IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.
On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?
Kommentit (170)
"Hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän." Siis minkä hiusten terveyden? Eikö ne ole kuollutta solukkoa? Karvatupen terveyteen ei vaikuta pätkän vertaa se, että latvoissa on huonokuntoista materiaalia. Jos mä menen kampaajalle ja haluan, että mun hiuksista leikataan mahdollisimman vähän, niin aion jatkossakin sanoa sen kyllä. Oletan, että saan toiveeni mukaista palvelua. Mitään hallaa mulle ja hiuksieni "terveydelle" kampaaja ei tee sillä, että leikkaa 2 senttiä 15 sentin sijaan. Jos lyhempi hänen mielestään näyttäisi paremmalta, niin se ei mua kiinnosta. Vähän sama, kun vaatekaupan myyjä tulisi arvostelemaan, että ei kannata ottaa noin avonaista paitaa, kyllä toi poolokaulus näyttää sulla paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.
Joo sama kun asiakas menee ompelijalle ja sanoo minkä mittaisen helman haluaa. Joo ompelija voi olla mitä mieltä hyvänsä mikä -sulle- sopii ,mutta olkoon vaikka irvikuvamitta, niin maksaja määrää. Tai tilaa raflasa mitä sapuskaa,juomaa, itehän se asiakas sitä syö-juo. Tyhmä muikkuli toi lappiksen akka. Jos asiakas haluaa ylläpitää topdella pitkää tukkaa, niin jos joka kerta toi muikkusiivu leikkaa noin ahnaasti,jyllätään siinä samassa ees taas.
Aina voi esitellä varovasti muitakin tekniikoita ja varoittaa, että tukka onkin aika lyhyt sitten. Tarjoais latvahoitoja kotiin. A
jos on raskaat pölkkykintut ja hää tahtoo minihamen, hän saakoon sen, vaikka ompelijaa kiertäis mahassa. itsepähän asikas kantaa hameensa,kroppnsa. olkoon tyylikäs tai. tätä tarkoitan. sit on niitä ompelijoita joilla onkin jo koulutusta ja leningin hinta on 5000e, eli on myös suunnittelijankin osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kampaajaksi opiskelemaan pääse aika helposti? Uskon kyllä, että moni heistä oppii leikkaustekniikan. Mutta miksikään stylistiksi ei varmaan ole kuin harvasta. Mistä minä tiedän, onko kampaajaksi opiskelleella mitään värisilmää ja tyylitajua? Joillakin saattaa toki ollakin, muttei kaikilla. Anteeksi nyt suora puheeni, mutta eiköhän se ole kutakuinkin näin. Siksi en anna päätöstä siitä, miltä näytän kampaajan käsiin.
Ja juu, kampaajaksi opiskelemaan pääsee helposti, mutta todella pieni osa läpäisee kurssit ja saa koko tutkinnon suoritettua. Keskeyttämisprosentti on todella suuri ja siinä on ihan tietyt kohdat jossa porukkaa yleensä putoaa pois. Siinä vaiheessa kun alkaa asiakaspalvelu, sieltä lähtee porukkaa jotka ei yksinkertaisesti kykene asiakaspalveluun, jossa täytyy todella paljon kommunikoida ja olla lähellä ja katsoa ja koskettaa ihan vierasta ihmistä. Sitten osa ei vaan pääse näytöistä läpi. Se on aika tiukka seula ja todella paljon täytyy osata, että valmistuu. Ekat kymmenenvuotta työelämässä on se kovin koulu, kunnes saavuttaa vakaan ammattitaidon. Silti koko uran ajan oppii uutta ja on hyvä olla aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kampaaja leikkaisi salaa liikaa? Tietää, että tyytymätön ei tule takaisin ja vähän leikkaamalla tulee nopeammin uudestaan.
Minun aiemmin käyttämäni kampaaja leikkasi salaa liikaa, koska oli eri mieltä kuin minä hiusteni tulevaisuudesta: halusin kasvattaa voimakkaasti kerrostetut ja puolipitkät hiukset taas pitkiksi ja tasamittaisiksi, mutta kampaaja oli sitä mieltä, etten "pärjäisi" niiden kanssa. Niinpä hän saksi salaa takaa jo hyvälle mallille kasvaneet päällimmäiset hiukset muutaman sentin mittaisiksi. Tämä selvisi vasta kotona, kun katsoin hiuksiani peilien avulla.
Ymmärrän, ettei se 5-10cm tunnu, jos on alunperinkin jo pitkät hiukset, ja ne myös kasvavat suhteellisen nopeasti. Mulla on esimerkiksi tosi hienojakoiset hiukset ja ne kasvavat toooosi tosi hitaasti, eli se on vuosien rupeama kun alan kasvattamaan niitä taas pitkiksi.
Näin kävi pari vuotta sitten. Mulla oli ollut pitkään ihan poikatukka, ja halusin taas pidempää. Malli oli kuitenkin kasvanut "yli," eli olisi pitänyt vain tasoittaa parista kohdasta, että olisi päässyt kasvamaan luonnollisemmin. Kampaaja nyökytteli ja näytti kuuntelevan, kun selitin, että ihan oikeasti tosi vähän vain pois, tarkoituksena on vain saada parempi malli.
Toisin kävi. Kauhea nipsutus kuului ja voilà, kohta olikin taas se fakin poikatukka takaisin. Itse asiassa vielä lyhyempänä kuin mitä mennessä oli ollut. Yleensä en niin hiusjutuista välitä, mut tuolloin kyllä itketti. (Olisin sanonut että lopeta hyvä nainen, jos olisin huomannut, mutta hän oli liian vikkelä liikkeissään.) Olin sitä about 15cm kuontaloa kuitenkin kasvattanut jo melkein vuoden. En palannut sille kampaajalle, enkä vieläkään tajua, miksi hän ei kuunnellut pyyntöjäni. Mulla ei edes ole kaksihaaraisia, tai muutenkaan kuiva hiuslaji.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mahdollisimman vähän ole 0cm, eli ei leikata mutta laskutetaan täysi hinta, tämähän on yrittäjälle paras mahdollinen asiakas!
No oikeasti se syy, miksi asiakkaalta varmistetaan ja tuplavarmistetaan, että onko hän varma, että otetaan se pari mm tai puolisenttiä tai sentti, on se että se kampaajan näkökulmasta tuntuu siltä, että asiakas maksaa ihan tyhjästä. Siellä ei näy yhtään mitään eroa jos se latva on pitkä ja huonokuntoinen. Tottakai se näyttää paremmalta hetken, kun on laitettu hyvät tuotteet ja ehkä pesty ja föönattu, mutta oikeasti mitään selkeää eroa ei ole. Voihan siinä yrittää antaa kotihoito-ohjeita ja suositella paremminsopivia palveluita, eli erilaisia vahvistavia ja kasvua tukevia hoitoja tms. Tietysti työaikaa kuluu ja tuotteita, vettä ja sähköä, mutta silti ainakin itselläni on usein vähän vaivautunut olo ja haluan varmistaa että olen ymmärtänyt asiakkaan tahdon oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kampaajan muistaa sekin, että vaikka kampaaja tuntee hiusten kunnon paremmin kuin asiakas, niin asiakas tuntee kuitenkin ulkonäkönsä ja makunsa. Asiakas on voinut kokeilla monenlaista polkkatukkaa, otsatukkaa, olkapäille ja tosi lyhyttä tukkaa, mutta aina pettynyt ja kasvattanut pitkän tukkansa takaisin. Jos asiakas pitää todella pitkistä hiuksistaan eniten, se on hänen asiansa, vaikka ne olisivatkin kampaajan mielestä tyylittömät ja rumat.
Ja asiakkaalla voi olla myös todella huono maku. Sekin on hänen oma asiansa. Jokainen saa näyttää vaikka variksenpelättimeltä halutessaan.
Tietenkin saa näyttää variksenpelätiltä jos tahtoo, eikä tuossa jutussa sitä kiellettykään. Itse kuitenkin arvostan että kampaaja kuuntelee minun toiveeni, kertoo oman ammattilaisen näkemyksensä hiuksistani, siitä neuvotellaan mitä tehdään ja sitten tehdään ja sitten tehdään kuten on yhdessä sovittu. Miksi edes mennä ammattilaiselle jos itse tietää ja osaa kaiken paremmin?
Menen ammattilaiselle eli palvelun tuottajalle ostamaan sen palvelun, jonka haluan. Maksan siitä, että lopputulos on itseäni miellyttävä, minä tiedän itse kyllä paremmin mistä minä tykkään tai mikä minulle sopii. En ole kuitenkaan ammatiltani kampaaja, joten ostan sen haluamani palvelun siltä kampaajalta.
En maksa siitä että kampaaja saisi käyttää minua harjoituspäänä uusille visioilleen tai jonain asenteensa purkamisen keinona, tyyliin että +35 ikäisille kuuluu lyhyt tukka, pitkä tukka vetää piirteitä alaspäin..mikä on ihan huuhaata. Ei ne buldoggiposket siitä kohotu vaikka tukka olisi lyhyt, näkyvät päinvastoin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos et sano mahdollisimman vähän, vain kuivat latvat tms., niin siitä tukasta lähtee oikeasti 10-20cm ja itku kurkussa katsot lopputulosta, kun hiuksista naksittu puolet pois.
Ei se kampaajan vika ole, jos hiustesi latvoissa on niin paljon kuivaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et sano mahdollisimman vähän, vain kuivat latvat tms., niin siitä tukasta lähtee oikeasti 10-20cm ja itku kurkussa katsot lopputulosta, kun hiuksista naksittu puolet pois.
Miksi se pitäisi leikata pois? Kuiviin hiuksiin löytyy todella hyviä hoitotuotteita.
OT mutta huvittaa ja ärsyttää tuo kampaajilta usein kuultu väite, että kotona tukkansa leikkaavat ja värjäävät erottuvat kauas.
Ensinnäkin, kampaajan perusteet pystyy oppimaan lähes kuka tahansa vaikka netistä: saksiote, kerrostaminen ym. Toisekseen, kun katsoo mitä viritelmiä monella on omassa päässään, en nyt tiedä onko joku kotona laitettu kestoväri yhtään huonompi.
Kävin itse vuosia Töölössä kovamaineisessa paikassa, ja ihan samaa "oho, hups"-sähläämistä se oli välillä sielläkin. Sellainenkin perusjuttu kuin tyvikasvun sävyttäminen muuhun tukkaan sopivaksi tuotti vaikeuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kampaajalla ole mitään lakisääteistä velvollisuutta leikata kuivaa pois. Ei ole edes lakusääteistä velvollisuutta tehdä asiakas tyytyväiseksi. Mutta kyllä se varmaan kannattaisi. Eivätkö kampaajat huomaa, ettei moni tule takaisin koskaan?
Vierailija kirjoitti:
OT mutta huvittaa ja ärsyttää tuo kampaajilta usein kuultu väite, että kotona tukkansa leikkaavat ja värjäävät erottuvat kauas.
Ensinnäkin, kampaajan perusteet pystyy oppimaan lähes kuka tahansa vaikka netistä: saksiote, kerrostaminen ym. Toisekseen, kun katsoo mitä viritelmiä monella on omassa päässään, en nyt tiedä onko joku kotona laitettu kestoväri yhtään huonompi.
Kävin itse vuosia Töölössä kovamaineisessa paikassa, ja ihan samaa "oho, hups"-sähläämistä se oli välillä sielläkin. Sellainenkin perusjuttu kuin tyvikasvun sävyttäminen muuhun tukkaan sopivaksi tuotti vaikeuksia...
