Olen ollut vasta viikon töissä kesäloman jälkeen ja nyt jo ahdistaa mennä töihin ja mietin haenko sairauslomaa
Tuntuu, että en palautunut neljän viikon kesäloman aikana paljon yhtään. Monta kuukautta ollut töissä todella kiireistä, stressiä, riittämättömyyden tunnetta ja ylitöitä. Siihen samaan vielä se, että joidenkin mielestä en tee tarpeeksi töitä vaikka todellakin teen. Mulla eri toimenkuva kuin muilla niin eivät ehkä oikein tajua mitä mun työ vaatii. Samalla pitäisi olla osan päivästä kentällä tekemässä samaa kuin muut, mutta voin joutua siinä samalla hoitamaan omia töitäni ja se viivästyttää sitä kentällä työskentelyä.
Valmistuin huhtikuussa ja opintojen saattaminen loppuun vei mehut täysin totaalisesti. Omassa elämässä muutenkin vaikeaa ja kuormitus on valtavaa. Ahdistaa, masentaa, en saa kunnolla nukuttua ja uupumus painaa.
Tiedän vain, että jos nyt haen sairauslomaa uupumuksen tms. vuoksi niin paskaa tulee niskaan pomolta.
Kommentit (161)
Pitkällä tähtäimellä vaihtoehdot on a) muuttaa työpaikkaa, b) muuttaa itseä (esim. omaa tunnollisuutta) tai c) vaihtaa työpaikkaa. Sairausloma ei ratkaise ongelmaa, vaikka onkin joskus välttämätön askel siinä välissä. Mutta katse pitää olla siinä ratkaisussa.
Jätä kaikki mahdollinen alkoholi pois vaikkapa kuukauden ajaksi. Minulla harvoin alkoa ottavana jo yksi ainoa annos tekee sen, että nukun seuraavan yön levottomasti eli uni ei palauta yhtään. Siksi kun minä otan jotakin, otan useamman annoksen, koska tiedän jo ennakkoon, että ottamisen jälkeen pari seuraavaakin päivää menee unien puolesta vituralleen. Nämä minun ottamiseni tapahtuvat max 2 krt vuodessa, edellisestä ottamisesta taitaa olla yli vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tilanteesi kuulostaa siltä että olisi parasta nyt ajoissa mennä hakemaan sairasloma, tarpeeksi pitkä.
Ehkä myös keskusteluapua tilanteeseen
Palautuessa jaksat alkaa miettiä toimivampia vaihtoehtoja
Esihenkilön reaktiot eivät saisi mennä oman terveyden edelle.
Ei ole sinun huolesi kuinka järjestää työasiat sairausloman ajan.
Ja tällaisen neuvon annat vasta työelämässä aloittaneelle? Pikkuisen pitää kasvattaa paineensietokykyä ja kestää vaikeuksia eikä heti antaa periksi ja luovuttaa. Kun jää tuossa vaiheessa pitkälle saikulle, niin se oli se ura siinä. Hukkaan meni opinnot.
Mikä ihmeen vasta työelämässä aloittanut?!? Mä olen tehnyt tämän alan töitä jo 16 vuotta. Tässä nykyisessä työpaikassa olen ollut 7 vuotta. Älä tee mitään oletuksia musta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tilanteesi kuulostaa siltä että olisi parasta nyt ajoissa mennä hakemaan sairasloma, tarpeeksi pitkä.
Ehkä myös keskusteluapua tilanteeseen
Palautuessa jaksat alkaa miettiä toimivampia vaihtoehtoja
Esihenkilön reaktiot eivät saisi mennä oman terveyden edelle.
Ei ole sinun huolesi kuinka järjestää työasiat sairausloman ajan.
Ja tällaisen neuvon annat vasta työelämässä aloittaneelle? Pikkuisen pitää kasvattaa paineensietokykyä ja kestää vaikeuksia eikä heti antaa periksi ja luovuttaa. Kun jää tuossa vaiheessa pitkälle saikulle, niin se oli se ura siinä. Hukkaan meni opinnot.
Lue ap:n kertoma tarkemmin ennen kuin kommentoit.
Kun tosiasiat hallussa, mieti sittenkin.
Vierailija kirjoitti: Jätä kaikki mahdollinen alkoholi pois vaikkapa kuukauden ajaksi. Minulla harvoin alkoa ottavana jo yksi ainoa annos tekee sen, että nukun seuraavan yön levottomasti eli uni ei palauta yhtään. Siksi kun minä otan jotakin, otan useamman annoksen, koska tiedän jo ennakkoon, että ottamisen jälkeen pari seuraavaakin päivää menee unien puolesta vituralleen. Nämä minun ottamiseni tapahtuvat max 2 krt vuodessa, edellisestä ottamisesta taitaa olla yli vuosi.
Ei jukolauta. Jos sä olet joku alkkis, niin älä olet muidenkin olevan. Tämä mun olotila ei liity millään tavalla alkoholiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni NYT!
No senkus laitat. Mä juon vettä.
Ap
Haet saikkua ja sen aikana mietit, mitä jatkossa. Turha varmaan kertoa, että tällä hetkellä työpaikat on kiven alla, mutta riippuu tietty alastakis. Eihän sun työpaikalla mikään tule varmaankaan muuttumaan, ellei sitten kolmikantaneuvottelu tuo jotain muutosta.
Itse lähdin saikun kautta vastaavasta, mädälle haisevasta työpaikasta, ei haittaa edes olla työttömänä kunhan ei siellä tartte olla.
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä tähtäimellä vaihtoehdot on a) muuttaa työpaikkaa, b) muuttaa itseä (esim. omaa tunnollisuutta) tai c) vaihtaa työpaikkaa. Sairausloma ei ratkaise ongelmaa, vaikka onkin joskus välttämätön askel siinä välissä. Mutta katse pitää olla siinä ratkaisussa.
Etsin koko aika töitä muualta ja niin tekee jotkut muutkin. On vain täällä pienillä paikkakunnilla huonosti töitä tarjolla.
Ap
Miten voit saada 4 viikon kesäloman jos valmistuit vasta huhtikuussa. Sori, provolta haisee, tai sitten olet vaan näitä nykypäivän hienopieruja jotka ei kestä mitään. Elämä on yleensä ottaen aika kovaa, sisältää menetyksiä ja luopumista, kovaa työntekoa ja sen semmoista, sellaista se ihmisen elämä vaan on. Eikä nyt olla missään sodassa sentään, ainakaan vielä. Kannattaa vähän kehittää sitä resilienssiä, muuten ei pärjää tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit saada 4 viikon kesäloman jos valmistuit vasta huhtikuussa. Sori, provolta haisee, tai sitten olet vaan näitä nykypäivän hienopieruja jotka ei kestä mitään. Elämä on yleensä ottaen aika kovaa, sisältää menetyksiä ja luopumista, kovaa työntekoa ja sen semmoista, sellaista se ihmisen elämä vaan on. Eikä nyt olla missään sodassa sentään, ainakaan vielä. Kannattaa vähän kehittää sitä resilienssiä, muuten ei pärjää tässä elämässä.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Mä olen ollut tuossa työpaikassa 7 vuotta! Äly hoi taas. Se, että valmistuin nyt korkeampaan tutkintoon ei tarkoita sitä, että en olisi ollut töissä tässä koko ajan! Mä opiskelin töiden ohessa. Pidä pääsi kiinni asioista joista et mitään tiedä. Sä et tiedä mitä kaikkea mä olen kokenut etkä tiedä mitä meillä töissä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsin koko aika töitä muualta ja niin tekee jotkut muutkin. On vain täällä pienillä paikkakunnilla huonosti töitä tarjolla.
Ap
Kuitenkin haluat jäädä sinne masentumaan ja kiukuttelemaan. Voi kai sitä mennä muuallekin töihin.
Jos työterveys on jo kiinnittänyt huomiota työpaikan stressitasoon ja kohtuuttomaan kuormittavuuteen, mikä vaarantaa työntekijöiden terveyttä, niin ilman muuta silloin haetaan sairauslomaa.
Silloin on pakko reagoida esihenkilö-tasolla tilanteeseen kun puolet porukasta voi huonosti ja sairastaa !
