Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Asiantuntija voisi silti, selontekonsa jälkeen tehdä mitä asiakas haluaa kuultuaan faktat eikä omavaltaisesti sitä minkä kokee/näkee tarpeelliseksi.

Sitähän tuo kampaaja juurikin sanoo. Että hänestä kampaajannon hyvä tuoda esiin ammattilaisen näkemys. Ja jos asiakas haluaa muuta, niin niin aina tehdään sen mukaan. Miten niin moni tässä ketjussa ei ymmärrä lukemaansa?

Vierailija
122/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Asiantuntija voisi silti, selontekonsa jälkeen tehdä mitä asiakas haluaa kuultuaan faktat eikä omavaltaisesti sitä minkä kokee/näkee tarpeelliseksi.

Sitähän tuo ka

Moni tässä ketjussa on kertonut omia kampaamokokemuksiaan. Voiko todella olla, ettet ole sitä huomannut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin jutusta, että kun asiakas siis sanoo mahdollisimman vähän, tulkitsee kampaaja siitä tarkan millimäärän ja ettei saa ehdottaa tai perustella mitään omaa näkemystään. Samaa on havaittavissa remonttihenkilöiden kanssa. Jos sanotaan, että eristeeksi laitetaan puukuituvillaa, reiska laittaa lasivillaa, kun sitä on sillä varastossa ja sen mielestä on ihan ok, ettei maksajan ohjeita tarvitse noudattaa. Siksi remontteeraan ym. aina itse, niin saa mitä tilaa ja joskus sitä mihin kykeni, mutta ainakaan ei tarvitse kumartaa näitä kuninkaallisia.

Vierailija
124/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kampaajien ainoa hiuvärit ovat kusenkeltainen, oranssinpunainen ja musta. Kaikilla pitäisi olla lyhyt kananpersetukka.

En ole käynyt enää vuosiin ja värjään ja leikkaan tarvittaessa itse alaselkään ulottuvat hiukseni. Häihinkin meikkasin ja tein itse kampauksen, niin sain juuri sellaiset, kuin halusin.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun tätä ennen kävin kampaajalla ja kotiin lähtiessä mietin, miksi en vain itse tehnyt kampausta/ värjännyt/leikannut hiuksiani.

Vierailija
125/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen, kun monet kommentoijat sanovat, etteivät halua niitä kuivia latvoja kokonaan pois. Niin onko sitten teidän mielestä hyvä asia, että hiukset menee ajan kuluessa ohueksi liuhuletiksi? Tuossahan selitettiin miten se tapahtuu, ja juuri siihen perustuu se, että kannattaa leikata tarpeeksi.

Itse ainakin tykkään siitä, että hiukseni pysyvät paksuina. Tuntuisi tyhmältä omalla mututuntumalla vängätä vastaan ja sitten omistaa ohuet hiukset.

Tietenkin asia on hankalampi, jos on huonosti kasvavat hiukset. Silloin ehkä kannattaa etsiä hyvä kampaaja, ja keskustella mikä olisi paras suunnitelma. Ja kannattaa myös kiinnittää huomiota mm ruokavalioon.

Vierailija
126/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska moni mun tuttava valitti nimenomaan sitä, että kampaaja/parturi tekee hiuksille, mitä tykkää, innostuin ostamaan itselleni parturointivälineet. Netistä katsoin sitten tutoriaaleja ja nopeasti homma alkoi sujua. Kukaan ei ole myöskään valittanut, että olipa huonosti leikattu, vaan ovat pyytäneet mua leikkaamaan uudelleen. 😄

Vierailija
127/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu läpiä päähänsä. Kun väittää olevansa pätevä, niin pitäisi edes sen verran hiuksen kasvua tuntea, että hiukset kasvavat juuresta ei latvasta. Totta kai hiukset ovat paremman näköiset kun leikataan enemmän, mutta jäljelle jääneillä latvoilla ei ole mitään vaikutusta hiusten kasvuun. Ihmiselle itselleen on usein tärkeämpää, miten hiukset saa itse ojennukseen tai kampaukselle.

Tyypillistä myyntipuhetta ja huonon asiakastyytyväisyyden kääntämistä mukamas hyväksi palveluksi.

Vierailija
128/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn hyvällä kampaajalla ja luotan hänen ammattitaitoonsa. Ei ole mitään valittamista koskaan ollut. 

Jos joku tekee duuninsa huonosti, niin etsikää sellainen kampaaja, joka osaa asiansa. Ihmeellistä sellainen, että "kerran yksi kampaaja leikkasi huonosti, niin en enää ikinä mene kampaamoon".

Jos taas vuodesta toiseen kohtaatte vain huonoja kampaajia, niin silloin ehkä kannattaa miettiä onko omassa asenteessa jotain hieman pielessä.

Vierailija
129/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen, kun monet kommentoijat sanovat, etteivät halua niitä kuivia latvoja kokonaan pois. Niin onko sitten teidän mielestä hyvä asia, että hiukset menee ajan kuluessa ohueksi liuhuletiksi? Tuossahan selitettiin miten se tapahtuu, ja juuri siihen perustuu se, että kannattaa leikata tarpeeksi.

Itse ainakin tykkään siitä, että hiukseni pysyvät paksuina. Tuntuisi tyhmältä omalla mututuntumalla vängätä vastaan ja sitten omistaa ohuet hiukset.

Tietenkin asia on hankalampi, jos on huonosti kasvavat hiukset. Silloin ehkä kannattaa etsiä hyvä kampaaja, ja keskustella mikä olisi paras suunnitelma. Ja kannattaa myös kiinnittää huomiota mm ruokavalioon.

Tämä on kyllä jännä ilmiö jos on totta. Itse olin kasvatusvaiheessa joku 2-3 vuotta lainkaan leikkaamatta  tai käsittelemättä hiuksiani ja ei kyllä yhtään ohentunut tukka sinä aikana vaan päin vastoin. Käytin hoitavia tuotteita ja söin biotiinia. 

Vierailija
130/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuu läpiä päähänsä. Kun väittää olevansa pätevä, niin pitäisi edes sen verran hiuksen kasvua tuntea, että hiukset kasvavat juuresta ei latvasta. Totta kai hiukset ovat paremman näköiset kun leikataan enemmän, mutta jäljelle jääneillä latvoilla ei ole mitään vaikutusta hiusten kasvuun. Ihmiselle itselleen on usein tärkeämpää, miten hiukset saa itse ojennukseen tai kampaukselle.

Tyypillistä myyntipuhetta ja huonon asiakastyytyväisyyden kääntämistä mukamas hyväksi palveluksi.

Ei se hiusten kasvuun vaikutakaan. Etkö ymmärtänyt, että ne hiukset rupeavat haaroittumaan aina ylempää? 

Vierailija
131/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä jännä ilmiö jos on totta. Itse olin kasvatusvaiheessa joku 2-3 vuotta lainkaan leikkaamatta  tai käsittelemättä hiuksiani ja ei kyllä yhtään ohentunut tukka sinä aikana vaan päin v

Riippuu varmaan siitäkin minkä ikäinen on. Nuorena hiukset kasvaa ihan eri tavalla kuin vaikka nelikymppisenä. Omat hiukseni kasvavat nyt 45v ihan niinkuin aina ennenkin, mutta usea kaveri harmittelee, että hiukset ovat ohentuneet.

Vierailija
132/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kampaaja leikkaa liian vähän. Pyydän aina leikkaamaan ainakin 5-6 cm.

Missä hän on? Minäkin varaan sinne ajan. Olen vuosikymmeniä sitten löytänyt Sutelasta kampaajan, joka osasi leikata oikeasti vähän. Hintakin oli sen mukainen ja minulla oli varaa käydä siellä vaikka joka kuukausi. Kyllä minulla oli silloin kauniit, kiiltävät ja terveet hiukset! Jos joka kerta olisi saksittu se 10  cm, joka olisi ollut mahdollista, en olisi toista kertaa käynytkään.

Vierailija
133/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä jännä ilmiö jos on totta. Itse olin kasvatusvaiheessa joku 2-3 vuotta lainkaan leikkaamatta  tai käsittelemättä hiuksiani ja ei kyllä yhtään ohentunut tukka sinä aikana vaan päin v

Oikeasti ruokavalio ja hiusten hoitaminen, kunnollinen harjaus päänahasta lähtien ovat paljon tärkeämpiä kuin leikkaaminen, varsinkin jos pitkät hiukset haluaa. :D  Onkin klassinen kampaajien jekku että "leikkaamalla kasvaa nopeammin". No ei kuulkaas kasva, menetät vain kuukausien/vuosien kasvut siinä.

