Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taitaa käydä vähän hitaalla tarjoilija, jos laskun jakaminen on niin ylivoimaisen vaikea tehtävä.

Vierailija
10.08.2025 |

"Espanjan ravintolat eivät enää suostu jakamaan laskua, ja Suomessakin siitä voi seurata lisälasku"

"Laskun jakaminen vie tarjoilijalta turhaa aikaa. Samalla voi syntyä laskuvirhe"

https://www.hs.fi/talous/art-2000011409202.html

Miten se voi niin vaikeata olla, kunhan asiasta kerrotaan tilauksen aluksi, jolloin tilaukset voidaan merkitä heti kahdelle listalle?

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 40 henkeä on aikamoista liioittelua. Ei kukaan maksa sellaisen porukan syömisiä itse vaan noin ison porukan lasku menee jonkun firman piikkiin tai sitten laskutus hoidetaan pöytäkunnittain. Tyypillisesti seurueessa on 2-4 henkilöä, joskus vähän enemmän.

Vierailija
162/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkein helpoin, yksinkertaisin ja nopein tapa olisi se, että jokaisen asiakkaan lasku olisi ensimmäisestä alkudrinkistä erikseen?

Ei, koska on kaksi eri asiaa, kuka tilaa ja kuka/ketkä syövät ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Jotkut tilaa viinipullon kolmeen pekkaan ja toinen haluaa tarjota jälkiruoan pihistelijälle ja kolmannet ottavat puoliksi jonkun mozzarellatikkulisukkeen ja neljäs kuittaa eilisillan kaljat maksamalla toisen ruokajuoman.

Helpoin, nopein ja yksinkertaisin tapa on, että ravintola/tarjoilija ei piittaa paskaakaan siitä, kuka maksaa tai nauttii mitäkin vaan pitää kirjaa siitä, mitä seurue on tilannut ja laskuttaa sen seurueelta yhtenä kasana. Oletettavasti aikuiset ihmiset seurueessa sumplikoot laskunsa juuri haluamallaan tavalla ihan keskenään ilman ravintolan osallistumista. Näin on toimittu jo tuhansia vuosia ja se on menestystarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa teette tilauksen erikseen, vaikka istutte samassa pöydässä.

ATK:n on taas kerran suunnitelleet ihmiset, jotka eivät hahmota toiminnan kaikkia vaatimuksia. Jos seurue tekee eri tilaukset, niin keittiö ei sitten varmaan tiedä, mitkä tilaukset pitää valmistua ja toimittaa synkassa samaan pöytään/seureelle. Paperilapuilla nämä olisi helppoa klemmarilla laittaa yhteen merkiksi, että kaikki nämä samaan aikaan.

Muutenhan olisi jokaisen ruokailijan jälkeen helppo kysyä tuleeko seuraava/ joku muu seurueesta tähän tilaukseen vai alkaako uusi.

Useimmiten itse asiassa ongelma lähtee siitä, että asiakas ei osaa hahmottaa vaatimuksia. ATK-toimittaja tuottaa aina tismalleen vaatimusten mukaisen tuotteen, mutta tilaaja usein ei tajua kokonaisuuden monimutkaisuutta ja speksaa tilauksen väärin.

Käyttöönottovaiheessa sitten tajutaan, että ei ku hei, me tarvitaan tähän vielä tällainenkin juttu että näitä eri tilauksia pitää pystyä niputtamaan yhdeksi tilaukseksi ja sit ne niiQ tulee tohon tilausnäyttöön kaikki samalla kertaa. Mitä lisähintaa? Ei me siitä mitään makseta. Miten niin iso työ? Eihän tuo oo kuin vähä niinQ klemmarin laittaisi vaan, miten vaikeeta voi olla näyttää monta tilausta yhtenä tilauksena muka. Ahneet paskat, suksikaa suolle. Kyl me tällä pärjätään ja enää ei ikinä osteta mitään.

Vierailija
164/198 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkein helpoin, yksinkertaisin ja nopein tapa olisi se, että jokaisen asiakkaan lasku olisi ensimmäisestä alkudrinkistä erikseen?

Ei, koska on kaksi eri asiaa, kuka tilaa ja kuka/ketkä syövät ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Jotkut tilaa viinipullon kolmeen pekkaan ja toinen haluaa tarjota jälkiruoan pihistelijälle ja kolmannet ottavat puoliksi jonkun mozzarellatikkulisukkeen ja neljäs kuittaa eilisillan kaljat maksamalla toisen ruokajuoman.

Helpoin, nopein ja yksinkertaisin tapa on, että ravintola/tarjoilija ei piittaa paskaakaan siitä, kuka maksaa tai nauttii mitäkin vaan pitää kirjaa siitä, mitä seurue on tilannut ja laskuttaa sen seurueelta yhtenä kasana. Oletettavasti aikuiset ihmiset seurueessa sumplikoot laskunsa juuri haluamallaan tavalla ihan keskenään ilman ravintolan osallistumista. Näin on toimittu jo tuhansia vuosia ja se on menestystarina.

Suomalaisille yhteinen lasku on vaikea, koska lähtökohtaisesti suomalaiset ovat peruspihejä vaikka olisikin tuloja ja varallisuutta. On kammottavaa, jos vahingossa tulee maksaneeksi siskon miehen pihvistä muutaman euron ylimääräistä, kun laskua ei tasattu sentilleen sen mukaan, mitä kukin tilasi. Ylimääräiset eurot muistetaan vuosikausia. Joissakin tilanteissa pieni suurpiirteisyys ei haittaisi yhtään.

Vierailija
165/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseasiassa olen ja tähän törmäänkin usein, sillä ei ole mitään väliä kysytkö sitä etukäteen koska aina joku alkaa muuttaa suunnitelmia ja annoksesta pitää maksaa 1/4 osa. Kassaan kaikki lyödään vaan könttänä ja siitä sitten selvittelemään. Ja vieläkin yli 50€ maksuista pitää näpytellä se PIN koodi. Ja yleensä summa tämän ylittää kun ei missään mäkkärissä olla

Vierailija
166/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää tarvi mitään päässälaskua kun kaikesta saa kuitin. Siitä on aina helppo kattoo mitä ne omat ruuat maksoi. Paitsi jos nyt väkisin haluaa tehdä hankalaa.

Vierailija
167/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato, ap käväisi "ravintolassa"!

Vierailija
168/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me ilmoitamme, että jokaiselle lasku erikseen, niin mikä siinä on vaikeaa? Voimme me pyytää jokaiselle oman pöydän, jos se jotenkin helpottaa.

Se maksaa ravintolalle ylimääräistä. Jokainen korttimaksu maksaa. 

Sellaista se on. Liiketoimminnasta tulee myös kuluja.

Vierailija
169/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Y-hyy. Eikös maassa maan tavalla? Ei ole pakko matkustaa Espanjaan jos paikalliset tavat ja käytännöt ei kelpaa. Ei muualla ole tälläistä nillitystä asiasta. Olen asunut Briteissä ja keski-Euroopassa ja monissa maissa on yleinen käytäntö että yksi maksaa ja tarvittaessa ruokailijat itse hoitavat maksajalle osuutensa kuitin saatuaan. Vain suomalainen on niin pihi minä minä edellä toimija että pitää laskuja lähteä jakamaan. 

Juuri näin. Miten voi olla vaikeaa yhden maksaa lasku ja muut sitten maksaa oman osuutensa hänelle? Ja senkin voi tehdä ilman mitään pilkunviilausta senttien kanssa. Monet vaan ovat niin pihejä, että on suurinpiirtein maailmanloppu, jos tulee maksaneeksi pari euroa ylimääräistä.

Miksi asiakkaiden pitäisi tehdä työ ravintolan puolesta?

Vierailija
170/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin pari kesää museossa töissä. Välillä asiakkailla oli helvetin vaikea päättää ja kertoa, kuka maksaa mitäkin. Siinä kinasteltiin, että kyllä minä tarjoan liput, eiku minä jne. Sitten kun olin saanut lyötyä kaikki kassaan, alettiin uudelleen säätämään, että minä maksan Marjutin ja Kalevin liput ja hän maksaa Kallen kirjan ja Keijon lipun jne. Varmaan ravintolassa on samanlaista säätöä ja ihan oikein, että siitä aletaan laskuttamaan, jotta palvelu on sujuvaa.

Vierailija
171/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan mieluummin koko pöydän laskun ja selvitän tilit oman porukan kesken kuin odotan laskua puoli tuntia, jos pitää tehdä valinta noiden kahden välillä.

Vierailija
172/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin pari kesää museossa töissä. Välillä asiakkailla oli helvetin vaikea päättää ja kertoa, kuka maksaa mitäkin. Siinä kinasteltiin, että kyllä minä tarjoan liput, eiku minä jne. Sitten kun olin saanut lyötyä kaikki kassaan, alettiin uudelleen säätämään, että minä maksan Marjutin ja Kalevin liput ja hän maksaa Kallen kirjan ja Keijon lipun jne. Varmaan ravintolassa on samanlaista säätöä ja ihan oikein, että siitä aletaan laskuttamaan, jotta palvelu on sujuvaa.

Eikö pöytiin tarjoilun idea ole juuri asiakkaan palveleminen ja se, että asiakas esittää pyyntöjä, joita toteutetaan? Ihan yhtä lailla voidaan varsinaisen tilauksen jälkeen keksiä, että Maija haluaa sittenkin vielä lasillisen skumppaa ja Ville haluaa sittenkin alkupaloja. Mikäli kaikki tällainen säätäminen on liian vaikeaa ja monimutkaista, on aina se vaihtoehto, että ravintola tarjoaa erikseen maksaville mahdollisuuden tehdä tilaus tiskiltä ja maksaa saman tien. Itselleni kävisi tämä, kun inhoan pöytiin tarjoilussa mm. laskun tilaamiseen liittyvää hitautta yms.

Vierailija
173/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Jakakoot syöjät keskenään senttinsä.

Vierailija
174/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju vaan jatkuu,hyvä. Ravintolaan voi pelmahtaa isompikin seurue,jalkapallojoukkue tai koululaisryhmä etc. Kun on yhteys/vastuuhenkilö,ei ongelmaa Muutoin katastrofi. Tähän keskusteluun toivon ravintolahenkilökuntaa .

Asiat pitää nähdä kummaltakin puolelta.Ja ne mäkkäri itsepalvelutaulusovellukset sun muut,ei sovi oikeaan ruokaravintolaan 

Siksi se on itsepalvelu,ei ravintola. On eri konsepteja,itsepalvelulounas linjastosta,hyvä niin maksu etukäteen ja valitsee mitä haluaa Tarjoilijatkin ihmisiä,ei orjia,erittäin pitkäpinnaisia,mukavia,sosiaalisia,voisiko asiakaskin.

Vierailija
175/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju vaan jatkuu,hyvä. Ravintolaan voi pelmahtaa isompikin seurue,jalkapallojoukkue tai koululaisryhmä etc. Kun on yhteys/vastuuhenkilö,ei ongelmaa Muutoin katastrofi. Tähän keskusteluun toivon ravintolahenkilökuntaa .

Asiat pitää nähdä kummaltakin puolelta.Ja ne mäkkäri itsepalvelutaulusovellukset sun muut,ei sovi oikeaan ruokaravintolaan 

Siksi se on itsepalvelu,ei ravintola. On eri konsepteja,itsepalvelulounas linjastosta,hyvä niin maksu etukäteen ja valitsee mitä haluaa Tarjoilijatkin ihmisiä,ei orjia,erittäin pitkäpinnaisia,mukavia,sosiaalisia,voisiko asiakaskin.

Nythän tästä nimenomaan tulee itsepalvelua, jos asiakas joutuu itse laskemaan, mikä on seurueesta kenenkin osuus, siirtelemään rahoja ja yksi osapuoli joutuu laskuttamaan muita.

Vierailija
176/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat käydä hitaalla, ap, kun valitat palstalla.

Vierailija
177/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän tästä nimenomaan tulee itsepalvelua, jos asiakas joutuu itse laskemaan, mikä on seurueesta kenenkin osuus, siirtelemään rahoja ja yksi osapuoli joutuu laskuttamaan muita.

Noin se on ennenkin osattu tehdä ja osataan monessa paikassa edelleen. Ravintolalle on huomattavan paljon helpompaa ja sujuvampaa, jos koko pöydän lasku on yhteinen. Tarjoilu pelaa nopeammin ja sujuvammin. Itse arvostan sitä enemmän kuin valmiiksi pilkottua laskua, jos pitäisi valita.

Vierailija
178/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on niin ihanaa kun neljänkymmenen hengen seurueessa yhtäkkiä päätetäänkin että jox max its. Ja printataan nelkyt laskuu.

Niin? Haluaako ravintola ne 40 asiakasta vai onko parempi, että menevät toiseen ravintolaan, jossa on laskutaitoinen tarjoilija, joka osaa hoitaa työnsä?

Ne neljäkymmentä menevät joka tapauksessa toiseen ravintolaan pettymään koska laskujen tulo ja maksaminen kestävät tunnin tuolla menetelmällä. Sitten alkaa armoton valitus kun se niin kauan kestää.

Vierailija
179/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että jossakin Kaanaanmaassa Jeesuksen syntymän aikoihin on noin toimittu, mutta nyt on kuitenkin kyse jostakin länsimaasta. Todella omituinen ja oletettavasti myös erittäin harvinainen tuollainen seurue. Muutaman hengen kaveriporukassa laskun jakaminen onnistuu, mutta tilaisin välilaskun heti ensimmäisen tilauksen jälkeen siinäkin. 

Vierailija
180/198 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa ravintolassa voi tilata ja maksaa tiskillä. Ei se millään tavalla pöytään tarjoilua estä, vaikka olisi maksettu etukäteen. Yleensä jalkapallojoukkueella ja koululaisryhmällä on etukäteen sovittu maksaja ja myös tilattu ennakkoon tietty annos, joka maksetaan yhtenä eränä. Sitten itse kukin tilaa erikseen omat erikoisjuomansa ja annoksensa, ja maksaa ne itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän