IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.
On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?
Kommentit (206)
Ymmärrän. Siksi vedänkin hiukseni koneella kaljuksi kotona, jotta kampaaja saa tehdä työnsä rauhassa ilman että asiakas tulee toiveineen sitä häiritsemään.
Mulla on muutama asiakas, jotka viimeistelevät hiuksensa itse aina käydessään. Haluavat juuri exact oman tyylisensä. Ei se minua haittaa. Ovat käyneet jo yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan parturi-kampaajia koskevan vanhan sanonnan, joka pitää usein paikkansa. Pientä lisämaksua vastaan saa hienotunteisesti tiedustelemalla suihinoton tai isololloisen hupakon pomppimaan kullin päälle. Itselläni tämä kuuluu vakio"hoitoon."
Tokihan me tämä muistetaan. Minullakin on samantyyppinen sopimus erään pienemmän paikkakunnan kampaajan kanssa, asiakkaita ei enää ole samaan malliin ja pyllistämällähän siinä saa mukavasti lisätienestiä. Onkin hyvin muodostunut perse ja kookkaat utareet tällähuoralla, jota ehkä kerran kuukaudessa nussin hiustentasauksen jälkeen. Tämähän on arvostettua työtä nykyään, joten ei kai palstan akoillakaan mitään pitäisi olla sitä vastaan, että joku omasta tahdostaa myy reikiään.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuudesta jätät mielipiteesi kertomatta 😳 😂 kyse on sinun hiuksista!
Kiitos, juuri tämmöinen ilkkuminen arkuudelleni auttaa minua tosi paljon oman mielipiteeni rakentavassa ilmaisemisessa. Tämä oli sitä sarkasmia.... jos pelkää ihmisiä, on näköjään parempi tosiaan pysyä tältä palstalta poissa.
Sanon aina juuri noin, mutta silti ovat leikanneet, siitä se maksu tulee. Väärässä ammatissa jos ei kestä normaalia vuorovaikutusta, vaikka noitakin kyllä joskus näkee.
Muistattehan parturi-kampaajia koskevan vanhan sanonnan, joka pitää usein paikkansa. Pientä lisämaksua vastaan saa hienotunteisesti tiedustelemalla suihinoton tai isololloisen hupakon pomppimaan kullin päälle. Itselläni tämä kuuluu vakio"hoitoon."