Hius kasvaa päänahasta hiustupesta. Hiusten latvojen kunto ei liity siis kasvuun mitenkään, eikä sitä edesauta. Latvojen/pituuksien kuntoon voi vaikuttaa hiusnaamioilla, hiusöljyillä ja ns. 'suojaavilla kampauksilla' (esim löysä nuttura/letti) kun nukkuu, näin hiukset eivät kihnaa tyynyyn yöllä. Tärkeää on myös harjata/kammata hiukset ENNEN pesua, koska takkujen selvitys märästä tukasta ainakin aiheuttaa kaksihaaraisia ja vahingoittaa hiuksia. 

Myöskin se millainen tyynyliina on voi vaikuttaa, silkkiliinan pitäisi olla paras, mutta itselläni ei ole sellaiseen varaa. Joten pistän hiukset löysästi kiinni yöksi.

Vierailija
134/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn hyvällä kampaajalla ja luotan hänen ammattitaitoonsa. Ei ole mitään valittamista koskaan ollut. 

Jos joku tekee duuninsa huonosti, niin etsikää sellainen kampaaja, joka osaa asiansa. Ihmeellistä sellainen, että "kerran yksi kampaaja leikkasi huonosti, niin en enää ikinä mene kampaamoon".

Jos taas vuodesta toiseen kohtaatte vain huonoja kampaajia, niin silloin ehkä kannattaa miettiä onko omassa asenteessa jotain hieman pielessä.

Se yksi promille suomalaisista kampaajista, jotka osaa asiansa on buukattuja vuoteen 2026 saakka ja jonoon pääsee, jos neljä vakkaria kuolee. Montako tonnia pitää heittää mäkeen näiden huonojen kanssa? 

Vierailija
135/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin meistä on tärkeämpää se, että  hiukset ovat riittävän pitkät. Viis siitä, kuinka ohut liuhu se on ja millaiset ovat latvat eikä leikkaaminen niiden paksuuteen mitään vaikuta.

Tätä joillakin kampaajilla on mahdottoman vaikea ymmärtää. Eikä ensinkään tunneta periaatetta "asiakas on oikeassa". Jos leikkaa liian vähän, on aina mahdollisuus leikata vähän lisää , mutta jos leikkaa liian paljon, ei voi mitään.

Vierailija
136/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tuo ka

Kampaaja sanoo, että ei halua kuulla "mahdollisimman vähän". Eikö hän osaa selittää asiakkaalle, mikä juuri tämän asiakkaan kohdalla olisi MAHDOLLISIMMAN vähän sitäkin ajatellen, että asiakas haluaa kasvattaa pitemmät hiukset tai saada ne edes kunnolla kiinni, vai miksi kysymys on hänen mielestään niin kiusallinen?

Vierailija
137/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se hiusten kasvuun vaikutakaan. Etkö ymmärtänyt, että ne hiukset rupeavat haaroittumaan aina ylempää? 

Eikä ala, jos hoitaa hiuksia oikein. Suomessa kampaajat eivät vaan tajua, että jotkut ihan oikeasti haluavat pitkät hiukset ilman tonnien lisäkkeitä.

Yksi ainoa kampaaja on aidosti ymmärtänyt kun sanoin kasvattavani hiuksia, eikä yrittänyt leikata. Sitä huonoa on yleensä se pari senttiä sieltä latvasta, eikä se mihinkään laajene. Päinvastoin jos sen leikkaa, niin kohta on ne pari seuraavaa senttiä samassa hapessa, kuin ne leikatut.

Vierailija
138/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on puolipitkät hiukset. Leikkautan niitä 2 tai 3 kertaa vuodessa. Kyllä niitä saa aina vähintään sen 5 cm leikata, muuten ne vähitellen pitenee. 

Jos jollain kestää tyyliin vuosia kasvattaa polkka olkapääpituiseksi, niin se on kyllä todella hidas kasvuvauhti. Ehkä harvinaisen hidas?

Vierailija
139/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin meistä on tärkeämpää se, että  hiukset ovat riittävän pitkät. Viis siitä, kuinka ohut liuhu se on ja millaiset ovat latvat eikä leikkaaminen niiden paksuuteen mitään vaikuta.

Ok, eli ohut liuhu on se mitä haluatte. No, olen hieman ihmettynyt tästä, mutta kaikilla tietenkin on oma näkemyksensä. Itse taas tykkään nimenomaan siitä, että hiukseni ovat paksut.

Vierailija
140/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pari kertaa elämässäni olen nähnyt naisella sellaiset hiukset, että itse olisin leikannut omani, jos olisivat olleet yhtä huonokuntoiset tai ohuet, kuin heillä. Kumpikaan tuskin käytti kampaajan palveluita ja jokaisella on itse oikeus päättää niistä hiuksistaan. Ihme voihotusta siis jostain latvoista.