Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi ja taapero samantien päiväkotiin

Vierailija
14.08.2025 |

Miettikäähän pari kertaa tätä asiaa. 

Teille syntyy vauva ja laitatte vauvan sisaruksen, pienen taaperon päiväkotiin. Miksi? Pieni taapero kaipaa äitiä ja äidin syliä vielä pitkään. Alle 3- vuotias ei muita virikkeitä vielä tarvitse, äiti ja koti riittävät 

Kommentit (235)

Vierailija
221/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varmasti vauvan myötä veisin sosiaalisen ja rohkean taaperon päivähoitoon esim. 3 päivää viikossa 4h/päivässä. Olisi vuorovaikutuksen kehityksen vuoksi tärkeää olla myös vauvan kanssa kahden säännöllisesti.

Mut voisko joku selittää miksi vie esikoisen päiväkotiin klo 7-17 hoitoajalla joka päivä? Sitä en vain voi ymmärtää. Miten joku päätyy tällaiseen ratkaisuun ollessaan kuitenkin kotona perhevapaalla? 

No, eipä näitä 7-17 lapsia juurikaan ole, joilla toinen vanhempi olisi kotona. On kyllä oikeasti hyvin harvassa! Kaikki, jotka minä tiedän ovat pitäneet juurikin esimerkiksi 6 h 3 tai 4 päivänä viikossa. En tiedä olisiko sitten ehkä paikkakuntakohtaista, mutta eipä ainakaan meilläpäin ja olen kyllä työskennellyt kaupunkimme useissa päiväkodeissa :) 

T. vakaope 

Vierailija
222/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä taas vanhemmat arvostelevat ja haukkuvat muita vanhempia.🙄Onneksi en ole lisääntynyt.

Ei, näissä toistuu nimenomaan äitien haukkuminen, isien rooli loistaa poissaolollaan. Äitien jaksamisella ei ole mitään arvoa. Kun olet nainen, kaikki mitä teet on aina jonkun mielestä väärin.

Minäkään en lapsia hanki koska en lapsista pidä, ja sekin on joidenkin mielestä väärin.

Näinhän se aina on. Kaikki vähänkin lapsiin liittyvä negatiivinen asia kohdistetaan äitiin. Isejä ylistetään milloin mistäkin. Kyllähän näitä isejä on vaikka kuinka, jotka saavat rauhassa viettää vuosilomaansa kotona lasten ollessa päiväkodissa, mutta ei näistä koskaan mainita missään. Aina ensiksi äiti tikun nokkaan. Tai isä kyttää puhelinta työntäessään lastenrattaita ei ole niin iso juttu kuin äidin tehdessä näin. Laiskat nykyäidit, huonot äidit, äidit ei pidä kuria, äidit, äidit tarjoaa purkkiruokaa eivätkä tee itse, äidit, nykyäidit, nykyäidit... HYVIN HARVOIN mainitaan se isä.

Hyvin yleistä myös tämä, että päiväkodista soitetaan sairaasta lapsesta ensisijaisesti äidille, vaikka on kerrottu, että äiti työskentelee lähes 50 km päässä eri paikkakunnalla ja isä 3 km päässä päiväkodista. Tätä se isäkin ihmettelee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ikävä tuottaa sinulle pettymys mutta välttäessäsi hylkäämistraumaa aiheutit lapsillesi toisenlaisen trauman. Pakotit heidät kuuntelemaan vauvan jatkuvaa itkemistä ja siitäkin tulee trauma. Itse olin 8 vuotias kun pikkusiskoni syntyi. Hän itki todella paljon. Opettajani sanoi kerran äidilleni että teillä taitaa siellä kotona olla aika rankkaa kun minä olen muuttunut ja koko ajan jotenkin tolaltani. 

Itse en tietenkään tiennyt tästä traumasta mitään ennen kuin sain esikoiseni ja hänellä oli koliikki. Vauvan kipuitku sai minut niin tolaltani ja pahoin voivaksi että pystyin hyssyttämään häntä vain korvatulpat korvissa ja lopulta mieheni hoiti nämä huutojaksot jos vain oli kotona."

Meinaatko, että päiväkodissa ne muut pienet eivät koskaan itke? Siellähän pahimmillaan ne pikkutaaperot kokevat kaksi hylkäämistraumaa, kun ensin vanhemmat hylkäävät hänet kotoa päiväkotiin ja päiväkodissa ne "isot" alle 3-vuotiaat hylätään 9kk-1-vuotiaiden vauvojen hoidon tieltä.

Vierailija
224/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varmasti vauvan myötä veisin sosiaalisen ja rohkean taaperon päivähoitoon esim. 3 päivää viikossa 4h/päivässä. Olisi vuorovaikutuksen kehityksen vuoksi tärkeää olla myös vauvan kanssa kahden säännöllisesti.

