Mikä järki siinä on, ettei työtön saa opiskella?
Aikuiskoulutustuki loppui, eikä opintotuella todellakaan elä. Käytännössä opiskelu on siis mahdollista vain työssäkäyville ja niille, joilla on varaa ottaa opintolainaa (esim. varakkaiden perheiden nuoret, joiden vanhemmat auttavat takaisinmaksussa).
Ei ole mitään järkeä, että työtön on ikuisesti jumissa ammatissa joka ei työllistä. Paljon fiksumpaa olisi antaa heidän valita vapaasti esim. avoimen AMK:n kursseja ja sitä kautta kokeilla eri alojen opintoja. Moni voisi löytää itselleen uuden hyvin työllistävän alan, hakea tutkinto-opiskelijaksi ja päästä töihin. Nyt tulee karenssi, jos edes yrität sellaista.
Ketä tällainen systeemi palvelee? Ei ainakaan työttömiä tai yhteiskuntaa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Jos noin saisi tehdä, kaikki jotka alkaisivat opiskella työttömyystuella. Eli olisivat töissä vuoden, hakisivat yhteishaussa ja jäisivät syksyllä työttömiksi ja aloittaisivat tuen nostamisen. Työttömyystuki on suurempi kuin opintoraha
Sama työttömyystukihan niille maksetaan jokatapauksessa. Eikö olisi parempi kouluttautua ja parantaa työllistymismahdollisuuksia? Vai harmittaako kun ei voi sitten valittaa että ne vain makaavat sohvalla ja juovat kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin saisi tehdä, kaikki jotka alkaisivat opiskella työttömyystuella. Eli olisivat töissä vuoden, hakisivat yhteishaussa ja jäisivät syksyllä työttömiksi ja aloittaisivat tuen nostamisen. Työttömyystuki on suurempi kuin opintoraha
Taas on vellit ja puurot menneet sekaisin. Jotta voisit/saisit opiskella työttömyysrahalla, tulee sinun olla työtön ja mielellään kouluttamaton. Virkailija katsoo, onko tarvetta kouluttamisella työllistymisen kannalta ja päättää voiko/saako hakea. JA kaikkiin koulutuksiin ei anneta lupaa opiskella. Vain sellaisiin aloihin (esim. metalli-, sote- ja rakennusala) joissa on "muka" työvoimapula. Nyt kun työttömät on siirretty kuntien vastuulle, on vielä vaikeampaa saada puolto opiskeluun työttömänä.
Tuohan pitäis olla toisinpäin. Jos olet jo kertalleen opiskellut tutkinnon ja ottanut siihen lainaa ja käyttänyt tukikuukaudet, silloin pitäisi olla mahdollista työttömyystuella suorittaa uusi työllistävämpi tutkinto (yhden kerran).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella tai työttömyystuella voi myös opiskella.
Ei voi päätoimisesti. Siitä seuraa toimeentulotuen perusosan alennus. Työttömyysetuutta päätoiminen opiskelija ei saa lainkaan.
Väärin. Työttömyyskorvauksella voi opiskella päätoimisesti, kun kyseessä on työvoimaviranomaisen hyväksymä omaehtoinen opiskelu. Omaehtoinen opiskelu tähtää tutkintoon ja työttömän työllistymisen edistämiseen.
Niin. Esimerkikisi itse en saanut tätä lupaa oikeustieteen opintoihin, vaikka alalla on käytännössä 100% työllisyys. Ei tässä touhussa mitään järkeä ole, mutta opiskelen silti sillä alennetulla toimeentulotuella.
Ei voi päätoimisesti. Siitä seuraa toimeentulotuen perusosan alennus. Työttömyysetuutta päätoiminen opiskelija ei saa lainkaan.
Googlaa omaehtoinen opiskelu ja opi. Päätoiminen opiskelija saa työttömyysetuutta mikäli hän opiskelee työkkärin hyväksymänä omaehtoisena opiskelijana. Toimeentulotuellakin voi opiskella päätoimisesti, jos ei ole oikeutettu opintolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin yksinkertaista ole. Saa opiskella työttömyystuella jos te-virkailija antaa siihen hyväksynnän, ei välttämättä anna.
Kyllä se on niin yksinkertaista. Jos tutkinto työllistää, siihen saa luvan, jos ei siihen ei pidäkään saada lupaa.
Eipä olekaan. Minäkin opiskelin tutkinnon työttömyystuella, opiskelukaverini eri paikkakunnalta samalla aiemmalla ammatilla ja työkokemuksella ei saanut puoltavaa lausuntoa te-virkailijalta, toisin kuin minä. On ihan virkailijasta kiinni miten asian näkee/päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Työttömyyskorvauksella voi opiskella päätoimisesti, kun kyseessä on työvoimaviranomaisen hyväksymä omaehtoinen opiskelu. Omaehtoinen opiskelu tähtää tutkintoon ja työttömän työllistymisen edistämiseen.
Niin. Esimerkikisi itse en saanut tätä lupaa oikeustieteen opintoihin, vaikka alalla on käytännössä 100% työllisyys. Ei tässä touhussa mitään järkeä ole, mutta opiskelen silti sillä alennetulla toimeentulotuella.
Oikeustieteen opinnot kestävät liian kauan. Omaehtoisesti työttömyystuella voi opiskella enintään kaksi vuotta. Loppuaika pitää rahoittaa muilla keinoin.
Eletään idioottien, kateellisten ja ilkeiden ihmisten pellemaailmassa. Työttömälle pitää joka tapauksessa maksaa tämän eläminen, teki hän sitten puuhastelua, opiskelisi, kehittäisi itseään tai räkisi vain kattoon peukalo peffassaan.
No nyt tässä ääliöiden pelleilyssä työttömän on PAKKO keskittyä kattoon räkimiseen, ettei joku idari joudu "maksamaan hyödytöntä puuhastelua itseopiskeluiden parissa".
Tuohan pitäis olla toisinpäin. Jos olet jo kertalleen opiskellut tutkinnon ja ottanut siihen lainaa ja käyttänyt tukikuukaudet, silloin pitäisi olla mahdollista työttömyystuella suorittaa uusi työllistävämpi tutkinto (yhden kerran).
Se on mahdollista. Minä olen alkuperäiseltä koulutukseltani taidehistoriaa pääaineena lukenut filosofian maisteri. No, "yllättäen" tuo tutkinto ei työllistänyt. Hain työkkäriltä lupaa opiskella rakennusalan tutkinto omaehtoisesti. Lupa irtosi ja töihin pääsin jo ennen valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa omaehtoinen opiskelu ja opi. Päätoiminen opiskelija saa työttömyysetuutta mikäli hän opiskelee työkkärin hyväksymänä omaehtoisena opiskelijana. Toimeentulotuellakin voi opiskella päätoimisesti, jos ei ole oikeutettu opintolainaan.
Höpsis.
Vierailija kirjoitti:
Eletään idioottien, kateellisten ja ilkeiden ihmisten pellemaailmassa. Työttömälle pitää joka tapauksessa maksaa tämän eläminen, teki hän sitten puuhastelua, opiskelisi, kehittäisi itseään tai räkisi vain kattoon peukalo peffassaan.
No nyt tässä ääliöiden pelleilyssä työttömän on PAKKO keskittyä kattoon räkimiseen, ettei joku idari joudu "maksamaan hyödytöntä puuhastelua itseopiskeluiden parissa".
Kerrotko vielä mistä työttömälle pitäisi olla kateellinen? Kuka tahansahan voi ryhtyä työttömäksi, joten ei se mikään erityissaavutus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama työttömyystukihan niille maksetaan jokatapauksessa. Eikö olisi parempi kouluttautua ja parantaa työllistymismahdollisuuksia? Vai harmittaako kun ei voi sitten valittaa että ne vain makaavat sohvalla ja juovat kaljaa.
Sehän se on pakko olla syy tuohon idiotismiin. Jos työttömät saisivat koulutettua itsensä ja työllistyisivät, niin hehän eivät ole sitten enää ääliön sylkykuppina, ja kouluttautuneena olisivat myös uhka työpaikalla loikoilevalle ääliölle, joka on saanut pitää työpaikkansa ainoastaan taitavilla peffannuolenta tekniikoilla ja itseään ylentämällä muita haukkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Ei mitään höpsis, vaan faktaa. Googlaa vain ja opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeustieteen opinnot kestävä
En mä sitä työttömyysetuutta saanut päiväksikään. Turhaan vänkäätte tosiasioita vastaan.
En mä sitä työttömyysetuutta saanut päiväksikään. Turhaan vänkäätte tosiasioita vastaan.
Ei kukaan ole väittänytkään, että SINÄ saat. On vain kerrottu, että on mahdollista saada, jos työkkäri opinnot hyväksyy. Opettele lukemaan äläkä vänkää vastaan asiasta, josta kukaan ei ole ollut kanssasi eri mieltä. Sinulle jopa selitettiin ratakiskoa käyttäen, miksi et sitä omaehtoista opiskeluoikeutta saanut. Siltikään et tajunnut....
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi opiskella? Itse olen opiskellut pari vuotta italiaa ja tänä syksynä aion aloittaa kuvankäsittelyn opiskelun. Kansalaisopistot tarjoavat vaikka mitä opiskeltavaa ihan sallitusti.
Sun tarkoitus siis työllistyä tuolla italian opiskelulla? Tässähän puhuttiin tutkinnon suorittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mistä työttömälle pitäisi olla kateellinen? Kuka tahansahan voi ryhtyä työttömäksi, joten ei se mikään erityissaavutus ole.
Kuule, sitä minä olen ihmetellyt, että miten joku voi olla niin reppana, että kadehtii työttömiä, mutta niin vaan teitä on. Ehkä se on joku vapaa-aika tai se että ei tarvitse joka päivä sietää työpaikkojen mulkeroita ja narsisteja. En tiedä, kun olen työtön. Minä en työttömiä ymmärtänyt kadehtia tai vihata silloin kun olin töissä. Kuitenkin tässä työttömänä on saanut huomata, miten meille ollaan selvästi kateellisia jostain. Ei sitä vihapuhetta muuten niin paljon saisi osakseen.
News flash: Se, että sinä et saanut, ei tarkoita, ettei kukaan muukaan voi saada. Turhaan vänkäät jostain yksittäistapauksesta, kun puhutaan yleisellä tasolla.
Ja mikä järki siinä on että opiskelija ei saa olla samalla työnhakijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi opiskella? Itse olen opiskellut pari vuotta italiaa ja tänä syksynä aion aloittaa kuvankäsittelyn opiskelun. Kansalaisopistot tarjoavat vaikka mitä opiskeltavaa ihan sallitusti.
Sun tarkoitus siis työllistyä tuolla italian opiskelulla? Tässähän puhuttiin tutkinnon suorittamisesta.
No oisko vaikka oppia italiaa. Ja aloituksessa puhutaan ihan vain opiskelusta, ei tutkinnosta.
Ei tarvitse hyväksyttää. Riittää, että itse huolehtii kurssien määrän pysymisestä sivutoimisen opiskelun rajoissa. Työkkäriä ei kiinnosta millään tasolla, mitä työtön opiskelee harrastuksenaan. Vasta sitten alkaa kiinnostaa, jos opiskelu on päätoimista.