Sairaana "vaikka pää kainalossa töihin"-sankari sinnittelijät tekevät kaikille vakavaa hallaa, koska silloin ei epäkohtiin puututa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuitenkin haluat jäädä sinne masentumaan ja kiukuttelemaan. Voi kai sitä mennä muuallekin töihin.
Olet vähän tyhmä? En mä voi irtisanoutua, ottaa karenssia ja jäädä työttömäksi. Haloo nyt taas tollo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Esim. minä valmistuin kesäkuussa ja minullakin on kesälomaa. Aloitin työt nykyisessä paikassa jo ennen valmistumistani. Lisäksi osa voi pyytää palkatonta kesälomaa tai jos on hyvin antelias työnantaja niin voi saada sopimalla jopa palkallista lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työterveys on jo kiinnittänyt huomiota työpaikan stressitasoon ja kohtuuttomaan kuormittavuuteen, mikä vaarantaa työntekijöiden terveyttä, niin ilman muuta silloin haetaan sairauslomaa.
Silloin on pakko reagoida esihenkilö-tasolla tilanteeseen kun puolet porukasta voi huonosti ja sairastaa !
Sairaana "vaikka pää kainalossa töihin"-sankari sinnittelijät tekevät kaikille vakavaa hallaa, koska silloin ei epäkohtiin puututa.
Työpaikalle voi myös pesiytyä negatiivisuuden kulttuuri, joka itse asiassa johtuu niistä työntekijöistä, ja epärealistinen kuvitelma oman työn rasittavuudesta.
Ap, täällä näyttää suurin osa kommenteista tulevan ihmisiltä, jotka eivät osaa/ halua samaistua tilanteeseesi.
Empatiakyvyttömyys myös ilmeistä. Tee omat ratkaisusi, negaatioita huutelevat omassa elämässään väsyneet ja katkerat. Kuuntele nyt vain itseäsi; miltä kehossasi tuntuu ja missä, mitä se kertoo sinulle.
Mitä tunteesi kertovat, unohda järki hetkeksi. Mitä vaistosi sanoo, mihin mennä että ensin edes selviytyy.
Nämä pidä itselläsi kun selkiävät, usko mitä tunnet ja mitä keho kertoo. Ainoa tie pysyä terveenä ja seurata itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. minä valmistuin kesäkuussa ja minullakin on kesälomaa. Aloitin työt nykyisessä paikassa jo ennen valmistumistani. Lisäksi osa voi pyytää palkatonta kesälomaa tai jos on hyvin antelias työnantaja niin voi saada sopimalla jopa palkallista lomaa.
Tai sitten on kuten mä eli lähtee opiskelemaan kun on jo töissä ja tekee opinnot töiden ohessa. Ei näytä jotkut tajuavan mistään mitään ja heti syytetään provoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet vähän tyhmä? En mä voi irtisanoutua, ottaa karenssia ja jäädä työttömäksi. Haloo nyt taas tollo.
Ap
Sanoin: mennä muualle töihin. Onko oma ymmärryksesi todella noin vajaa. Olet niin kiukkuinen, että et pysty ajattlememaan selkeästi kiukultasi. Kuin kiukkuinen kakara, joka saa itkupotkuraivarit.
Nukkuminen olisi kyllä tosi tärkeää. Jos lenkkeilet, saat paremmin unta. Äänikirja korville niin saat muuta ajateltavaa. Mietin, millä alalla mahdat olla. Veikkaan sosiaalialaa. Eiväthän vain lähesty vaihdevuodet? Niihin saisi kyllä apua. Onko ongelmia ukon kanssa vai joudutko hoitamaan vanhempiasi? Ovatko muksut ilkeitä teinejä? Älä ole liian kiltti. Vedä omat rajasi, töissä osataan kyllä vaatia. Olet tehnyt paljon ylimääräistä, kun olet opiskellut lisää. Sekään ei ole auttanut. Mieti, missä on vika, ja yritä korjata tilannetta ihan pienin askelin. Päivä kerrallaan sitä työtä tehdään. Ajattele jokin asia, josta työssäsi pidät, jokin asia, jossa olet hyvä ja keskity siihen. Tee joka päivä jokin kiva juttu ihan vain itsellesi.