Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola voi jakaa pöydät numeroittain ja istumapaikat kirjaimin, lasku joka istumapaikalle, keittiössä tiedetään kun tulee tilaus pöytä kolme ja a,b, c, d, jne paikat niin osataan tehdä kaikki samaan aikaan jos osataan, kun tuntuu sekin olevan mahdotonta.

Jotakuinkin näin toimittiin entiseen aikaan. En ole itse ollut ravintolassa töissä ja ihmettelin ammattilaisille, miten ihmeessä voivat muistaa, mitä on tilattu. Selitys oli juuri tuo, että tarjoilijalla on päässään "kartta" paikoista tyyliin 1-pöydän a, b, c ja d, samoin 2-pöydässä jne. Sama esimerkiksi sairaaloissa, joissa on huoneen 1 numeroitu paikat.

Vierailija
102/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku ehdotti ratkaisuksi laskutusohjelmistojen kehittämistä. En tietysti tunne systeemiä, että millaisia ne jo on, mutta ohjelmistojen kehittäminen ja muuttaminen ei ole halpaa."

Kysymys kuitenkin herää että miksi niitä ei ole jo alunperin tehty sellaisiksi että laskun jakaminen olisi helppoa? Eihän tuo nyt hyvänen aika mikään uusi ilmiö ole vaan laskuja on jaettu samassa pöydässä istuvien kesken jo vuosikymmeniä ennen kuin mitään hienoja systeemejä edes on ollut olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksi perustelu kuuluu, että luottokorttiyhtiöt veloittavat pienemmästä maksusta suhteessa enemmän kuin yhdestä isosta."

Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe, jonka tarjoilijoiden pitää kuitata omasta tippirahastosta, kertoo ravintolan baarin vastaava Oven Smith."

"Suomessa laskun jakamisesta voi lähtökohtaisesti periä lisämaksun, kertoo Kuluttaja- ja kilpailuviraston (KKV) johtava asiantuntija Henriikka Kekkonen."

LUKEKAA ja koettakaa YMMÄRTÄÄ LUKEMANNE!

Ei tässä nyt ehdi mitään lukea kun pitää päästä suuttumaan tyhjästä ja haukkumaan tarjoilijat!

Ihan hyvin ymmärretty. Mutta jos ravintolan olemassaolo riippuu siitä, maksetaanko 500 euron lasku yhdessä tai kahdessa osassa ja viekö korttifirma pikku veloituksen, niin heikoilla jäillä ollaan.

Laskun jakaminen ei vie turhaa aikaa, jos on alun perin merkitty syöjä/pöytäkohtaiset tilaukset siinä vaiheessa kun tilaukset on tehty. Näinhän täytyy joka tapauksessa tehdä.

Nykyään on myös keksitty laskimet. Jos ei tarjoilija osaa yhteenlaskua edes sillä, niin ehkä ansaitseekin menetyksen tippirahastosta.

Lisämaksusta pitää ilmoittaa etukäteen, jotta asiakkaat tietävät tämän - ja voivat siirtyä seuraavaan ravintolaan jossa osataan palvella, laskea yhteen ja jonka olemassaolo ei riipu Netsin pikkuveloituksesta.

Vierailija
104/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt sattumanvarasesti onnistuu laskutus pöytätasolla, voi jatkossa jokaisen pstumapaikan laittaa omaksi pöydäkseen ja lyödä ostokset sille, pysyy  järjestyksessä. Tästä nyt on tehty käsittämätön ongelma. Jospa palkattaisiin ammattitaitoisia suomea puhuvia tarjoilijoita niin homma toimii, latinomaissa toimikoon miten haluaa.

Paitsi että kun keittiö toimii niin että yhden pöydän ruoat tehdään samaan aikaan niin sitten seurue alkaa saada ruokansa eri tahtiin.

No tarjoilija tietenkin laittaa ne saman pöydän annokset keittiöön tiedoksi samana tilauksena. Mutta ei se tarkoita että laskutuksen pitäisi olla yksi könttä.

Ravintoloita on ollut olemassa vuosisatoja ja edelleen näköjään ihan yksinkertaiset asiat ovat liian vaikeita.

Vierailija
105/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintolalle on hankalaa erotella eri laskuja niin sen pitäisi jo etukäteen kertoa että se haluaa tiedon erillisistä laskuista jo etukäteen jolloin se huomataan kirjata samantien oikein.

Vierailija
106/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Joku ehdotti ratkaisuksi laskutusohjelmistojen kehittämistä. En tietysti tunne systeemiä, että millaisia ne jo on, mutta ohjelmistojen kehittäminen ja muuttaminen ei ole halpaa."

Edelleen näköjään monet ohjelmistot ovat ihan aataminaikuisia ja äärimmäisen alkeellisia. Samahan tuli ilmi kun ALV-kantaa muutettiin niin että prosentti ei ollutkaan tasaluku. Kävi ilmi että monessa ohjelmistossa ei ollut kellekään tullut mieleen että ALV-prosentissa voisi olla desimaali. Siis vuonna 2025 desimaali on liikaa vaadittu? Ovatko nämä ohjelmistosuunnittelijat ihan järjissään?

Vierailija
107/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hese tai joku buffet on parempi paikka teille, jos ette voi maksaa kaikkea kerralla.

Vierailija
108/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hese tai joku buffet on parempi paikka teille, jos ette voi maksaa kaikkea kerralla.

Jos menen syömään 10 muun ihmisen kanssa niin minun pitäisi siis toimia koko ryhmän "pankkina" ja sitten laskea itse mikä jokaisen muun syöjän osuus ja pyytää jokaista maksamaan se oikea summa minulle että saan rahani takaisin? Onkohan tässä nyt työnjako ihan oikein kun asiakas joutuu tässä tekemään kaiken työn?

Vierailija
109/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Vierailija
110/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei tarvitse olla ruokaravintolassa töissä. Oma pinna ei kestäisi viittä minuuttia kauempaa näitä tarjoilijoita kyykyttäviä aasiakkaita, joiden viikon kohokohta on päästä räyhäämään asiakaspalvelijalle, joka ei muuta voi kuin nöyristellä ja pahoitella tätä aasin kokemaa vääryyttä. Onni olla baarissa jossa voi mitä kohteliaimmin pyytää jokaista mielensä pahoittajaa vaihtamaan kuppilaa.

Vierailija
111/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. "

Tuo kertoo lähinnä tapakulttuurista, ei siitä että mikään muu ei onnistuisi. Itse olen kaikkialla saanut ihan ongelmitta jaetun laskun jos olen siitä jo tilausvaiheessa selkeästi sanonut.

Kyse on aina kommunikaatioista ja odotuksista. Jos yksi asiakas odottaa yhtä ja ravintola toista mutta kumpikaan ei kommunikoi odotuksiaan selvästi niin siitä tulee ongelmia.

Vierailija
112/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikainhan ravintolalasku on pääsääntöisesti ja varsinkin ulkomailla maksettu yhtenä. 121Tämä suomalainen tapa jakaa samassa pöydässä istuvien laskua on joku ihme käytäntö, jota en ole muualla nähnyt.

Vierailija
113/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeluaikoina muutaman kesän töissä ravintolassa juurikin Espanjassa.  Kun on iso ravintola täynnä asiakkaita ja henkilökunnassa säästetty, ei kovinkaan mielellään ala isojen seurueiden laskuja jakamaan. Tietenkin kun ei ollut kiire, mikäpä niitä oli laskeskella.

Vierailija
114/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sekään ole vaikeaa jos jokainen tilaa ja maksaa omat syötävänsä ja juomansa tai sovitasn etukäteen, että yksi hoitaa koko laskun ja muut maksavat hänelle osuutensa (netissä on laskin jos oma päässälaskutaito ei riitä laskun jakamiseen). Taas tehdään olemattomasta iso ongelmasta! 

On se iso ongelma, jos on sellainen sekalainen seurue, josta ei edes tunne kaikkia kunnolla. Kyse ei ole päässälaskutaidosta vaan siitä, kuka on se seurueen isäntä/emäntä, jonka maksuvara riittää kattamaan koko porukan tilauksen siinäkin tapauksessa, että joku "maksaa myöhemmin".

Eri asia, jos on jo etukäteen tilattu esimerkiksi  40 hengen ateriat yhdelle laskulle ja maksaja saa varmasti rahat vaikka työpaikan kahvikassasta. Siinäkin tapauksessa voi erikseen tilata kukin omalle laskulleen juomia tai muuta erikoista, joka ei sopimuksen mukaan sisälly yhteislaskuun.

Vierailija
115/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Boikotoikaa tällaisia junttipaikkoja! Missään muualla maailmassa ei väheksytä näin maan omaa äidinkieltä. 

Tätä periaatetta soveltaen sattaa tulla nälkä. Jos ei väheksytä äidinkieltä, niin miksi ranskalaisen, espanjalaisen tai kreikkalaisen tarjoilijan siis pitää palvella englanniksi sinua, kun olet Ranskassa, Espanjassa tai Kreikassa lomamatkalla? Harvoin se tarjoilija sielläkään osaa suomea. Koko ravintolan työkielenä voi Suomessakin olla englanti, kun henkilökunnasta suuri osa on jostakin muualta ja ravintoloitsija tehnyt pitkään töitä ulkomailla. Hiljattain oltiin tällaisessa savolaisravintolassa.

Vierailija
116/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Onko se tosiaan vain suomalainen tapa, että jokainen maksaa itse oman osuutensa?

Olen käynyt ravintoloissa noin 50 vuotta, mutta koskaan tähän mennessä ei laskun jakaminen ole ollut ongelma. Ei edes silloin, kun 16 markan kuohuviinipullon ääressä istui koko illan 4 nipin napin ikärajan ylittänyttä eikä silloin, kun työporukan pikkujoulua viettäessä viime vuonna kaikki 10 henkeä söivät erilaista ruokaa.

Vierailija
117/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta aikainhan ravintolalasku on pääsääntöisesti ja varsinkin ulkomailla maksettu yhtenä. 121Tämä suomalainen tapa jakaa samassa pöydässä istuvien laskua on joku ihme käytäntö, jota en ole muualla nähnyt.

Miten ratkaistaan se, kuka seurueessa on se, joka koko laskun maksaa ?

Ennenvanhaan Pohjanhovissa oli tunnetun laulun sanoin tapana "sehän maksaa joka tilaa". Ei voinut luottaa siihen, että kyllä se Nätti-Jussi maksaa, kun sillä on rahaa.

Vierailija
118/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä ymmärtänyt miten laskua jaetaan jos siinä on eri hintaisia tuotteita jotka menevät eri ihmisille? Osaako joku selittää?

Vierailija
119/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilijoiden ei tarvitse enää Suomessa puhua suomea, eikä kohta ilmeisesti tarvitse osata ala-astetason matematiikkaakaan.

Boikotoikaa tällaisia junttipaikkoja! Missään muualla maailmassa ei väheksytä näin maan omaa äidinkieltä. 

Tätä periaatetta soveltaen sattaa tulla nälkä. Jos ei väheksytä äidinkieltä, niin miksi ranskalaisen, espanjalaisen tai kreikkalaisen tarjoilijan siis pitää palvella englanniksi sinua, kun olet Ranskassa, Espanjassa tai Kreikassa lomamatkalla? Harvoin se tarjoilija sielläkään osaa suomea. Koko ravintolan työkielenä voi Suomessakin olla englanti, kun henkilökunnasta suuri osa on jostakin muualta ja ravintoloitsija tehnyt pitkään töitä ulkomailla. Hiljattain oltiin tällaisessa savolaisravintolassa.

Eikö espanjalaisiakaan palvella Espanjassa espanjaksi? Tämän kysymyksen voisin esittää hänelle, joka oli ollut opiskeluaikoina ravintolassa töissä Espanjassa. Tiedätkö, mitä on olut espanjaksi? Vähintään tämän verran soisi jokaisen tarjoilijan tietävän suomeksi.

On se vaan kumma, kun Suomessa turkkilaispizzeriassa osataan palvella suomeksi, mutta ei fiinimmissä ravintoloissa.

Vierailija
120/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt miten laskua jaetaan jos siinä on eri hintaisia tuotteita jotka menevät eri ihmisille? Osaako joku selittää?

Ymmärrätkö, onko oikein se, että yksi joutuu maksamaan ison porukan syömiset? No, sitäkin on sattunut. Olimme luokkakokouksessa ravintolassa, jossa kaksi menestyvää yrittäjää jakoi koko porukan laskun keskenään tasan. 

Eri hintaiset jaetaan yksinkertaisella yhteenlaskulla, esimerkiksi ruoka 25€+ viinilasillinen 10€+ kahvi 5€ =40€. Tämän siis maksaa yksi, ja jonkun toisen osuus maksetaan esim. ruoka 12€+ juoma 9€ = 21€. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän