IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näillä kaikilla valittajilla on aina kuitenkin parisuhde ja haluavat naamansa lehteen? Se ei sitten ahdista sosiaalisesti??
Itse sosiaalisista tilanteista ahdistuvana en voisi kuvitella kauheampaa kuin se että joutuisi lehteen ja vähän vaikea on kuvitella parisuhdettakaan.
Ei hänen naamaansa näytetty. Poikaystävää tosin minäkin ihmettelen, koska pystyn käymään töissä mutta ajatus intiimisuhteesta ahdistaa (syön masennuslääkkeitä ja olen käynyt terapiassa). Jos kauppaan meneminen ahdistaa niin miten ei flirttailu, suuteleminen, seksin harrastaminen? Intiimisuhteessa pitää kuitenkin olla "haavoittuvainen".
Jos naisella on vähääkään jonkin näköistä ulkonäköä tai se on edes hoikka niin vientiä löytyy kyllä aina. Miehet ovat niin nälkäisiä nykyään, kyllä se huolehtija ja kyytiin noukkija aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näillä kaikilla valittajilla on aina kuitenkin parisuhde ja haluavat naamansa lehteen? Se ei sitten ahdista sosiaalisesti??
Itse sosiaalisista tilanteista ahdistuvana en voisi kuvitella kauheampaa kuin se että joutuisi lehteen ja vähän vaikea on kuvitella parisuhdettakaan.
Ei hänen naamaansa näytetty. Poikaystävää tosin minäkin ihmettelen, koska pystyn käymään töissä mutta ajatus intiimisuhteesta ahdistaa (syön masennuslääkkeitä ja olen käynyt terapiassa). Jos kauppaan meneminen ahdistaa niin miten ei flirttailu, suuteleminen, seksin harrastaminen? Intiimisuhteessa pitää kuitenkin olla "haavoittuvainen".
Jos naisella on vähääkään jonkin näköistä ulkonäköä tai se on edes hoikka niin vientiä löytyy kyllä aina. Miehet ovat niin nälkäisiä nykyään, kyllä se huolehtija ja kyytiin noukkija aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista tarvitsevat juuri sellaiset joilla ei ole kykyä kestää ihan normaalia elämää vastoinkäymisineen.
Toi on sun mielipide. Ei mikään totuus.
Se on kyllä ihan totuus. Sen nauttimasi aineen aiheuttaman olotilan takia sinä sitä käytät ja se kertoo juuri siitä, että se normaali olotila mikä kostuu välillä tylsyydestä, kiireestä, stressistä, väsymyksestä, ahdistuksesta ym. ei sinua tyydytä ja haluat paeta sitä.
Ei tule sitten mieleen, että usein päihteidenkäyttäjillä on taustalla ja syinä isoja traumoja, usein lapsuudessa jo useita, ja niistä johtuvia mielenterveydenkin ongelmia tai persoonallisuuhäiriöitäkin jne...
Ja vai että "n
Joillain päihteidenkäyttäjillä on oikeasti pahoja traumoja mutta useimmilla on vain ollut sellaisia elämän vastoinkäymisiä joita tulee muillekin. Useimmilla raittiillakin ihmisillä on jokin traumaattiseksi laskettava tapahtuma menneisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vaikeita vaatimuksia työemässä kenelle vain :(
"Uudessa työssä oli Annan mukaan paljon vaatimuksia: hänen piti olla kassalla ja samaan aikaan hinnoitella tuotteita, katsoa varkaiden perään ja siivota myymälää."
Miten noita kaikkia voi tehdä samaan aikaan? En minä ainakaan ole koskaan nähnyt, että kaupan kassa laskuttaessaan samaan aikaan siivoaa kauppaa ja hinnoittelee tuotteita.
Eiköhän tuossa ole haettu sitä, mitä työtehtävään kuuluu. Ei että pitäisi konkreettisesti olla kassalla, hyllyvälissä ja vielä seurata kameroita samanaikaisesti, vaan että "voit joutua tekemään näitä asioita työpäivän aikana", mutta tietysti jotta homma saadaan käännettyä itselle edulliseksi, se kirjoitetaan tuohon tyyliin, että nämä asiat tehdään samanaikaisesti koko ajan.
Mäkin oon herkkä, mutta töissä oon vain joutunut sietää simputusta vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihan totuus. Sen nauttimasi aineen aiheuttaman olotilan takia sinä sitä käytät ja se kertoo juuri siitä, että se normaali olotila mikä kostuu välillä tylsyydestä, kiireestä, stressistä, väsymyksestä, ahdistuksesta ym. ei sinua tyydytä ja haluat paeta sitä.
No ehkäpä tämä meidän yhteiskuntamme tosiaan soveltuu ylipäätään toisille paremmin kuin toisille. Se ei tarkoita kuitenkaan, että vaikkapa keskimääräistä herkempi, taiteellisesti lahjakas, hyvin empaattinen ihminen olisi yhtään
Minä kyllä ymmärrän että olemme erilaisia ja on eri kokemuksia ja että on sairauksia jotka vaativat lääkkeitä ja hoitoa mutta huumausaineiden ja alkoholin käyttö ei ole niihin oikea ratkaisu.
Ensinnäkään nimenomaan et tunnu ymmärtävän etteivät ihmiset ole usein olenkaan samanalaisia. Myös taustat ja kasvuympäristöt ovat hyvin erilaisia ja vaiuttavat paljon. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei päihteet ole hyvä ratkaisu. Tunnuit kuitenkin olevan muutenkin ihan pihalla päihteiden ongelmakäytön syvemmistä ja tavallisimmista syistä ja taustoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkäpä tämä meidän yhteiskuntamme tosiaan soveltuu ylipäätään toisille paremmin kuin toisille. Se ei tarkoita kuitenkaan, että vaikkapa keskimääräistä herkempi, taiteellisesti lahjakas, hyvin empaattinen ihminen olisi yhtään
Minä kyllä ymmärrän että olemme erilaisia ja on eri kokemuksia ja että on sairauksia jotka vaativat lääkkeitä ja hoitoa mutta huumausaineiden ja alkoholin käyttö ei ole niihin oikea ratkaisu.
&
Ei niin. Siksi meillä on työttömyysturva ja erilaiset sosiaalituet ja kuntoutustuet. Päihtyneenä voi aiheuttaa vaaratilanteita töissä muille.
Siksi on ehdottomasti tärkeä pysytellä pois työelämästä jos ei selvinpäin sitä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista tarvitsevat juuri sellaiset joilla ei ole kykyä kestää ihan normaalia elämää vastoinkäymisineen.
Ei tule sitten mieleen, että usein päihteidenkäyttäjillä on taustalla ja syinä isoja traumoja, usein lapsuudessa jo useita, ja niistä johtuvia mielenterveydenkin ongelmia tai persoonallisuuhäiriöitäkin jne...
Ja vai että "normaali olotila" olisi jotenkin kaikille muka sama. Mikä se nyt sitten on lähtökohtaisesti kenelläkin. Mikä on vaikka lapsuudessa pahasti traumatisoituneen normaali olotila ...?
Joillain päihteidenkäyttäjillä on oikeasti pahoja traumoja mutta useimmilla on vain ollut sellaisia elämän vastoinkäymisiä joita tulee muillekin. Useimmilla raittiillakin ihmisillä on jokin traumaattiseksi laskettava tapahtuma menneisyydessä.
No sinäpä se varsinaiselta asiantuntijalta vaikutat tässä asiassa (tod. not).
Meidän muiden lukijoiden mielestä hän vaikuttaa enemmän asiantuntijalta kuin sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän että olemme erilaisia ja on eri kokemuksia ja että on sairauksia jotka vaativat lääkkeitä ja hoitoa mutta huumausaineiden ja alkoholin käy
Ensinnäkään nimenomaan et tunnu ymmärtävän etteivät ihmiset ole usein olenkaan samanalaisia. Myös taustat ja kasvuympäristöt ovat hyvin erilaisia ja vaiuttavat paljon. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei päihteet ole hyvä ratkaisu. Tunnuit kuitenkin olevan muutenkin ihan pihalla päihteiden ongelmakäytön syvemmistä ja tavallisimmista syistä ja taustoista.
Minä olen kyllä erittäin hyvin tästä perillä ihan oman lapsuuteni ja omakohtaisen kokemuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en siis arvostele häntä, omasta näkökulmastani vaan ihmettelen miten eri asiat voi ahdistaa eri ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella on vähääkään jonkin näköistä ulkonäköä tai se on edes hoikka niin vientiä löytyy kyllä aina. Miehet ovat niin nälkäisiä nykyään, kyllä
Miksikään empaattiseksi huolehtijaksi miehestä harvemmin valitettavasti kyllä on. Jutun naisella oli lopulta käynyt hyvä mäihä...kaikkien p*skiaisten jälkeen, joiden kanssa suhteilu oli häntä entisestään ensin rikkonut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän muiden lukijoiden mielestä hän vaikuttaa enemmän asiantuntijalta kuin sinä olet.
Me muut :D
Puhuhan vaan omalla suullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella on vähääkään jonkin näköistä ulkonäköä tai se on edes hoikka niin vientiä löytyy kyllä ai
Miksikään empaattiseksi huolehtijaksi miehestä harvemmin valitettavasti kyllä on. Jutun naisella oli lopulta käynyt hyvä mäihä...kaikkien p*skiaisten jälkeen, joiden kanssa suhteilu oli häntä entisestään ensin rikkonut.
Olen pahoillani siitä ettet osaa valita normijärkisiä kunnollisia miehiä itsellesi ja olet sairaalloisen katkeroitunut asianlaidan seurauksena, mutta sellaisia ihan kunnollisia tyyppejä suurin osa miehistä oikeasti on.
Ei kaikista ole asiakaspalveluun eikä tartte ollakaan. Mutta on olemassa myös muita työtehtäviä joissa voi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, esim päiväkodin avustaja yhdelle lapselle, voi olla hyvinkin antoisaa. Apteekissa on myös semmosia lääketyöntekijöitä jotka hakee ja järjestelee lääkkeitä, nämä esimerkkinä inrtoverteille. Mutta ehkä pitkään työttömänä olleelle tarjotaan sitten mitä vaan jossei ole opiskellut mitään eikä itse aktiivisesti hae paikkoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tuhon omia jos tämä yleistyy. Ihmiset ei kestä enää elämää
No onko vika ihmisissä vai yhteiskunnassa, jos yhä useampi ei kykene siihen, mitä pidetään 'normaalina elämänä'?
Kyllä meidän järjestelmissäkin on vikaa, jos se normielämä on sellaista, että se sairastuttaa ihmisen.
Olen eri, mutta sitä "järjestelmävikaa" haetaan mielestäni vääristä paikoista. Ei se osa-aikainen työ jossain kaupassa ole raskaammaksi muuttunut kuin ennenkään, ja ylipäätään aina kun puhutaan siitä, miten kuormittavaa työelämä nykyään on, esimerkit ovat yleensä tyyliin "pitäisi olla aina saavutettavissa" ja "on suorituspaineita ylläpitää imagoa". Ei yleensä sellaisia asioita, mitkä koskisivat jotain kaupan kassaa tai muuta rivityöntekijää.
Jokin kyllä kuormittaa ja väsyttää ihmisiä ja tekee ihmisistä kykenemättömiä kestämään normaalielämää, mutta jos se "jokin" on ainakin osittain esim. älylaitteista johtuvaa, niin mitään muutosta ei tapahdu ellei jokainen ota edes vähän vastuuta itsekin valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tuhon omia jos tämä yleistyy. Ihmiset ei kestä enää elämää
No onko vika ihmisissä vai yhteiskunnassa, jos yhä useampi ei kykene siihen, mitä pidetään 'normaalina elämänä'?
Kyllä meidän järjestelmissäkin on vikaa, jos se normielämä on sellaista, että se sairastuttaa ihmisen.
Olen eri, mutta sitä "järjestelmävikaa" haetaan mielestäni vääristä paikoista. Ei se osa-aikainen työ jossain kaupassa ole raskaammaksi muuttunut kuin ennenkään, ja ylipäätään aina kun puhutaan siitä, miten kuormittavaa työelämä nykyään on, esimerkit ovat yleensä tyyliin "pitäisi olla aina saavutettavissa" ja "on suorituspaineita ylläpitää imagoa". Ei yleensä sellaisia asioita, mitkä koskisivat jotain kaupan kassaa tai muuta rivityöntekijää.
Jokin kyllä kuormittaa ja väsyttää
Kyllä se tukkisavotta erämaissa talvella oli raskaampaa kuin kaupassa hyllyttely. Kasvatuksessa on vain epäonnistuttu nykyään laajasti ja kaikkialla. Ihmisistä on tullut prinsessoja,jotka aistivat herneen selän alla 7 patjan alta.
Käytännössä jokainen on hemmoteltu pilalle. Ellei kodin, niin sitten yhteiskunnan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat hyysätä heikoimpiaan. Siihen koko yhteiskuntamme perustuu, heikkojen hyysäämiseen.
Lopputulos on vaan että noi heikommat vaan lisääntyy. Lopuksi kuormasta syöjien osuus on niin suuri että kamelilta (yhteiskunnalta) katkeaa selkä.
Tämä taas johtuu siitä, ettei suomalainen mies enää saa muunlaista naista, kuin työttömän Mt ongelmaisen, jonka kanssa tulee lapsia. Vähääkään terveemmät naiset eivät edes vilkaise suomalaiseen mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vaikeita vaatimuksia työemässä kenelle vain :(
"Uudessa työssä oli Annan mukaan paljon vaatimuksia: hänen piti olla kassalla ja samaan aikaan hinnoitella tuotteita, katsoa varkaiden perään ja siivota myymälää."
Miten noita kaikkia voi tehdä samaan aikaan? En minä ainakaan ole koskaan nähnyt, että kaupan kassa laskuttaessaan samaan aikaan siivoaa kauppaa ja hinnoittelee tuotteita.
Eiköhän tuossa ole haettu sitä, mitä työtehtävään kuuluu. Ei että pitäisi konkreettisesti olla kassalla, hyllyvälissä ja vielä seurata kameroita samanaikaisesti, vaan että "voit joutua tekemään näitä asioita työpäivän aikana", mutta tietysti jotta homma saadaan käännettyä itselle edulliseksi, se kirjoitetaan tuohon tyyliin, että nämä asiat tehdään samanaikaisesti koko ajan. <
Et ilmeisesti ole koskaan ollut pikkuliikkeessä töissä? Se on just sitä että hyllytät ja hinnoittelet, siinä sivussa vilkuilet ettei kukaan varasta, sitten kun tulee asiakas, menet kassalle välittömästi.
Nykymaailman fyysisen olomuodon vuoksi on mahdotonta kenenkään olla kahdessa paikassa samaan aikaan, mutta työelämässä se tarkoittaa juurikin sitä että sun pitää yhden työtehtävän aikana seurata tarvitaanko sua toisessa työpisteessä.
Eli et voi keskittyä pelkkään hinnoitteluun, vaan täytyy olla jatkuvasti tarkkana ja reagoida välittömästi. Se on monesti kuormittavaa ihan tavallisellekin ihmiselle.
Omakohtainen kokemus pienestä lounasravintolasta. Piti hoitaa kassa, tiskata ja hoitaa salia yhtä aikaa. Kesken yhden työtehtävän priorisoida minne menet seuraavaksi, tiskit saa odottaa jos kassalla asiakas jne
Onks se ongelma jos töitä pystyy tekee silloin?
Onks ongelma jos onnistuu tekee töitä esim kännis?
Muussa tapauksessa, miks ei tuu perustuloo tai miks on pakko käydä töissä mielialalääkkeillä jotka ei toimi? Käykää te resilienssit töissä kun ootte niin resiliensseissänne työmaalla ja teit ei ahista tai masenna.