IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia juttuja lukiessa tulee sellainen olo, että tulispa sota tai edes joku kolera, niin ihmisillä olisi ihan todellisia murheita.
Miettikääpä, jos 100 vuotta sitten olisi joku kolmekymppinen nuori sanonut, että hän on liian herkkä heinäpellolle tai ompelimoon tai kenkätehtaalle... Olisi varmaan naurettu makeasti.
Annalle sanoisin, että juu, herkkyys on hieno piirre ihmisessä, mutta se ei voi olla esteenä sille, että aikuinen ihminen elättää itsensä. Töissä käydään, jotta on varaa ostaa ruokaa ja maksaa vuokraa. Pikkuisen teflonia pintaan ja eteenpäin.
Varmaan Anna olisi pärjännyt heinäpellolla aivan hyvin. Fyysistä työtä pienessä porukassa raikkaassa ulkoilmassa.
Nykymaailma on herkälle aika vaativa ympäristö. Melusaastetta, mainosvaloja, ihmismassoja yms. Näistä kuormittuu ihan tavallinenkin ihminen. Ihminen on aika pitkälti vielä luolamiesasteella, mutta yhteiskunta jossa elämme, on jotain aivan muuta.
Annahan edes yrittää ja haluaa töihin. Varmasti hän tulee vielä paikkansa löytämään, toisin täällä ruikuttavat peräkammarinpojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Niillä pitkään työssään olleilla se vasta pää räjähtää näiden kaikenlaisten vastuuta väistelevien työkokeilijoiden ja muiden paikkaa vaihtelevien takia, aika menee neuvoessa ja korjatessa näiden aiheuttamia virheitä. Voi herranjumala
Tunnistan tuon vaiheen, se on itselleen valehtelua siitä mitä oikeasti tapahtuu työpaikalla. Ei se ole työharjoittelijoiden ja uusien vika.
Jos pää räjähtää, niin on liian kova työtahti. Pitää ottaa rennommin ja pitää useammin esimerkiksi kesällä niitä helletaukoja. Muistaakseni sellainen pidetään yli 28 asteen jälkeen 10 min tunnissa.
Tosi kuuma kesä oli. Kuinka moni uskalsi pitää tauon?
Vai kiukutteliko vain harjoittelijoille ja uusile työntekijile?
Muistaakseni?! Tuo kertoikin jo kaiken. Missä töissä voi pitää taukoja 10 min/ per tunti? Hautausmaan haravoitsijana? Suomessa toki hyvin yleinen tuo yli 28C...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vaikeita vaatimuksia työemässä kenelle vain :(
"Uudessa työssä oli Annan mukaan paljon vaatimuksia: hänen piti olla kassalla ja samaan aikaan hinnoitella tuotteita, katsoa varkaiden perään ja siivota myymälää."
Niin ja yllättäen tuo on myyjien joka päivästä työtä, myös kirpputorilla.
Jep. Ja vielä kusipäisiä ihmisiä sietää kyselemässä ja vaatimassa ympärillään joka päivä. Silti me jotenkin vain selviämme. Olisko aika myös aapeen yrittää tehdä osansa? Ei mekään nimittäin riemusta tanssahdellen töihin hypähdellä joka aamu. Elämä vaan on semmoista.
Onko sullakin mielenterveysongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Kehoitan sinuakin keksimään jokin oman elämäsi motto, ennenkuin arvostelet heitä, jotka selvästi ovat elämässään yrittäneet ja toimineet omaksi ja sinunkin hyväksi, heitä sinun on kiittäminen tuistasi. Hullu saa olla muttei tyhmä.
Kehoitan sinua älylliseen ajatteluun mielikuvien ja fantasioiden sijaan. Miksi olet mielikuvissasi tehnyt heistä yrittäjiä ja esimerkiksi minä en ole?
Minä olen sinun mielikuvissasi se toinen?
Vaikka mitään todisteita ei ole, niin olet ottanut vapauden tehdä päätökset, että minä olen tässä se pahis, vaikka kritisoin sinun ja hänen ihmiskäsitystä.
On päivän selvää että haluatte vain Annast rahat itsellenne ja vähät välitätte Annan herkkyydestä.
Pilkkaatte häntä. Ja tietenkin vesität senkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että provosoiduit vihdoin ja kirjoitit tuon mistä Hitlerikin hymähtää ja huulet pyöreänä muikuilee tyytyväisenä.
Siis kaasukammiosta tuo. Kirjoitukseni teki tehtävän.
Tärkeää että teidän arvomaailma tulee selväksi näissä keskusteluissa ja se mitä edustatte.
Tottahan se puhuu. Ei voi vaan ymmärtää mikä oikeus sulla on elää toisten työn tuloksilla tekemättä yhteisen hyvän eteen mitään muuta kuin vaatia lisää
Antaa vaan "tyhmien" raataa sunkin elantosi eteen
Siis kaasukammio Annalle?
Oletteko tosissanne? Mielenterveyspalveluja pitäisi lisätä ja laajentaa kaikkien saataville ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia juttuja lukiessa tulee sellainen olo, että tulispa sota tai edes joku kolera, niin ihmisillä olisi ihan todellisia murheita.
Miettikääpä, jos 100 vuotta sitten olisi joku kolmekymppinen nuori sanonut, että hän on liian herkkä heinäpellolle tai ompelimoon tai kenkätehtaalle... Olisi varmaan naurettu makeasti.
Annalle sanoisin, että juu, herkkyys on hieno piirre ihmisessä, mutta se ei voi olla esteenä sille, että aikuinen ihminen elättää itsensä. Töissä käydään, jotta on varaa ostaa ruokaa ja maksaa vuokraa. Pikkuisen teflonia pintaan ja eteenpäin.
Varmaan Anna olisi pärjännyt heinäpellolla aivan hyvin. Fyysistä työtä pienessä porukassa raikkaassa ulkoilmassa.
Nykymaailma on herkälle aika vaativa ympäristö. Melusaastetta, mainosvaloja, ihmismassoja yms. Näistä kuormittuu ihan tavallinenkin ihminen. Ihminen on aika pitkälti vie
Siellä sitten lihakset joutuisivat rasitukselle, helle aiheuttaisi herkän hipiän palamista, paarmat ja ampiaiset hyörisivät hikisen kropan kimpussa, hiki polttaisi silmiä, taukoja ei voisi pitää sillä säät eivät anna armoa, on hommattava heinät latoon kastumiselta, kahvipaussinkin joskus unohtaen. Jos olisi vielä pienet lapset siinä häärimässä ja vaatimassa osuuttaan niin sanon minä että voi herranjumala!😬🤬🤯
Vierailija kirjoitti:Muistaakseni?! Tuo kertoikin jo kaiken. Missä töissä voi pitää taukoja 10 min/ per tunti? Hautausmaan haravoitsijana? Suomessa toki hyvin yleinen tuo yli 28C...
Ravintoloissa voi olla 60 astetta jos on ulkona 30 astetta hellettä.
Herkkyys olisi myös voima oikein valjastettuna. Herkillä on monesti luovuutta ja hoitotyössäkin tunteva ihminen olisi loistava lisä. Ikävää ettei yhteiskunta halua ottaa herkkyyttä käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että provosoiduit vihdoin ja kirjoitit tuon mistä Hitlerikin hymähtää ja huulet pyöreänä muikuilee tyytyväisenä.
Tärkeää että teidän arvomaailma tulee selväksi näissä keskusteluissa ja se mitä edustatte.
Tottahan se puhuu. Ei voi vaan ymmärtää mikä oikeus sulla on elää toisten työn tuloksilla tekemättä yhteisen hyvän eteen mitään muuta kuin vaatia lisää
Siis kaasukammio Annalle?
Oletteko tosissanne? Mielenterveyspalveluja pitäisi lisätä ja laajentaa kaikkien saataville ja heti.
Tää porukka jotka näitä kaasukammioita ja muuta häärii ja huutelee saunan taakse, käy myös kirkoissa ja esiintyy kristillisinä.
Ylläpitää konservativiisia kulisseja, mutta todellisuudessa näkee Annan tyyliset ihmiset rahoina jotka kuuluisi heille.
Vaikea aihe, mutta jos jokaiselle herkälle ja työkyvöttömälle taataan kaikki edut, niin täällä ei kannata tehdä töitä, eikä työpaikkoja ole. Mistä ne edut sitten kaivetaan. Moni ei ymmärrä että jos herkkyydestä saa hyvän korvaiksen tukiasten muodossa, niin silloin meillä tulee olemaan herkkiä 20-30% työvoimasta. Oletteko valmiita mitä se aiheuttaa? Miksi ette ota henkilökohtaista lainaa ja anna sitä jollekkin herkälle?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kohta nelikymppinen pitkäaikaistyötön ja luottamus ihmisiin nolla. Lapsena mennyt jo perusluottamus jos sitä on koskaan ollutkaan ja kiusaamisen takia loputkin. Uskon että ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen. He voivat kylläkin esittää mukavaa esim. rahaa tai palkkaa vastaan. Minulla ei ole kavereita, en ole koskaan seurustellut enkä koe mitään halua olla työelämässä.
Uskon kyllä, että tämä on todellisuuttasi. Mutta miten noin niinkuin mielestäsi realismi?
Herkkänä ihmisenä kestin tämän kesän helleputken töissä hyvin. Sen sijaan vähemmän herkät valittivat kuumuutta ja hidastivat työtahtia. No se heille suotakoon, ymmärrän että ihmiset ovat erilaisia. Mutta välillä toivoisin ymmärrystä myös toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
"32-vuotias Anna on elänyt suuren osan elämästään työttömänä."
"Anna kertoo muistuttavansa äitiään: hän vaatii itseltään paljon--."
:D :D
Voi kuulostaa ristiriitaiselta jos ei ole itsellä vastaavia pelkoja tai mt-puolella haasteita.
esim sosiaalinen ahdistus ja tietynlainen ahdistushäiriöön liittyvä "mokaamisen pelko" voi oikeasti johtaa alisuoriutumiseen ja asioiden välttelyyn. Eli rima on niin korkealla ja itsekritiikki myös että ei uskalla edes yrittää. Näin oli ainakin minulla pitkään ja ulospäin saattaa vaikuttaa laiskuudelta, mutta syyt on jossain ihan muualla ja kaikki normaali kuluttaa ihan loppuun kun on niin ankara yliminä siinä pään päällä kritisoimassa.
Olen sitä mieltä että aina pitäisi yrittää viedä itseään pois mukavuusalueelta vaikka se on rankkaa. Myös terapia voi auttaa. Näin ainakin itse pääsin vähän eteenpäin tästä suosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ei ollut sosiaalitukia ja työttömyystukea tai sairaskeläkkeitä, niin ei ne palkat olleet silloinkaan hyviä. Sinua riistettiin silloinkin, vaikka työtön irtolainen oli metsässä marjoja syöden ja kalastellen, niin et saanut saataviasi mitkä sinulle kuului. Et saanut 8h työpäivääkään.
Sitten tuli sisällissota.
Asiat on parantuneet ja edelleen vaikka työttömiltä otettaisi kaikki tuet pois, niin oletko niin naivi, että e näkyisi sun tilillä mitenkään tai näkyisi parantuneina palveluina esim terveydenhuollossa mitenkään?
Ne rahat menee aina ihan toisaalle, jos otetaan pois köyhiltä. Ne ei työtätekevän tilillä tai julkisissa palveluissa näy koskaan. Oksä niin naivi et uskot että sun tili nousis jos ihanaa Annaa ei olis ja se olis sun kaltaisten ansiosta viety kaassukammioon.
Tämmöstä ihan selvinpäin täällä ihmiset toivoo että kaasukammioon... Luoja teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa yrityksissä on ongelma juuri kiire ja liian suuret työmäärät .
Kun on liian monta asiaa hoidettavana ei pysty joka asiasta ottamaan koppia se on vain valitettava tosiasia..kahdessa paikassa ei voi olla yhtäaikaa tekemässä kahta työtä..
Tämä tuo stressiä ja ahdistusta kun työ kuitenkin haluttaisiin periaatteessa tehdä hyvin mutta usein työnantajat tekee kuormituksen tarkoitushakuisesti..
Mikä onkaan helpoin ja paras tapa järjestää lailliset potkut kuin buukata tarpeeksi ylikuornaa vanhoille ja uloshaluttaville työntekijöille ja järjestää potkut alisuorittamisesta
Ei se nyt noin mene. Jos aletaan käräjöimään, selvitetään myös se kohtuullinen työmäärä, mitä työnantaja olisi saanut odottaa. Kyllä näitä pystytään arvioimaan. Vai onko marxin julistukset tehneet lähtemättömän vaikutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Monissa yrityksissä on ongelma juuri kiire ja liian suuret työmäärät .
Kun on liian monta asiaa hoidettavana ei pysty joka asiasta ottamaan koppia se on vain valitettava tosiasia..kahdessa paikassa ei voi olla yhtäaikaa tekemässä kahta työtä..
Tämä tuo stressiä ja ahdistusta kun työ kuitenkin haluttaisiin periaatteessa tehdä hyvin mutta usein työnantajat tekee kuormituksen tarkoitushakuisesti..
Monessa yrityksessä on ongelma huono johtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin poikaystävä löytyy ja kuvien perusteella pitää jollain tasolla huolta ulkonäöstäänkin. Tällaiseen kyllä sitten riittää tarmoa ja energiaa.
Jos on noin erityisherkkä, luulisi olevan hiemn syrjäytynyt eikä ainakaan seurustelisi, ja tuskin pitäisi ulkonäöstäkään juurikaan huolta.
Tätä samaa ihmetellyt naisissa itse naisena. Mielenterveysasioiden vertaistukiryhmissä, joissa ihmisiä joilla esim. erityisherkkyys, asperger, ocd, sos. tilanteiden pelko, add, traumoja yms. niin olen yleensä ainoa ikisinkku. Muut ovat naimisissa tai muuten pitkissä vakisuhteissa, vaikka olisivat mt-syistä eläkkeellä ja variksenpelättimen näköisiä. Itsellä taas ongelmat estää lähempien ihmissuhteiden syntymisen, ensimmäisenä seurustelun. Työhön taas pystyn paremmin sitoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"32-vuotias Anna on elänyt suuren osan elämästään työttömänä."
"Anna kertoo muistuttavansa äitiään: hän vaatii itseltään paljon--."
:D :D
Voi kuulostaa ristiriitaiselta jos ei ole itsellä vastaavia pelkoja tai mt-puolella haasteita.
esim sosiaalinen ahdistus ja tietynlainen ahdistushäiriöön liittyvä "mokaamisen pelko" voi oikeasti johtaa alisuoriutumiseen ja asioiden välttelyyn. Eli rima on niin korkealla ja itsekritiikki myös että ei uskalla edes yrittää. Näin oli ainakin minulla pitkään ja ulospäin saattaa vaikuttaa laiskuudelta, mutta syyt on jossain ihan muualla ja kaikki normaali kuluttaa ihan loppuun kun on niin ankara yliminä siinä pään päällä kritisoimassa.
Olen sitä mieltä että aina pitäisi yrittää viedä itseään pois mukavuusalueelta vaikka se on rankkaa. Myös terapia voi auttaa. Näin ainak
Ja juurikin lääkekannabiksella on saatu hyviä tuloksia aikaan. Ensiksi tulee se hyvä positivinen fiilis et jee whoou, siistii, oon töissä ja oon niiq tuottava yksi yhteiskunnan akseli tai ratas duudeh. Oon tärkee ja korvaamaton akselin pala, tunnen universaalista yhteyttä tähän kokonaisuuteen. Oon niiq melkein valaistunu tähän mobbaammiseen. Kato miten tää moppi on kuin mun tukka. Höhöö ollaa samiksii tän mopin kaa, joo on aika pistää mopaten.
Sitten vaan alkaa tekee töitä ja jammailemaan musiikit korvilla. Whoou mä osaan tän, yht helppoo ku skedeeminen ja rahaa tulee tilille kokoajan.
Hymyissä suin vaan painelee menemään muiden mukana. Sitten vaikka keskiviikot on ihan ilman lääkettä. Pienin askelin niin sanottuna. Pienin askelin menestykseen.
Pitää relata ja lopettaa se skitsoilu. Näyttää työnantajalle mihin pystyy positiivisella energialla. Jeah maan!
Mikä onkaan helpoin ja paras tapa järjestää lailliset potkut kuin buukata tarpeeksi ylikuornaa vanhoille ja uloshaluttaville työntekijöille ja järjestää potkut alisuorittamisesta