Mulle on ihan samantekevää, vaikka huomaisivatkin. Ensinnäkin, eivät he itsekään usein tienaa niin hyvin, etteivät ymmärtäisi, että kallista on kampaajalla käynti. Toiseksi, on peiliin katsomisen paikka. Miksi moni leikkaa ja värjää itse mielummin kuin menee kampaajalle ja lähtee tyytymättömänä kotiin parisataa euroa köyhempänä? Voin vakuuttaa, että kun hiukset on märkinä soljilla ylhäällä, ei sitä tiuhaan saksilla napsittua pituutta oikein ehdi hahmottaa ennenkuin on liian myöhäistä :(
Olen mennyt kuvien kanssa, olen selittänyt ja näyttänyt pituuden, olen selkeästi sanonut, mitä haluan ja mitä en. Mutta ei. En saa haluamaani kampausta kuin Salon Minä Ittellä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi leikata pois? Kuiviin hiuksiin löytyy todella hyviä hoitotuotteita.
Asiakas pyysi leikkaamaan kuivat latvat pois. Jäikö lukematta mihin kommentti liittyi?
Kasvatin vuoden verran hiuksia niin, etten käyttänyt mitään kuivattavia menetelmiä kuten kiharrusta, föönausta tai värjäystä. Tein öljyhoidon kerran kuussa.
Sitten leikkautin kampaajalla puolet vuoden kasvusta pois, 5-6 cm. Saman toistin seuraavana vuonna. Nyt minulla on pitkähköt hyväkuntoiset hiukset. Voin jopa välillä tehdä jonkin kampauksen.
Kampaajillehan tämmöinen minimalistinen hiusten käsittely ei paljon tuloja tuo. Mutta hyväkuntoisen tukan sillä kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kampaajalla ole mitään lakisääteistä velvollisuutta leikata kuivaa pois. Ei ole edes lakusääteistä velvollisuutta tehdä asiakas tyytyväiseksi. Mutta kyllä se varmaan kannattaisi. Eivätkö kampaajat huomaa, ettei moni tule takaisin koskaan?
Asiakas pyysi leikkaamaan kuivat pois ja itkee kun pyyntö toteutettiin.
Jos ei halua kuulla vastausta kysymykseen "paljonko leikataan", niin ei kannata kysyä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mahdollisimman vähän ole 0cm, eli ei leikata mutta laskutetaan täysi hinta, tämähän on yrittäjälle paras mahdollinen asiakas!
No oikeasti se syy, miksi asiakkaalta varmistetaan ja tuplavarmistetaan, että onko hän varma, että otetaan se pari mm tai puolisenttiä tai sentti, on se että se kampaajan näkökulmasta tuntuu siltä, että asiakas maksaa ihan tyhjästä. Siellä ei näy yhtään mitään eroa jos se latva on pitkä ja huonokuntoinen. Tottakai se näyttää paremmalta hetken, kun on laitettu hyvät tuotteet ja ehkä pesty ja föönattu, mutta oikeasti mitään selkeää eroa ei ole. Voihan siinä yrittää antaa kotihoito-ohjeita ja suositella paremminsopivia palveluita, eli erilaisia vahvistavia ja kasvua tukevia hoitoja tms. Tietysti työaikaa kuluu ja tuotteita, vettä ja sähköä, mutta silti ainakin itselläni on usein vähän vaivautunut olo ja haluan varmistaa että olen ym
Minua ei oke ikinä varmistettu saati tuplavarmistettu, että haluanko todella sen ja sen senttimäärän! On vaan leikattu! Olen saanut kerroksia, vaikken halunnut, olen saanut takaa lyhyemmän, vaikka halusin suoran jne. Vai että varmistettu tai tuplavarmistettu...
Mun kampaaja leikkaa liian vähän. Pyydän aina leikkaamaan ainakin 5-6 cm.
No kyllä joskus kampaaja on vaan tehnyt ja värjännyt kuin saksinut. Kuin että on itse määritellyt mitä haluaa kuten permis vaalenbettuun ja hieno tuli . Jos lähtee juhliin permatun saa hienoksi paplareilla .
Pitkistä haaveileville: https://www.ruohonjuuri.fi/search?q=Hiusvesi
https://www.ruohonjuuri.fi/search?q=Hiusnaamio
https://www.ruohonjuuri.fi/search?q=Hiussuihke
https://www.ruohonjuuri.fi/search?q=Hius%C3%B6ljy