Mut voisko joku selittää miksi vie esikoisen päiväkotiin klo 7-17 hoitoajalla joka päivä? Sitä en vain voi ymmärtää. Miten joku päätyy tällaiseen ratkaisuun ollessaan kuitenkin kotona perhevapaalla? 

No kun isä vie ja hakee autolla, niin äiti saa pesiä vauvan kanssa rauhassa kotona. Sitten ihmetellään, kun taapero on kotona "aivan mahdoton" ja sehän täytyy pitää päiväkodissa vuoden ympäri myös loma-aikoina.

Vierailija
225/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eipä näitä 7-17 lapsia juurikaan ole, joilla toinen vanhempi olisi kotona. On kyllä oikeasti hyvin harvassa! Kaikki, jotka minä tiedän ovat pitäneet juurikin esimerkiksi 6 h 3 tai 4 päivänä viikossa. En tiedä olisiko sitten ehkä paikkakuntakohtaista, mutta eipä ainakaan meilläpäin ja olen kyllä työskennellyt kaupunkimme useissa päiväkodeissa :) 

T. vakaope 

On varmaan paikkakuntakohtaista, sillä omalla työpaikallani näitä oli jopa kesäpäivystyksessä koko heinäkuun!

Vierailija
226/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä taas vanhemmat arvostelevat ja haukkuvat muita vanhempia.🙄Onneksi en ole lisääntynyt.

Ei, näissä toistuu nimenomaan äitien haukkuminen, isien rooli loistaa poissaolollaan. Äitien jaksamisella ei ole mitään arvoa. Kun olet nainen, kaikki mitä teet on aina jonkun mielestä väärin.

Minäkään en lapsia hanki koska en lapsista pidä, ja sekin on joidenkin mielestä väärin.

Näinhän se aina on. Kaikki vähänkin lapsiin liittyvä negatiivinen asia kohdistetaan äitiin. Isejä ylistetään milloin mistäkin. Kyllähän näitä isejä on vaikka kuinka, jotka saavat rauhassa viettää vuosilomaansa kotona lasten ollessa päiväkodissa, mutta ei näistä koskaan mainita missään. Aina ensiksi äiti tikun nokkaan. Tai isä kyttää puhelinta työntäessään lastenrattaita ei ole niin iso jut-- 

Hyvin yleistä myös tämä, että päiväkodista soitetaan sairaasta lapsesta ensisijaisesti äidille, vaikka on kerrottu, että äiti työskentelee lähes 50 km päässä eri paikkakunnalla ja isä 3 km päässä päiväkodista. Tätä se isäkin ihmettelee.

Tämä ainakin omalla työpaikallani johtuu ihan siitä, kumpi vanhempi on järjestelmiin merkattu ensisijaiseksi yhteystietohenkilöksi ja käsittääkseni siihen tulee automaattisesti se vanhempi, joka aikoinaan on tehnyt hakemuksen päiväkotiin. Hyvin usein se on äiti.

Vierailija
227/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdettu isät kokonaan, monissa perheissä isäkin on ihan kotosalla mutta lapsi tuodaan silti päiväkotiin heti klo 08 ja haetaan klo 17. Vanhemmat kotona kahdestaan ja tullaan hakemaan käsikädessä. Jotkut on työttömiä mitä lie mutta voisiko edes lapsen hoitopäivää lyhentää kun 2 täysaikaista ihmistä lorvii kotona? 

No, tämä alkaa olemaan sitten jo ihan omaa luokkaansa. Enpä ole tällaiseen koskaan törmännyt. Itse kyllä ymmärrän, että se noin 3v. tuodaan päiväkotiin vaikka 3 päivänä viikossa 6 tunnin ajan, kun äiti on vauvan kanssa kotona, mutta en kyllä tuollaisia 9 tunnin päiviä, jos isäkin on siellä!? Siis mitä? 

Koti voi olla sotkuinen ja vanhempien elämänhallinta hukassa.päiväkodissa on lapsille arjen struktuuri ja saavat syödäkseen, mikä sekin voi olla kotona kyseenalaista. 

Vierailija
228/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin lapseni vuosina 82, 86 ja 90. Eipä käynyt mielen vieressäkään, että oisin kuskannut vauvan syntyessä pienemmän päiväkotiin. Eikä se ollut edes sallittua. Ei niin tehneet naapurit eikä sukulaiset.  Ihania aikoja olivat, kun lapset saivat olla rauhassa kotona ja pikkukoululainen tykkäsi, kun ei tarvinnut tulla tyhjään kotiin. Koti on maailman paras paikka noin pääsääntöisesti, tiedän että joitain poikkeuksia on ja he saakot tukea.

Miten he olisivatkaan niin tehneet, kun niin ei voinut tehdä 🙄

Vierailija
229/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taapero saa leikkikavereita. Kotona vaan äiti hoitaa vauvaa ja saa vähemmän huomiota. 

Näin ja synnytyksestä toipuva äiti imettää ympäri vuorokauden ja vauva valvottaa muutenkin kuin ruokaillessaan. Taapero herää seitsemältä pirteänä ja valmiina kiipeämään, juoksemaan, leikkimään. Kohta iso-isoäitinä olisin kyllä valmis suomaan äidille ne hetket päivällä nukkumiseen, jolloin vauvakin nukkuu. Taaperoa ei voi jättää vahtimatta ja koko ajan  oltava läsnä. Minusta kaikille parempi on taaperon vienti päiväkotiin, jossa pääsee leikkimään ja touhuamaan kavereiden kanssa. Voihan hänet viedä vähän myöhemmin ja hakea vähän aikaisemmin ja pitää joitakin kotipäiviäkin välillä. Antakaa synnytyksestä toipuvalle vähän armoa. Ihmettelen suuresti niiden kokemusta äitiydestä, jotka sanovat taaperon päiväkotiin viemistä äidin laiskuudeksi. Taitaa olla kokem

Näin meikämummokin ajattelee. Kehitys menee nyt näin. Eikä sille taaperolle ole leikkikavereita eikä äidille seuraa ja vertaistukea puistossa hiekkalaatikon reunalla kuten aikoinaan. Puistot ja pihat kumisevat tyhjyyttään. Lapsia ei ole edes joka talossa.

Pelkään vain, että kohta aletaan taas säästää päivähoidosta ja kotona olevien lapset palautetaan ensinnä kotihoitoon. 

Vierailija
230/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taapero saa leikkikavereita. Kotona vaan äiti hoitaa vauvaa ja saa vähemmän huomiota. 

Näin ja synnytyksestä toipuva äiti imettää ympäri vuorokauden ja vauva valvottaa muutenkin kuin ruokaillessaan. Taapero herää seitsemältä pirteänä ja valmiina kiipeämään, juoksemaan, leikkimään. Kohta iso-isoäitinä olisin kyllä valmis suomaan äidille ne hetket päivällä nukkumiseen, jolloin vauvakin nukkuu. Taaperoa ei voi jättää vahtimatta ja koko ajan  oltava läsnä. Minusta kaikille parempi on taaperon vienti päiväkotiin, jossa pääsee leikkimään ja touhuamaan kavereiden kanssa. Voihan hänet viedä vähän myöhemmin ja hakea vähän aikaisemmin ja pitää joitakin kotipäiviäkin välillä. Antakaa synnytyksestä toipuvalle vähän armoa. Ihmettelen suuresti niiden kokemusta äitiydestä, jotka sanovat taaperon päiväkot

Näin meikämummokin ajattelee. Kehitys menee nyt näin. Eikä sille taaperolle ole leikkikavereita eikä äidille seuraa ja vertaistukea puistossa hiekkalaatikon reunalla kuten aikoinaan. Puistot ja pihat kumisevat tyhjyyttään. Lapsia ei ole edes joka talossa.

Pelkään vain, että kohta aletaan taas säästää päivähoidosta ja kotona olevien lapset palautetaan ensinnä kotihoitoon. 

No sittenhän niitä lapsia riittää taas leikkipuistoihin, kun kaikki eivät vietä päiviään päiväkodissa.

Vierailija
231/235 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No me touhutaan kaikki kolme yhdessä. Istutaan pöydän ääressä muovailemassa ja piirtämässä ja vauva on tissillä, käydään leikkipuistossa ja vauva on tissillä kun istun hiekkalaatikon reunalla jne. Ei se nyt niin vaikeaa ole. En kärsi univajeesta kun en ole yh. Ja kyllä, mieheni käy töissä, mutta hän ei ole siellä koko päivää ja hänellä on vapaapäiviäkin."

Mun täytyy tähän kertoa, että mulla ei selkä kestänyt kantoliinaa, rintarepusta puhumattakaan, kuin ihan lyhyitä pätkiä. Eli kotipihassa olisi voinut olla lyhyen aikaa, mutta mihinkään leikkipuistoon en olisi voinut lähteä vauva kantoliinassa. Selkä olisi krampannut sen jälkeen monta päivää. Ja tämä jatkuvasta jumpasta huolimatta.

Mulla oli vauvalla vaunut ja puistossa kannoin vauvaa normaalisti sylissä. Kylläpä sitä keksitään kaikkia tekosy

No onneksi täältä löytyy vielä täydellisiä äitejä kuten sinä! Minäkin kävin esikoisen kanssa puistossa kun toinen lapsi oli vauva mutta en silti pidä itseäni parempana ihmisenä tai arvostele niitä jotka eivät siihen pysty. 

No onhan se helkkarin uusavutonta, jos ei kahden lapsen kanssa pääse kotiovea pidemmälle. Ei sellaisten pitäisi lisääntyä ollenkaan.

Vierailija
232/235 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ikävä tuottaa sinulle pettymys mutta välttäessäsi hylkäämistraumaa aiheutit lapsillesi toisenlaisen trauman. Pakotit heidät kuuntelemaan vauvan jatkuvaa itkemistä ja siitäkin tulee trauma. Itse olin 8 vuotias kun pikkusiskoni syntyi. Hän itki todella paljon. Opettajani sanoi kerran äidilleni että teillä taitaa siellä kotona olla aika rankkaa kun minä olen muuttunut ja koko ajan jotenkin tolaltani. 

Itse en tietenkään tiennyt tästä traumasta mitään ennen kuin sain esikoiseni ja hänellä oli koliikki. Vauvan kipuitku sai minut niin tolaltani ja pahoin voivaksi että pystyin hyssyttämään häntä vain korvatulpat korvissa ja lopulta mieheni hoiti nämä huutojaksot jos vain oli kotona."

Meinaatko, että päiväkodissa ne muut pienet eivät koskaan itke? Siellähän pahimmillaan ne pikkutaaperot kokevat kaksi hylkäämistraumaa, kun ensin vanhemmat hylkäävät hänet kotoa päiväkotiin ja päiväkodissa ne

Tuo vauvan itkusta traumatisoitunut kuulostaa ennemminkin ääniyliherkältä nepsyltä. Päiväkodin äänimaailma on paljon hurjempi kuin yksi itkevä pikkusisarus. 

Vierailija
233/235 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä palstalla vihataan päiväkotia niin paljon? 

Siksi että ne on ylikuormitettuja .Lapset eivät saa sitä huolenpitoa mitä he tarvitsevat. 

Riippuu päiväkodista. Oma taaperoni joka meni hoitoon 2.5 vuotiaana, oli ryhmässä jossa oli paikalla yleensä 8 lasta ja 5 aikuista. Jotkut kunnat on vähän varakkaampia. Muistan silti että sillon kun itse työskentelin päiväkodissa pk-seudulla 1-3 vuotiaiden ryhmässä, ajattelin etten ikinä vie lastani alle 3 v hoitoon. Siellä meno oli ihan brutaalia. 12 lasta ja yleensä 1 hoitaja sairaana eli arki pyöri 2 hoitajan voimin niin, että siirtymätilanteissa auttoi jonkun toisen ryhmän henkilö. 

Vierailija
234/235 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin lapseni vuosina 82, 86 ja 90. Eipä käynyt mielen vieressäkään, että oisin kuskannut vauvan syntyessä pienemmän päiväkotiin. Eikä se ollut edes sallittua. Ei niin tehneet naapurit eikä sukulaiset.  Ihania aikoja olivat, kun lapset saivat olla rauhassa kotona ja pikkukoululainen tykkäsi, kun ei tarvinnut tulla tyhjään kotiin. Koti on maailman paras paikka noin pääsääntöisesti, tiedän että joitain poikkeuksia on ja he saakot tukea.

Miten he olisivatkaan niin tehneet, kun niin ei voinut tehdä 🙄

Hieno kehuskella ettei tehnyt asiaa, joka ei ollut edes mahdollista. Tuohon aikaan asiat oli eri lailla, puistoissa ( ainakin Helsingissä) oli puistotätejä, joilla saattoi jättää lapset, ulkona hiekkalaatikolla oli kavereita. Vauvaperheille on paljon vähemmän toimintaa, leikkipuisto toiminta ainakin jossain vaiheessa vedettiin kokonaan pois, kun henkilökunta meni päiväkoteihin. Leikkipaikoilla ei ole päivisin pieniä kuin harvakseltaan.  Ja siis itse kun olin vauvan kanssa saatoin useita tunteja vaan imettää putkeen ja sitten yritin nukuttaa seuraavan tunnin. Ei siinä oltaisi jaettu huomiota kenellekään muulle. Olin niin huonossa kunnossa etten voinut edes olla jaloillani kovin pitkään. 

Vierailija
235/235 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi estetään sisarusten luonnollinen tutustuminen? Miksi ihmeessä ei haluta - kaan sitä perhettä, vaikka uusi jäsen siihen juuri on liitetty. Perhettä ei muodostu tiiviiksi toimivaksi yksiköksi. Sairasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi