Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle jonka hiukset on aina 'huonoa pari senttiä latvasta' eikä leikkaaminen auta: Kannattaa selvittää jos joku asia 'syö' niitä hiusten latvoja, tuollainen ei ole normaalia!

Voi olla vaikka takin huppu, työtuoli, tyyny, tai vastaava mikä "hinkuttaa" latvat pilalle. Toki myös liian kuuma tai kovakourainen  käsittely muotoiluraudalla/föönillä tai muulla myös voi olla syypää...

Vierailija
142/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kampaajien ainoa hiuvärit ovat kusenkeltainen, oranssinpunainen ja musta. Kaikilla pitäisi olla lyhyt kananpersetukka.

En ole käynyt enää vuosiin ja värjään ja leikkaan tarvittaessa itse alaselkään ulottuvat hiukseni. Häihinkin meikkasin ja tein itse kampauksen, niin sain juuri sellaiset, kuin halusin.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tätä ennen kävin kampaajalla ja kotiin lähtiessä mietin, miksi en vain itse tehnyt kampausta/ värjännyt/leikannut hiuksiani.

Taidat elää jossain eri Suomessa kuin itse. Kyllä meillä päin on vaikka mitä värejä kampaajalla, ja lyhyt kananpersetukka on harvinainen katukuvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et sano mahdollisimman vähän, vain kuivat latvat tms., niin siitä tukasta lähtee oikeasti 10-20cm ja itku kurkussa katsot lopputulosta, kun hiuksista naksittu puolet pois. 

Ei se kampaajan vika ole, jos hiustesi latvoissa on niin paljon kuivaa

Ei kampaajalla ole mitään lakisääteistä velvollisuutta leikata kuivaa pois. Ei ole edes lakusääteistä velvollisuutta tehdä asiakas tyytyväiseksi. Mutta kyllä se varmaan kannattaisi. Eivätkö kampaajat huomaa, ettei moni tule takaisin koskaan? 

Asiakas pyysi leikkaamaan kuivat pois ja itkee kun pyyntö toteutettiin.

Niin pyysi mutta kampaaja leikkasi 8-18 cm enemmän kuin olisi tarvinnut. Ei siis kahta senttiä eli vain kuivat latvat. Joku vääräleuka vain päätteli että 10-20 cm oli kuivaa.

Vierailija
144/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen, kun monet kommentoijat sanovat, etteivät halua niitä kuivia latvoja kokonaan pois. Niin onko sitten teidän mielestä hyvä asia, että hiukset menee ajan kuluessa ohueksi liuhuletiksi? Tuossahan selitettiin miten se tapahtuu, ja juuri siihen perustuu se, että kannattaa leikata tarpeeksi.

Itse ainakin tykkään siitä, että hiukseni pysyvät paksuina. Tuntuisi tyhmältä omalla mututuntumalla vängätä vastaan ja sitten omistaa ohuet hiukset.

Tietenkin asia on hankalampi, jos on huonosti kasvavat hiukset. Silloin ehkä kannattaa etsiä hyvä kampaaja, ja keskustella mikä olisi paras suunnitelma. Ja kannattaa myös kiinnittää huomiota mm ruokavalioon.

Joillekin meistä on tärkeämpää se, että  hiukset ovat riittävän pitkät. Viis siitä, kuinka ohut liuhu se on ja millaiset ovat latvat eikä leikkaa

Hiusten paksuus on kiinni geeneistä ja jos oikein hyvä munkki käy, niin ne hiukset on ohuet lirut elämäntavoista ja leikkauksesta huolimatta. Mm. yksi ystäväni ei värjää enää hiuksia tummaksi, koska niin paljon päänahkaa näkyy hiusten välistä. Syö huomattavasti terveellisemmin, kuin allekirjoittanut, mutta näin vaan on aina ollut. Hiuksiensa ohuudesta huolimatta voi minun puolestani pitää ihan millaisia hiuksia haluaa.

Vierailija
145/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kommentti tuo, että jos AINA saa huonoa palvelua eri kampaamoissa,  onko syy olla itsessä?

Ehkä osa ilmaisee itseään epäselvästi? Tai ei osaa olla jämäköitä sen suhteen mitä haluaa? (Pyytää tasamaan latvoja ja muutaman raidan --> kampaaja ehdottaa rikottu mallia ja koko pään raitoja --> ei uskalla sanoa ei kiitos, vaan ynisee että no joo, ehkä silleen sitten on parempi)

Osa ei myöskään hahmota mittoja, tämän huomaa muussakin elämässä! On se sitten sentin siivu tai vartin matka kyseessä, kovin on eri mittaisia ihmisestä riippuen.

Ja osalla varmaan myös epärealistiset odotukset? Kampaaja maksaa suht paljon, ladataan ehkä odotuksia että tullaan Jennifer Lopezin kuvan kanssa, ja poistutaankin Maija Möttösenä, kun ei hahmoteta lähtökohtien  olevan erilaiset. Osa nyt vaan on "Tarja Halosia" joide hiuslaatu on varsin 'vaatimaton', siitä ei mitään valloittavaa kiharapilveä synny vaikka millainen taikuri olisi kampaajana.

Vierailija
146/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hiukset, mun rahat. Sanon mitä haluan ja jos mulle myydään muuta kuin suostuin ostamaan, en todellakaan maksa.

Voitaisiinko muuten laittaa kassamyyjät pitämään luento tupakan vaaroista, ennen kuin suostuvat myymään askin? Tupakointi on kuitenkin yhteiskunnallinen kysymys hoitokuluineen toisin kuin hiukset.

Vierailija
147/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tottakai se tukka näyttää sen hetken paremmalta, kun on just leikattu. Parin päivän päästä se on ihan samanlainen hiirenhäntä tai kuiva käppärä kuin ennenkin, jos asia sattuu olemaan niin, että se on sun tukan laatu. 

En anna enää leikata aina siihen olkamittaan, kun minä haluan pitkät hiukset enkä niitä koskaan saa, jos annan aina leikata pois 5-10 senttiä, et ne näyttäis kampaajan tuolissa sen 15 min ajan paremmilta. Tykkään kuitenkin kihartaa ja tehdä kampauksia, siihen tarvitaan pituutta. 

Vierailija
148/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kampaajien ainoa hiuvärit ovat kusenkeltainen, oranssinpunainen ja musta. Kaikilla pitäisi olla lyhyt kananpersetukka.

En ole käynyt enää vuosiin ja värjään ja leikkaan tarvittaessa itse alaselkään ulottuvat hiukseni. Häihinkin meikkasin ja tein itse kampauksen, niin sain juuri sellaiset, kuin halusin.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tätä ennen kävin kampaajalla ja kotiin lähtiessä mietin, miksi en vain itse tehnyt kampausta/ värjännyt/leikannut hiuksiani.

Taidat elää jossain eri Suomessa kuin itse. Kyllä meillä päin on vaikka mitä värejä kampaajalla, ja lyhyt kananpersetukka on harvinainen katukuvassa.

Näyttää kanan perseeltä. vaatii kähertämistä ja pähertämistä jatkuvasti, mutta näyttää silti aan kananpeseeltä.

Muistan kun ex-tyttöystäväni leikkasi alaselkään ylettyvän luonnonruskean polkkatukaksi ja värjäsi punaiseksi. Eikö näytäkin kivalta? No ei näytä.

Puolen vuoden päästä erottiin.

Vierailija
149/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle jonka hiukset on aina 'huonoa pari senttiä latvasta' eikä leikkaaminen auta: Kannattaa selvittää jos joku asia 'syö' niitä hiusten latvoja, tuollainen ei ole normaalia!

Voi olla vaikka takin huppu, työtuoli, tyyny, tai vastaava mikä "hinkuttaa" latvat pilalle. Toki myös liian kuuma tai kovakourainen  käsittely muotoiluraudalla/föönillä tai muulla myös voi olla syypää...

Syy on taipuisat hiukset. Hiusten keskivälissä latvojen paino vetää hiukset suht suoraksi. Latvoissa mikään ei vedä sitä hiusta suoraksi ja taipuisina latvat kääntyvät eri suuntiin ja takkuuntuvat helposti. Törröttävät yksittäiset latvahiukset myös hankautuvat kaikkeen mihin osuvat. Ei ole oikein mitään millä ne saisi kuriin ilman, että ne tuntuvat kovalta koppuralta. Siksi hiukset kuluvat aina latvasta enemmän. Siihen ei auta edes hiusöljyt.

Vierailija
150/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku nainen ilmaisee sitten mahdollisimman vähän, jos haluaa ettei leikata mitään mallia, vaan huonot latvat pois. Mitä miehen pitäisi sanoa, että leikkaa mutta älä liikaa. Kampaaja ei saa kyniä asiakkaita.

Vierailija
151/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä en ymmärrä, että miksi helvetissä edes mennä kampaajalle leikkaamaan vain vähän. Hemmetin kallista hommaa ja hetikohta se pää on sitten taas saman näköinen, kun on leikattu vain vähän.

Aijaa, senkö takia monet miehet tulevat aivan klanina parturista. Useimmille se ei valitettavasti edes sovi. Monilla on makkaroita niskassa sitten näkyvillä, mut ei kait se niin nokon nuukaa ole. Helppo kesätaukka varmasti ainakin on.

Vierailija
152/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. Miksi sitten kampaajilla on kova tarve aina leikata niitä hiuksia, jos latvan haaroittumisen ongelma on yhden leikkauksen jälkeen ratkaistu, eivätkä hiukset enää tämän jälkeen haaroitu/kulu/kuivu latvasta? Kaikki ei käy kampaajalla kuukauden välein.

On ihan selvä asia, että jos yrität kasvattaa niitä hiuksia ja kampaaja leikkaa niitä sen kasvun verran, niin hiusten pituus ei kasva. Hiukset nyt vaan kuluu latvoista kaikilla. Ei siihen mitään erityistä syytä tarvita. Ole ulkona, pese hiukset, nämä molemmat kuluttavat hiuksia. Elämä kuluttaa niitä hiuksia. Hiukset ovat kuollutta solukkoa.

Vierailija
153/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole hän minun mieleiseni kampaaja.

Vierailija
154/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia leikkaan itse omat hiukseni, mieheni hiukset, koirankin osaan trimmata. Kokeilemalla oppii ja youtube on täynnä tutoriaaleja. 

Ai että mä vihaan näitä kampaajatätejä!

Vierailija
155/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta hiustenhoitoa MINUN KOHDALLANI on käydä n. 4kk välein leikkaamassa latvat (pitkät hiukset). Yleensä n. kerran vuosi vähän reilummin mitasta, ja pari kertaa/vuosi hieman vähemmän. Hiukset on puolipitkät ja siistit, muotoon leikatut.

Rahaa menee n. 100e/vuosi, lisäksi Kerastasen hiusöljy n. 50e/vuosi, ja kevytsävytteeseen (kirkastaa omaa väriä) n.50e/vuosi, shampoon/hoitoaineen kuluja vaikea arvioida, sanotaan nyt vaikka 60e/vuosi. 

Yht. n. 260e/vuosi, minusta ihan kohtuullinen summa. 

Vierailija
156/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kampaaja leikkaisi salaa liikaa? Tietää, että tyytymätön ei tule takaisin ja vähän leikkaamalla tulee nopeammin uudestaan.

On niitä jotka tekevät mitä sattuu. Yksi teki niin pahat jäljet päänahkaan ettei lähtenyt pois ja osa herjaa asiakasta. Ihmisiä on monenlaisia. Hyvä kampaaja ajattelee tietysti muita.

Vierailija
157/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin varmistan ja tuplavarmistan. Osalla visio on selkeä, ja osa taas kuvittelee, että sentin leikkuu muuttaa hiukset hyväkuntoisiksi ja siisteiksi. Sieltä sitten tulee niitä reklamaatioita, että näyttää kuin ei olisi leikattu ollenkaan. No niinhän se näyttää kun et halunnut riittävää leikkausta!

Vierailija
158/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et sano mahdollisimman vähän, vain kuivat latvat tms., niin siitä tukasta lähtee oikeasti 10-20cm ja itku kurkussa katsot lopputulosta, kun hiuksista naksittu puolet pois. 

Ei se kampaajan vika ole, jos hiustesi latvoissa on niin paljon kuivaa

Miksi se pitäisi leikata pois? Kuiviin hiuksiin löytyy todella hyviä hoitotuotteita.

Asiakas pyysi leikkaamaan kuivat latvat pois. Jäikö lukematta mihin kommentti liittyi?

Et taida ymmärtää lukemaasi.

Vierailija
159/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puolipitkät, paksut hiukset. Ne on helppo leikata ja raidoittaa itse. Saa leikata mihin mittaan tahansa ilmaiseksi. Suorien latvojen leikkaamiseen ei tarvita kampaajaa.

Vierailija
160/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sitten on mennyt kummaksi kun asiakaspalvelijat on ruvenneet määräileen miten asiakkaan tulee käyttäytyä. Laittaako kampaaja seinälle taulun, jossa on määräykset? Ukaasi, jos et oo kunnolla niin heitämme ulos tai rahastamme kaksinkertaisesti. Ei asiakas voi tietää kampaajan aivopieruja ja mielleyhtymiä.