Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan sanonut noin, mutta kai siinä sitten kampaajalla olisi tilaisuus esittää asiantuntijan näkemys paljonko se mahdollisimman vähän sitten olisi terveyden yms. kannalta.

Vierailija
62/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän takia ihmisille yksi tärkeimpiä ihmisiä on luottokampaaja ja -lääkäri 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teinin kohdalla se "mahd.vähän" tarkoitti, että halusi pitää pitkät hiuksensa, mutta tunnisti itsekin tarpeen latvojen leikkaamiselle. 

Kampaaja repi perseensä ja alkoi puhisemaan miten latvat on huonossa kunnossa jne. 

Tosi huonot sosiaaliset taidot kampaajilla noin keskimäärin, toki poikkeuksiakin on. 

Ala-asteella luokalla oli 2 kampaajien tytärtä. Huonokäytöksisimpiä kaikista.

Vierailija
64/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en käy enää kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Muutenkin kampaamossa käynnin pitäisi olla rentouttava kokemus, mutta se oli yleensä tuotteiden tuputtamista ja hiusten haukkumista. Aina aloitetaan sillä "Mitä hoitoainetta sä käytät?" Ja sitten haukutaan. Huvittavin kommentti oli ehkä, että päänahkani on kireä 😂

Vierailija
65/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, poikalapsi ja alapää joltain laosilaiselta ei kuitenkaan ole kysytty.

Vierailija
66/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi niin moni varjelee huonokuntoista pitkää hiustaan.

Oman kokemuksen mukaan kun säännöllisesti leikkaa kaikki huonot latvoista pois, hius näyttää, tuntuu ja on parempi, vs. napsitaan säästeliäästi sentti pari.

Minulla on lähes koko elämän muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ollut puolipitkät tai pitkät hiukset. Usein ongelma on ollut päinvastoin: kampaajat eivät 'uskalla' leikata kun sentin kaksi.

Joudun aina sanomaan että kaikki huonot pois, kiitos! Toki joskus pelkkä tasaus riittää, mutta joskus pakkanen tai ties mikä tuntuu vaurioittavan latvoja enemmän tai vähemmän--> ei riitä jos ei lyhennetään kunnolla.

Käsittääkseni hiusten haavoittuminen etenee niin, että ensin se haaroituu vaikka 1cm latvasta, jos tuosta nippaisee vain 0,5cm pois, se haavoittuminen jatkuu ja 'kohoaa' yhä ylemmäs kohti tyveä. Eli kannattaa antaa kerralla ottaa kaikki huonot pois.

Lisäksimolen kuullut, paikkansa pitävyydestä en tiedä, että ihmisillä on tietty mitta mihin hius kasvaa: jollain vaikka 'nilkkoihin saakka' jos ei leikkaa, toisilla 'hartiamitta' maksimi (kärjistäen) vähän samaan tapaan mitä muutenkin joku on lyhyempi/pidempi, pyöreämpi/hoikempi, notkea/kankea jne. myös hiuslaatu on perinnöllistä. Ei ole mitään 'ihmeshamoita' tm. jotka saavat ykskaks hiukset ohuesta lasimaisesta lirusta tuuheaksi leijonanharjaksi.

Ja kyllä: ymmärrän että sieppaa jos joku menee ok kuntoisissa, vyötärölle ulottuvissa hiuksissa kampaamoon ja tulee pois mallia 'kananp*rse', mutta käykö noin oikeasti koskaan, pyytämättä, en usko.

Vierailija
67/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaamoissa käy ihan viikottain asiakkaita, jotka käytännössä maksavat siitä, että heidän hiuksiaan ei leikata. Sieltä otetaan sellainen sentin tai puolentoista hapsu ja yhtään mitään muutosta ei näy. Suurin osa asiakkaista tajuaa kyllä mitä pyytää, mutta sitten on sillointällöin niitä, jotka reklamoivat ja nostavat äläkän, kun eivät tajua, että sitä muutosta parempaan ei vaan saa aikaiseksi niin pienellä leikkauksella. 

Tottakai pitää varmistaa, että asiakas ymmärtää maksavansa tyhjästä, jos leikataan se sentti pitkien hiusten latvasta. Varsinkin jos siellä on kerrostusta, katkeilua, epätasaisuutta jne. Se sentti ei tee mitään muutosta. Jos siitä haluaa maksaa niin ihan Ok. Mutta jos en asiakkaalle kerro rehellisesti, niin tuntisin itseni huijariksi. Kuitenkin teen aina tasan niin kuin pyydetään. Se tietty harmittaa jos asiakas sitten reklamoi, vaikka olen kertonut selväl

Ylläpitoleikkaus on ihan eri tilanne, kuin se, että asiakas haluaa todella huonokuntoisesta, epätasaisesta ja hapsuisesta latvasta siistin, mutta sanoo että saa leikata pois vain sentin. Jos hiukset kasvavat erittäin hitaasti, eikä haluta, että se saavutettu kasvu leikataan kokoajan pois, niin on järkevää pidentää sitä leikkuuväliä ja keskittyä hiusten hoitoihin. Monet käyvät jopa kerran kuussa kampaajalla ja leikkauttavat sen sentin. Hiukset kasvaa puolesta sentistä puoleentoista kuukaudessa, joten joskus on ihan paikallaan pidentää sitä leikkuuväliä, ettei se kaikki kasvanut lähde heti pois. Ylläpitoleikkauksen tarve on täysin tilannekohtaista. Mulla on usean kuukauden leikkuuväli, enkä itse tarvitse ylläpitoleikkausta. Joskus taas malli on ollut sellainen, että ns. ylläpitoleikkaus on ollut välttämätön. 

Vierailija
68/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mahdollisimman vähän ole 0cm, eli ei leikata mutta laskutetaan täysi hinta, tämähän on yrittäjälle paras mahdollinen asiakas!

Vierailija
69/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Joo näin mäkin, kuuntelen asiantuntijaa. Mutta minä kuitenkin kampaajalla päätän mitä tehdään. Ja se on aivan sama mitä kaikenmaailman kampaaja-annit on siitä mieltä. Ei ole minun vikani jos asiakkaan toiveet ärsyttävät Annia. Kampaajana oleminen on hänelle erikoinen uravalinta. 

Vierailija
70/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi tehdä sitä mitä asiakas haluaa ja mihin hän on tyytyväinen? Siitä hän nimenomaan maksaa.

Vierailija
71/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en käy enää kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Muutenkin kampaamossa käynnin pitäisi olla rentouttava kokemus, mutta se oli yleensä tuotteiden tuputtamista ja hiusten haukkumista. Aina aloitetaan sillä "Mitä hoitoainetta sä käytät?" Ja sitten haukutaan. Huvittavin kommentti oli ehkä, että päänahkani on kireä 😂

Miten osaat leikata itse latvat niin, että tulee tasainen? Kysyn siksi, että haluaisin itse osata.

En pidä kampaajalla käymisestä minäkään. Käyn ehkä 2-3 vuoden välein kampaajalla. Jossain vaiheessa on pakko. Kun kampaaja kuulee milloin olen viimeksi käynyt kampaajalla, kampaajan äänen sävystä kuulee, että hän ajattelee tyyliin omg miten tuo on enää edes hengissä. Sitten ärsyttää se kommentointi, että sulla on tällaset ja tällaset hiukset, käytätkö hoitoainetta. Tuntuu aina, että ammattilaisen mielestä hiukseni ovat ihan kamalat. Enkä muutenkaan jaksa sitä smalltalkia kampaajan kanssa. Haluaisin vain istua hiljaa.

Jos olisi joku itsepalvelu kampaaja-automaatti, niin käyttäisin sitä.

Vierailija
72/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kampaajalla. Leikkaan latvat ja otsatukan itse. Pidän hiukset nutturalla tai poninhännällä eli ei latvojen tarvitse olla huippu suoraan leikattu. Rahat käytän hoitoaineisiin. Värjään myös itse. Ihan nätit hiukseni ovat. Aikaa ja rahaa säästynyt varmaan tuhannen euroa näin. 

Vierailija
73/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Asiantuntija voisi silti, selontekonsa jälkeen tehdä mitä asiakas haluaa kuultuaan faktat eikä omavaltaisesti sitä minkä kokee/näkee tarpeelliseksi.

