Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki siinä on, ettei työtön saa opiskella?

Vierailija
15.08.2025 |

Aikuiskoulutustuki loppui, eikä opintotuella todellakaan elä. Käytännössä opiskelu on siis mahdollista vain työssäkäyville ja niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa).

Ei ole mitään järkeä, että työtön on ikuisesti jumissa ammatissa joka ei työllistä. Paljon fiksumpaa olisi antaa heidän valita vapaasti esim. avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta kokeilla eri alojen opintoja. Moni voisi löytää itselleen uuden hyvin työllistävän alan, hakea tutkinto-opiskelijaksi ja päästä töihin. Nyt tulee karenssi, jos edes yrität sellaista. 

Ketä tällainen systeemi palvelee? Ei ainakaan työttömiä tai yhteiskuntaa. 

Kommentit (136)

121/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella tai työttömyystuella voi myös opiskella.

Ei voi päätoimisesti. Siitä seuraa toimeentulotuen perusosan alennus. Työttömyysetuutta päätoiminen opiskelija ei saa lainkaan.

Väärin. Työttömyyskorvauksella voi opiskella päätoimisesti, kun kyseessä on työvoimaviranomaisen hyväksymä omaehtoinen opiskelu. Omaehtoinen opiskelu tähtää tutkintoon ja työttömän työllistymisen edistämiseen. 

Niin. Esimerkikisi itse en saanut tätä lupaa oikeustieteen opintoihin, vaikka alalla on käytännössä 100% työllisyys. Ei tässä touhussa mitään järkeä ole, mutta opiskelen silti sillä alennetulla toimeentulotuella.

En mä sitä työttömyysetuutta saanut päiväksikään. Turhaan vänkäätte tosiasioita vastaan.

Oli pakko lyhentää lainauksia, koska viimeisin kommentti ei enää näkynyt.

Jos et saanut opiskella työttymyysetuudella, niin on katsottu, että opiskelu ei edistä työllistystäsi.

Vierailija
122/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömyystuella pitäisi saada harrataa opiskelua? Avoimessa opiskelu on harrastustoimintaa. 

Mitäs työttömät sitten saa harrastaa?

Saat opiskella, mutta et saa suorittaa kursseja. Eli istua vaikka 40 tuntia viikossa luennoilla, se ei ole kiellettyä, mutta et saa suorittaa tenttejä tai hakea läsnäolosta kuittauksia. Harrastat, et suorita.

Mitenköhän tämä käytännössä toimisi?

Jos nyt haen vaikka restonomikoulutukseen niin eikö työkkäri näe sitä mistään?

Jatketaan oletusta: opiskelen tuolla sen ajan mitä se kestää (ehkä 2 v, ei hajuakaan tämän todellisesta kestosta). Miten pitkään opiskelun aloituksesta tenttejä voi tehdä? Eikö opo tai mitä nää nykyään on ala ihmettelemään kun suoritu

Miksi ihmeessä hakisit opiskelupaikkaa, jos et aio olla opiskelija? En kirjoittanut, että sinä voit tutkinto-opiskelijana tehdä noin, mutta työttömänä voit.

Luennot ovat avoimia kaikille, vot istua yliopistossa luennoilla aamusta iltaan olematta opiskelija. Voit istua kokonaisia luentosarjoja, joiden päätteeksi muut kirjoittavat esseen tai suorittavat tentin, sinä et, koska olet työtön, jolla ei ole aikomustakaan saada aikaan opintosuorituksia, ihan vain se opiskelu riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Just aloitan yliopiston ja tuo veetun hallitus veti aikuiskoulutustuen pois. Aivan kaikki maksettava itse. Ja ei ole muuten ihan halpaa

Vierailija
124/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä ei ole eikä ole tulossakaan entiselle alalle tai ammatilla jonka on aikanaan hankkinut ei ole enää edes käyttöä työmarkkinoilla niin tietenkin pitää ja täytyisikin opiskella ammatti jollekin uudelle alalle vaikka sitten työttömyyskorvauksella jos muuta mahdollisuutta ei ole. Ymmärrän hyvin ettei yhteiskunta kustanna kenellekään opintoja opintojen perään jos niillä opinnoilla ei etene välillä joiksikin vuosiksi johonkin töihinkin.

Vierailija
125/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Just aloitan yliopiston ja tuo veetun hallitus veti aikuiskoulutustuen pois. Aivan kaikki maksettava itse. Ja ei ole muuten ihan halpaa

Eipä sitä aikuiskoulutustukea olisi muutenkaan saanut ellet ole työssä, josta olet opintovapaalla. Ja tuen kestokin olisi ollut vain 2v eli suurin osa opinnoista olisi kustannettava joka tapauksessa muilla keinoin,

Vierailija
126/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutus yksi vaihtoehto. Eikö silloin saa työmarkkina ja toimeentulotukea?

Vierailija
127/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimakoulutus yksi vaihtoehto. Eikö silloin saa työmarkkina ja toimeentulotukea?

Työvoimakoulutus on lähinnä täydennyskoulutusta. Ei ihan sitä haeta. 

Vierailija
128/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä moni joutuu opiskelemaan ihan sen lainan turvin ja/tai tekemällä siinä sivussa jotain hanttihommaa. 

Vierailija
129/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis vakituinen työ, josta olet opintovapaalla? Jos ei, sinulta ei ole viety mitään pois. 

Vierailija
130/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustukea sai max 18 kk ajan ja sitä sai vain työssäkäyvä, ei työtön. Opintovapaata ei työnantajan ole pakko antaa!

Vierailija
131/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut ei arvosta opiskelua.

Vierailija
132/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella tai työttömyystuella voi myös opiskella.

Ei se noin yksinkertaista ole. Saa opiskella työttömyystuella jos te-virkailija antaa siihen hyväksynnän, ei välttämättä anna.

Nykyisin harvemmin lupaa saa. 

Vierailija
133/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiskoulutustuella et olisi saanut opiskella muutenkaan. Se oli työssäkäyvien tukimuoto. Ja täysin tehoton sellainen.

Tehoton? Minä sain pitää työpaikkani, kun opiskelin aikuiskoulutustuella tutkinnon. Ilman  tutkintoa työ olisi lähtenyt alta, koska tuli joku pykälä, jonka nojalla ko. työtä ei saanut tehdä ilman alan tutkintoa. Ei, vaikka olin ihan sujuvasti tehnyt niitä hommia 15v ilman tutkintoa. 

Niin, tehoton. Käytännössä se oli keski-ikäisten naisten lomailuraha. 

Vierailija
134/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvin lamassa jäin työttömäksi. Sain ansiosidonnaista. Pääsin mieleiseen iltakoulutukseen, vaan olisin menettänyt ansiosidonnaisen. Valitsin 500 päivää ansiosidonnaista, sen jälkeen pääsin edellisen kaltaiseen koulutukseen ja työllistyin sotepuolelle aina eläkeikään saakka ja vähän ylikin. 500 päivä alle kouluikäisten lasten kanssa, ei huono.

Vierailija
135/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi opiskella? Itse olen opiskellut pari vuotta italiaa ja tänä syksynä aion aloittaa kuvankäsittelyn opiskelun. Kansalaisopistot tarjoavat vaikka mitä opiskeltavaa ihan sallitusti. 

Ap tarkoitti epäilemättä tutkintokoulutuksia eikä työväenopiston yksittäistä kurssia. Tosin olen kuullut, että näistä työväenopiston kursseistakin on karensseja paukkunut, jos kurssi on keskellä päivää, ja työkkäri on saanut siitä jotenkin tietää.

Vähän järkeä nyt, kukaan ei estä tietenkään itseopiskelua netissä tai kirjastossa, vaan ap tarkoittaa tutkintoa, kuten ammattitutkiinto tai erikoisammattitutkinto.Yliopistotutkintoa (kokonaista) ei työkkärillä ole ennenkään saanut tehdä. Osa tuntuu olevan tietämättömiä, miten tämä nykyinen hallitus on rajoittanut pienempääkin opiskelua ja kaikkea muutakin toimintaa, kuten palkkatukea ja työkokeilua. Kaikki pienikin yrittäminen on tukahdutettu. Osa-aikatyö tehty kannattamattomaksi. Toivo viety. Todella lyhytnäköinen hallitus. Siitä tässä on kyse. Ne työnantajat katsoo niitä virallisia tutkintoja eikä ne tee mitään sillä tiedolla, että olet kirjastossa jotain omiasi lueskellut tai jonkun työväenopiston kurssin käynyt.

Vierailija
136/136 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, kun jokin aika sitten näitä taas selasin, että näitäkin on kovasti vähennetty minimiin, ja vain pieni osa hakijoista pääsee. Ei ollut oikein mitään kiinnostavia tai sellaisia, mitä en olisi jo aiemmin käynyt tai mikä toisi mitään lisäarvoa osaamiseeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän