IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Näiden suurin vihollinen on se palkanmaksaja
Usein nimellisesti on. Todellisuudessa työtunneista puuttuu sieltä täältä 15 min ja niistä koostuu viikon aikana tunti maksamatonta palkkaa.
Todella hävytöntä meininkiä. Pyörittelen tässä päätä hetken huulet mutrussa, ei näin.
Palkanmaksajat....
Ne on palkanmaksajia jotka aidosti tuntee sydämessään sen että ovat. Sitten on kaikenlaista porukkaa, en tiedä mitä ne on jotka ei maksele palkkoja ajallaan ja puuttuu saatavia ja TES on jotain edellisiltä vuosilta palkan suhteen.
Surullinen olo tulee kun kuulee kaikenlaisista kusettajista. Kutsuvat itseään palkanmaksajiksi :D
Meillä ei Suomessa kertakaikkiaan ole varaa lumihiutaleisiin jotka ovat liian herkkiä työhön, kun on myös sellaisia jotka ovat oikeasti liian sairaita töihin. Kun työttömyystuet romahtavat niin tiedät yhden suunnan mitä kiittää.
Ei ole enää mahdollista, että kaikkia MT-ongelmaisia ja yliherkkiä autetaan täysin pyyteettömästi. Jollain tavalla heidänkin on omalta osaltaan osallistuttava talkoisiin muiden kanssa.
Vanhustenhuollossa, jätehuollossa, terveydenhuollossa, armeijassa ja monilla yhteiskunnan sektoreilla tarvitaan apua.
Työttömyystukien ehtona pitää olla, että suorittaa jatkuvaa yhteiskuntapalvelusta. Suomella menee erittäin huonosti taloudellisesti eikä kaikkeen tukeen ole enää varaa.
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluisa TUKI on toisten ihmisten rahaa. Se tuki ei ole sinun rahaasi
Sama kuin menisit vieraiden ihmisten lompakolle.
Mun iskä makso veroja tahtomattaan tosi paljon ja ei viettänyt koskaa lomia. Hän ei eläny eläkepäiville asti. Kuolinvuoteella totesi että perintöä ei tule, mutta hän on maksanut mun elämän kyllä. Sain secret mission. Viettää hänen eläkepäivät. Ja sen teen.
En petä faijaa ja hänen muistoa. Töihin en mene, edes aseella uhattuna. Isän eläkkeet ja saatavat otetaan.
Isä kun oot siellä taivaissa ja illastat tänään Jeesuksen kanssa, niin mä haluun kertoo sulle että mulla menee hyvin ja vaikka noi yrittää saada sun rahat, niin pidän pintani. Ne on meidän rahoja faija. Meidän rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei Suomessa kertakaikkiaan ole varaa lumihiutaleisiin jotka ovat liian herkkiä työhön, kun on myös sellaisia jotka ovat oikeasti liian sairaita töihin. Kun työttömyystuet romahtavat niin tiedät yhden suunnan mitä kiittää.
Haistan rahan. Väitän että kyllä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että Anna kertoo rohkeasti näin ja lääkäritkin on todenneet sen.
Meitä on monia herkkiä joille työelämä on liikaa ja ei ole mahdollista tehdä sopivasti töitä ilman että tuet menettää.
Minua ei hävetä lainkaan elää tuilla ja ne kuuluu mulle ihmisoikeutena.
Kyse on lopulta siitä että onko se oikein että toinen tekee vähemmän ja saa saman jonka sekin saa joka tekee enemmän. Jos olet sitä mieltä että on, niin mikä saa sitten ihmisen tekemään enemmän? Jos me tasapäistetään kaikki, niin silloin ne tuottavimmat yksilöt tasapäistää tuottavuuden alaspäin ja lopulta meillä KENELLÄKÄÄN ei ole niin paljoa mitä nyt on. Suomalainen idiootti maksaa satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.
Yhteiskuntaan osallistuminen on vaihtokauppa jossa ihminen antaa pois aikaansa, osaamistaan ja myös jonkin verran vapauksiaan. Vastineeksi yhteiskunta tarjoaa ihmiselle turvallisen ja ihmisarvoisen elämän sellaisena kuin ihminen on. Monen ahdistuneen, traumatisoituneen ym. menneisyyttä katsomalla kuitenkin selviää ettei yhteiskunta hoida kovin onnistuneesti omaa puoliskoaan, joten ihmekös tuo jos työ ei instituutiona niin paljoa nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mahdollista, että kaikkia MT-ongelmaisia ja yliherkkiä autetaan täysin pyyteettömästi. Jollain tavalla heidänkin on omalta osaltaan osallistuttava talkoisiin muiden kanssa.
Vanhustenhuollossa, jätehuollossa, terveydenhuollossa, armeijassa ja monilla yhteiskunnan sektoreilla tarvitaan apua.
Työttömyystukien ehtona pitää olla, että suorittaa jatkuvaa yhteiskuntapalvelusta. Suomella menee erittäin huonosti taloudellisesti eikä kaikkeen tukeen ole enää varaa.
Ja miten ehdotat, että he osallistuvat talkoisiin? Jutun nainenkin kysyi työnantajaltaan, että voisiko hänen työnkuvaansa muuttaa, jotta hän pärjäisi siellä. Ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen keksintö on jo, sen nimi on kuntouttava työtoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista että ihmiset jaksavat valittaa tällaisista tapauksista, mutta on ihan ok heille että kehitysmaista ja naisia alistavista kulttuureista/maista on tullut tänne massoittain ihmisiä elätettäviksi ilman aikomustakaan tehdä mitään hyvää Suomen yhteiskunnan hyväksi. Miksi sitä mitään herkän ja muutenkin ongelmaisen suomalaisenkaan naisen pitäisi tehdä mitään yhteiskunnan hyväksi kun kaikki vaan paskotaan ja tehdään huonommaksi tahallaan ja lisätään turvattomuutta mm. ottamalla tänne naisvihamielisiä miehiä eläteiksi. Ja itsehän olen jo nuorena mt-ongelmien kuten ahdistuksen takia tk-eläkkeellä, mutta en tunne pätkääkään syyllisyyttä siitä varsinkaan kun näkee tätä Suomalaisen yhteiskunnan menoa ja suuntaa.
Työelämästä se lähtee. Tämäkin on Annan vika kun on liian herkkä. Todellisuudessa työpaikat on ihan rajattomia ja mahdottomia paikkoja. Se brit
"Se brittiläisen kokkiohjelma on pelkkä vitsi suomalaisen työelämän vierellä. Ohjelmassa kokki huutaa naama punaisena ja langettelee kirosanoja ja solvauksia työntekijöiden päälle tunnemyrskyssään.
Suomessa siinä on lisänä uhkailu, ei makseta palkkoja ajallaan ja työtunneista puuttuu paloja sieltä täältä, kun tarkistat työtunnit itse.
Ylitöistä ei makseta tylityökorvauksia, mutta oletetaan että ylitöihin on pakko jäädä, koska ei haluta maksaa ylimääräisistä työntekijöistä, joten minimillä muutama tekee kaiken.
Huutamista, solvaamista, kyttäämistä ja epäuskoa että ei tehdä nopealla tahdilla hommia. Ei mitään helletaukoja vaikka yli puolipäivää yli 40 asteen helteessä kuumissa tiloissa.
Vessataukoja kytätään ja asioilla heitellään päin, jos on huono mieli ja työntekijä ei välttämättä ole tehnyt mitään muuta kuin kulkenut ohi hymyille."
Missä ihmeessä tällainen muka on suomalaisen työelämän todellisuutta?? Itä-Aaasialta tuo kuulostaa.
Tuollaisesta työpaikasta pitää tehdä pikapikaa ilmoitus viranomaisille. Siinä rikotaan jo useampia lakeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan kasvatustyyli tekee ihmisistä ahdistuneita ja neuroottisia, ylisuojeleminen näkyy siten että ihminen ehdollistuu skannaamaan ympäriltään vaaroja ja uhkia jatkuvasti, eikä luota kykyynsä selviytyä niistä. Tämä on yhteiskunnallinen trendi, johon on pakko vastata työelämän muutoksilla. Ihmisten kyky kestää kuormitusta, epämiellyttäviä tunteita ja epäonnistumista on romahtanut.
Ei. Ihan on tehty tutkimus työelämän huonontumisesta ja siitä on paksu kirja luettavana kaikille halukkaille. Ei voi syyttää ihmisiä tässä asiassa. On ihan normaalia tuntea pahaa oloa kiusaamisesta ja hyväksikäytetyksi tulemisesta. Ei tarvitse sietää huonoa käytöstä työpaikoilla. Lukekaa:
Siltala, Juha: Työelämän huonontumisen lyhyt historia
Kun olet s
"Olen itse tavannut lähes eläkeikässä olevan duunarin, joka oli taitava tekijä vielä vanhanakin. Hän lähti työpaikalta aika nopeasti, kun ei saanut työsopimusta kirjallisena ja ylitöistä ei maksettu ylityölisiä. Työpaikalla oli myös muuta laitonta, jossa työntekijöiden työterveys oli vaarannettu. Hän ennen lähtöä ihmetteli miten me siedetään rikollista toimintaa ja huonoa kohtelua?
Me muut tavallaan toivottiin että olisi tehnyt ilmoituksen, ettei meidän terveys kärsisi.
Aika pian hänen jälkeen me muutkin nuoret lähdettiin litomaan. Huutaminen oli meille liikaa."
??? Noinhan tietysti kuuluukin toimia? Työtä ei tehdä ilman kirjallista työsopimusta. Ylitöitä ei tehdä ilman korvausta. Työturvallisuuden vaarantamisesta tehdään ilmoitus viranomaisille. Huutamista ei siedetä. Asiattomasta kohtelusta lähdetään litomaan.
Minkään tuollaisen sietäminen ei vastaa ainakaan minun kokemustani työelämästä, vaikka olen tehnyt pienipalkkaisia töitä eikä minulla ole mitään vaikutusvaltaa missään.
Suomi on koko ajan menossa huonompaan suuntaan, mutta ei täällä silti ole minkäänlaista yleistä hyväksyntää työntekijöille huutamiselle, palkattomille ylitöille, jne. Toisin kuin Itä-Aasian maissa, missä työnantajien perseilylle on vasta hiljattain alettu panna vastaan.
Herkkiä on mollattu aina. Pitäisi kestää kaikkea raakaa ja julmaa, muuten et ole kova eli hyvä tyyppi. Joskus minusta tuntuu, että nämä kovat toivoisivat itse olevansa herkempiä ja tuntevansa tunteita enemmän. Herkän elämähän on sillein helppoa, että fiiliksiä saa tosi pienistä asioista eikä aina tarvitse olla suuria kokemuksia jahtaamassa. Elämä ei koskaan käy herkällä tylsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että moni "lumihiutale" suorittaa tälläkin hetkellä työpaikalla 110-prosenttisesti, kun muut ottavat rennommin. Herkkä on usein liian tunnollinen ja palaa siksi loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Herkkiä on mollattu aina. Pitäisi kestää kaikkea raakaa ja julmaa, muuten et ole kova eli hyvä tyyppi. Joskus minusta tuntuu, että nämä kovat toivoisivat itse olevansa herkempiä ja tuntevansa tunteita enemmän. Herkän elämähän on sillein helppoa, että fiiliksiä saa tosi pienistä asioista eikä aina tarvitse olla suuria kokemuksia jahtaamassa. Elämä ei koskaan käy herkällä tylsäksi.
Herkkänä ja tunteellisena haluan nykyään vain muuttaa jonnekin pieneen mökkiin keskellä metsää, kauas kaikista muista ihmisistä. En sovi tähän "yhteiskuntaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkänä ja tunteellisena haluan nykyään vain muuttaa jonnekin pieneen mökkiin keskellä metsää, kauas kaikista muista ihmisistä. En sovi tähän "yhteiskuntaan".
Aivan vapaasti omalla kustannuksellasi. Jos et sovi yhteiskuntaan niin älä silloin poimi myöskään rusinoita pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näillä kaikilla valittajilla on aina kuitenkin parisuhde ja haluavat naamansa lehteen? Se ei sitten ahdista sosiaalisesti??
Itse sosiaalisista tilanteista ahdistuvana en voisi kuvitella kauheampaa kuin se että joutuisi lehteen ja vähän vaikea on kuvitella parisuhdettakaan.
Ei hänen naamaansa näytetty. Poikaystävää tosin minäkin ihmettelen, koska pystyn käymään töissä mutta ajatus intiimisuhteesta ahdistaa (syön masennuslääkkeitä ja olen käynyt terapiassa). Jos kauppaan meneminen ahdistaa niin miten ei flirttailu, suuteleminen, seksin harrastaminen? Intiimisuhteessa pitää kuitenkin olla "haavoittuvainen".
Jos naisella on vähääkään jonkin näköistä ulkonäköä tai se on edes hoikka niin vientiä löytyy kyllä ai
Miten on voinut päästä tuohon vaiheeseen? Joku mies voi joo tulla flirttailemaan vaikka kun nainen poistuu asunnostaan viedessään roskia, mutta silloinhan tuollainen nainen jäätyisi täysin ja järkyttyisi tuppisuuksi eikä tutustumista pääsisi tapahtumaan. Jos ei edes puhetasolle voi päästä, miten siitä intiimisuhteeseen etenisi? Tämä saa epäilemään aina tällaisten naisten "mt-ongelmia".
En tiedä onko sinulla minkälaista elämänkokemusta, vai onko sitä lainkaan. Mutta itse ainakin tunnen sekä tiedän monen, monen monta eri tavoin ja pahasti sekaisin olevia naisia mt-ongelmineen - iso osa heistä myös lääkityksellä, sairaseläkkeellä jne - eikä sen miehen saaminen näytä olevan minkäänlainen ongelma kenellekään heistä.
Sen sijaan pahasti mt-ongelmaiset miehet syrjäytyvät aika pahasti omaan yksinäisyyteensä - poikkeuksena jotkut niistä, joilla on erityisesti ulkonäköä.
Se on myyjän markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan vapaasti omalla kustannuksellasi. Jos et sovi yhteiskuntaan niin älä silloin poimi myöskään rusinoita pullasta.
Tietenkin omalla kustannuksella.
Ihmisten julman ja raa'ankin käytöksen takia tuntuu siltä ettei mulla ole enää tunne elämää, itse yritän vain pärjäillä ja sitkutella eteenpäin, kaikki herkkyys, kauneus, empatia on tapettu musta, pitäis olla kyynerpäätaktiikalla menevä jatkuvasti toisia mollaava ilkeilijä ja vieläpä aika härski ja ronski kaikissa asioissa:( kyllähän täälläkin vastauksista huomaa että tykätään keljuilla, etsiä piilomerkityksiä ja suorastaan ilkeillä ja ivata herkille, tuntekkaille tyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten julman ja raa'ankin käytöksen takia tuntuu siltä ettei mulla ole enää tunne elämää, itse yritän vain pärjäillä ja sitkutella eteenpäin, kaikki herkkyys, kauneus, empatia on tapettu musta, pitäis olla kyynerpäätaktiikalla menevä jatkuvasti toisia mollaava ilkeilijä ja vieläpä aika härski ja ronski kaikissa asioissa:( kyllähän täälläkin vastauksista huomaa että tykätään keljuilla, etsiä piilomerkityksiä ja suorastaan ilkeillä ja ivata herkille, tuntekkaille tyypeille.
Ainoa keino selviytyä lapsena oli kieltää tunteeni. Aikuisiällä olen tehnyt valtavan työn, jotta sain luotua niihin jälleen yhteyden. Nyt täytyy vielä järjestää elämä niin, että mahdollisimman vähän joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. Tunteitani ja luovuuttani eivät toista kertaa vie.
Onlyfans -tiliä tekemään ja tienaamaan.
Ai tunteellisuus on taas se hullun merkki. Että on tunteellinen ja herkkä?