, mutta jos on kotona, niin silloin on parasta poistua ruokakakaappien ääreltä. 

Tai syödä sellaista ruokaa, joka ei aiheuta ylimääräistä nälkää. Paljon helpompaa kuin tuollaist

Minä kyllä ymmärsin, että ei hänellä ole oikea nälkä, vaan näläntunne. Siis ihan vain sellainen tapa, että jotain pitäisi koko ajan puputtaa, että on tyytyväinen olo. Tähän kyllä auttaa ne "sijaistoiminnot". Itse olen normaalipainoinen, mutta tunnistan silti tuon, kun on koko ajan "nälkä". Olin työtön ja vähän hukassa, ja teki koko ajan mieli vain syödä. Tähän todellakin auttoi se, että loi säännöllisen ruokailurytmin ja alkoi keksiä päiviin tekemistä, jotka vei pois ruokakaapeilta. 

Vierailija
264/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla kokemus epäreiluudesta, että monisyinen ongelma yritetään laittaa vain yksilön vastuulle ja kannettavaksi.

Tässä joitakin ylipainoon liittyviä yhteiskunnallisia ja rakenteellisia ongelmia:

- Elintarviketeollisuus. Sen intressi on voiton maksimointi, ei lihavuuden vähentäminen.

- Lääketeollisuus. Kts. edellinen kohta.

- Teknologinen kehitys istumatöineen ja laitteineen, jotka liikuttavat ihmistä ilman lihasvoimaa. 

- Talouskasvu. Köyhissä maissa ollaan laihempia.

Vierailija
265/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy voi olla kokemus epäreiluudesta, että monisyinen ongelma yritetään laittaa vain yksilön vastuulle ja kannettavaksi.

Tässä joitakin ylipainoon liittyviä yhteiskunnallisia ja rakenteellisia ongelmia:

- Elintarviketeollisuus. Sen intressi on voiton maksimointi, ei lihavuuden vähentäminen.

Täysin omia valintoja, mitä sieltä kaupasta kotiin kantaa ja mitä suustaan alas laittaa ja minkälaisia määriä. Jokainen meistä on käynyt peruskoulun, jossa on opetettu terveellisen syömisen perusteet. Jokainen ihan varmasti tiedostaa, miten kuuluisi syödä, loppu on omia valintoja. 

Jotkut lääkkeet voi lisätä ruokahalua, mutta kts. edellinen kohta. 

- Teknologinen kehitys istumatöineen ja laitteineen, jotka liikuttavat ihmistä ilman lihasvoimaa. 

Työpäivän pituus on 8 h. Jos nukkuu 8 h jää vielä 8 h aikaa muuhun aktiivisuuteen, josta voi päivittäin ottaa tunnin-pari tai vaikka vain puolituntia liikkumiseen tavalla tai toisella. 

Itsekuri

Vierailija
266/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen ylipainoinen, nyt normaalipainoinen. Lääkäreiden suhtautuminen on ihan uskomatonta ylipainoisena. Jouduin kerran allergisen reaktion takia ensiapuun - minua pisti ampiainen enkä tiennyt olevani allerginen. Jopa siinä yhteydessä ylipainooni puututtiin syyllistäen. Tilanteessa, joka ei varmasti johtunut ylipainosta. Sittemmin sama on toistunut - ja olen saanut asiallista, empaattista apua. 

Tilanne ei johtunut ylipainosta,  mutta ylipaino jo sinänsä vaikeuttaa hengittämistä ja rasvakudos ahtauttaa hengitysteitä ja on siksi saattanut allergisen reaktion aiheuttaman turvotuksen takia pahentaa tilannetta, jossa vaarana on ollut hengitysteiden tukkeutuminen. Eli todellakin on tässäkin yhteydessä ollut aivan asiallista ja aiheellista ottaa ylipaino puheeksi. Eivätkö lihavat ihmiset todella tajua näitä yhteyksiä ylipainoon,  miten moneen asiaan se vaikuttaa?

Tuo nyt on varmaan paras ennaltaehkäisy lihavuuteen, jos kerrot, millaiseen yhteiseen kognitioon lihavat joutuvat ja aiempi älykkyys ja luonne katoaa täysin. Ehkä sitä kynsin ja hampain pitää kiinni aivoistaan ja mielestään. 

Vierailija
267/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

wow millaista älyn käytön vähäisyyttä. Sanoisin, että ensiaputilanteessa ei ole järkevää alkaa paasaamaan potilaalle ylipainosta, vaan pelastaa hänen henkensä. Hän ei siinä tilanteessa nyt laihdu yhtään, vaikka miten joku  sitä haluaisi. Sitten toiseksi: yhden ihmisen kertomuksesta ei voi päätellä (eikä saa), että kaikki lihavat ovat samanlaisia, saatika, että kaikilla lihavilla olisi rasvaa hengitysteiden tiellä. 

aivan käsittämätöntä läskivihaa taas tuossa lainamaassani viestissä. 

kun itse olin lihava sain aina kuulla siitä miten on rasvaa sisäelinten ymärillä, koska vyötärönympärys ja miten on varmasti vaivan syy läskit. Yksi lääkäri lähetti minut oikein yhteiskunnan kustantamaan ultraääneen, jotta voisin itse nähdä monitorilta miten paljon rasvaa sisäelinteni ympärillä on. Radiologi totesi ettei näy rasvaa. Että tuossa ehkä olisi yksi sellainen pienen jyvän kokoinen rasvakertymä ja että normalaipainoisillakin on enemmän rasvaa sisäelintensä pinnalla. Hän myös pahoitteli minunt lähettäneen lääkärin asennetta ja sanoi ettei sellaista tarvitse sietää tai vastaanottaa. Onnitteli loistavista geeneistä. 

Tunteisiin meni taas (entisellä) lihavalla. Huudetaan läskivihaa, kun ei haluta ottaa itse mitään vastuuta. Muut, jopa terveydenhoidon ammattilaiset, ovat vähä-älyisiä eivätkä osaa käyttäytyä ja hoitaa oikein. Itseä eivät koske mitkään lihavien vaivat eivätkä käytöstavat, koska loistavien geenien johdosta olet ylivertainen huippuyksilö. Nyt hei ihan oikeasti😄

Vierailija
268/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole talouskasvun tai elintarvike- ja lääketeollisuuden syytä että ihminen on lihava. Aikuisen ihmisen tulee ottaa vastuu omasta elämästä.  Tajuatko, kuinka naurettavalta kuulostaa, että lihava syyttää yhteiskuntaa ja valtiota omasta ylipainostaan?

Vierailija
269/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
270/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wow millaista älyn käytön vähäisyyttä. Sanoisin, että ensiaputilanteessa ei ole järkevää alkaa paasaamaan potilaalle ylipainosta, vaan pelastaa hänen henkensä. Hän ei siinä tilanteessa nyt laihdu yhtään, vaikka miten joku  sitä haluaisi. Sitten toiseksi: yhden ihmisen kertomuksesta ei voi päätellä (eikä saa), että kaikki lihavat ovat samanlaisia, saatika, että kaikilla lihavilla olisi rasvaa hengitysteiden tiellä. 

aivan käsittämätöntä läskivihaa taas tuossa lainamaassani viestissä. 

kun itse olin lihava sain aina kuulla siitä miten on rasvaa sisäelinten ymärillä, koska vyötärönympärys ja miten on varmasti vaivan syy läskit. Yksi lääkäri lähetti minut oikein yhteiskunnan kustantamaan ultraääneen, jotta voisin itse nähdä monitorilta miten paljon rasvaa sisäelinteni ympärillä on. Radiologi totesi ettei näy rasvaa. Että tuossa ehkä olisi yksi sellainen pienen jyvän kokoinen rasvakertymä ja että

"Tunteisiin meni taas (entisellä) lihavalla. Huudetaan läskivihaa, kun ei haluta ottaa itse mitään vastuuta. Muut, jopa terveydenhoidon ammattilaiset, ovat vähä-älyisiä eivätkä osaa käyttäytyä ja hoitaa oikein. Itseä eivät koske mitkään lihavien vaivat eivätkä käytöstavat, koska loistavien geenien johdosta olet ylivertainen huippuyksilö. Nyt hei ihan oikeasti😄"

Ei, ei mennyt tunteisiin. Sinulla taisi mennä, koska et osannut lukea. Onhan se vähä-älyistä, jos yleistä kaikkien lihavien olevan samanlaisia. Vähä-älyistähän tuollainen on. 

Vierailija
271/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein sanottu.Koska laihalle sanotaan suoraan ,että näytät luurangolta tai onko sinulla anoreksia.Ei koskaan. Liika laihuus ja sen ihannointi on myös ongelma ja aiheuttaa sairastumisia.Antakaa jo ihmisen olla sellainen kun on.Et tiedä taustoja ja kokemuksia elämässä ja inhimillisyyttä peliin.Terveys taas on henkilön itsensä ja lääkärin asia ,tässäkään ei auta syyllistäminen vaan inhimillinen kohtelu ja avun tarjoaminen.

Kyllä ja vaikkei olisi anoreksia ja muuten vaan hoikka niin sanotaan silloinkin pulleampien osalta suoraan että näyttäisit paremmalta kun olisi massaa enemmän. Kerran tuollaiseen tokaisuun vastasin että joo ja sinä näyttäisit paremmalta laihempana niin jopas oli ilme.

Vierailija
272/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keuhkokuume ei parane laihduttamalla

Vierailija
273/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaan ihan siks kun ihan kaikki ei kuitenkaan johdu siitä ylipainosta. Heidän oireitaan ei koskaan oteta tosissaan ja aina vaan käsketään laihduttamaan. Yritä itse mennä lääkäriin niin ettei sinua kuunnella ollenkaan, oireitasi vähätellään ja et saa tarvitsemaasi apua.

Saat tarvitsemasi avun kun laihdutat jonka jälkeen oireesi katoavat ilman lääkäriä.

Kyllä oireisiin pitää saada heti apua. Sen jälkeen voi tietysti laihduttaakin, mutta ei voi ajatella niin , että pidetään vaikkapa korkeaa verenpainetta ( puhumattakaan niistä vaivoista , jotka eivät ylipainosta johdu)vuoden ajan eikä hoideta. Entä jos se ei laskekaan , vaikka normaalipaino olisi saavutettu? Olet varmasti kuullut ihmisistä, joilla on korkea verenpaine tai kolesteroli , vaikka ovat hoikkia. Minä tunnen useita.

Minulla on tuosta omakohtaista kokemusta. Ylipainoa oli ja reilusti, minkä takia tietenkin tuli näitä muita ongelmia, kuten korkea verenpaine ja syke, sekä uniapnea. Noh, tämän kokoelman takia oli tietenkin kokoajan väsynyt olo ja yhden kerroksen portaiden kävely hengästytti. Yritäppä siinä sitten laihduttaa. 

Sain lääkityksellä verenpaineet kuntoon ja cpap auttaa nukkumaan, joten liikkumisesta tuli helpompaa, eikä päivät menneet puoliunessa, joten painokin alkoi pudota. 

Ei asiaan olisi auttanut, jos lääkäri olisi vain käskenyt laihduttaa. 

Vierailija
274/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei ylipainoinen tiedä olevansa ylipainoinen. On voinut  yrittää laihduttaa kymmeniä kertoja.

Laihdutus kun ei auta. Pitää muuttaa elintavat terveelliseksi pysyvästi.

Vierailija
275/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä kenenkään suuttuneen, jos kyseessä on ollut nuo aapeen luettelemat vaivat, jotka voivat johtua juurikin ylipainosta. Toki pitää muistaa, että diabetestä, nivelvaivoja yms.on myös normaalipainoisilla/ laihoilla.

Mutta niistä ymmärrän, että loukkaanutaan, kun on menty lääkääriin ihottuman takia ja lääkäri sivuttaa sen täysin alkamalla puhumaan ylipainosta. Tuollainen tapahtui yhdelle tutulleni. Tämä sitten aiheuttaa sen, että kynnys lääkäriin menemiselle nousee. Ja yhteiskunnallekin tulee paljon kalliimmaksi hoitaa pitkälle edenneitä sairauksia, puhumattakaan yksilön omasta terveydestä.

Toki lääkärin kuuluu hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti ja valistaa, mutta ei niin, että se vaiva, minkä vuoksi on tullut, jätetään huomioimatta. Kun ne kaikki vaivat vaan ei johdu siitä ylipainosta.

Itselläni on joskus sanottu, että selkäkivut johtuu ylipainosta. No varmasti vaikuttaa, mutta selkäkivut olivat jo nuorempana ja täysin normaalipainoisena, että se perisyy on jossakin muussa. Mutta koskaan ei ole selkää esim.kuvattu, vaikka kerrankin yksi lääkäri sanoi, että hänestä selkäranka ei mene ihan niinkuin pitäisi, mutta siihen tulkintaan tuokin jäi. Joskus lapsena sain niin kovan tällin selkään, etten pystynyt muutamaan päivään kävelemään suorana, mutta tuohon aikaan ei selkää kuvattu eikä näköjään myöhemminkään, vaikka pahimillaan jalat ovat lähteneet alta.

Vierailija
276/277 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näköjään pitää siitä laihduttamisesta jankuttaa, kun ihmiset ei tajua ihmiskehoa kokonaisuutena, pitäisi vaan hoitaa sitä yhtä tiettyä kohtaa, mutta lihavat eivät tajua mikä kaikki siihen vaikuttaa, käyttäytyvät kuin tietäisivät paremmin kuin koulutuksen saaneet hoitajat ja lääkärit. Esimerkki yksinkertaistettuna; vaivaa silmissä, siihen vaikuttaa korkea verenpaine, lihavuus nostaa verenpainetta. Mutta ei, vain silmiä pitäs hoitaa ja ne silmät ei ole läskit niin ei saa puhua laihduttamisesta.

Tajuatko itse, että se lihavuus on vain yksi oire kuten se silmäkin. Kun ei se pohjasyy ratkea (epäterveellä) laihduttamisella vaan, että se kokonaisuus hoidettaisiin. Toki painon väheneminen voi auttaa monia oireita ja jos oikeasti alkaa syödä terveellisesti, saattaa saada keho takaisin tasapainoon. Monella on ongelmat kuitenkin syvemmällä. 

Onko ainoa keino _epäterveellinen_ laihduttaminen? Mistä ihmeestä senkin repäsit? Itse et tajua että oikeasti on paljon ihmisiä jotka ei osaa yhdistää noita asioita, eivät ymmärrä mihin kaikkeen se lihavuus vaikuttaa, joten kyllä, se täytyy monesti ottaa esille, eikä olettaa että he tajuavat sanomatta. Mutta lihavilla menee korvat kiinni ja uusi uhmaikä päälle jos yrittääkin ottaa puheeksi, saati että pääsisi keskustelussa edes keinoihin asti.

Vierailija
277/277 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me suutu, jos suosittelija on vaikka lääkäri, jolla on myös tarjota apuja asiaan, esimerkiksi Ozempic -resepti tai lihavuusleikkaus. Sen sijaan varmaan jopa sinäkin, ap, ymmärrät, että jonkun random-ihmisen suosittelu on asiassa rajatonta ja tunkeilevaa.

Mutta suuttuisit, jos avuksi ehdotettaisiin ravitsevaa ruokaa.

Se varmaan johtuu siitä että syön ravitsevaa ruokaa. Niin, unohdinkin, että olen laihduttanut normaalipainoon 24 kiloa Orbera-laihdutuspallon avulla. Sitä ennen yritin kymmeniä vuosia onnistumatta, joten voin sanoa, että puhun kokemuspohjalta. Nyt normaalipainossa paino onkin helppoa ylläpiitää. Veikkaan, että monet kaltaisesi eivät ymmärrä tätä eroa. Laihduttamiseen vaadittava energiavaje aiheuttaa helposti säästöliekin ja vie muutenkin energiat alas, plus syy on usein syy on usein suolistohormonien väärä toiminta, johon pelkkä ravinnon sisältö ei auta. 

Mihin ne suolistohormoniongelmat mystisesti katoaa lihavuusleikkauksen yhteydessä?