Suojaosien poiston myötä yhä useampi osa-aikatyöntekijä siirtyy KOKONAAN TYÖTTÖMÄKSI
Itsekin aion jättää nyt tämän paskan henkilökohtaisen avustajan osa-aikatyön, kun Kela leikkasi vieläkin lisää asumistuestani, koska kuluneen vuoden aikana olen lisätöitä tehnyt. Eli vähentää sen minkä olen ylimääräistä ansainnut.
IS: Lakimuutoksen seuraus: osa-aikatyöstä siirryttiin työttömäksi
YTK-työttömyyskassan kysely paljastaa lakimuutoksen nurjan puolen.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Haastateltelluista muutama tienasi sen pari sataa tukien päälle. Tämä tarkoittaa korkeintaan yhtä työpäivää viikossa. Vuokratyötä lukuun ottamatta yksikään yrittäjä ei palkkaa tekijää päiväksi viikossa. Eli näillä henkilöillä ei ole mitään aikomustakaan tehdä täysipäiväisesti töitä. Parempi vain, että saadaan se yksi päivä lisää sille, joka tekee lähes täyttä työviikkoa.
Höpö höpö. Kaupat, ravintolat, soteala ym
Monissa paikoissa tehdään hyvin pieniä tuntimääriä eikä päiväpalkka useinkaan ole kuin 70 €.
Nämä 7hmiset kyllä haluaisivat kokopäivätyötä. Ei ole. Ei edes hoitajilla enää.
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömät välttelee töitä? Ei siis kiinnosta. Tuet on tärkeämmät kuin itsensä elättäminen. En ymmärrä.
Noinhan tuo näyttää olevan. Jotenkin vinksahtanut ajatusmaailma jos ei ymmärrä, että jokaisen työikäisen ja -kuntoisen tulisi pyrkiä ensisijaisesti elättämään itsensä töitä tekemällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät lähettelee vähintään 4 hakemusta kuukaudessa eli ihan turha väittää, ettei oltaisi töitä haettu. Kukaan vaan ei suostu palkkaamaan kokoaikatyöhön. Ja moneen osa-aikatyöhönkään eivät kelpuuta.
Se on juuti näin.
OrpoPurran oikeistohallitukaudella kahdessa vuodessa kesäkuusta 2023 kesäkuuhun 2025 työttömien määrä noussut 87 700 hengellä TEM/KEHA-keskuksen kuukausittaisten työllisyyskatsausten mukaan.
Kesäkuussa:
330 800 työtöntä työnhakijaa (työttömyysaste 12,2%)
126 100 pikäaikaistyötöntä
411 900 työtöntä tempputyöllistämistoimissa olevat mukaanlukien (laaja työttömyys 15,2%)
55 000 korkeakoulutettua työtntä
70 VIIKKOA ennätykseliinen työttömyysjakson keskipituus
Suomen työttömyys EU:n toisiksi korkein Espanjan jälkeen
Miesten työttömyys EU:n korkein
Olen aina pitänyt epsanjalaisista. Heillä on sellaista ymmärrystä elämästä ja luonnosta, mitä monella kansalla ei ole. Luonnonläheistä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Itse tein osa-aika/keikkatyötä just silloin kun tuo suojaosa tuli. Se oli todella järkevä, sillä pystyin kerryttämään työkokemusta CV:hen ja lisäksi kuittaamaan kuluja, johon tulot ei muuten riittäneet. Se olisi mielestäni voinut olla vielä korkeampikin, esim. 600e.
Todella harmillista, että se on poistettu.
Yhä edelleenkin. Suojaosan POISTO ei tarkoita sitä että jokainen tienattu euro pienentäisi tukia eurolla vaan tuet pienevät vain 50cnt per tienattu euro. Eli TYÖ KANNATTAISI EDELLEENKIN, paitsi tietenkin jos laskee tuet saavutetuksi eduk
Riippuu vähän työstä ja sen aiheuttamista kustannuksista sekä siitä, miten paljon viivästystä byrokratia tekee. Se käsittelyaikojen venyminen on yksi ongelma, minkä vuoksi osa-aikatyö ei aina kannata.
Ja kyllä tuo vaikuttaa suuremmillakin tuntimäärällä siten, että esim. sovitellun päivärahan saaminen on erittäin vaikeaa, vaikka töistä jäisi vain vähän päälle 1k kuukaudessa ja tekisit tunteja niin paljon ettei toista työtä voi rinnalle ottaa. Ja jos 80% on niin paljon, ettei soviteltua edes saa.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen töitä vällillä 6pv viikossa. En saa mitään tukia mistään. Sitten täällä nämä suoja-osa sankarit ja muut tuki elätit saavat lähes saman rahan kotiin ja vielä kehtaavat täällä uikuttaa. Kuinka te kehtaatte katsoa itseänne peilistä minä en kehtaisi.. Nykyihminen ei viitsi mitään tehdä ja mitään ei saa vaatia. Ennen vanhaan ihminen joutui kadulle kerjäämään jos ei ollut töitä. Ja tehtiin mitä tahansa työtä sen rahan eteen. Nyt vaikka raha tulee tillille ilman niin silti vali vali. Ja viitsitä tehdä edes muutamaa tuntia viikossa rahan eteen. Minä annan mielelläni verorahoja sairaille, vanhuksille ja lapsille. mutta en laskoille urputtajille.
Äärioikeiston unelma, ihmiset kadulla kerjäämässä.
Ehkä trumpin mallin mukaan siirretään keskitysleireille, kun asuntoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa minua. Leikkausten perimmäinen tarkoitus oli vain saada tänne entistä enemmän luku- ja kirjoitustaidotonta halpatyövoimaa joka tekee halvalla ihan kaiken mitä pomo keksii pyytää (tähän halpatyövoimaan luen tietenkin myös ukrainalaiset). Pitää myös muistaa, että halpatyövoiman tuonti aloitettiin jo vuosia sitten, eli se ei ole nykyhallituksen "keksintö".
Mä en tee. Mitä enemmän pakotetaan vastoin omaa tahtoa niin sitä enemmän vastarinta nousee ja sitä hankalammaksi tyypiksi heittäydyn.
Mitä enemmän änkyröit sitä enemmän tullaan tukiasi leikkaamaan. Valinta on sinun.
Valitsen ihmisoikeudet ja ihmisarvon. Änkyröin itseni vaikka hautaan jos se on siitä kiinni, että kapitalisti kiristää kunnes työtön nitistyy. Ja sitten saatte pitää psykopaattimaailmanne, ja huomaatte elävänne 24/7 sodassa. Jonkun unelmahan sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen töitä vällillä 6pv viikossa. En saa mitään tukia mistään. Sitten täällä nämä suoja-osa sankarit ja muut tuki elätit saavat lähes saman rahan kotiin ja vielä kehtaavat täällä uikuttaa. Kuinka te kehtaatte katsoa itseänne peilistä minä en kehtaisi.. Nykyihminen ei viitsi mitään tehdä ja mitään ei saa vaatia. Ennen vanhaan ihminen joutui kadulle kerjäämään jos ei ollut töitä. Ja tehtiin mitä tahansa työtä sen rahan eteen. Nyt vaikka raha tulee tillille ilman niin silti vali vali. Ja viitsitä tehdä edes muutamaa tuntia viikossa rahan eteen. Minä annan mielelläni verorahoja sairaille, vanhuksille ja lapsille. mutta en laskoille urputtajille.
Eihän tässä nyt työttömät valita vaan ne jotka yrittää tehdä osa-aikatyötä mutta käteen jää 0.
Meinaatko tosiaan että kaikkien pitäisi ottaa sinusta mallia ja tehdä 6pv viikossa töitä jotta tienaa tonnin kuussa? Miksei saman tien möisi persettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Itse tein osa-aika/keikkatyötä just silloin kun tuo suojaosa tuli. Se oli todella järkevä, sillä pystyin kerryttämään työkokemusta CV:hen ja lisäksi kuittaamaan kuluja, johon tulot ei muuten riittäneet. Se olisi mielestäni voinut olla vielä korkeampikin, esim. 600e.
Todella harmillista, että se on poistettu.
Yhä edelleenkin. Suojaosan POISTO ei tarkoita sitä että jokainen tienattu euro pienentäisi tukia eurolla vaan tuet pienevät vain 50cnt per tienattu euro. Eli TYÖ KANNATTAISI EDELLEENKIN
Jos työmatkasta tulee kustannuksia, pikkuraha valuu helposti niihin. Tai esimerkiksi lisääntynesiiin muihin kustannuksiin, työvaatteisiin, ja tällaiseen. Monella alalla on standardit, miten työssä pitää olla ja esittäytyä, mutta työvaatteet kustannetaan itse ja niitä ei saa edes omaan yritysverotukseen. Joten todellakin voi osa-aikatyön tekemisestä hyöty olla 0, on ainoastaan pikkuisen liikuttanut rahaa ja itseään. Miksi tämä olisi kannattavampaa, kuin istuskella kotona kukoistamassa ja tuottamassa vaikka lämpöenergiaa ja rakkautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli myönnät että TYÖNTEKO ei kiinnosta vaan haluat PUMMIA MAKSIMAALISESTI TUKIA.
Mistä niitä KOKOAIKAtöitä, joiden palkalla tulee toimeen ilman tukia?
No TEE SITTEN NIITÄ OSA-AIKAISIA TÖITÄ, JOS KOKOAIKAISIA EI OLE. Ne osa-aikaiset työt EIVÄT LEIKKAA TUKIA 1:1 vaan SILTI jokaisesta tienatusta eurosta JÄÄ ENEMMÄN KÄTEEN KUIN TUET PIENENEVÄT.
Eli AINA on kannattavaa ottaa työtä vastaan jos sitä on tarjolla. Ja Ei ne tuet ole mikään "kansalaispalkka" tai "saavutettu etu" vaan TUKI JOS EI ITSE PYSTY TIENAAN.
JOS haluaa olla KUNNIALLINEN kansalainen, TEKEE KAIKKENSA ettei JOUTUISI tukia nostamaan. TukiLOISET sitten on luku erikseen. ja harmi että tukiloiset pilaa muidenkin tukien saajien maineen.
OPETTELE kirjoittamaan NORMAALISTI, niin tekstiä olis PIKKUSEN HELPOMPI LUKEA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärioikeiston unelma, ihmiset kadulla kerjäämässä.
Ehkä trumpin mallin mukaan siirretään keskitysleireille, kun asuntoja ei ole.
Oikeisto rakastaa sitä, että muilla menee huonosti ja he pääsevät purkamaan sisäistä pahaa oloaan toisiin. Harmi vaan, ettei mene huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä nyt työttömät valita vaan ne jotka yrittää tehdä osa-aikatyötä mutta käteen jää 0.
Meinaatko tosiaan että kaikkien pitäisi ottaa sinusta mallia ja tehdä 6pv viikossa töitä jotta tienaa
Se varmaan onkin yksi oikeiston tavoite. He tajuavat, että naiset eivät pidä heistä ja valitsevat jopa köyhyysrajan alapuolella elämisen mieluummin kuin heidän vaimoinaan tai h uorinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun koko sepustus on täyttä puppua.
Jos ihminen tienaa 100 € kuukaudessa, mistä sinä tuon 500 keksit?
Tienaa 100 € josta maksaa veroja 20 % ja bussikortin 70 €. Ja saa leikattua päivärahaa käteen 50 € vähemmän ja asumistukea samoin.
Saa siis maksaa 100 € kuukaudessa että sai käydä töissä. Ei ole köyhällä tähän varaa.
Jos TIENAA satasen SIITÄ menee VEROA 0 % eikä 20%.
Ja se 500 tuli ihan laskemalla vuositulojen kasvu NIIDEN ANNETTUJEN LUKUJEN MUKAAN. 5 EUROA NETTOLISÄYS PER TUNTI x 2TUNTIA VIIKOSSA x 50 VIIKKOA.
eli 5 x 2 x 50 = 500.
Siihen verotukseen lasketaan myös tukien eurot. Ei tulot ole pelkästään palkka, ei 0 veroa vaan 20.
Ja laskelmasi on muutenkin hölynpölyä. Jos tuo ihminen saisi sen palkan 50 viikolla, summa olisi verojen jälkeen 800.samalla häneltä leikataan tukia 1000 vuodessa ja maksaa bussikortin 800.
Ei ole köyhällä varaa maksaa 1000 € vuodessa siitä, että käy töissä.
Suurin ongelma tässä suoja osan poistossa oli että se koski alunperin ansiosidonnaista ja työmarkkinatukea jossa suurituloisilla ansiosidonnaisen la oli sama suojaosuus kuin pienituloisille..
Pienituloisille osa aikatyo vähensi toimeentulotuen tarvetta kun taas ansisodonnaiselle se oli suoraa tulojen lisäystä suurten ansiosidonnaisen päälle..
Kaveri sai 2500 euroa ansiosidonnaista ja ajoi taksia osa aikaisesti ja sai sen 300 euroa vielä noiden rahojen päälle...kyllä noilla jo pärjäsi.
Ihmeellistä vinkumista, suoja-osa oli uusi juttu ja ollut voimassa ehkä 10 vuotta. Teen osa-aikatöitä edelleen, koska siitä jää käteen enemmän kuin pelkästä työttömyyskorvauksesta. Jos lasketaan, että teen 300euron keikan, se vähentää työttömyyskorvausta 150. Asumistuen kanssa käteen jää yhteensä noin tonni, vaikka tein töitä noin 20 tuntia koko kuukaudessa. Mielestäni noin 50 euron tuntiliksa on aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pikakassat vie työt.
Pikakassa hyödyttää epärehellisiä ihmisiä. Tämä maksatetaan niillä, jotka maksavat ostoksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastateltelluista muutama tienasi sen pari sataa tukien päälle. Tämä tarkoittaa korkeintaan yhtä työpäivää viikossa. Vuokratyötä lukuun ottamatta yksikään yrittäjä ei palkkaa tekijää päiväksi viikossa. Eli näillä henkilöillä ei ole mitään aikomustakaan tehdä täysipäiväisesti töitä. Parempi vain, että saadaan se yksi päivä lisää sille, joka tekee lähes täyttä työviikkoa.
Höpö höpö. Kaupat, ravintolat, soteala ym
Monissa paikoissa tehdään hyvin pieniä tuntimääriä eikä päiväpalkka useinkaan ole kuin 70 €.
Nämä 7hmiset kyllä haluaisivat kokopäivätyötä. Ei ole. Ei edes hoitajilla enää.
Jopa sairaanhoitajat valmistuu työttömiksi nykyään. Heillä ainoa vaihtoehto on päästä töihin 1 päivän keikkatöiden kautta.
Käy heille kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
eli myönnät että TYÖNTEKO ei kiinnosta vaan haluat PUMMIA MAKSIMAALISESTI TUKIA.
Kuule, ei minuakaan työnteko kiinnosta jos en saa siitä palkkaa. Mutta kun saan, niin se on kiinnostanut yhtäjaksoisesti 18 vuotta.
Hyvä nyt kukaan työtön ei tienaa enemmän kuin toinen työtön.Ollaan samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Verojen ja maksujen määrä palkasta ei ole koskaan nolla.
2) Arvokortti on vähällä matkustusmäärällä edullisempi kuin kuukausikortti. En nyt tiedä, miten jossain Hesoissa korttiasiat on, eikä niin kiinnostakaan. Näin täällä sivistyksen parissa. Työttömän ei useinkaan tarvitse kulkea kahdesti päivässä ees taas ja osan matkoista voi kävellä tai pyöräillä.
Kun saa käteen 570 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa asuminen ja ruoka, niin kuukausikorttia pitää miettiä tarkasti. Arvokortilla ehtii usein hoitaa asiat vaihtoajan puitteissakin, jolloin selviää yhdellä kertamaksulla.
Ne MUUT MAKSUT oli jos siellä mainittu. lue silmilläsi eläkä persesilmälläsi. ja muuten VEROT OVAT NOLLA 21 200 euron ansiotuloon asti.
Samaten tuo matkakortti oli MYÖS KÄSITELTY. Kummasti se on se "pakollinen kuukausitulo" kun vin
Ai sinua ei opetettu kotona käyttäytymään. Onko vaikeaa? Mene päivystykseen, ei maksa kuin 60 e. Johon muuten ei saa alennusta, vaikka ainoa tulo olisi työttömyyspäiväraha alle 600 e. Kuten ei saa alennusta bussikorttiinkaan, hammaslääkäriin, poliklinikalle, sairaalapäiviin, lääkekuureihin jne. jne.
Minusta nuo maksut pitäisi olla prosentteina tuloista. Kun työtön maksaa yhdestä ainoasra päivystyskäynnistä niin ja näin monta prosenttia kuukausituloista, niin saman prosentin pitäisi koskea myös työssäkäyviä. Eli 3000 euron bruttotuloilla päivystyskäynnin hinta 8 % tuloista.
On myös outoa, että niitä rangaistaan jotka yrittävät työllistyä. Jos siitä luovuttaa ja heittäytyy juomaan viinaa, niin toimeentulotuesta maksetaan niin päivystykset kuin muutkin menot. En kritisoi toimeentulotukea vaan sitä, että työttömyysturva on lakkautettu ja rahat annettu Kokoomuksen kavereille.
Jos TIENAA satasen SIITÄ menee VEROA 0 % eikä 20%.
Ja se 500 tuli ihan laskemalla vuositulojen kasvu NIIDEN ANNETTUJEN LUKUJEN MUKAAN. 5 EUROA NETTOLISÄYS PER TUNTI x 2TUNTIA VIIKOSSA x 50 VIIKKOA.
eli 5 x 2 x 50 = 500.