Mikä järki siinä on, ettei työtön saa opiskella?
Aikuiskoulutustuki loppui, eikä opintotuella todellakaan elä. Käytännössä opiskelu on siis mahdollista vain työssäkäyville ja niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa).
Ei ole mitään järkeä, että työtön on ikuisesti jumissa ammatissa joka ei työllistä. Paljon fiksumpaa olisi antaa heidän valita vapaasti esim. avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta kokeilla eri alojen opintoja. Moni voisi löytää itselleen uuden hyvin työllistävän alan, hakea tutkinto-opiskelijaksi ja päästä töihin. Nyt tulee karenssi, jos edes yrität sellaista.
Ketä tällainen systeemi palvelee? Ei ainakaan työttömiä tai yhteiskuntaa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa opiskella. Työttömyysetuudella saa 2v opiskeluaikaa uuteen työllistävämpään tutkintoon. Harrastusmuotoisesti saa opiskella niin paljon kuin sielu sietää.
Minä harrastin opiskelua työn ohessa, tein iltaisin tekniikan YAMK-tutkintoa monimuoto-opiskelua. Sitten tuli lomautukset, ensin näytti siltä, etten saisi ansiosidonnaista koska opiskeluni lopputuloksena oli tutkinto. Pystyin kuitenkin kertyneillä opintopisteillä osoittamaan, että opiskelu oli edennyt jo töiden ohessa, oli siis odotettavissa, ettei se häiritsisi lomautettunakaan olemista.
Miksi käyttäisin ilmaisua "me maksamme" jos olisin saamapuolella?
News flash: Me työttömätkin maksamme veroja. Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömyystuella pitäisi saada harrataa opiskelua? Avoimessa opiskelu on harrastustoimintaa.
Mitäs työttömät sitten saa harrastaa?
Saat opiskella, mutta et saa suorittaa kursseja. Eli istua vaikka 40 tuntia viikossa luennoilla, se ei ole kiellettyä, mutta et saa suorittaa tenttejä tai hakea läsnäolosta kuittauksia. Harrastat, et suorita.
Mitenköhän tämä käytännössä toimisi?
Jos nyt haen vaikka restonomikoulutukseen niin eikö työkkäri näe sitä mistään?
Jatketaan oletusta: opiskelen tuolla sen ajan mitä se kestää (ehkä 2 v, ei hajuakaan tämän todellisesta kestosta). Miten pitkään opiskelun aloituksesta tenttejä voi tehdä? Eikö opo tai mitä nää nykyään on ala ihmettelemään kun suorituksia ei kerry - hops?
En ihan niele sitä, että voisin tuolla opiskella pari vuotta ansiosidonnaisella, sitten ilmoittaa työkkäriin, että en enää hae töitä ja sitten tenttiä kaikki koulun kurssit.
Ja tämä ei mitenkään ole hyökkäys ed viestin kirjoittajaa kohtaan, kunhan omassa pienesssä päässäni pohdin näitä.
Työkkärin kanssa olen keskustellut opiskelusta ansiosidonnaisella, koska toimistotöihin 6-kymppiselle tulee vain kiitosmuttaeikiitos-vastauksia, vaikka tietsikan ja uusien ohjelmien kanssa olen ihan näppärä. Sote-alalta on tutkinto, fyysisten rajoitteiden takia perushoitotyö ei ole enää järkevä vaihtoehto.
Aikuiskoulutustukea ei työtön saanutkaan. Piti olla opintovapaalla vakituisesta työstä ja aikuisopintorahan suuruus määräytyi sen palkan mukaan, jota oli saanut ennen opintovapaalle jäämistä. Työhistoriaakin piti olla vähintään (muistaakseni) 5 vuotta. Sitä en muista, pitikö sen olla yhtäjaksoista, vai saiko siinä olla taukoja.
Itse opiskelin työttömyysetuudella (työvoimakoulutuksessa) uuden ammatin. Valmistuin viime keväänä.
Tuohon on nyt tullut muutos, että jos on jo yksi toisen asteen tutkinto, ei koko tutkintoa enää voi suorittaa. Mutta tutkinnon osia pystyy suorittamaan työvoimakoulutuksena.
Jos nyt haen vaikka restonomikoulutukseen niin eikö työkkäri näe sitä mistään?
Jatketaan oletusta: opiskelen tuolla sen ajan mitä se kestää (ehkä 2 v, ei hajuakaan tämän todellisesta kestosta). Miten pitkään opiskelun aloituksesta tenttejä voi tehdä? Eikö opo tai mitä nää nykyään on ala ihmettelemään kun suorituksia ei kerry - hops?
Jos otat vastaan tutkinto-opiskelijan paikan, et luonnollisestikaan ole enää työtön, vaan olet opiskelija. Tässä ketjussa puhutaan avoimen korkeakoulun kursseista. Niitä voi suorittaa ilman, että on tutkinto-opiskelija tai tekee mitään tenttejä. Eikä ole mitään opoja tai hopseja, koska opiskelija voi ihan itse valita mitä kursseja ottaa ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni joka opiskelee omaehtoisesti työttömyystuella on pitkäaikaistyötön eli se tuki on 600 vai onko euron pari alle kuussa, ei mikään 2100 euroa. Minusta on ihan hyvä jos sellainen mahdollisuus on, mieluummin tekee jotain mielekästä kuin vain on. Jossain vaiheessahan työttömät eivät saaneet tehdä edes vapaaehtoistyötä, en tiedä mikä on tilanne nyt.
Miksi kukaan luulisi, että tuki on 2100€/kk? Johan ilmaisu "työttömyystuella opiskelu" kertoo, että opiskelu tapahtuu työttömyystuella, ei millään extrarahalla.
Lue muutama kommentti ylöspäin. Siinä juuri joku sanoi että tottakai hänkin opiskelisi työttömänä ja saisi 2100€/kk eli liiton rahat versus normi opintotuki. Joku todellakin luulee noin.
Sitähän ap tässä on koko ajan halunnut: työttömille rajoittamatonta oikeutta opiskella ilman mitään opintoviikkorajoituksia ja silloin tilanne voisi varsin hyvin olla juuri tuo: työttömyysetuus voi olla 2100 e/kk ja sitä saava työtön voisi opiskella yhtä paljon kuin päätoiminen opiskelija, joka saisi muutaman satasen opintorahaa.
Ap kirjoitti näin "Paljon fiksumpaa olisi antaa heidän valita vapaasti esim. avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta kokeilla eri alojen opintoja. Moni voisi löytää itselleen uuden hyvin työllistävän alan, hakea tutkinto-opiskelijaksi ja päästä töihin." Ap ei ole kiinnostunut omaehtoisten opintojen rahoituksesta, hän haluaa työttömille vapaan opiskeluoikeuden.
Työttömyysetuus ei ole synonyymi peruspäivärahalle. Jos työttömät saisivat opiskella niin paljon kuin haluavat, ei kenenkään kannata lähteä opiskelemaan, jos ei sitä ennen ole ollut työttömänä ja saa etuutta. Se kun on suurempi kuin opintoraha.
Työkkärin kanssa olen keskustellut opiskelusta ansiosidonnaisella, koska toimistotöihin 6-kymppiselle tulee vain kiitosmuttaeikiitos-vastauksia, vaikka tietsikan ja uusien ohjelmien kanssa olen ihan näppärä. Sote-alalta on tutkinto, fyysisten rajoitteiden takia perushoitotyö ei ole enää järkevä vaihtoehto.
6-kymppiselle mikään määrä opiskelua ei ole työllistävää. Ikä tulee vastaan.
"Selvästi ole työtön" jne no enpä vain ole. Olen joskus kyllä ollut ja tiedän että työttömyyskorvauksesta menee vero mutta pitääkö joka asia vääntää rautalangasta? Moni tällä palstalla muistuttaa että se vero on vitsi koska se menee tuesta, joka asiasta saadaan riita aikaan ja juupas-eipäs-väittely. En minä tarkoittanutkaan että kaikki työttömät kokisivat elämänsä tyhjäksi tms vaan että heille jotka niin kokevat ja haluaisivat opiskella ja saada jopa uuden ammatin joka mahdollistaisi työelämään pääsemisen olisi se mahdollisuus. Kovin lapsi en ole koska ikää yli 50. Voitko nyt lakata tekemästä oletuksia ja käymästä enää kimppuuni, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Alvia kyllä, etuudesta maksettu vero palautuu aika lailla kokonaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Tuo varmaankin tarkoitti sitä kun työssäkäyvät mielellään muistuttavat että heidän rahoista maksetaan tuet.
Vierailija kirjoitti:
"Selvästi ole työtön" jne no enpä vain ole. Olen joskus kyllä ollut ja tiedän että työttömyyskorvauksesta menee vero mutta pitääkö joka asia vääntää rautalangasta? Moni tällä palstalla muistuttaa että se vero on vitsi koska se menee tuesta, joka asiasta saadaan riita aikaan ja juupas-eipäs-väittely. En minä tarkoittanutkaan että kaikki työttömät kokisivat elämänsä tyhjäksi tms vaan että heille jotka niin kokevat ja haluaisivat opiskella ja saada jopa uuden ammatin joka mahdollistaisi työelämään pääsemisen olisi se mahdollisuus. Kovin lapsi en ole koska ikää yli 50. Voitko nyt lakata tekemästä oletuksia ja käymästä enää kimppuuni, kiitos.
Jokainen, joka haluaa, saa opiskella ihan vapaasti. Riippumatta siitä onko työtön, työsskäyvä, opiskelija tai vaikka eläkeläinen. Opiskeluoikeus on subjektiivinen ja sen saa läpäisemällä ko. oppilaitoksen pääsyvaatimukset tai maksamalla koulun vaatiman lukuvuosimaksun (esim. yksityinen oppilaitos).
Se on sitten toinen tarina, miten se opiskelujen aikainen elämä rahoitetaan. Moni työtön pystyy hoitamaan senkin puolen, koska työtön ei ole synonyymi ilmaisulle "elää pelkillä tuilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alvia kyllä, etuudesta maksettu vero palautuu aika lailla kokonaan takaisin.
Maksamme myös muita veroja kuin etuudesta otettava vero. Joka kerta kun käymme kaupassa yms. maksamme tasan yhtä paljon veroja kuin työssäkäyvätkin. Ja ne rahat, joista maksu tapahtuu voivat olla esim. työssäoloaikana säästettyjä euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin saisi tehdä, kaikki jotka alkaisivat opiskella työttömyystuella. Eli olisivat töissä vuoden, hakisivat yhteishaussa ja jäisivät syksyllä työttömiksi ja aloittaisivat tuen nostamisen. Työttömyystuki on suurempi kuin opintoraha
Taas on vellit ja puurot menneet sekaisin. Jotta voisit/saisit opiskella työttömyysrahalla, tulee sinun olla työtön ja mielellään kouluttamaton. Virkailija katsoo, onko tarvetta kouluttamisella työllistymisen kannalta ja päättää voiko/saako hakea. JA kaikkiin koulutuksiin ei anneta lupaa opiskella. Vain sellaisiin aloihin (esim. metalli-, sote- ja rakennusala) joissa on "muka" työvoimapula. Nyt kun työttömät on siirretty kuntien vastuulle, on vielä vaikeampaa saada puolto opiskeluun työttömänä.
Virkailija ei päätä voiko/saako hakea opiskelemaan. Kaikilla on oikeus hakea. Eri asia sitten saako myönteisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Tuo varmaankin tarkoitti sitä kun työssäkäyvät mielellään muistuttavat että heidän rahoista maksetaan tuet.
Ihan omista rahoista ne maksetaan. Meillä työttömillä on harvoja poikkeuksia lukuunottamatta työuraa takana jo vuosia. Joka kuukausi on palkasta maksettu työttömyysvakuusmaksua.
Työtön olisi halunnut opiskella iltalukiossa.Olisi menettänyt lähes kaikki tuet mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön olisi halunnut opiskella iltalukiossa.Olisi menettänyt lähes kaikki tuet mitä saa.
Oikein, koska lukio-opinnot eivät edistä työllistymistä. Opiskelun täytyy tuossa tapauksessa tapahtua omakustanteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omista rahoista ne maksetaan. Meillä työttömillä on harvoja poikkeuksia lukuunottamatta työuraa takana jo vuosia. Joka kuukausi on palkasta maksettu työttömyysvakuusmaksua.
Tälläkin palstalla on ollut paljon ketjuja joissa työttömiä haukutaan loisiksi ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla on ollut paljon ketjuja joissa työttömiä haukutaan loisiksi ym.
Älä usko kaikkea, mitä lapset tänne kirjoittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Minä suoritin yks talvi ansiosidonnaisella lukion pitkän matikan ja fysiikan siltä varalta että olisi pitänyt lähteä uudelleen hakemaan koulupaikkaa. Sain se ilmeisesti tehdä koska olin jo ylioppilas eikä uutta tutkintoa ollut tulossa.
Selvästi olet työtön, kun hoet tuota "elämässä ei ole mitään sisältöä" höpinää. Mistä olet saanut päähäsi, että tässä olisi jotain puolia? Vai oletko niin pieni lapsi, ettet tiedä lähes jokaisen työttömän olleen töissä vuosia, jopa vuosikymmeniä? Eli ihan samanlaisia veronmaksajia ovat kuin työssäkäytäkin. Työttömyyskorvaushan on verotettavaa tuloa.