IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.
On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?
Kommentit (170)
Miksi kampaaja leikkaisi salaa liikaa? Tietää, että tyytymätön ei tule takaisin ja vähän leikkaamalla tulee nopeammin uudestaan.
leikkaan itse hiukseni. eikä ole des vaikeeta. youtube täynnä opetusvideoita.
Tästä syystä kannattaa käydä sellaisella kampaajalla, joka toimii asiakkaan toivomuksen mukaan silloinkin, kun on pyyntö leikata vain 7 milliä eikä pillitä iltapäivälehdessä.
Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kampaaja leikkaisi salaa liikaa? Tietää, että tyytymätön ei tule takaisin ja vähän leikkaamalla tulee nopeammin uudestaan.
Oletettavasti Kosunen osaa vastata tähän kysymykseen. Ehkä hänellä on niin paljon kalliimpia hoitoja, värjäyksiä ym. tarvitsevia asiakkaita, että ei halua pelkkää leikkausta maksavia asiakkaita. Tällaisella jutulla luulisi sellaisista pääsevän eroon.
Jos joku haluaa pitää pitkät hiukset ja kampaaja mutuilee että oikeasti kananpersusleikkaus olisi hiuksille parempi niin aika tyytymätön asiakas tuossa on sen jälkeen, ja tuskin tulee takaisin ja luultavasti haukkuu kampaajan vielä netissäkin kaikille jotka sattuu lukemaan.
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta sönköttää instagramissaankin kaikenlaista. Tällaisen ihmisen kanssa ei voisi olla samassa huonetilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.
Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.
Vierailija kirjoitti:
leikkaan itse hiukseni. eikä ole des vaikeeta. youtube täynnä opetusvideoita.
Mihin tarvitset opetusvideoita? Sakset vaan käteen ja nips naps.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.
Hiusmalli on aika paljonkin eri asia kuin terveys. Mutta sinä et varmaan itse koskaan päätä mitä syöt, juot tai puet päällesi, vaan annat muiden valita puolestasi.
No en nyt vertaisi kampaajan ja lääkärin ammattitaitoa, operoivat vähän eri elämän osa-alueella. Sana valinta harkittu.
Mielipiteensä saa sanoa, mutta sanansa asiakaspalvelijana kannattaa valita tarkoin. Etenkin, jos oma elanto on niiden valinnasta suoraan kiinni. Ja jos sittenkin asiakas on sitä mieltä, että leikataan vain vähän, niin leikataan vain vähän.
Jos asiakas esimerkiksi haluaa kasvattaa hiuksiaan, on erittäin turhauttavaa, että kampaaja napsauttaa aina pois sen juuri kasvaneen osan. Silloin voisi todellakin leikata vähemmän ja ehdottaa hoitavia aineita hiuksille. Yleensä nämä tehoavatkin paremmin kuin se, että vain napsitaan latvat pois.
Kampaaja voisi käyttää siis ammattitaitonsa kertoakseen hiuspohjan ja hiuksien hoitotarpeista, sillä sieltähän ne ongelmat lähtevät, eikä niitä voi vain leikata pois. Taas harkittu sanamuoto.
Ja ihan asiakkaana: normikäyntini maksaa 145 e, joten todellakin katson, että minulla on sananvaltaa siihen, mitä sillä ostan. Olkoon se vaikka se fiksaa samanlailla kuin viimeksi.
Hiusten terveys vaatii enemmän leikkaamista? Mitä ihmettä? Ei todellakaan vaadi, ellei ole ihan täysin rastatakkuinen koko pehko.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuuluu kauas, huono vielä kauemmas!
Anni saa minun puolestani olla inhoineen ihan kaikessa rauhassa. Leikkaan hiukseni itse, koska kampaajalta ei onnistu kevyesti kerrostettu leikkaus. Miksi maksaisin siitä, että en saa mitä pyydän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Entä jos hammaslääkärisi sanoo sinulle, että otetaanpa kaikki hampaat pois, kun ovat niin epäsymmetriset ja rumat, ja laitetaan implantit tilalle.
Oletko silloinkin samaa mieltä hammaslääkärisi kanssa? Vai alatko hymistelemään?
Tasoita latvat, otsis kulmakarvojen tasolle. Käy mun kampaajalle hyvin, koska kasvatan. Kerran pyysin leikkaamaan kunnolla, 5cm kauttaaltaan ja taakse sinklausta. Harkitsi ja kysyi moneen kertaan oonko tosissani. Niin ne leikattiin ja on tosi hyvä kuntoiset.
En tietenkään sano! En käy kampaamoissa.
Ihmisille myydään tuotteita ja palveluita jotka ovat yhtä tyhjän kanssa.
.