Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
141/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä juuri helpointa on että se maksaa joka tilaa. Jokaiselle siis lasku omasta ruuasta ei muiden ruuista. Ei tarvitse jakaa mitään laskuja kun jokainen maksaa omalla laskulla juuri sen mitä on tilannut.

Suomessa homma toimii näin melkein poikkeuksetta. Aloituksessa nyt vaan oli kyse Espanjassa yleistyvästä käytännöstä, jossa ravintola ei enää suostu jakamaan laskua. Minusta se on ihan ok ja ymmärrettävä päätös, joka helpottaa ravintoloita. Asiakkaat kyllä osaavat sopia laskun jakamisen keskenään jälkikäteen. Jos eivät osaa, niin aina voi syödä kotona.

Vierailija
142/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sekään ole vaikeaa jos jokainen tilaa ja maksaa omat syötävänsä ja juomansa tai sovitasn etukäteen, että yksi hoitaa koko laskun ja muut maksavat hänelle osuutensa (netissä on laskin jos oma päässälaskutaito ei riitä laskun jakamiseen). Taas tehdään olemattomasta iso ongelmasta! 

Kun puhutaan huomattavan isosta seurueesta, niin ravintolat kyllä nimenomaan toivovat, että tilaukset tehdään etukäteen ja niin, että porukan yhteyshenkilö hoitaa kaikkien tilaukset. Teepä pöytävaraus johonkin ravintolaan vaikka 40 hengen seurueelle, niin varmasti sinulle sanotaan näin.

Ja jos kaikki vaan maksavat oman osuutensa heti sille, joka on koko laskun kuitannut, niin ei se silloin olekaan iso ongelma. Mutta siinä on se iso jos..  Monenlaisten seuralaisten kanssa on tullut käytyä syömässä ja se ei aina ole niin ongelmatonta. Ei ole kiva joutua sitten jälkikäteen kinumasn, että kun et vieläkään ole maksanut..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos me ilmoitamme, että jokaiselle lasku erikseen, niin mikä siinä on vaikeaa? Voimme me pyytää jokaiselle oman pöydän, jos se jotenkin helpottaa.

Se maksaa ravintolalle ylimääräistä. Jokainen korttimaksu maksaa. 

Vierailija
144/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran se jakaminen tuntuu sinusta helpolta, niin jaa se sitten itse!

Vierailija
145/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa teette tilauksen erikseen, vaikka istutte samassa pöydässä.

Minä ja seurueeni tilaamme aina erikseen (eli ei yhteistä laskua). Se on kaikille ylivoimaisesti helpointa, eritoten tarjoilijalle. Vain vähä-älyinen aiheuttaa tarjoilijalle ylimääräistä päänvaivaa.

Vierailija
146/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Se on tarjoilijan työtä, ja luulisi ravintolan ilahtuvan kun tulee 40 asiakasta ja kassa laulaa.

Vai pitäisikö olla, että 40 hengen laskun maksaa yksi ihminen? Vähintään 4000 euroa suht peruskattauksellakin, helposti enemmänkin.

Jep, ja tähän päälle tietysti maksupäätteellä valmiiksi ehdotettu 10-20 % tippi.

Vierailija
147/198 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Eli sä kuljet tarjoilijan mukana kysymässä mitä kukin tilaa, vai otatko itse tilaukset ja toimitat keittiöön? Ja maksat sen 5000 euroa ruoista ja 500-1500euroa tippiä ihan valittamatta. Uskon uskon....

Vierailija
148/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Juuri näin. Miten voi olla vaikeaa yhden maksaa lasku ja muut sitten maksaa oman osuutensa hänelle? Ja senkin voi tehdä ilman mitään pilkunviilausta senttien kanssa. Monet vaan ovat niin pihejä, että on suurinpiirtein maailmanloppu, jos tulee maksaneeksi pari euroa ylimääräistä.

Kysy asiaa niiltä, joille oman osuuden maksaminen on vaikeaa. Heitä on yllättävän paljon. Hyvässä ravintola-ateriassa ei todellakaan ole kyse parista eurosta vaan yhden osuus voi hyvin olla 100 euroa. Aika erikoinen käsitys sinulla on ravintolahinnoista, jos luulet sen saamatta jäävän osuuden pari euroa olevan.

Kuinka monella meistä olisi kuukauden lopussa jollakin kortilla vielä maksuvaraa 40 hengen aterioihin? Käteinen kun ei tunnetusti käy. Tiedät varmaan, että turvallisuuden vuoksi maksuvälineissä on ylärajat maksuille, vaikka tilillä tai luottovaraa olisi monta miljoonaa.

Vierailija
149/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miten voi olla vaikeaa yhden maksaa lasku ja muut sitten maksaa oman osuutensa hänelle? Ja senkin voi tehdä ilman mitään pilkunviilausta senttien kanssa. Monet vaan ovat niin pihejä, että on suurinpiirtein maailmanloppu, jos tulee maksaneeksi pari euroa ylimääräistä.

Ja ne saamattomat, jotka eivät hoida omaa osuuttaan heti, voivat jäädä ensi kerralla kotiin.

Paljonko se tämän kerran maksussa auttaa, että eivät ole mukana seuraavalla kerralla? 

Vierailija
150/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan että kyllä nyt pitäis nopeesti jakaa joku ison pöydän lasku että ei oo vaikeeta, tyhmä jos ei osaa laskea. 

Siinä vaiheessa kun sulla on oikeesti esim 30hlö seurue, kaikki ottaa mitä ottaa, alkujuomia, monta ruokalajia, viiniä jne. Sit tulee nää " mä maksan ton yhen tuolta toisesta päästä" "mä join vaan yhen lasin tosta viinipullosta" "mä maksan ton yhen alkujuoman" "mä maksan puolet ton ruuasta lahjaksi" jne lista on loputon. Niin se vie aikaa, siinä ei 5 minuutissa selvitä. 

Nykyiset kassakoneet ei oo vielä ees niin hyviä että se sujuisi jotenkin helposti, eli tuommoiseen jakamiseen voi mennä hyvinkin paljon aikaa plus vielä itse laskuttamisen osuus usealla kortilla kun pitää näpytellä PIN koodia. Ja usein myös asiakkaat muistaa sanoo et ku olis jo kiire seuraavaan paikkaan. 

Eli kaikkein helpoin, yksinkertaisin ja nopein tapa olisi se, että jokaisen asiakkaan lasku olisi ensimmäisestä alkudrinkistä erikseen?

Vierailija
151/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sekään ole vaikeaa jos jokainen tilaa ja maksaa omat syötävänsä ja juomansa tai sovitasn etukäteen, että yksi hoitaa koko laskun ja muut maksavat hänelle osuutensa (netissä on laskin jos oma päässälaskutaito ei riitä laskun jakamiseen). Taas tehdään olemattomasta iso ongelmasta! 

Kun puhutaan huomattavan isosta seurueesta, niin ravintolat kyllä nimenomaan toivovat, että tilaukset tehdään etukäteen ja niin, että porukan yhteyshenkilö hoitaa kaikkien tilaukset. Teepä pöytävaraus johonkin ravintolaan vaikka 40 hengen seurueelle, niin varmasti sinulle sanotaan näin.

Ja jos kaikki vaan maksavat oman osuutensa heti sille, joka on koko laskun kuitannut, niin ei se silloin olekaan iso ongelma. Mutta siinä on se iso jos..  Monenlaisten seuralaisten kanssa on tullut käytyä syömässä ja se ei aina ole niin ongelmatonta. Ei ole kiva joutua sitten jälkikäteen

Sehän on sitten vaan että älä käy lokkien kanssa syömässä.

Vierailija
152/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joku ehdotti ratkaisuksi laskutusohjelmistojen kehittämistä. En tietysti tunne systeemiä, että millaisia ne jo on, mutta ohjelmistojen kehittäminen ja muuttaminen ei ole halpaa."

Kysymys kuitenkin herää että miksi niitä ei ole jo alunperin tehty sellaisiksi että laskun jakaminen olisi helppoa? Eihän tuo nyt hyvänen aika mikään uusi ilmiö ole vaan laskuja on jaettu samassa pöydässä istuvien kesken jo vuosikymmeniä ennen kuin mitään hienoja systeemejä edes on ollut olemassa.

Niinpä. Tuhansia vuosia kautta maailman asiakkaat ovat pystyneet jakamaan seurueensa ravintolalaskut ihan keskenään. Nyt on 2000-luvulla viimein saavutettu se tyhmyyden ja uusavuttomuuden raja, missä tämä ei enää onnistukaan, vaan jokaisen pitäisi saada tarjoilijalta oma henkilökohtainen osalaskunsa valmiina tai tarvitaan vähintään äppi. 

Vierailija
153/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt sattumanvarasesti onnistuu laskutus pöytätasolla, voi jatkossa jokaisen pstumapaikan laittaa omaksi pöydäkseen ja lyödä ostokset sille, pysyy  järjestyksessä. Tästä nyt on tehty käsittämätön ongelma. Jospa palkattaisiin ammattitaitoisia suomea puhuvia tarjoilijoita niin homma toimii, latinomaissa toimikoon miten haluaa.

Paitsi että kun keittiö toimii niin että yhden pöydän ruoat tehdään samaan aikaan niin sitten seurue alkaa saada ruokansa eri tahtiin.

No tarjoilija tietenkin laittaa ne saman pöydän annokset keittiöön tiedoksi samana tilauksena. Mutta ei se tarkoita että laskutuksen pitäisi olla yksi könttä.

Ravintoloita on ollut olemassa vuosisatoja ja edelleen näköjään ihan yksinkertaiset asiat ovat liian vaikeita.

Ravintoloita on ollut olemassa vuosituhansia ja niissä on pöytäseurueen laskutus ollut yhtenä könttänä aina. Nyt lumihiutaleiden kulta-aikana on noussut tietoisten uusavuttomien joukko, joka ei mitenkään enää kykene selviytymään laskun setvimisestä keskenään vaan vaaditaan puolestajakopalvelua, mutta ei tietenkään suostuta lisäpalvelun lisähintaa maksamaan koska MULLA ON OIKEUS BYÄÄÄÄ!

Vierailija
154/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt voidaan tehdä niin hankalaa samasta maksaessa. Me usein kaveri porukalla käydään ravintolassa ja yksi maksaa, kuitista kuva (tää auttaa ettei tarvi muistaa ulkoa paljon mikäki maksaa koska on niin vaikeeta) ja jokainen siirtää omansa Mobilepaylla tai muulla tavalla. Helppoa ku heinän teko eikä tarvi tarjoilijan vänksää eri laskujen kanssa

Hieno juttu, kun teillä jokaisella on Mobilepay ja päässälasku sujuu. Aika harvinaista molemmat samalla. Eläkeläiskerholaiset kyllä osaavat laskea päässään, mutta harvalla heistä on käytössä muu maksuväline kuin pankkikortti ja käteinen.

Puhelimissa on laskin.

Vierailija
155/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on tapana, ettå yksi maksaa seurueen laskun. Voivat sitten keskenään päättää jakavatko laskun. Ja tipin jättäminen kuuluu asiaan.

Olen ollut muutamalla ryhmämatkalla ja matkatoimiston turistimatkalla ulkomailla. En ole käynyt Espanjassa. Yhteisestä laskusta ravintolassa on ikäviä kokemuksia. Kun olen laittanut pöydälle maksun omista syömisistäni ja pienen summan tarjoilijalle (olen vähävarainen), niin joku muu samassa  pöydässä maksaa vastaavasti vähemmän kuin oman osuutensa. Tämä pöytäseura kehtaa vielä toitottaa ääneen: "Sinä maksoit enemmän kuin sinun kuuluu, joten minun ei tarvitse maksaa omaa osuuttani kokonaan". Mutta sillloinhan tarjoilijalle ei jää tippiä, jonka annoin. Se on hävytöntä käytöstä. Olen törmännyt myös siihen, että kalliita annoksia ja juomia tilanneet ihmiset vaativat yhteisen laskun jakamista pääluvun mu

Minä maksan aina laskun ensin. Sitten lähtiessä annan, jos annan, tarjoilijalle tipin. Joko jätän pöytään tai annan käteen. En maksupäätteellä koskaan. 

Vierailija
156/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt voidaan tehdä niin hankalaa samasta maksaessa. Me usein kaveri porukalla käydään ravintolassa ja yksi maksaa, kuitista kuva (tää auttaa ettei tarvi muistaa ulkoa paljon mikäki maksaa koska on niin vaikeeta) ja jokainen siirtää omansa Mobilepaylla tai muulla tavalla. Helppoa ku heinän teko eikä tarvi tarjoilijan vänksää eri laskujen kanssa

Hieno juttu, kun teillä jokaisella on Mobilepay ja päässälasku sujuu. Aika harvinaista molemmat samalla. Eläkeläiskerholaiset kyllä osaavat laskea päässään, mutta harvalla heistä on käytössä muu maksuväline kuin pankkikortti ja käteinen.

Eipäs nyt taas oleteta asioita. Mulla eläkeläisellä on kyllä mobilepay ja tiedän vaan yhden tutun, eli isosiskoni, jolla ei ole. Ja päässälaskukin sujuu.

Vierailija
157/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtopäätös siis on, että jatkossa seurueessa syövät tilaavat jokainen alun alkaen omalle laskulle. Näin ei alan ammattilaisena näkisin että siinä vasta aikaa menee kun yrittää muistaa mikä tilaus oli kenenkin. Puhumattakaan siitä kun selvitellään väärälle laskulle kirjattuja juomia tai alkupaloja. Näin sitä voisi ei alalla työskentelevänä ajatella että koko summan jakaminen kolmeen tai viiteen osaan olisi yksinkertaisempaa.

Vierailija
158/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Joku ehdotti ratkaisuksi laskutusohjelmistojen kehittämistä. En tietysti tunne systeemiä, että millaisia ne jo on, mutta ohjelmistojen kehittäminen ja muuttaminen ei ole halpaa."

Edelleen näköjään monet ohjelmistot ovat ihan aataminaikuisia ja äärimmäisen alkeellisia. Samahan tuli ilmi kun ALV-kantaa muutettiin niin että prosentti ei ollutkaan tasaluku. Kävi ilmi että monessa ohjelmistossa ei ollut kellekään tullut mieleen että ALV-prosentissa voisi olla desimaali. Siis vuonna 2025 desimaali on liikaa vaadittu? Ovatko nämä ohjelmistosuunnittelijat ihan järjissään?

Tämä on OT, mutta tuollaisella on ratkaiseva merkitys tietokannan koon optimoinnissa ja muistin käytössä sekä sovelluksen noepudeasakin. Kokonaisluku väliltä 0-100 voidaan ilmaista seitsemällä bitillä, desimaaliluku vaatii vähintään 32 bittiä. Lisäksi prosessorilla eri tyypin lukujen käsittelynopeus voi erota paljon. Kun joku järjestelmä sisältää miljardeja tapahtumia tai joutuu siirtämään erilaisia toimintoja varten suuria määriä lukuja varastosta muistiin ja prosessoimaan ne niin erot kasautuvat. Siksi HYVÄssä järjestelmässä kaikki tietotyypit on optimoitu tismalleen riittäviksi ilman mitään ylimääräistä skaalautumisvaraa. Ilmeisesti ALV-prosentit ovat kautta maaailmanhistorian olleet tasalukuja ja Orpo-Purran innovaatioista suurin oli paikata valtiontaloutta invalidisoimalla maan kaikki laskutus- ja kirjanpitojörjestelmät.

Vierailija
159/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiat alkaa maksamisen suhteen sujua, kun lähestyy ulko-ovea ravintolassa.

Myös jos laskua ei meinaa kuulua, niin järjestyy, kun kävelee ovea kohti reippain askelin.

Joo, olen myös kuullut, että länsirannikolla suomea osaamattoman tarjoilijan suomen taito paranee nopeasti tuossa vaiheessa.

Ahvenanmaalla oli valtava skandaali kun jonkun pikkuputiikin nimessä oli suomenkielinen sana.

Vierailija
160/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa teette tilauksen erikseen, vaikka istutte samassa pöydässä.

ATK:n on taas kerran suunnitelleet ihmiset, jotka eivät hahmota toiminnan kaikkia vaatimuksia. Jos seurue tekee eri tilaukset, niin keittiö ei sitten varmaan tiedä, mitkä tilaukset pitää valmistua ja toimittaa synkassa samaan pöytään/seureelle. Paperilapuilla nämä olisi helppoa klemmarilla laittaa yhteen merkiksi, että kaikki nämä samaan aikaan.

Muutenhan olisi jokaisen ruokailijan jälkeen helppo kysyä tuleeko seuraava/ joku muu seurueesta tähän tilaukseen vai alkaako uusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi