Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin

Vierailija
18.08.2025 |

Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33

Kommentit (689)

Vierailija
501/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan ei pitäisi mahdollistaa kotiin jääämistä. Tuollainen ei ole kenenkään etu, ei yksilön eikä yhteiskunnan. Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa ihmiset ottamaan vastuuta itsestään. 

Ja nyt joku ajattelee, että helppo sanoa, koska minulla ei ole vastaavaa ahdistuneisuustaustaa. Väärin. Minä hoidin kouluni loppuun ja olen tehnyt töitä siitä huolimatta, että minulla on ollut vastaavaa. Eihän se helppoa ole ollut, mutta se on vastuunkantoa itsestään ja tilanteestaan. 

Korjaan:

Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa työnantajat ottamaan vastuuta itsestään: parantamaan työntekijöiden oloja ja palkaamaan lisää porukkaa. Myös suhtautumista osa-aikatyöhön pitäisi muuttaa. 

Nyt yksi ihminen tekee viiden työt, tai sitten otetaan palkkatyöläisten tilalle työkokeilijoita, rekrykoulutettavia ym. orjatyövoimaa. Ei ihme jos nuorilla hajoaa pää.

Vierailija
502/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, tämä on se ongelma. Enää ei ole sellaisia, vaikka peltotöitä, joihin voi ne sairaatkin jaksamisen mukaan osallistua, huilia välillä jos tarve on, ja jatkaa sitten jos pystyy. Nykyään on vain sellaisia töitä, joista pitää tietää jo viikkoja etukäteen että työkykyä on juuri vaadittuna päivänä sillä vaaditulla hetkellä ja vähintään se tietty tuntimäärä. Jos uupuu, ei voi pitää taukoa ja jatkaa vuoroa myöhemmin loppuun, vaan siitä tulee sitten saikkupäivä. Ja koska vuorot on mitoitettu tehokkuuden nimissä niin justiinsa, tällaista ei kukaan työnantaja pitkään katsele. Seurauksena se, että nämä osittain työkykyiset ovat kokonaan toimettomina.

Perustulo, sano perustulo, kun tahdot hyvää sulle ja mulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä kaikenlaisia omituisuuksia,se yksi tavallisen näköinen brittinainen oli kuulemma liian kaunis pystyäkseen työntekoon.

Vierailija
504/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan kaltaisia naisia ja erityisesti nuoria hiljaisia halutaan töihin. Ovat nöyriä ja heille voi huutaa ja heitä voi uhkailla.

Sitten on huono jos on liian herkkä ja ei kestä tai on rokea ulosannissaan ja lopettaa kesken. 

Työhaastattelussa jo valikoivat näitä herkkiä. Aina tulee uusia herkkiä kiusattavaksi asti. Osa ei koskaan toivu kohtelusta ja menee mt-kortistoon, koska takana on jopa seitsemän samalaista identtistä työpaikkaa, jossa on kiusattu. 

Raiskaukseen verrattava rikos.

Tosi moni Annan kaltainen itkee työpäivän jälkeen huonoa kohteluaan ja itkee ennen nukkumaan menoa. Unista ei tule mitään kun yöunet kärsii ja seuraava päivä ahdistaa suunnattomasti. Poikaystävä on vierellä ja ihmettelee pitäisikö mennä työpaikalle hakkaamaan paskat pihalle huutavasta äijästä vai mikä auttaisi, kun tyttöystävä on ihan sekaisin ja selvästi tolaltaan. Koko parisuhde kärsii ja nainen itkee vaan. 

Työttömänä oli ihan erilainen ja kerran kun oli mukava hyvä työpaikka. 

Mitä tekee poikaystävä? Kiusaaminen työpaikalla vaikuttaa kotiin asti. Jos olisi lapsia, niin se heijastuisi heihinkin!

Perustulo, sano perustulo, kun tahdot hyvää sulle ja mulle. 

Vierailija
505/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan ei pitäisi mahdollistaa kotiin jääämistä. Tuollainen ei ole kenenkään etu, ei yksilön eikä yhteiskunnan. Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa ihmiset ottamaan vastuuta itsestään. 

Ja nyt joku ajattelee, että helppo sanoa, koska minulla ei ole vastaavaa ahdistuneisuustaustaa. Väärin. Minä hoidin kouluni loppuun ja olen tehnyt töitä siitä huolimatta, että minulla on ollut vastaavaa. Eihän se helppoa ole ollut, mutta se on vastuunkantoa itsestään ja tilanteestaan. 

Just pitäisi mahdollistaa se että ei tarvitse mennä töihin seuraavana päivänä, jos on huonoa kohtelua saanut osakseen ja kiusaamista.

Perustulo mahdollistaisi oman lakon ilman ammattiliittoja. 

Mielenilmaus jos töissä ei näy, niin olisko aika parantaa työoloja?

Vierailija
506/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan kaltaisia naisia ja erityisesti nuoria hiljaisia halutaan töihin. Ovat nöyriä ja heille voi huutaa ja heitä voi uhkailla.

Sitten on huono jos on liian herkkä ja ei kestä tai on rokea ulosannissaan ja lopettaa kesken. 

Työhaastattelussa jo valikoivat näitä herkkiä. Aina tulee uusia herkkiä kiusattavaksi asti. Osa ei koskaan toivu kohtelusta ja menee mt-kortistoon, koska takana on jopa seitsemän samalaista identtistä työpaikkaa, jossa on kiusattu. 

Raiskaukseen verrattava rikos.

Tosi moni Annan kaltainen itkee työpäivän jälkeen huonoa kohteluaan ja itkee ennen nukkumaan menoa. Unista ei tule mitään kun yöunet kärsii ja seuraava päivä ahdistaa suunnattomasti. Poikaystävä on vierellä ja ihmettelee pitäisikö mennä työpaikalle hakkaamaan paskat pihalle hu

PERUSTULO! 

Vierailija
507/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon on kyse siitä, että "herkkyys" on vain käytännöllinen tekosyy siihen, että ei tarvitse vaatia itseltään mitään? Selitys myös kaikkeen muuhunkin mitä ei osaa tai viitsi tehdä. En voi käydä töissä kun oon niin herkkä. En voi siivota/opiskella/käydä lenkillä herkkyyden vuoksi. 

Voihan sitä omaa rimanalitusta noinkin selitellä.

Vierailija
508/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa työnantajat ottamaan vastuuta itsestään: parantamaan työntekijöiden oloja ja palkaamaan lisää porukkaa. Myös suhtautumista osa-aikatyöhön pitäisi muuttaa. 

Nyt yksi ihminen tekee viiden työt, tai sitten otetaan palkkatyöläisten tilalle työkokeilijoita, rekrykoulutettavia ym. orjatyövoimaa. Ei ihme jos nuorilla hajoaa pää."

Nyt on kyllä kovaa yleistämistä! Missähän työpaikassa yksi ihminen tekee viiden työt?? Tulee mieleen lähinnä joku yksinyrittäjä, joka pienessä yrityksessään tekee itse kaikki työt, mitkä eteen tulee eikä laske työpäivänsä pituutta.

Vierailija
509/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullekin kertauksena: kaikille ei ole töitä. Miksi haluat ensin sairaat töihin ja sitten vasta terveet?

Vierailija
510/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan:

Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa työnantajat ottamaan vastuuta itsestään: parantamaan työntekijöiden oloja ja palkaamaan lisää porukkaa. Myös suhtautumista osa-aikatyöhön pitäisi muuttaa. 

Nyt yksi ihminen tekee viiden työt, tai sitten otetaan palkkatyöläisten tilalle työkokeilijoita, rekr

Niillä pitkään työssään olleilla se vasta pää räjähtää näiden kaikenlaisten vastuuta väistelevien työkokeilijoiden ja muiden paikkaa vaihtelevien takia, aika menee neuvoessa ja korjatessa näiden aiheuttamia virheitä. Voi herranjumala😬🤬🤯

Vierailija
511/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sulla ei ole vastaavaa ahdistustaustaa, koska olet koulusi hoitanut ja pystynyt töissä olemaan. Eihän se mitenkään vastaa Annan tilannetta, joka tähän ei kykene.

Vierailija
512/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon on kyse siitä, että "herkkyys" on vain käytännöllinen tekosyy siihen, että ei tarvitse vaatia itseltään mitään? Selitys myös kaikkeen muuhunkin mitä ei osaa tai viitsi tehdä. En voi käydä töissä kun oon niin herkkä. En voi siivota/opiskella/käydä lenkillä herkkyyden vuoksi. 

Artikkelin ideahan oli tavallaan sanoa se että anna on herkkä sen takia, koska työelämä on paska.

Ei niin että hän välttelisi mitään vaan toistuvasti hänelle on tarjolla töitä josta ei normaali ihminen suoriudu.

Siksi muualta haetaan kyykytettäviä ja kieltä osaamattomia, jotka ei osaa sanoa vastaan ja kertoa olevansa liian herkkiä nykyiseen sontaan.

Vierailija
513/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vähän varmasti sellaisia. Ne on linnassa ne istumassa kakkua. Miksi epäilet tuollaista?

Haluaisitko Annan kelan rahat itsellesi ja pistää Annan kadulle kodittomaksi käyttämään peukkua?

Haluatko enemmän rahaa, mutta työttömien rahoja ensisijaisesti?

Vierailija
514/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kohta pisti silmään:

"Sen jälkeen hän sai töitä käytettyjen vaatteiden keräys- ja myyntiketjusta.

Siellä minulla alkoi sitten uudestaan nämä minun ongelmani. Siellä ei tuettu työkykyäni, joten minun piti lopettaa."

Anna vaikuttaa odottavan, että kaikki muut tukevat häntä ja ympäristö huomioi hänen tarpeensa. Mutta mitän hän itse tekee, siis todella tekee asian eteen? 

Anna käytännössä tekee tällä hetkellä itselleen vain hallaa ja pienentää mukavuusaluettaan aktiivisesti. Yhtenä esimerkkinä tästä on se, että kauppaan hän ei "uskalla" mennä kuin poikaystävän kanssa. Tuollainen toiminta vain huonontaa hänen tilannettaan.

Vierailija
515/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työnteko ei maistu ja onnistu voi pamahtaa herkäksi.

Vierailija
516/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotyöhön siivellä eläjät. 

Vierailija
517/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Niillä pitkään työssään olleilla se vasta pää räjähtää näiden kaikenlaisten vastuuta väistelevien työkokeilijoiden ja muiden paikkaa vaihtelevien takia, aika menee neuvoessa ja korjatessa näiden aiheuttamia virheitä. Voi herranjumala

Tunnistan tuon vaiheen, se on itselleen valehtelua siitä mitä oikeasti tapahtuu työpaikalla. Ei se ole työharjoittelijoiden ja uusien vika.

Jos pää räjähtää, niin on liian kova työtahti. Pitää ottaa rennommin ja pitää useammin esimerkiksi kesällä niitä helletaukoja. Muistaakseni sellainen pidetään yli 28 asteen jälkeen 10 min tunnissa.

Tosi kuuma kesä oli. Kuinka moni uskalsi pitää tauon?

Vai kiukutteliko vain harjoittelijoille ja uusile työntekijile? 

Vierailija
518/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullekin kertauksena: kaikille ei ole töitä. Miksi haluat ensin sairaat töihin ja sitten vasta terveet?

Se vain haluaisi rahat ihmisistä. Se ajattelee ihmisiä rahana, eikä halua että tukia maksetaan. Ihmiset kaduille on hänen mottonsa. 

Vierailija
519/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset haluavat hyysätä heikoimpiaan. Siihen koko yhteiskuntamme perustuu, heikkojen hyysäämiseen.

Lopputulos on vaan että noi heikommat vaan lisääntyy. Lopuksi kuormasta syöjien osuus on niin suuri että kamelilta (yhteiskunnalta) katkeaa selkä.

No niinhän se on. Sellaiset ilmiöt joihin panostetaan ja käytetään resursseja yleistyivät. Heikkojen yksilöiden ja ryhmien tarpeiden priorisointi tuottavien edelle tuhoaa yhteiskunnan. 

Kyllä se on nimenomaan niin, että kyynärpäät edellä muita jalkoihinsa polkevien tarpeiden priorisointi tuottaa "heikkoja yksilöitä" ja ennen pitkää siihen hajoaa yhteiskuntakin.

Vierailija
520/689 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näitä kaikenlaisia omituisuuksia,se yksi tavallisen näköinen brittinainen oli kuulemma liian kaunis pystyäkseen työntekoon.

Heitä varten on only fans ja hölmöt miehet kuluttaa heihin palkkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan