Osaisiko joku sanoa, että mikä autossani on vikana?
Vika on sellainen, että katkojan kärkien väliin tulee piikkiä melko nopeasti ja kärkiä saa olla viilaamassa ja säätämässä todella usein. Piikki taas aiheuttaa muita käyntihäiriöitä
Olisiko joku autoista tietävä, joka voisi kertoa, että mitä tämän korjaamiseksi olisi tehtävä.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Konkka.
Jep eli selvennyksenä kondensaattori.
Vierailija kirjoitti:
Onko auto jostain 70 luvulta kun vielä katkojan kärjet.
Pisteen paikalla pitää olla kysymysmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Konkka.
Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?
Vierailija kirjoitti:
Minkä värinen auto on?
Metallihopea. En muista värikoodia ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkka.
Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?
Kyllä, se johto menee kärjille eli on kytketty kärkien kanssa rinnan eli konkka ja kärjet saa virran samasta pisteestä ja molemmat on maadoitettu kiinnityskohdastaan. Joku jo kysyi, mikä auto ?
Vierailija kirjoitti:
separaattori vuotaa
Äitis vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä värinen auto on?
Metallihopea. En muista värikoodia ulkoa.
Sitten on vähän vaikea auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkka.
Jep eli selvennyksenä kondensaattori.
Jees. Juuri näin. Konkka estää kipinöinnin kärkien välissä. Tämä kipinöinti siirtää materiaa vöhön kerrassan kipinävlin yli, mistä syntyy piikki. Veikkaan, että viimeksi avatessasi olet unohtanut laittaa sen paikalleen takaisin. Voi se toki hajotakin.
Katkojan Kärjet Paholaisen Sähköinen Sormikoukku
Oli kerran syyttömän oloinen auto, joka käynnistyi kuin unelma kerran, joskus, ehkä juhannuksena 2011. Mutta sitten tuli VIKA. Se ei ollut mikä tahansa vika. Se oli katkojan kärjet, nuo metalliset manalan portit, jotka vetivät itseensä piikkiä kuin keski-ikäinen sähkömies Happy Houriin.
Aluksi ne pelasivat ihan hyvin. Mutta sitten alkoi klassinen kierre:
Käynti pätkii.
Tutkit kärjet.
Piikkiä.
Viilaat.
Säädät.
Käynti paranee hetkeksi.
Ja taas PIKU SAATANA PIKKI!
Siinä vaiheessa kun huomaat viilaavasi katkojan kärkiä useammin kuin peset hampaitasi, alat miettiä, olisiko helpompaa vaan rakentaa koko auton tilalle hevonen. Tai ruveta keramiikka-alan yrittäjäksi.
Kärjet tuntuvat olevan elossa. Niillä on persoonallisuus. Ja se persoonallisuus on passiivis-aggressiivinen. Ne eivät hajoa kunnolla ne kuolevat hitaasti, vetäen sähköjärjestelmän mukanaan kohti sekavaa, poukkoilevaa käyntiä, jolla pärjäisi ehkä jossain zombie-elokuvassa, mutta ei katsastuksessa tai edes lähikauppareissulla.
"Säädä nyt kärkiväli 0,35 milliin."
Teet sen.
Kone käy hetken hyvin.
Sitten taas:
PI*KI.
NYKII.
PÄTKII.
HUUTAA.
ITKET.
ELÄMÄ ON PIMEYTTÄ.
Sitten joku ehdottaa: "Miksi et laita sähkösytytystä?"
Mutta eihän se käy. Se on periaatekysymys. Tämä taistelu käydään kärjillä tai kuollaan kuin rotat.
Loppupäätelmä?
Katkojan kärjet ovat kuin epävakaa parisuhde: alussa kaikki toimii, mutta lopulta viilaat niitä itkien kellarissa joka toinen viikko, toivoen että vielä joskus ne syttyvät oikeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkka.
Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?
Kyllä, se johto menee kärjille eli on kytketty kärkien kanssa rinnan eli konkka ja kärjet saa virran samasta pisteestä ja molemmat on maadoitettu kiinnityskohdastaan. Joku jo kysyi, mikä auto ?
Kiitos, vaihdan tämän. Auto Mitsubishi Galant 1981.
Kuvaamasi vika kuulostaa sytytysjärjestelmän ongelmalta, erityisesti katkojan (kontaktipisteiden) tai sytytyspuolan alueella. Puretaan vähän:
Katkojan kärjet ja piikki:
Jos katkojan kärkien väliin syntyy nopeasti piikkiä (sparks / kipinää), se yleensä tarkoittaa, että kärjet kuluvat liian nopeasti, ovat likaiset tai virheellisesti säädetyt.
Tämä voi johtua:
Väärä kärkiväli
Huono laatu tai vääränlainen katkojan kärki
Liian suuri jännite sytytyspuolalta
Maadoitus- tai johdotusongelma
Käyntihäiriöt:
Jos katkojan kärjet eivät toimi oikein, sytytys ajoittuu väärin moottori voi nykiä, yskiä tai käydä epätasaisesti.
Mahdolliset korjaustoimet:
Tarkista ja säädä katkojan kärkien väli tarkasti valmistajan ohjeen mukaan.
Puhdista tai vaihda kärjet, jos ne ovat kuluneet.
Tarkista sytytyspuola: liian korkea jännite voi sytyttää katkojan kärkien yli nopeasti.
Varmista maadoitus ja johdotus, ettei ole oikosulkuja tai löysiä liitoksia.
Joissain tapauksissa kontaktien korvaaminen elektronisella sytytyksellä (CDI tai elektroninen katkoja) poistaa kärkien kulumisongelman kokonaan.
Onko auto jostain 70 luvulta kun vielä katkojan kärjet.