Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli isoäitisi ammatti?

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla naisten vaatekauppayrittäjä. 

Kommentit (336)

Vierailija
201/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini kävi pelkän kansakoulun ja meni kanslistin apulaiseksi sekä lähetiksi lakiasiaintoimistoon töihin 16- vuotiaana vuonna 1937. Hän yleni sittemmin konekirjoittajaksi ja sihteeriksi samassa lakitoimistossa (joka oli pari kertaa myyty ja vaihtanut nimeä), josta hän jäi eläkkeelle 47 työvuoden jälkeen. Kuusikymppisenä hän osasi tulkita lakia ja lakitekstiä paremmin kuin nuoret vastavalmistuneet varatuomarit pelkällä kansakoulun koulutuksella, mutta hyvin pitkällä käytännön kokemuksella.

Vierailija
202/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientilan emäntä. Toimi jossain vaiheessa myös postinkantajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli maatalon emäntä ja toinen siivooja.

Vierailija
204/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli titteliltään rouva ja toinen oli maatalon emäntä.

Vierailija
205/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että kumpikaan olisi käynyt töissä sinä aikana kun minä olen ollut olemassa. Olen syntynyt -82.

Vierailija
206/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti. Silloin mies pystyi elättämään koko perheensä ilman suurta ahdinkoa.

Ei sillä että kotiäitiys olisi paha asia, mutta moni nainen halusi jo tuolloin käydä töissä. Kyllähän mies olisi pystynyt elättämään, mutta naiset ovat myös halunneet tehdä jotain muutakin kuin olla kotona. 

Kuka halusi, kuka ei. Koulutetut naiset olivat asia erikseen, mutta suurin osa naisista oli kiertokoulun tai kansakoulun käyneitä eikä tehtaan liukuhihna tms olisi ollut mikään parannus kotiäitiyteen nähden. Ja kuka ne lapset olisi hoitanut? Varakkailla oli talouden- ja lastenhoitajat, mutta eihän tehdastyöläisillä olisi ollut sellaiseen varaa.

Vierailija
207/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli tarjoilija ja toinen maatilan emäntä

Vierailija
208/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi meijärikkö, sittemmin maatalon emäntä. Hyväpäinen nainen, monilahjakkuus.

Vierailija
209/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli R-kioskin myyjä ja toinen viittomakielen tulkki ja opettaja. 

Vierailija
210/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti tiedä, tiedän että kumpikin kävi töissä, jopa sota-aikana, mutten tiedä mitä tekivät. Ei oikeasti koskaan edes kiinnostanut. 

Vierailija
211/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On emännöinyt tanssilavaa ja toista paikkaa, missä on pitänyt rakennuksesta huolta ja järjestellyt buffettimyynnit kyseisessä paikassa pidettyihin tilaisuuksiin, leipoi varmaan itse ne tarjottavatkin. Minun ollessa pieni hän oli kioskissa myyjänä.

Vierailija
212/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni hän myi mustaa makkaraa Tammelan torilla 1800-luvun lopulla. Sen jälkeen 1906 alkaen kotiäitinä Nokialla.

Vierailija
213/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen isoäiti oli kansakoulun opettaja. Toinen isoäiti oli äkkirikastuneen perheen tytär, joka ei eläissään töissä käynyt, paitsi parikymppisenä pari vuotta isänsä konttorissa.

Vierailija
214/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä

Vierailija
215/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakooja

Vierailija
216/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti  Rauha maatilan emäntä, pappa Emil oli kotivävy. Äidin äiti Saima ennen avioliittoa oli tavannut jo Vilho  isoisäni, mutta oli Amerikassa 4v kotiapulaisena töissä, kunnes palasi Suomeen  Vilhon luokse ja avioituivat ja oli maatilan emäntä, Saima kuoli ennen syntymääni ja olin 2kk vanha kun Vilho kuoli.

Vierailija
217/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntiä molemmat.

Vierailija
218/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänäiti jäi orvoksi hyvin nuorena. Veli myi kotitilan, mutta jätti pikkusiskon tilalle piiaksi / karjapaimeneksi. Piikana jatkoi avioliittoon asti. Hän jäi nuorena leskeksi ja työskenteli eläkkeeseen asti kunnalla ainakin siivoojana. Vaari sairasteli pitkään, joten olen ollut siinä käsityksessä, että kotiäitys jäi lyhyeksi.

Äidinäiti työskenteli käsittääkseni tehtaassa sen mitä viiden lapsen ja omien terveyshuoliensa välissä ehti. Hän jäi nuorena sairauseläkkeelle ja keskittyi sen jälkeen enemmän vapaaehtoistyöhön ja käsitöihin. 

Hauskana yksityiskohtana mainitsen, että molemmilla mummuillani oli työkaverina puolisoni täti. 

Vierailija
219/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummoni oli töissä sairaalan kukkakaupassa, muistan vielä elävästi se ihanan tuoksun toinen oli koulun keittäjänä. 

Vierailija
220/336 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatilan emäntä 

Samaten, molemmat mummit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan