Vauva syntyi ja taapero samantien päiväkotiin
Miettikäähän pari kertaa tätä asiaa.
Teille syntyy vauva ja laitatte vauvan sisaruksen, pienen taaperon päiväkotiin. Miksi? Pieni taapero kaipaa äitiä ja äidin syliä vielä pitkään. Alle 3- vuotias ei muita virikkeitä vielä tarvitse, äiti ja koti riittävät
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva valvottaa yöt ja taapero päivät. Työkaveri totesi, että hän ei juurikaan muista mitään lastensa kolmesta ensimmäisestä vuodesta.
Hän nukahteli istualleen olohuoneen lattialle "valvoessaan" taaperon leikkejä. Onneksi ei tapahtunut mitään, 70-luvulla ei ollut nykyisenkaltaista päiväkotitoimintaa.
Miksi tällaista glorifioidaan? Kenen etu se on ettei omien lasten lapsuudesta muista mitään tai että se oli niin uuvuttavaa ettei siitä ehtinyt nauttia yhtään?
Nämä päiväkotien paheksujat ovat juuri näitä, jotka valittavat eniten, kun oli niin ranccaa ja pakko vaan selviytyä ja raataa eikä muisteta mitään lasten lapsuudesta.
Ai niinkö? Minun e
Itsellä esikoinen oli alle kaksivuotias kun toinen syntyi, sattui vielä yli kolme kuukautta kestänyt koliikki hänelle. Koskaan en ajatellut että pitäisi yhteiskunnalta apuja saada. Tänä päivänä ollaan liian herkkähipiäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pitänyt tosissaan hillitä itseni etten ole ihan päiväkodin pihalla mennyt näiltä vuoden äitsyköiltä kysymään että MIKSI. Että ajattelevatko, miltä siitä pikku taatiaisesta tuntuu, kun kävelee itse vielä huojuen ja haluaisi vaan äidin huomiota, äiti koko elämän keskipiste ja koti tärkein paikka. Sitten äiti vie aamuvarhaisella hoitoon ja jää uuden vauvan kanssa kotiin kutemaan. Hakee vasta pitkän päivän jälkeen. Ei se taapero osaa tuota järkeillä, kokee vain ikävää ja epäreiluutta. Sitten vielä ihmetellään miksi lapset ovat ongelmissa. Kun haetaan kotiin niin seuraavaksi parkkeerataan kännykän äärelle. Haluaisin tajuta miksi edes tehdään se toinen? Entä jos yksi mukula riittäisi ja hänelle ne pienet resurssit?
Tsemppiä hillintään jatkossakin, koska asia ei todellakaan kuulu sulle pätkääkään, ja
Siis kenen kotona oleilun maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla vihataan päiväkotia niin paljon?
Se ei ole hyvä paikka alle 3-vuotiaille.
Arvostellaan kun äiti elää tukien varassa kotona lapsen kanssa, arvostellaan jos pitää mennä töihin ja viedä alle 3-vuotias päiväkotiin. Naisena et vaan voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempiko istuttaa se energinen jatkuvaa fyysistä puuhaa tarvitseva taapero tv:n ääreen, jotta äiti saa imettää rauhassa? Kyllä sillä taaperolla on ihan hyvät oltavat siellä päiväkodissa vaikka muutamana päivänä viikossa 6 tuntia. Enpä kadu yhtään, että näin tehtiin. Kaikki voittavat.
Miksi ihmeessä porukka vetää aina heti ruudut tähän aiheeseen? Minä hoidan kotona 3v ja 6kk ikäistä, eikä esikoinen todellakaan tuijottele ruutua, kun imetän. Minä osaan imettää muutenkin kuin sohvalla istuen.
Mitä esikoisesi tekee sillä aikaa? Onko erityisen vilkas ja vauhdikas tapaus? Kärsitkö samalla univajeesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelevat päiväkotivastaiset äidit vaikuttavat todella katkerilta ja elämäänsä kyllästyneiltä. Salaa (tai oikeastaan aika avoimesti) kadehtivat niitä ketkä ovat tarpeeksi rohkeita keventämään arkeaan pienten lasten kanssa.
No en tiedä. Mitä katkeruuden aihetta on siinä että joku vääntää muksun muttei tahdo sen kanssa olla tai lapseensa tutustua? Yksikään näistä pikkutaaperoa hoidattavista ei ole kertonut vielä että miksi. MIKSI SE LAPSI ON EDES TEHTY. Olisihan se väsymyskin pienempi kun ei tarvitsisi epämieluisaa taaperoa tai rääkyvää inhottavaa vauvaa ollenkaan hoitaa. Eihän kukaan ota koiranpentuakaan vain siksi että tunkisi sen 8t päivässä lemmikkihoitolaan ja mene kotiinsa nukkumaan. Maailma olisi parempi paikka jos lapsia tekisivät vain lapsiaan rakastavat ja heihin sitoutuneet yksilöt. Nä
Olen älykäs ja utelias ihminen ja pohdin kaikenlaisia ilmiöitä. Miksi sinua suututtaa se että välitän Maijan lapsista enemmän kuin Maija itse? Ja jälleen kerran - ei tässä puhuttu noista 2,5-vuotiaista erityisesti. Onko ihmisten sanavarasto niin huono nykyään että ei ymmärretä sanan pikkutaapero merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Laiskat toimivat noin.
Laiskat ja julmat. Sitten ihmetellään kun teini alkaa käyttämään huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempiko istuttaa se energinen jatkuvaa fyysistä puuhaa tarvitseva taapero tv:n ääreen, jotta äiti saa imettää rauhassa? Kyllä sillä taaperolla on ihan hyvät oltavat siellä päiväkodissa vaikka muutamana päivänä viikossa 6 tuntia. Enpä kadu yhtään, että näin tehtiin. Kaikki voittavat.
Miksi ihmeessä porukka vetää aina heti ruudut tähän aiheeseen? Minä hoidan kotona 3v ja 6kk ikäistä, eikä esikoinen todellakaan tuijottele ruutua, kun imetän. Minä osaan imettää muutenkin kuin sohvalla istuen.
Kertoo vaaan heidän mielikuvituksestaan ja lastenhoidostaan. Lapsi on joko päikyssä, Hoplopissa tai katsoo telkkaria tai pelaa pleikkaa. Sitten 5-vuotiaana kiire hakemaan adhd-dg kun laps on niin levoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelevat päiväkotivastaiset äidit vaikuttavat todella katkerilta ja elämäänsä kyllästyneiltä. Salaa (tai oikeastaan aika avoimesti) kadehtivat niitä ketkä ovat tarpeeksi rohkeita keventämään arkeaan pienten lasten kanssa.
No en tiedä. Mitä katkeruuden aihetta on siinä että joku vääntää muksun muttei tahdo sen kanssa olla tai lapseensa tutustua? Yksikään näistä pikkutaaperoa hoidattavista ei ole kertonut vielä että miksi. MIKSI SE LAPSI ON EDES TEHTY. Olisihan se väsymyskin pienempi kun ei tarvitsisi epämieluisaa taaperoa tai rääkyvää inhottavaa vauvaa ollenkaan hoitaa. Eihän kukaan ota koiranpentuakaan vain siksi että tunkisi sen 8t päivässä lemmikkihoitolaan ja mene kotiinsa nukkumaan. Maailma olisi parempi paikka jos lapsia tekisivät vain lap
Älykäs tuskin olet.
Tuossa tapauksessa puolipäiväinen päiväkoti tai muutama aamupäivä seurakunnan tai kaupungin kerhossa (9-12) olisi ok isommalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa esim. Ranskassa lapsen varhaiskasvatuksen alkaa 2v ja pakollinen koulu 3v ja uskotaan lapsen paras kasvattajan olevan lapsen ikätasoinen seura.
Suomessa se on käännetty päälaellaan, lapsi eristetään pois ikäistensä seurasta kotiin, neljän seinän sisälle mamman seuraan ja siksi jopa 3-4h pelkäävät ihmisiä ja sosiaaliset taidot monella heikot. Ja moet lapset ja nuoret voivat henkisesti huonosti.
Ennen Suomessakin lapset olivat toistensa seurassa.
Ei se tarkoita, että lapsi eristetään neljän seinän sisään, jos ei laita päiväkotiin. Itse käyn lasten kanssa muskarissa, perhekerhossa, leikkipuistossa sekä esikoinen käy kaksi kertaa viikossa kerhossa.
Mikä näistä olis riittävän hyvä syy viedä lapsi päiväkotiin vauvan synnyttyä:
- Äiti sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen
- Äidillä todetaan vakava fyysinen sairaus, ja voimat ovat loppu
- Puoliso kuolee
- Muu tärkeä läheinen menehtyy, ja tukiverkosto romahtaa
- Tukiverkosto pettää muuten vaan
- Vauva ei nuku ollenkaan, vanhempi ei saa levättyä ja alkaa olla itkuinen ja aggressiivinen lapsia kohtaan, kun ei saa lepoa
- Vanhemmilla on rahat niin vähissä, että on helpotus, kun lapsi saa ruoan päiväkodissa
- Vauva on erittäin tarvitseva, eikä viihdy muualla kuin sylissä, ja vilkas isosisarus kaipaa kavereita ja ohjelmaa, ja huutaa ja raivoaa kotona, kun ei voi saada huomiota ja tarpeeksi virikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei edes saanut viedä taaperoa päiväkotiin, jos äiti kotona. Vain ne lapset pääsi kenen äiti töissä.
Tietenkin, sitä vartenhan se tarha oli. Nyt on onnistuneesti levitetty tätä "varhaiskasvatus" -aatetta, jolla on saatu äidit uskomaan, että valtio kasvattaa mukulat paremmin, kuin vanhemmat. Ja että vanhemmilta puuttuu jotain olennaista, jonka vain korkeasti koulutettu tarhantäti pystyy tarjoamaan.
No kyllä multa ainakin puuttuu paljon sellaista osaamista, jota noilla lastentarhanopettajilla on. Mun yliopistotutkintoni kun on tekniseltä alalta, niin sitä ei suoraan voi soveltaa. Vuoden vanhan kanssa toki minä olin todennäköisesti paras aikuinen omalle lapselleni, mutta vähitellen lapsi alkaa kiinnostua erilaisista asioista ja päiväkodissa osataan ottaa noita asioita tehtäväksi sopivassa tahdissa ja sopivina paloina. Minulla ei riitä osaaminen tuollaisen suunnitteluun eikä mielenkiinto niiden toteuttamiseen 24/7. Mieluummin käyn töissä tekemässä oman mielenkiintoni kohteita työpäivät ja teen sitten vapaa-aikoina lasten kanssa sellaista, mikä milloinkin meitä huvittaa.
Meillä 2-vuotias taapero meni päikkyyn, kun vauva tuli perheeseen ja taapero siellä hyvin nukuttua päiväunet, ja itse nukuin vauvan kanssa myös kotona. Kahden lapsen kanssa samaan aikaan nukkuminen ei yleensä onnistunut. Meillä ollut siis heikosti nukkuvat ja vilkkaat lapset. Molemmat herätelleet alvariinsa pitkin yötä. Taapero oli päikyssä noin 5 tuntia päivässä, josta siis 1,5 tuntia unessa. Toimi meille erinomaisesti, kun miestä ei saanut osallistumaan arkeen millään. Haukkukaa laiskaksi vaan, jos se omaa oloanne helpottaa.Oma pääni pysyi tällä järjestelyllä jotenkin kasassa (muuten olisin ollut yäysi zombi) ja lapsiin olen aina satsannut todella paljon kaikin tavoin.
Lapset ovat yksilöitä.
Ei voi sanoa, että "alle 3-vuotias ei tarvitse muuta seuraa kuin äidin ja vauva-sisaruksen". Esikoiseni meni 1,5 -vuotiaana päiväkotiin ja viihtyi siellä alusta asti erinomaisesti. Oli reilu 2 v kun kuopus syntyi ja jatkoi 3 päivänä viikossa päiväkodissa, kaverit olivat silloin jo tärkeitä.
Kuopus on toista maata, aloitti 2v päiväkodissa, nyt 5-vuotiaana menee kyllä reippaasti päiväkotiin, mutta olisi mieluummin kotona.
Onneksi oli näin päin, koska jos esikoinen ei olisi viihtynyt päiväkodissa, en olisi häntä sinne väkisin vienyt.
Päiväkoti oli kuopuksen vauva-aikana ainoa tukiverkkomme ja henkireikä. Vauvan ja taaperon päiväunet menevät ristiin, vauva nukkuu 2-3 päiväunet ja taapero yhdet. Eli vauva nukkuu-taapero nukkuu-vauva nukkuu. Eli äidillä ei mitään mahdollisuutta levätä päivän aikana, kun puoliso töissä. Toisinaan vauva nukkui paremmin, kyllä yli 1v taisi olla ennenkuin nukkui yli 4h pätkiä öisin. Esikoisen ollessa päiväkodissa sai edes pari kertaa viikossa levätä vauvan ollessa päiväunilla. Ilman päiväkotia olisin ollut zombie joka ei todellakaan jaksa raahata lapsia mihinkään perhekerhoihin leikkimään. Olen sitten varmaan sellainen laiska äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä. Mitä katkeruuden aihetta on siinä että joku vääntää muksun muttei tahdo sen kanssa olla tai lapseensa tutustua? Yksikään näistä pikkutaaperoa hoidattavista ei ole kertonut vielä että miksi. MIKSI SE LAPSI ON EDES TEHTY. Olisihan se väsymyskin pienempi kun ei tarvitsisi epämieluisaa taaperoa tai rääkyvää inhottavaa vauvaa ollenkaan hoitaa. Eihän kukaan ota koiranpentuakaan vain siksi että tunkisi sen 8t päivässä lemmikkihoitolaan ja mene kotiinsa nukkumaan. Maailma
No sinulle varmasti valtava tietämys lasten aivojen ja kiintymyssuhteen kehityksestä tai yhteiskuntakriittisyys ei merkitsekään älykkyyttä. Mutta emme samoissa piireissä pyörikään.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin lapset 4 v ikäeroilla, jotta noin ei kävisi.
Leikkiä siis 4 v. yksin, kun äiti ja vauva nukkuivat? Vai menikö päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen idiootti aihe syyllistää äitejä.
Muutama tunti hoidossa voi olla aika lailla äidin mielenterveyden pelastava asia, mikäli vastasyntynyt valvottaa yöt ja taapero valvottaa päivät.
Ei lapsia kannata tehdä jos mielenterveys keikkuu. Ensin hoitaa itsensä kuntoon ja sitten miettii onko äitiyteen.
Eihän mielenterveys etukäteen keiku, vaan hajoaa siihen, kun ei koskaan saa nukkua.
Ja koska ei valmiiksi saa ikinä nukkua täytyy siihen sitten tukien ja muiden etuisuuksien vuoksi pykätä lisää valvottavaa
Eka vauva on saattanut nukkua todella hyvin. Toinen ei sitten nukukaan. Omalla äidilläni oli näin, minä nukuin vauvana paljon ja hyvin, veljeni kitisi ja valvotti äitiä. Omat lapseni sen sijaan olivat toisinpäin: esikoinen huusi yöt, mutta toinen lapsi oli oikein rauhallinen ja tyytyväinen ja ihmettelin, että kuinka voikin olla näin helppoa vauvan kanssa. Kolmas oli sitten taas levoton, muttei onneksi huutanut öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esikoisesi tekee sillä aikaa? Onko erityisen vilkas ja vauhdikas tapaus? Kärsitkö samalla univajeesta?
No me touhutaan kaikki kolme yhdessä. Istutaan pöydän ääressä muovailemassa ja piirtämässä ja vauva on tissillä, käydään leikkipuistossa ja vauva on tissillä kun istun hiekkalaatikon reunalla jne. Ei se nyt niin vaikeaa ole. En kärsi univajeesta kun en ole yh. Ja kyllä, mieheni käy töissä, mutta hän ei ole siellä koko päivää ja hänellä on vapaapäiviäkin.
Unohdettu isät kokonaan, monissa perheissä isäkin on ihan kotosalla mutta lapsi tuodaan silti päiväkotiin heti klo 08 ja haetaan klo 17. Vanhemmat kotona kahdestaan ja tullaan hakemaan käsikädessä. Jotkut on työttömiä mitä lie mutta voisiko edes lapsen hoitopäivää lyhentää kun 2 täysaikaista ihmistä lorvii kotona?