Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo jonotti pankkiin muiden vanhusten kanssa ja haastoi riittaa aspalle - nyt itkee yleisönosastolla

Kommentit (820)

Vierailija
421/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean mobiilipankki tosiaan vaatii jatkuvasti uusia päivityksiä ja määrätynikäisen käyttöjärjestelmän. Minulla oli ennen mobiilipankki tabletissa. Nyt on ollut jonkin aikaa niin, että tablettiin ei voi enää ladata kun ei ole riittävä käyttöjärjestelmä. Kännykässä on 11, mutta koko ajan pelkään, että sekään ei kohta riitä. Ja kun olisi hyvä olla kahdessa eri laitteessa. Ei vanhat ihmiset halua uusia laitteitaan jatkuvasti eikä ole varaakaan. 

Nordean päivitykset ja käyttöjärjestelmän vaatimukset ovat luultavasti useimmin kuin muilla pankeilla. 

Noin se on joka laitteen ja pankin kohdalla. On sinun vastuullasi pitää laitteesi käyttöjärjestelmä ajan tasalla. Kannattaa ostaa uusi laite jo tänään ulisemisen sijaan.

Vierailija
422/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka naureskelette, vähättelette ja ilkutte yleisöosastokirjoitukselle, käykää katsomassa sitä jonoa, millaisia vähäosaisia ja sairaita siellä nöyrästi jonottaa.

Muistakaa, kuka tahansa meistä voi sairastua, menettää työkykynsä ja joutua samaan tilanteeseen kuin nyt puheena olevat pankkijonossa kyykytettävät ihmiset.  

ne pankkijonoissa olevatkin voisivast ihan hyvin uskaltaa siirtyä älykännykän käyttöön. Pankissa opastetaan heidän sovelluksensa käyttöö, mutta mikä vieläkin parempaa: kansalaisopistot, työväenopistot ja kirjastot esim. järjestävät koko ajan digitaitokursseja, joilla voi käydä tutustumassa älykännyköihin ja niiden turvalliseen käyttöön. 

Enkä ymmärrä mitenkään, että miten sairastuminen sysäisi minut yhtäkkiä seisomaan pankin jonoon, kun jo nyt on käytössä nn mobiilimaksamset, pankkkortit, luottokortit, netit ja pankin sovellukset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka naureskelette, vähättelette ja ilkutte yleisöosastokirjoitukselle, käykää katsomassa sitä jonoa, millaisia vähäosaisia ja sairaita siellä nöyrästi jonottaa.

Muistakaa, kuka tahansa meistä voi sairastua, menettää työkykynsä ja joutua samaan tilanteeseen kuin nyt puheena olevat pankkijonossa kyykytettävät ihmiset.  

Ei siellä pankin jonossa mitään vähäosaisia ole, yhteiskunnan digitaalisen muutoksen kelkasta pudonneita vain. Ne vähäosaiset ovat leipäjonoissa.

Vierailija
424/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia otettiin pois se varmuusdosa, joka oli niin helppokäyttöinen? Ja tilalle tämä digisysteemi. 

Vierailija
425/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne pankkijonoissa olevatkin voisivast ihan hyvin uskaltaa siirtyä älykännykän käyttöön. Pankissa opastetaan heidän sovelluksensa käyttöö, mutta mikä vieläkin parempaa: kansalaisopistot, työväenopistot ja kirjastot esim. järjestävät koko ajan digitaitokursseja, joilla voi käydä tutustumassa älykännyköihin ja niiden turvalliseen käyttöön. 

Enkä ymmärrä mitenkään, että miten sairastuminen sysäisi minut yhtäkkiä seisomaan pankin jonoon, kun jo nyt on käytös

----- Äly hoi , älä jätä. 

Vierailija
426/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tuo kirjoittaja lähti pyörällään pankkiin eikä ottanut itselleen matkalle vesipulloa mukaan, olihan hirveä helle. 

Vierailija
427/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt miksi ei nostanut rahaa pankkiautomaatista?

Kirjoitti kertoi tarvinneensa rahaa käteisostoa varten. Jos kysymyksessä on muutamaa satasta suurempi summa, niin sen nostaminen automaatista ei ole ihan yksinkertaista. Rajoitusten vuoksi tarvitaan monta nostokertaa useana eri päivänä.

Ei tarvitse kun nostaa omaa turvarajaansa.

Seksiä vai huumeita, kumpaahan tää 1951 syntynyt meemihahmo oli ostamassa?

Turvarajan nosto  ei vaikuta setelien suuruuteen. Isoa summaa ei ole kiva maksaa 20/50 e seteleillä.

Vierailija
428/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijoiden käyttäytymistä lukuunottamatta pidän esitettyä kritiikkiä melko aiheettomana. Käteisen käyttö on nykypäivänä jokseenkin tarpeetonta ja automaattinostoa suurempina summina jopa melko hölmöä jo turvallisuudenkin vuoksi.

Erityisesti kuitenkin kummastelin tuota jääräpäistä vaatimusta päästä keskustelemaan kasvokkain. Miksi? Mitä vikaa on sähköisessä viestinnässä? Varsinkin, kun vastapuolella olevalla henkilöllä jokseenkin varmasti ei ole minkäänlaista vaikutusvaltaa valituksen aiheisiin.

Ja ihmettelin myös kohtaa "palvelu oli asiallista, mutta vailla ystävällistä kontaktia". Ei pankki tai kauppa tms. ole mikään sosiaalisen kanssakäymisen keskus.

Sähköisessä viestinnässä on se vika, että siellä yleensä asiallisetkin risut jätetään huomioimatta ja jopa poistetaan näkyviltä. Näkeehän sen myös nettikauppojen tuotearvosteluissa, vain vähän tähtiä antaneet arvostelut poistetaan kiireen vilkkaa näkyviltä.

Vierailija
429/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä ymmärrä mitenkään, että miten sairastuminen sysäisi minut yhtäkkiä seisomaan pankin jonoon, kun jo nyt on käytös

Kokeilepa vapisevalla kädellä käyttää kännykkää tai skannata QR-koodia, jotta pääset kirjautumaan nettipankkiin tai yritä osua oikeaan näppäimeen.  

Vanhuus ja monet sairaudet heikentävät hienomotoriikkaa, näkökykyä ja uuden oppimista.

Vierailija
430/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani tietotekniikan insinööri ja tehnyt töitä softan parissa monta kymmentä vuotta. Digilisaatio ei ole minulle mikään ongelma. Olen silti sitä mieltä, että sen kanssa ei pidä mennä överiksi. Digitilisaatio on erinomainen renki, mutta huono isäntä.

On paljon ihmisiä (sekä vanhoja että nuoria), jotka eivät syystä tai toisesta pysty toimimaan digilisaation kanssa. He voivat muuten olla täysin toimintakykyisiä ja tulevat itsenäisesti toimeen, mutta digitaaliset palvelut, esimerkiksi älykännykkä, voivat olla ylivoimaisia. Heilläkin on oikeus peruspalveluihin.Siksi täytyy pitää huoli, että pankkipalveluiden kaltaiset palvelut ovat saatavilla myös heille. Kyykyttäminen pakottamalla jonottamaan tuntikausia ja jopa ulkona on törkeän huonoa palvelua, jos sitä voi edes kutsua palveluksi.

Tarvittaessa pankit pitää pakottaa parempiin palveluihin viranomaisten toimesta, koska on kyse niin perustavaa laatua olevasta palvelusta, että ilman sitä ei tule toimeen. Tätä on vaikeaa ymmärtää, jos ei osaa tai halua asettua niiden asemaan, jotka eivät pysty käyttämään täysin digitalisoituja palveluita.

Vierailija
431/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä pankin jonossa mitään vähäosaisia ole, yhteiskunnan digitaalisen muutoksen kelkasta pudonneita vain. Ne vähäosaiset ovat leipäjonoissa.

Minä olen sen jonon nähnyt hotellihuoneen ikkunasta enkä muista aiemmin nähnyt samanlaista  vsnhusten ja vähäosaisten joukkoa missään livenä. 

Vierailija
432/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se pakkoeutanasia äkkiä kaikille yli 70-vuotiaille. 

Vierailija
433/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartijoiden käyttäytymistä lukuunottamatta pidän esitettyä kritiikkiä melko aiheettomana. Käteisen käyttö on nykypäivänä jokseenkin tarpeetonta ja automaattinostoa suurempina summina jopa melko hölmöä jo turvallisuudenkin vuoksi.

Erityisesti kuitenkin kummastelin tuota jääräpäistä vaatimusta päästä keskustelemaan kasvokkain. Miksi? Mitä vikaa on sähköisessä viestinnässä? Varsinkin, kun vastapuolella olevalla henkilöllä jokseenkin varmasti ei ole minkäänlaista vaikutusvaltaa valituksen aiheisiin.

Ja ihmettelin myös kohtaa "palvelu oli asiallista, mutta vailla ystävällistä kontaktia". Ei pankki tai kauppa tms. ole mikään sosiaalisen kanssakäymisen keskus.

Emerita-Karen oli pyöräillyt kesälomahelteessä Espoosta joten sen aivot oli varmaan sulaneet. Liika sangria selittää myös. Olis käyttänyt lähijunaa, metroa, bussia tai TAKS

Ei kai veronkiertäjä tai muuta filunkia tekevä kirjoittelisi valtakunnan ykköslehteen mielipidepalstalle omalla nimellään yhtään mitään, tolvana. Sinulta tuollainen hölmöily varmaan voisi onnistuakin, kun muka tiedät toisten sangrian juonnitkin.

Vierailija
434/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi hyvä tavaton! Ettäs kehtaatte jonotuttaa arvon vanhoja rouvia. Miten teidät on oikein kasvatettu?"

Vierailija
435/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeä kommentti.

Vierailija
436/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa taas tätäkin lukiessa, kuinka tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Ei ihme, että Suomessa on näin umpisurkea palvelukulttuuri, jos asiakkaiden vaatimustaso ja älykkyys on samaa luokkaa kuin osalla kommentoijista.

Emerita on aivan oikeassa ja tyhminkin kommentoija kokee kyllä jossain vaiheessa vanhetessaan karman lain kylmän kosketuksen.

Kuinka niin? Osaan jo nyt käyttää kännykkää ja nettiä, en kadota kykyäni vanhetessani. Olen myös valmis oppimaan uutta ja sitä olen vanhetessanikin, asian voi päätellä seuraamalla omia sukulaisiaan. Sitten jos tai kun ei jostian syystä kykene - vaikka joku kaihileikkaus ja sen aikainen tilapäinen näköesto, niin joku läheiseni käyttää, tai olen ennakoinut laskuni

Ongelmia minulle tulee, jos pitää mennä jonottamaan pankkiin, tai ihan vain asioimaan pankkiin, koska en jaksa jonottami

Et kadota kykyjäsi vanhetessasi...?

Onneksi olkoon, jos olet turvassa (ja vielä tiedät sen)  dementoitumiselta. Me kaikki emme ole yhtä onnekkaita.

Minun suvussani lähes kaikki sairastuvat dementiaan, ja valitettavasti huomaan jo itsessäni niin tutuksi tulleita ensioireita. Toki varmaan kuluu vielä vuosia, että olen täysin avuton, mutta jokainen päivitys tietokoneelle tietää minulle vaikeuksia.

Olen siirtynyt käyttämään pääsääntöisesti käteistä, koska koen sen helpompana. Siitäkin huolimatta, että jotkut ymmärtämättömät epäilevät huumeiden, seksin tms ostamisesta.

Tällaiset ylpeät ja itsevarmat ihmiset voisivat myös kehittää itsessään inhimillisyyttä, eikä vaan kopeana  julistaa omaa erinomaisuuttaan.

Vierailija
437/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordean mobiilipankki tosiaan vaatii jatkuvasti uusia päivityksiä ja määrätynikäisen käyttöjärjestelmän. Minulla oli ennen mobiilipankki tabletissa. Nyt on ollut jonkin aikaa niin, että tablettiin ei voi enää ladata kun ei ole riittävä käyttöjärjestelmä. Kännykässä on 11, mutta koko ajan pelkään, että sekään ei kohta riitä. Ja kun olisi hyvä olla kahdessa eri laitteessa. Ei vanhat ihmiset halua uusia laitteitaan jatkuvasti eikä ole varaakaan. 

Nordean päivitykset ja käyttöjärjestelmän vaatimukset ovat luultavasti useimmin kuin muilla pankeilla. 

Ei se pankin syy ole jos sulla on vanhentuneet laitteet etkä itse halua uusia niitä. Ihan on oma vika jos ei homma toimi.

Vierailija
438/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani tietotekniikan insinööri ja tehnyt töitä softan parissa monta kymmentä vuotta. Digilisaatio ei ole minulle mikään ongelma. Olen silti sitä mieltä, että sen kanssa ei pidä mennä överiksi. Digitilisaatio on erinomainen renki, mutta huono isäntä.

On paljon ihmisiä (sekä vanhoja että nuoria), jotka eivät syystä tai toisesta pysty toimimaan digilisaation kanssa. He voivat muuten olla täysin toimintakykyisiä ja tulevat itsenäisesti toimeen, mutta digitaaliset palvelut, esimerkiksi älykännykkä, voivat olla ylivoimaisia. Heilläkin on oikeus peruspalveluihin.Siksi täytyy pitää huoli, että pankkipalveluiden kaltaiset palvelut ovat saatavilla myös heille. Kyykyttäminen pakottamalla jonottamaan tuntikausia ja jopa ulkona on törkeän huonoa palvelua, jos sitä voi edes kutsua palveluksi.

Tarvittaessa pankit pitää pakottaa parempiin palveluihin viranomaisten toimesta, koska on kyse niin perustavaa laatua olevasta palvelusta, että ilman sitä ei tule toimeen. Tätä on vaikeaa ymmärtää, jos ei osaa tai halua asettua niiden asemaan, jotka eivät pysty käyttämään täysin digitalisoituja palveluita.

Kiitos - Asiallinen ja perusteltu näkökulma tietotekniikan ammattilaiselta.

Vierailija
439/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeä kommentti.

Pelastaisi yhteiskunnan talousromahdukselta ja monelta muulta ongelmalta.

Vierailija
440/820 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pankin syy ole jos sulla on vanhentuneet laitteet etkä itse halua uusia niitä. Ihan on oma vika jos ei homma toimi.

Peruspalveluiden pitäisi toimia vähän vanhemmillakin laitteilla. On täysin kohtuuta ja ympäristölle vahingollista, jos laitteita pitää uusia tarpeettoman usein, jotta voisi käyttää peruspalveluita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän