Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaaja ei päätä ulkonäköäni. Piste. 

Vierailija
82/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi tehdä sitä mitä asiakas haluaa ja mihin hän on tyytyväinen? Siitä hän nimenomaan maksaa.

Tämä. Minua ärsyttää kun menen kampaajalle ja haluan tietyn väristä niin kampaaja tyrkyttää mulle oman makunsa mukaista väriä. Esim. jos haluan kullanvaaleaa hän esittää tuhkaista tai hiekanvaaleaa. Ja koska olen nysvä myönnyn sitten hänen mielipiteeseensä ja lopputuloksena poistun kampaajalta kaksisataa köyhempänä ja hiuksissa joita en halunnut.

Ootko kuullut kampaajalta "sun pitää vaan luottaa muhun" kun kampaaja haluaa toteuttaa omaa visiotaan eikä asiakkaan toiveita. Tulee nöyryytetty ja kohtaamaton olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en käy enää kampaajalla, vaan leikkaan itse latvat. Muutenkin kampaamossa käynnin pitäisi olla rentouttava kokemus, mutta se oli yleensä tuotteiden tuputtamista ja hiusten haukkumista. Aina aloitetaan sillä "Mitä hoitoainetta sä käytät?" Ja sitten haukutaan. Huvittavin kommentti oli ehkä, että päänahkani on kireä 😂

Minä käyn sitten varmaan hyvällä kampaajalla, kun ei koskaan haukuta, eikä myöskään tupuputeta tuotteita.

Hassua kyllä, en minäkään muista, että olisi ikinä haukuttu hiuksia. Pikemminkin vaivaannuttavasti ja liioitellen kehuttu, tyyliin "apua miten paksut ja pitkät hiukset sulla on!" ja "onpa sulla kauniin väriset hiukset, etkö muka ole ikinä värjännyt?!" (<= tuota ihmettelin, sillä minulla on siis ihan normi maantienväriset hiukset, joissa on vähän punertavaa seassa...)

Mutta tuotteiden tuputukseen olen törmännyt joka kampaajalla kyllä.

Vierailija
84/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eiköhän asiakas tiedä, mitä tahtoo ja jos ei tiedä ja haluaa antaa kampaajalle vapaat kädet, niin se on eri juttu :). Kauheinta, jos kampaaja vänkää, että kananpersustukka on just sulle se paras vaikka asiakas toivoo jotain muuta :). Asiakaspalvelu!

Vierailija
85/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kampaajan muistaa sekin, että vaikka kampaaja tuntee hiusten kunnon paremmin kuin asiakas, niin asiakas tuntee kuitenkin ulkonäkönsä ja makunsa. Asiakas on voinut kokeilla monenlaista polkkatukkaa, otsatukkaa, olkapäille ja tosi lyhyttä tukkaa, mutta aina pettynyt ja kasvattanut pitkän tukkansa takaisin. Jos asiakas pitää todella pitkistä hiuksistaan eniten, se on hänen asiansa, vaikka ne olisivatkin kampaajan mielestä tyylittömät ja rumat.

Ja asiakkaalla voi olla myös todella huono maku. Sekin on hänen oma asiansa. Jokainen saa näyttää vaikka variksenpelättimeltä halutessaan.

Vierailija
86/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anni on vissiin keksinyt uuden fysiikan lain tossa samalla. 

Videolla selittää että jos huonokuntoista LATVAA ei leikata kokonaan pois, niin kohta KOKO HIUS "LATVASTA TYVEEN" on "harsomaista" ja pilalla. 

Nyt kaipaisin selityksen, millä logiikalla se latvan kunto leviää TYVEEN saakka??

Anni taisi sen kyllä selittää, mutta selitetään uudelleen: kun hius on lähtenyt haaroittumaan eli ratkeamaan rikki, tämä ratkeaminen etenee tyveä kohden jos koko rikkinäistä latvaa ei leikata pois, niin että hiukseen jää ehjä latva. 

Vierailija
87/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tällä Annilla nyt ihan kaikki valot vintillä  ::D

Vierailija
88/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kampaajaksi opiskelemaan pääse aika helposti? Uskon kyllä, että moni heistä oppii leikkaustekniikan. Mutta miksikään stylistiksi ei varmaan ole kuin harvasta. Mistä minä tiedän, onko kampaajaksi opiskelleella mitään värisilmää ja tyylitajua? Joillakin saattaa toki ollakin, muttei kaikilla. Anteeksi nyt suora puheeni, mutta eiköhän se ole kutakuinkin näin. Siksi en anna päätöstä siitä, miltä näytän kampaajan käsiin. 

Vierailija
89/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi tehdä sitä mitä asiakas haluaa ja mihin hän on tyytyväinen? Siitä hän nimenomaan maksaa.

Tämä. Minua ärsyttää kun menen kampaajalle ja haluan tietyn väristä niin kampaaja tyrkyttää mulle oman makunsa mukaista väriä. Esim. jos haluan kullanvaaleaa hän esittää tuhkaista tai hiekanvaaleaa. Ja koska olen nysvä myönnyn sitten hänen mielipiteeseensä ja lopputuloksena poistun kampaajalta kaksisataa köyhempänä ja hiuksissa joita en halunnut.

Juuri noin. Kampaajan pitää osata värivuodenajat. Kenelle sopii kullan sävyt,onko lämmin kylmä neutraali iho, silmät verisuonet jne. Voit näyttää ihan karsean sairaalta jos väärä sävy ihoa vasten-edes puserossa,jopa huonetilasi väri vaikuttaa miltä näytät. Punaistakin on niin kylmää kuin lämmintä.

Harmaat ja kylmät usein vanhentaa, ne sopii harvalle, ehkä kylmälle kesäihmisell ja talvelle. Tykkäiskö se kampaaja, että joku istuttaa hänen päähänsä sopimattomia värejä ja malleja. Asiakas maksaa!!!! Ja kyll hää ihte huomaa toteaa oliko itse oikeassa ja haluaako enää jatkossa samaa. Anna sitä mitä pyydetään, itse kantaa sen ja kärsii jos ei natsannut.

Se on niin pienstä kiinni miten sävy suleutuu ihoon silmiin. Jopa vaalennusraidat,kuinka niissäkin eroja,. Voi olla hyvinkin blondi mutta aavistus lämpöä kuin hopeavanhussävy joka harvalle  sopii ja  aikuisemmalle  vielä harvemmin.

Vierailija
90/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni ei ole siinä asemassa, että hän voisi komennella ihmisiä. Hän on kampaaja, asiakaspalvelija. Poliisit, armeijan henkilökunta, tuomarit jne ovat niitä, joilla on valtaa. Anni on kampaaja.

Vierailija
91/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Joo sama kun asiakas menee ompelijalle ja sanoo minkä mittaisen helman haluaa. Joo ompelija voi olla mitä mieltä hyvänsä mikä -sulle- sopii ,mutta olkoon vaikka irvikuvamitta, niin maksaja määrää. Tai tilaa raflasa mitä sapuskaa,juomaa, itehän se asiakas sitä syö-juo.  Tyhmä muikkuli toi lappiksen akka. Jos asiakas haluaa ylläpitää topdella pitkää tukkaa, niin jos joka kerta toi muikkusiivu leikkaa noin ahnaasti,jyllätään siinä samassa ees taas.

Aina voi esitellä varovasti muitakin tekniikoita ja varoittaa, että tukka onkin aika lyhyt sitten. Tarjoais latvahoitoja kotiin. Asiakashan sitä karvapäätä kantaa. Tuolla  t

Erityisesti ompelijoilta toivoisin omaa näkemystä! Olen aika paljon teettänyt vaatteita, ja lopputuloksen arvioiminen omien kuvitelmien pohjalta ei ole maallikolle aivan helppoa. Olen huomannut, että mitä ammattitaitoisempi ompelija, sen reippaammin hän kertoo, mitä kannattaa tehdä, mitä ei ja erityisesti miksi ei. Tällaisen tyypin kanssa neuvottelen mielelläni.

Vierailija
92/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tällä Annilla nyt ihan kaikki valot vintillä  ::D

Nimenomaan on. Kannattais ottaa ne pois sieltä vintiltä;)

Vierailija
93/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kampaajan muistaa sekin, että vaikka kampaaja tuntee hiusten kunnon paremmin kuin asiakas, niin asiakas tuntee kuitenkin ulkonäkönsä ja makunsa. Asiakas on voinut kokeilla monenlaista polkkatukkaa, otsatukkaa, olkapäille ja tosi lyhyttä tukkaa, mutta aina pettynyt ja kasvattanut pitkän tukkansa takaisin. Jos asiakas pitää todella pitkistä hiuksistaan eniten, se on hänen asiansa, vaikka ne olisivatkin kampaajan mielestä tyylittömät ja rumat.

Ja asiakkaalla voi olla myös todella huono maku. Sekin on hänen oma asiansa. Jokainen saa näyttää vaikka variksenpelättimeltä halutessaan.

Tietenkin saa näyttää variksenpelätiltä jos tahtoo, eikä tuossa jutussa sitä kiellettykään. Itse kuitenkin arvostan että kampaaja kuuntelee minun toiveeni, kertoo oman ammattilaisen näkemyksensä hiuksistani, siitä neuvotellaan mitä tehdään ja sitten tehdään kuten on yhdessä sovittu. Miksi edes mennä ammattilaiselle jos itse tietää ja osaa kaiken paremmin?

Vierailija
94/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anni on vissiin keksinyt uuden fysiikan lain tossa samalla. 

Videolla selittää että jos huonokuntoista LATVAA ei leikata kokonaan pois, niin kohta KOKO HIUS "LATVASTA TYVEEN" on "harsomaista" ja pilalla. 

Nyt kaipaisin selityksen, millä logiikalla se latvan kunto leviää TYVEEN saakka??

Anni taisi sen kyllä selittää, mutta selitetään uudelleen: kun hius on lähtenyt haaroittumaan eli ratkeamaan rikki, tämä ratkeaminen etenee tyveä kohden jos koko rikkinäistä latvaa ei leikata pois, niin että hiukseen jää ehjä latva. 

se latvan hius aukeaa halki ikäänkuin. esim. lanka voi mennä päästä -kahtia- ja siitä kipeää ylöspäin repeytyen ikäänkuin, halkaistuna,, sitä toi anni tarkoittaa. Siksi tytöt -ne katvahoidot käyttöön, tujumpaa kuin muu perushoitoaine., hiusöljyä latvaan vaikka pari tuntia ennen pesua. Ja  pesun jälkeen tarvittaessa sitä latvahoitoa ihan kärkkiin.

Vierailija
95/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kuullut kampaajalta "sun pitää vaan luottaa muhun" kun kampaaja haluaa toteuttaa omaa visiotaan eikä asiakkaan toiveita. Tulee nöyryytetty ja kohtaamaton olo.

No en kyllä ikinä ole kuullut, enkä sanoisi noin asiakkaalle. 

Vierailija
96/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kampaaja möi toimimattomia tuotteita ja piti mun tukan lyhyenä. Nyt kun siirryin kotihoitoihin alkoi hiusta puskemaan. 

Vierailija
97/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tykkään tuollaisesta kampaajasta, jolla on ehdotuksia. Kerran olin kampaajalla, joka koko ajan kysyi, että miten nyt leikataan. Sanoin, että katso mikä malli sopii mulle. 

Vierailija
98/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kampaamokäyntejä tosi paljon, koska sieltä ei koskaan lähde tyytyväisenä. Ei vaikka miten olisi yrittänyt selittää mitä haluaisi. 

Pidän nyt yksinkertaisen mallista polkkatukkaa, jota olen harjoitellut itsekin tasoittelemaan. 

Vierailija
99/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kampaajaksi opiskelemaan pääse aika helposti? Uskon kyllä, että moni heistä oppii leikkaustekniikan. Mutta miksikään stylistiksi ei varmaan ole kuin harvasta. Mistä minä tiedän, onko kampaajaksi opiskelleella mitään värisilmää ja tyylitajua? Joillakin saattaa toki ollakin, muttei kaikilla. Anteeksi nyt suora puheeni, mutta eiköhän se ole kutakuinkin näin. Siksi en anna päätöstä siitä, miltä näytän kampaajan käsiin. 

Se onkin outoa kun vie Oman kuvansa malliksi, muotoile noin!!!!!! Eli kerran on onnistuttu. Kukaan , moni siis, ei osaa kopioida. Jopa mennyt pilalle. Eli ei pääse tyyppi väittämään kuten lehtikuvissa, niin ku tota niinkun sillai- ku tolla mallilla on erityyppinen karva kun sulla, sun hiukseen ei saa tehtyä tuota. Mutta kun onkin Oma kuva, eli on joku osannut. Suhde 1 osasi ja sitä 62 akkaa ei osannut enää kopioida.

Vierailija
100/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja on ammattitutkinto ja suojattu ammattinimike. Stylisti ja hiusmuotoilija nimikkeitä saa käyttää ihan kuka vaan. Ekokampaaja ja mestaritutkinnot on erikoisammattitutkintoja ja estenomi on kauneusalan AMK.