Vierailija
74/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi tehdä sitä mitä asiakas haluaa ja mihin hän on tyytyväinen? Siitä hän nimenomaan maksaa.

Tämä. Minua ärsyttää kun menen kampaajalle ja haluan tietyn väristä niin kampaaja tyrkyttää mulle oman makunsa mukaista väriä. Esim. jos haluan kullanvaaleaa hän esittää tuhkaista tai hiekanvaaleaa. Ja koska olen nysvä myönnyn sitten hänen mielipiteeseensä ja lopputuloksena poistun kampaajalta kaksisataa köyhempänä ja hiuksissa joita en halunnut.

Vierailija
75/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Mun hiuksiini eivät koske. Olen leikannut omat ja puolisoni hiukset jo yli 10 vuotta. Puoliso ei suostu enää muualle menemään.

Vierailija
76/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon kampaajalle mitä haluan. Jos se on niin yleinen pyyntö, että kampaajaa ärsyttää, niin en voi mitään. Asiakkaan rahat ja asiakkaan hiukset, kampaaja tekee mitä pyydetään. 

Vierailija
77/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo saada palkkaa ja asiakkaita, kannattaa tehdä asiakkaan toiveen mukaista jälkeä.

Vierailija
78/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sama kun asiakas menee ompelijalle ja sanoo minkä mittaisen helman haluaa. Joo ompelija voi olla mitä mieltä hyvänsä mikä -sulle- sopii ,mutta olkoon vaikka irvikuvamitta, niin maksaja määrää. Tai tilaa raflasa mitä sapuskaa,juomaa, itehän se asiakas sitä syö-juo.  Tyhmä muikkuli toi lappiksen akka. Jos asiakas haluaa ylläpitää topdella pitkää tukkaa, niin jos joka kerta toi muikkusiivu leikkaa noin ahnaasti,jyllätään siinä samassa ees taas.

Aina voi esitellä varovasti muitakin tekniikoita ja varoittaa, että tukka onkin aika lyhyt sitten. Tarjoais latvahoitoja kotiin. Asiakashan sitä karvapäätä kantaa. Tuolla  tyypillä ei sitten pitkätukkaiset enää käy, tukka ei pääse kasvamaan tai lyhentyy ja ees taas mutta ei pitene.

sama kun väri, voi ehdotella vaikka päivänvalossa ja värivuodenaikaoja käyttäen niitä pukevia värejä,mutta jos asiakas vaaan tahtoo just x värin, se tehdään. Kyll hää sitten huomaa oliko oikeassa ja haluaako jatkosa samaa, itse kantaa, itse maksaaaa.

Ja hiusten muotoilu pitkissäkin on eri kuin lyhennys . Pystysuoraan saksilla, sivuilta lyhyempää jne. Kevennys jolloin tavallaan se kasvatettu tukka ei lyhene paljoakaan.

Toi ei voi muutenkaan olla hyvä kampaaja muissakaan hoidoissa. Kiertäkää kaukaa. tekee mitä tahtoo ja rynnii väkisin iholle, alistaaa asiaksta tahtoonsa. Ja maksa siitä sitten,on käsi sojossa. Voi vee mikä xxxx!!!

Vierailija
79/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn sitten varmaan hyvällä kampaajalla, kun ei koskaan haukuta, eikä myöskään tupuputeta tuotteita.

Vierailija
80/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten osaat leikata itse latvat niin, että tulee tasainen? Kysyn siksi, että haluaisin itse osata.

En pidä kampaajalla käymisestä minäkään. Käyn ehkä 2-3 vuoden välein kampaajalla. Jossain vaiheessa on pakko. Kun kampaaja kuulee milloin olen viimeksi käynyt kampaajalla, kampaajan äänen sävystä kuulee, että hän ajattelee tyyliin omg miten tuo on enää edes hengissä. Sitten ärsyttää se kommentointi, että sulla on tällaset ja tällaset hiukset, käytätkö hoitoainetta. Tuntuu aina, että ammattilaisen mielestä hiukseni ovat ihan kama

sie oot meikäläisii, kuule just noin ja enemmänkin.