Miksi liikkeet hidastuu, kun tulee ikää? Tarkoitan nyt yli 60-vuotiaita?
Kommentit (45)
Itsellä ainakin alkaa nivelien rustot olemaan siinä kunnossa, että pitää vähän varoa mitä tekee. Olen aina ollut liikunnallinen, joten nyt saa sitten maksaa siitä, toisaalta olen edelleen hoikka. Lisäksi selkä välillä vihoittelee, joten en tee nopeita kumarruksia ym.
Elimistö vanheni äkkiä siinä iässä sillä tavalla, että nivelet kipeytyi. Pelkkä käveleminen on tuskaa.
Pitää kai mennä lääkäriin, kun en tiedä kuuluuko vain ikään, vai onko jokin vinossa.
Nivelet jäykistyy ja vaistomaisesti myös ihmisestä tulee varovaisempi. Esim. portaita alas mennessä joutuu oikein keskittymään, ettei kaadu, myös huimausta saattaa tulla.
Mulla ei ole ilmennyt oikeastaan mitään fysiikassa. Menee paremmin kun 4-kymppisenä. Olen 60-v.
Minulla sattuu, tuikkii kipuja luihin.
Polvet
Jalkapohjat, nilkat
Ranne toinen
Lonkka toinen
Kyynärpää toinen
Alaselkä
64v
Geeneistä, liikunnallisuudesta/liikkumattomuudesta, ravinnosta, unen määrästä, työn kukuttavuudesta, vammoista ja tapaturmista. Jossain vaiheessa jokaiselle tulee jotain, osalle aikaisemmin, osalle myöhemmin.
Kannattaa ylläpitää nivelten liikkuvuutta ja lihaskuntoa, samalla tasapainoa harjoittaen. Tämä auttaa suunnattomasti liikuntakykyyn (ja tapaturma-alttiutueen!) vanhuksena.
Useimmat vanhenevat ihmiset eivät ole tätä oivaltaneet tai tienneet.
Ethän halua olla vanhana jäykistynyt, hidas kaatuilija? Kansalaisopistoillakin on monenlaista senioriliikuntaa, vesivoimistelua voi harrastaa omin päin, uimahalleissa on usein skriini altaan reunalla, youtubesta löytyy liikkuvuusharjoituksia, lihaskuntoa ylös kotona tai salilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuteen mennään ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Kyllä vanhuus alkaa jo 50-vuotiaana. Ihan virallisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ylläpitää nivelten liikkuvuutta ja lihaskuntoa, samalla tasapainoa harjoittaen. Tämä auttaa suunnattomasti liikuntakykyyn (ja tapaturma-alttiutueen!) vanhuksena.
Ethän halua olla vanhana jäykistynyt, hidas kaatuilija? Kansalaisopistoillakin on monenlaista senioriliikuntaa, vesivoimistelua voi harrastaa omin päin, uimahalleissa on usein skriini altaan reunalla, youtubesta löytyy liikkuvuusharjoituksia, lihaskuntoa ylös kotona tai salilla jne.
Ihan kaikki tietävät nuo asiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuteen mennään ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Kyllä vanhuus alkaa jo 50-vuotiaana. Ihan virallisestikin.
55 -vuotias on jo senjori,mut vanhuus alkaa 75-vuotiaana 5-kymppinen on vielänuori ja parhaassa iässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikki tietävät nuo asiat
Mutta ei ole sisäistetty tätä tietoa, eikä siten tehdä näin.
Reaktiot hidastuu. Siihen voi kyllä itsekin vaikuttaa lihaksistoa harjoittamalla.