Minkä ikäisen tulisi päästä vielä syväkyykkyyn?
Kantapäät maassa. Ja ylös tietysti myös (ilman että auttaa käsillä).
Kommentit (89)
Niin löytyikö se konsensus siitä minkä ikäisen tähän asentoon pitää vielä päästä? VAi luetteliko kaikki vaan omia pystymisiään?
Olen 78v mummeli, ihan hyvin pääsen ja voin ollakin siellä jonkin aikaa. Ei satu mihinkään . Olen käynyt salilla ym jumpassa vasta harvoin yli seitsemänkymppisenä.
ikää 56, painoa 100, syväkyykyssä useita kertoja päivässä ja väliin aina herättelen 10x tai 20x, kun on aikaa - esim. keittiössä. Pari vuotta sitten kävin salilla ja menin syväkyykkyyn joka sarjassa, painoja 40 kg ja 4x10. N56
Vierailija kirjoitti:
Nilkkojen täytyy taipua niin että polvet ylittää varpaat. Aasiassa enemmistö kykenee läpi elämän kun taas länsimaissa tekee tiukkaa, vaikka muutaman viikon harjoittelulla kyky palautuu
Testasin: voin mennä syväkyykkyyn niin, että polvet eivät mene varpaiden ohi/yli*. Se onnistuu, kun pitää selän melko vertikaalisena eli pystyssä, ei etunojassa. Olen ihan itäbaltti suomalainen, ei sen idempää. [*tätähän pitäisi kuulemma välttääkin, kaikissa kyykkyilyissä, myös squateissa.]
Olen miltei totaalinen sohvaperuna ja olen aina päässyt syväkyykkyyn täysin kylmiltäänkin ja kuukausien tai jopa vuosien liikkumattomuuksienkin jälkeen. Niin jalkaterät yhdessä tai haara-asennossa. Myös kantapäät ovat maassa molemmissa asennoissa. Mielestäni tämä liittyy enemmän johonkin yleiseen luonnolliseen notkeuteen ja ruumiinrakenteeseen. Ylipainoakin on noin 6 kiloa.
N48
Harrastan tiibetiläistä joogaa (Kum Nye) aamuisin ja siihen jumppaohjelmaan kuuluu ainainen kyykkykin.
Vierailija kirjoitti:
Niin löytyikö se konsensus siitä minkä ikäisen tähän asentoon pitää vielä päästä? VAi luetteliko kaikki vaan omia pystymisiään?
Eikös nousta vastauksista voi jotaon päätellä? Jotkut pystyvät syväkyykkyyn helposti vielä iäkkäänäkin, jotkut eivät edes nuorena. Tämä liikuntaharrastuksesta riippumatta.
Johtopäätös: syväkyykkyyn pääseminen ei ole hyvä liike mittaamaan henkilön liikkuvuutta saati kuntoa. Se riippuu niin paljon rakenteesta, ja onko vammoja jotka estävät liikkeen.
60 vuotta, 179 cm, 115 kg. Syväkyykky menee kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen miltei totaalinen sohvaperuna ja olen aina päässyt syväkyykkyyn täysin kylmiltäänkin ja kuukausien tai jopa vuosien liikkumattomuuksienkin jälkeen. Niin jalkaterät yhdessä tai haara-asennossa. Myös kantapäät ovat maassa molemmissa asennoissa. