Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Juuri näin. Miten voi olla vaikeaa yhden maksaa lasku ja muut sitten maksaa oman osuutensa hänelle? Ja senkin voi tehdä ilman mitään pilkunviilausta senttien kanssa. Monet vaan ovat niin pihejä, että on suurinpiirtein maailmanloppu, jos tulee maksaneeksi pari euroa ylimääräistä.

Vierailija
122/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Juuri näin. Miten voi olla vaikeaa yhden maksaa lasku ja muut sitten maksaa oman osuutensa hänelle? Ja senkin voi tehdä ilman mitään pilkunviilausta senttien kanssa. Monet vaan ovat niin pihejä, että on suurinpiirtein maailmanloppu, jos tulee maksaneeksi pari euroa ylimääräistä.

Ja ne saamattomat, jotka eivät hoida omaa osuuttaan heti, voivat jäädä ensi kerralla kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hese tai joku buffet on parempi paikka teille, jos ette voi maksaa kaikkea kerralla.

Jos menen syömään 10 muun ihmisen kanssa niin minun pitäisi siis toimia koko ryhmän "pankkina" ja sitten laskea itse mikä jokaisen muun syöjän osuus ja pyytää jokaista maksamaan se oikea summa minulle että saan rahani takaisin? Onkohan tässä nyt työnjako ihan oikein kun asiakas joutuu tässä tekemään kaiken työn?

Tällaisista asioista sovitaan etukäteen, ja jos sun pitää jokaikinen sentti laskea niin on parempi että menet buffettiin.

Vierailija
124/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nyt voidaan tehdä niin hankalaa samasta maksaessa. Me usein kaveri porukalla käydään ravintolassa ja yksi maksaa, kuitista kuva (tää auttaa ettei tarvi muistaa ulkoa paljon mikäki maksaa koska on niin vaikeeta) ja jokainen siirtää omansa Mobilepaylla tai muulla tavalla. Helppoa ku heinän teko eikä tarvi tarjoilijan vänksää eri laskujen kanssa

Vierailija
125/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanotaan että kyllä nyt pitäis nopeesti jakaa joku ison pöydän lasku että ei oo vaikeeta, tyhmä jos ei osaa laskea. 

Siinä vaiheessa kun sulla on oikeesti esim 30hlö seurue, kaikki ottaa mitä ottaa, alkujuomia, monta ruokalajia, viiniä jne. Sit tulee nää " mä maksan ton yhen tuolta toisesta päästä" "mä join vaan yhen lasin tosta viinipullosta" "mä maksan ton yhen alkujuoman" "mä maksan puolet ton ruuasta lahjaksi" jne lista on loputon. Niin se vie aikaa, siinä ei 5 minuutissa selvitä. 

Nykyiset kassakoneet ei oo vielä ees niin hyviä että se sujuisi jotenkin helposti, eli tuommoiseen jakamiseen voi mennä hyvinkin paljon aikaa plus vielä itse laskuttamisen osuus usealla kortilla kun pitää näpytellä PIN koodia. Ja usein myös asiakkaat muistaa sanoo et ku olis jo kiire seuraavaan paikkaan. 

Vierailija
126/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan näitä tilanteita tarjoilijana, kun oli (naisia) pöydällinen ja siinä sitten laskuja tehdessä heille, kun piti viinipullo jakaa viiden kesken, vesi kolmen kesken, yksi maksaa tämän ja tuon annoksen, mutta ei osaa viiniä. Ois nyt edes yksi maksanut sen viinipullon kokonaan ja pyytänyt muilta rahoja. Ihan hirveästi vei aikaa, kun jokainen halusi kommentoida ja ihme sekoilua. 

Tämä juuri! Muistan itsekin aikanani tarjoilijan töissä Millaista säätöä se laskuttaminen välillä oli. Kun tilataan vähän sitä ja tätä eri aikoihin ja sitten alkaa säätäminen, että kuka maksaa ja mitäkin. Jos tämä ei ollut riittävän sekavaa niin sitten alettiin miettii, että kuka VIIMEKSI oli maksanut minkäkin tortun ja kuka tarjoaa drinkin seuraavassa paikassa kenellekin. Ei ole ikävä noita aikoja.

Vierailija
127/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisin kohta jutussa oli siinä lopussa. On tulossa EU:lta laki, että jokaisen yrittäjän on EU-alueella hyväksyttävä maksuvälineeksi käteinen. Eli jatkossa yksikään yritys Suomessa ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan käteistä rahaa maksuvälineenä. 

Siinä lkimuutoksessa ei varmastikaan ole kirjattu, että yritys ei saa ottaa ylimääräistä palvelumaksua käteisen rahan vastaanottamisesta. Sillä siihen varmasti mennäänn, että jos sitä ei kielletä, niin yritykset saa siitä uuden maksun perusteltua, että kun käteistä käytetään niin vähän ja pankit veloittaa sen vastaanottamisesta, niin siksi on sitten erillinen käteismaksulisä

Vierailija
128/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan aina maksaa oman laskuni ravintolassa erikseen. Syynä on se, että kaikissa seurueissa tuntuu aina olevan lokki tai viinasieppo mukana, joka yrittää keplotella syyllä tai toisella itsensä eroon yhteislaskun maksamisesta.  

Vierailija
129/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisin kohta jutussa oli siinä lopussa. On tulossa EU:lta laki, että jokaisen yrittäjän on EU-alueella hyväksyttävä maksuvälineeksi käteinen. Eli jatkossa yksikään yritys Suomessa ei voi kieltäytyä ottamasta vastaan käteistä rahaa maksuvälineenä. 

Siinä lkimuutoksessa ei varmastikaan ole kirjattu, että yritys ei saa ottaa ylimääräistä palvelumaksua käteisen rahan vastaanottamisesta. Sillä siihen varmasti mennäänn, että jos sitä ei kielletä, niin yritykset saa siitä uuden maksun perusteltua, että kun käteistä käytetään niin vähän ja pankit veloittaa sen vastaanottamisesta, niin siksi on sitten erillinen käteismaksulisä

On hyvä, että käteismaksun pitää kelvata. Se on huoltovarmuuden takia äärimmäisen tärkeä asia vaikka normaalioloissa maksut hoidetaan pääosin korteilla ja kännyköillä. Pankit (ja kaikki muutkin) pitäisi velvoittaa ottamaan vastaan ja luovuttamaan käteistä ilman lisämaksuja. Kattakoon kulut muuten. Minkä tahansa maksuvälineen pitäisi kelvata ilman lisämaksuja.

Vierailija
130/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että käteismaksun pitää kelvata. Se on huoltovarmuuden takia äärimmäisen tärkeä asia vaikka normaalioloissa maksut hoidetaan pääosin korteil

Kyllä. Olen samaa mieltä, mutta pointtini oli, että siinä lakimuutoksessa ei varmasti ole kirjattu, että käteismaksu pitää hyväksyä ilman lisämaksuja. Ja jos/kun ei ole, niin se merkitsee sitä, että siitä tulee lisämaksullinen palvelu. 

Vierailija
131/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin uutisjutusta heräsi kysymys: onko ravintola asiakkaita varten vai asiakkaat ravintolaa varten?

Ihmetyttää asenne, että ravintola sanelee, miten asiakkaiden pitää toimia. Kyllä terveessä yritystoiminnassa maksava asiakas on se, jonka toiveita kannattaa kuunnella.

RAVINTOLA saa valita asiakkaansa!

Ravintola, joka rupeaa valikoimaan asiakkaitaan maksutapojen perusteella, ei ole kovin pitkään pystyssä.

Höpsistä. Italiassa olen vuosien aikana nähnyt miten ravintoloiden ovessa tai ikkunassa on kyltti jossa lukee, että yhden pöydän asiakkaille ei eritellä laskua, sitä on turha pyytää. Kysyinkin kerran tarjoilijalta onko ollut paljonkin suomalaisia laskusta sättääjiä paikalla. Älkää menkö ollenkaan ravintolaan jos laskun maksu on noin sentintarkkaa. Yksi maksaa ja sitten selvitätte keskenänne kunkin osuuden. Ei ole tarjoilijan tehtävä tuommoinen. Ravintola on kyltistä riippumatta aina täynnä ja edelleen pystyssä ja suosittu. 

Vierailija
132/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyin palvelemaan espanjaksi, koska olin opiskellut kieltä vuosikausia. Sekä koulussa, että itsekseni. Mikäli vielä oikein muistan, niin olut on una cerveza.

Vierailija
133/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Niin? Haluaako ravintola ne 40 asiakasta vai onko parempi, että menevät toiseen ravintolaan, jossa on laskutaitoinen tarjoilija, joka osaa hoitaa työnsä?

Vierailija
134/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt voidaan tehdä niin hankalaa samasta maksaessa. Me usein kaveri porukalla käydään ravintolassa ja yksi maksaa, kuitista kuva (tää auttaa ettei tarvi muistaa ulkoa paljon mikäki maksaa koska on niin vaikeeta) ja jokainen siirtää omansa Mobilepaylla tai muulla tavalla. Helppoa ku heinän teko eikä tarvi tarjoilijan vänksää eri laskujen kanssa

Hieno juttu, kun teillä jokaisella on Mobilepay ja päässälasku sujuu. Aika harvinaista molemmat samalla. Eläkeläiskerholaiset kyllä osaavat laskea päässään, mutta harvalla heistä on käytössä muu maksuväline kuin pankkikortti ja käteinen.

Vierailija
135/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan että kyllä nyt pitäis nopeesti jakaa joku ison pöydän lasku että ei oo vaikeeta, tyhmä jos ei osaa laskea. 

Siinä vaiheessa kun sulla on oikeesti esim 30hlö seurue, kaikki ottaa mitä ottaa, alkujuomia, monta ruokalajia, viiniä jne. Sit tulee nää " mä maksan ton yhen tuolta toisesta päästä" "mä join vaan yhen lasin tosta viinipullosta" "mä maksan ton yhen alkujuoman" "mä maksan puolet ton ruuasta lahjaksi" jne lista on loputon. Niin se vie aikaa, siinä ei 5 minuutissa selvitä. 

Nykyiset kassakoneet ei oo vielä ees niin hyviä että se sujuisi jotenkin helposti, eli tuommoiseen jakamiseen voi mennä hyvinkin paljon aikaa plus vielä itse laskuttamisen osuus usealla kortilla kun pitää näpytellä PIN koodia. Ja usein myös asiakkaat muistaa sanoo et ku olis jo kiire seuraavaan paikkaan. 

Toivottavasti sinä et ainakaan ole tarjoilijana. Ensimmäiseksi kannattaa kysyä, mitä tulee yhteiseen laskuun vai tuleeko mitään. Usein kortilla maksaminen sujuu ilman PINkoodin näppäilyä ihan vaan vilauttamalla. Eikö nykyisiinkin kassakoneisiin vai näpytellä jokaisen asiakkaan tilaukset erikseen?

Vierailija
136/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Niin? Haluaako ravintola ne 40 asiakasta vai onko parempi, että menevät toiseen ravintolaan, jossa on laskutaitoinen tarjoilija, joka osaa hoitaa työnsä?

Voi kuule kun ei se ole siitä tarjoilijan laskutaidosta kyse. Useassa ravintolassa kassat vaan on (edelleen) niin kömpelöitä, että se jakaminen vaan ei käy niin nopsaan. Ja siinähän se ongelma yleensä piileekin..  Asiakkaat ilmoittavat vasta maksamisen yhteydessä, että pitäisi jakaa lasku ties kuinka moneen osaan, sitten pitäisikin juuri sillä samalla sekunnilla päästä lähtemään. Ja mitä enemmän on tilattuna, sitä vaikeampi tarjoilijan muistaa kelle meni mitäkin, ja vaikka se hänelle kerrottaisi ja/tai hän voi sen plokkivihkostaan/koneelta/kassalta katsoa, niin se itse laskun jakaminen vaan yksinkertaisesti kestää. Ihan jo sen takia että siinä vaiheessa tarjoilijalla saattaa näkyä kassassa vaan monta pikku ruutua eikä helposti luettavia tuotteita, joten niistä täytyy (usein vieläpä paineen alla) tihrustaa että mikä on mikä ja meni kellekin.  Ja saattaapa vielä harmillisen monessa paikkaa olla vain vähän tai jopa yksi ainoa kassa, millä pitäisi muidenkin päästä tekemään.

Vierailija
137/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pystyin palvelemaan espanjaksi, koska olin opiskellut kieltä vuosikausia. Sekä koulussa, että itsekseni. Mikäli vielä oikein muistan, niin olut on una cerveza.

Eräs tuttu oli töissä Saksassa, ja kyllä vaatimaton koulusaksa oli tullut kovaan käyttöön. Jotenkin tuolla muualla on perusoletus ainakin Suomesta meneville työntekijöille, että asiakaspalvelussa pitäisi osata edes alkeet paikallisesta kielestä.

Vierailija
138/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhaa. Kovin usein näkeekin Suomessa 40 hengen pöytiä ravintolassa ja yleensäkään 40 hengen porukkaa yhdessä ravintolassa. Voi jee mikä pipi pää sulla on.

Vierailija
139/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksi perustelu kuuluu, että luottokorttiyhtiöt veloittavat pienemmästä maksusta suhteessa enemmän kuin yhdestä isosta."

Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe, jonka tarjoilijoiden pitää kuitata omasta tippirahastosta, kertoo ravintolan baarin vastaava Oven Smith."

"Suomessa laskun jakamisesta voi lähtökohtaisesti periä lisämaksun, kertoo Kuluttaja- ja kilpailuviraston (KKV) johtava asiantuntija Henriikka Kekkonen."

LUKEKAA ja koettakaa YMMÄRTÄÄ LUKEMANNE!

Miten se on laskun jakaminen jos ravintolassa olevat ihmiset maksavat itse omat juomisensa ja syömisensä? Eihän siinä mitään tarvitse jakaa? Mitä jaettavaa siinä on? Minä syön pihvin ja oluen ja maksan ne, miksi tarjoilija tai kukaan ymppäisi laskuuni jotain toista henkilöä kysymättä asiaa minulta, asiakkaalta? Voiko tarjoilija ympätä laskuuni kenen tahansa ruuat?

Vierailija
140/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan näitä tilanteita tarjoilijana, kun oli (naisia) pöydällinen ja siinä sitten laskuja tehdessä heille, kun piti viinipullo jakaa viiden kesken, vesi kolmen kesken, yksi maksaa tämän ja tuon annoksen, mutta ei osaa viiniä. Ois nyt edes yksi maksanut sen viinipullon kokonaan ja pyytänyt muilta rahoja. Ihan hirveästi vei aikaa, kun jokainen halusi kommentoida ja ihme sekoilua. 

Tämä juuri! Muistan itsekin aikanani tarjoilijan töissä Millaista säätöä se laskuttaminen välillä oli. Kun tilataan vähän sitä ja tätä eri aikoihin ja sitten alkaa säätäminen, että kuka maksaa ja mitäkin. Jos tämä ei ollut riittävän sekavaa niin sitten alettiin miettii, että kuka VIIMEKSI oli maksanut minkäkin tortun ja kuka tarjoaa drinkin seuraavassa paikassa kenellekin. Ei ole ikävä noita aikoja.

Siksipä juuri helpointa on että se maksaa joka tilaa. Jokaiselle siis lasku omasta ruuasta ei muiden ruuista. Ei tarvitse jakaa mitään laskuja kun jokainen maksaa omalla laskulla juuri sen mitä on tilannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi