Suojaosien poiston myötä yhä useampi osa-aikatyöntekijä siirtyy KOKONAAN TYÖTTÖMÄKSI
Itsekin aion jättää nyt tämän paskan henkilökohtaisen avustajan osa-aikatyön, kun Kela leikkasi vieläkin lisää asumistuestani, koska kuluneen vuoden aikana olen lisätöitä tehnyt. Eli vähentää sen minkä olen ylimääräistä ansainnut.
IS: Lakimuutoksen seuraus: osa-aikatyöstä siirryttiin työttömäksi
YTK-työttömyyskassan kysely paljastaa lakimuutoksen nurjan puolen.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa minua. Leikkausten perimmäinen tarkoitus oli vain saada tänne entistä enemmän luku- ja kirjoitustaidotonta halpatyövoimaa joka tekee halvalla ihan kaiken mitä pomo keksii pyytää (tähän halpatyövoimaan luen tietenkin myös ukrainalaiset). Pitää myös muistaa, että halpatyövoiman tuonti aloitettiin jo vuosia sitten, eli se ei ole nykyhallituksen "keksintö".
Mä en tee. Mitä enemmän pakotetaan vastoin omaa tahtoa niin sitä enemmän vastarinta nousee ja sitä hankalammaksi tyypiksi heittäydyn.
Mitä enemmän änkyröit sitä enemmän tullaan tukiasi leikkaamaan. Valinta on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät lähettelee vähintään 4 hakemusta kuukaudessa eli ihan turha väittää, ettei oltaisi töitä haettu. Kukaan vaan ei suostu palkkaamaan kokoaikatyöhön. Ja moneen osa-aikatyöhönkään eivät kelpuuta.
Se on juuti näin.
OrpoPurran oikeistohallitukaudella kahdessa vuodessa kesäkuusta 2023 kesäkuuhun 2025 työttömien määrä noussut 87 700 hengellä TEM/KEHA-keskuksen kuukausittaisten työllisyyskatsausten mukaan.
Kesäkuussa:
330 800 työtöntä työnhakijaa (työttömyysaste 12,2%)
126 100 pikäaikaistyötöntä
411 900 työtöntä tempputyöllistämistoimissa olevat mukaanlukien (laaja työttömyys 15,2%)
55 000 korkeakoulutettua työtntä
70 VIIKKOA ennätykseliinen työttömyysjakson keskipituus
Suomen työttömyys EU:n toisiksi korkein Espanjan jälkeen
Miesten työttömyys EU:n korkein
Lähde: KEHA-keskus työllisyyskatsaus kesäkuu 2025 (heinäkuun tilastot tulevat 28.8.2025)
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan työtön tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin osa-aikaduunari. Päälle vielä huononeva mielenterveys.
Onpa taas Orpo-Purra lta aivopieru 💩💩💩
No eipä juurikaan. Jos tienaa pari sataa täysien tukien päälle. Pitöisi vain tiputtaa nopeasti toimeentulotuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Itse tein osa-aika/keikkatyötä just silloin kun tuo suojaosa tuli. Se oli todella järkevä, sillä pystyin kerryttämään työkokemusta CV:hen ja lisäksi kuittaamaan kuluja, johon tulot ei muuten riittäneet. Se olisi mielestäni voinut olla vielä korkeampikin, esim. 600e.
Todella harmillista, että se on poistettu.
Yhä edelleenkin. Suojaosan POISTO ei tarkoita sitä että jokainen tienattu euro pienentäisi tukia eurolla vaan tuet pienevät vain
50cnt per tienattu euro. Eli TYÖ KANNATTAISI EDELLEENKIN
Ei se maksa kuule yhtään enemmää kun se "kuukausikortti" on muutenkin aina ostettu (ainakin joka helvetin tukien pienuus-märinäketjussa se on laskettu kuluksi.
Sillä samalla kuukausikortilla saa matkustaa vapaa-ajalla KUIN MYÖS TÖIHIN.
Lyhyitä keikkatöitä löytävän ei kannata maksaa bussin kuukausikorttia, kun suuri osa satunnaisista tuloista saattaa mennä jo siihen. Tulos plus miinus nolla, ehkä jopa miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli myönnät että TYÖNTEKO ei kiinnosta vaan haluat PUMMIA MAKSIMAALISESTI TUKIA.
Miksi yritykset pumppaavat veronmaksajien tukia? Eikö työt kiinnosta ja eikö yritys ole kannattava?
Jännä, että hallituksen mielestä rikkaille kannustimena toimii parhaiten ilmainen veronmaksajan raha, ja köyhälle sen pois ottaminen.
Mistä saan tämän "ilmaisen veronmaksajan rahan" käydä hakemassa? Minulle se on varmaan jonkun erehdyksen vuoksi unohtunut antaa. Sitä vastoin palkastani ryöstetään YLI PUOLET veroihin ja veroluonteisiin maksuihin ja tämän lisäksi myös minulta on nuo toimeentulotuet, asumistuet ja muut tuet leikattu ihan 0 asti.
Eli työttömät välttelee töitä? Ei siis kiinnosta. Tuet on tärkeämmät kuin itsensä elättäminen. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että saat töitä kaksi tunnin pätkää viikossa 50 viikkona vuodessa 12 euron tuntipalkalla ja menet työpaikalle julkisilla maksaen menon ja paluun. Suojaosan poiston jälkeen et tienaa noista mitään, vaan joudut maksamaan hieman siitä, että käyt töissä. 12 euron palkka vähentää työttömyyskorvausta 6 euroa. Lisäksi maksat verot ja muut maksut sekä työmatkakulut.
Ennen suojaosan poistoa tienasit tuosta kahdesta viikoittaisesta työtunnista noin 400 euroa vuodessa.
Työttömyyskorvaus on alle 600 e kuukaudessa käteen, niin sillä ei vain ole varaa maksaa työssäkäynnistä.
Se on kyllä totta, että kapitalistit ja jopa Osuusliike käyttivät suojaosaa hyväkseen.
Hallitus ei ole saanut työllisyystilannetta paranemaan vaan päinvastoin työpaikkoja on koko ajan yhä vähemmän.
1) Noin pienestä tulosta
1) Verojen ja maksujen määrä palkasta ei ole koskaan nolla.
2) Arvokortti on vähällä matkustusmäärällä edullisempi kuin kuukausikortti. En nyt tiedä, miten jossain Hesoissa korttiasiat on, eikä niin kiinnostakaan. Näin täällä sivistyksen parissa. Työttömän ei useinkaan tarvitse kulkea kahdesti päivässä ees taas ja osan matkoista voi kävellä tai pyöräillä.
Kun saa käteen 570 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa asuminen ja ruoka, niin kuukausikorttia pitää miettiä tarkasti. Arvokortilla ehtii usein hoitaa asiat vaihtoajan puitteissakin, jolloin selviää yhdellä kertamaksulla.
Tämä nyky hallitus orpo ja purra ovat Suomen tuhoajia ja aiheuttavat kaaosta sekä suurta HUUME ongelmaa nyt Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Itse tein osa-aika/keikkatyötä just silloin kun tuo suojaosa tuli. Se oli todella järkevä, sillä pystyin kerryttämään työkokemusta CV:hen ja lisäksi kuittaamaan kuluja, johon tulot ei muuten riittäneet. Se olisi mielestäni voinut olla vielä korkeampikin, esim. 600e.
Yhä edelleenkin. Suojaosan POISTO ei tarkoita sitä että jokainen tienattu euro piene
no sitten sitä ei kannattaisi mainita "pakollisena menona" noissa "liian pienet tuet"-märinäketjuissa...
Haastateltelluista muutama tienasi sen pari sataa tukien päälle. Tämä tarkoittaa korkeintaan yhtä työpäivää viikossa. Vuokratyötä lukuun ottamatta yksikään yrittäjä ei palkkaa tekijää päiväksi viikossa. Eli näillä henkilöillä ei ole mitään aikomustakaan tehdä täysipäiväisesti töitä. Parempi vain, että saadaan se yksi päivä lisää sille, joka tekee lähes täyttä työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
1) Verojen ja maksujen määrä palkasta ei ole koskaan nolla.
2) Arvokortti on vähällä matkustusmäärällä edullisempi kuin kuukausikortti. En nyt tiedä, miten jossain Hesoissa korttiasiat on, eikä niin kiinnostakaan. Näin täällä sivistyksen parissa. Työttömän ei useinkaan tarvitse kulkea kahdesti päivässä ees taas ja osan matkoista voi kävellä tai pyöräillä.
Kun saa käteen 570 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa asuminen ja ruoka, niin kuukausikorttia pitää miettiä tarkasti. Arvokortilla ehtii usein hoitaa asiat vaihtoajan puitteissakin, jolloin selviää yhdellä kertamaksulla.
Ne MUUT MAKSUT oli jos siellä mainittu. lue silmilläsi eläkä persesilmälläsi. ja muuten VEROT OVAT NOLLA 21 200 euron ansiotuloon asti.
Samaten tuo matkakortti oli MYÖS KÄSITELTY. Kummasti se on se "pakollinen kuukausitulo" kun vingutaan extra tuloja, mutta sitten kun pitäs sitä käyttää töihin mennessä niin sitä ei sitten olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan työtön tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin osa-aikaduunari. Päälle vielä huononeva mielenterveys.
Onpa taas Orpo-Purra lta aivopieru 💩💩💩
Jopa kokoomuksen työministeri Matias Marttinen tänään Iltalehdessä kyseenalaisti jo työtulojen suojaosan leikkurin. Onko arvoiltaan oikeistolaisimmaksi katsottu kokkare (no ehkä Tere vielä oikeammalla) tulossa Sdp:n ja vasemmistoliiton linjoille suojaosasta. Kokoomus, persut, RKP ja KD suunnittelivat jo myös toimeentulotuen 150 euron suojaosan poistoa. Peruuntuuko tämäkin ja työllisyyden esteitä puretaan, vai onko köyhällistön kiusaaminen ja kyykyttäminen oikeistolle tärkeämpää kuin tolkku, saa nähdä.
Sdp ehdottaaa TAAS FIKSUSTI että suojaosa muuttuu työllisyyden mukaan, eli näin kun työttömiä on EU:n toisiksi eniten ja miehiä työttömänä EU-maiden eniten, maksettaisiin suurempaa työtulojen suojaosaa esim. 500 €/kk, kuten Marinin kaudella korona-aikana, kun työllisyysaste saatiin mittaushistorian korkeimmaksi ja 117 000 uutta työllistä sekä työttömyysturva-, asumistuki- ja työttömyysturvamenot selvään laskuun, ja parempina työttömyyden aikana työtulojen suojaosa olisi entinen 300 €/kk. Täystyöllisyydessä se voisi olla 0 €/kk kuten OrpoPurra tehnyt tyhmästi nyt hurjasti kasvavan työttömyyden aikana, kun työttömiä on 330 800 (12,2%), pitkäaikaistyöttömiä 126 100 ja työttömiä tempputyöllistämistoimissa olevat mukaanlukien 411 900 (15,2%), sekä työttömyysjakson pituus keskimäärin ENNÄTYKSELLINEN 70 VIIKKOA. Tolkkua myös oikeistopolitiikkaan saatava!
Huh ei voi kun huokaista helpotuksesta, että sain tuttavani kautta nyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että saat töitä kaksi tunnin pätkää viikossa 50 viikkona vuodessa 12 euron tuntipalkalla ja menet työpaikalle julkisilla maksaen menon ja paluun. Suojaosan poiston jälkeen et tienaa noista mitään, vaan joudut maksamaan hieman siitä, että käyt töissä. 12 euron palkka vähentää työttömyyskorvausta 6 euroa. Lisäksi maksat verot ja muut maksut sekä työmatkakulut.
Ennen suojaosan poistoa tienasit tuosta kahdesta viikoittaisesta työtunnista noin 400 euroa vuodessa.
Työttömyyskorvaus on alle 600 e kuukaudessa käteen, niin sillä ei vain ole varaa maksaa työssäkäynnistä.
Se on kyllä totta, että kapitalistit ja jopa Osuusliike käyttivät suojaosaa hyväkseen.
Hallitus ei ole saanut työllisyystilannetta paranemaan vaan päinvastoin työpaikkoja on koko ajan yhä vähemmän.
1) Noin pienestä tulosta
Sun koko sepustus on täyttä puppua.
Jos ihminen tienaa 100 € kuukaudessa, mistä sinä tuon 500 keksit?
Tienaa 100 € josta maksaa veroja 20 % ja bussikortin 70 €. Ja saa leikattua päivärahaa käteen 50 € vähemmän ja asumistukea samoin.
Saa siis maksaa 100 € kuukaudessa että sai käydä töissä. Ei ole köyhällä tähän varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleenkin. Suojaosan POISTO
Moni Muukin pakollinen kulu sisältyy persutoimeentulotuessa perusosaan. Vaikka puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömät välttelee töitä? Ei siis kiinnosta. Tuet on tärkeämmät kuin itsensä elättäminen. En ymmärrä.
Kyllä sinä ymmärrät että köyhälle jokainen euro on merkittävä. Ei köyhä voi maksaa siitä ilosta, että käyt töissä.
Suomessa ennen arvostettiin sitä, että ihminen tekee työtä. Orpopurra ei arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa minua. Leikkausten perimmäinen tarkoitus oli vain saada tänne entistä enemmän luku- ja kirjoitustaidotonta halpatyövoimaa joka tekee halvalla ihan kaiken mitä pomo keksii pyytää (tähän halpatyövoimaan luen tietenkin myös ukrainalaiset). Pitää myös muistaa, että halpatyövoiman tuonti aloitettiin jo vuosia sitten, eli se ei ole nykyhallituksen "keksintö".
Mä en tee. Mitä enemmän pakotetaan vastoin omaa tahtoa niin sitä enemmän vastarinta nousee ja sitä hankalammaksi tyypiksi heittäydyn.
Mitä enemmän änkyröit sitä enemmän tullaan tukiasi leikkaamaan. Valinta on sinun.
Niinhän sinä luulet. Maissa jossa ei ole työtä eikä tukia on valtava rikollisuus. Jollain on ihmisen elettävä.
Suomen ongelma ei ole työhaluttomuus vaan palkanmaksuhaluttomuus.
Tarjolla on töitä jossa saat 10e/tunti työstä joka vie oikeasti 2 tuntia. Toivottavasti pääset joskus kokemaan.
Eri
Ai että ihan paljastaa. Ihan kuin tämä ei olisi ollut kaikilla tiedossa jo kauan etukäteen kun tuo muutos tehtiin :'D
Ja nyt sitten kun tulee "yleistuki" ja suojaosa palaa takaisin, niin sitten taas taputellaan käsiä yhteen, miten hienosti työllisyys lisääntyy kun mahdollistuu osa-aikatyö. Syön hattuni jos näin ei käy.
Itse teen töitä vällillä 6pv viikossa. En saa mitään tukia mistään. Sitten täällä nämä suoja-osa sankarit ja muut tuki elätit saavat lähes saman rahan kotiin ja vielä kehtaavat täällä uikuttaa. Kuinka te kehtaatte katsoa itseänne peilistä minä en kehtaisi.. Nykyihminen ei viitsi mitään tehdä ja mitään ei saa vaatia. Ennen vanhaan ihminen joutui kadulle kerjäämään jos ei ollut töitä. Ja tehtiin mitä tahansa työtä sen rahan eteen. Nyt vaikka raha tulee tillille ilman niin silti vali vali. Ja viitsitä tehdä edes muutamaa tuntia viikossa rahan eteen. Minä annan mielelläni verorahoja sairaille, vanhuksille ja lapsille. mutta en laskoille urputtajille.
Palkkaa ei vaan haluta maksaa. Muuten kyllä töitä löytyy.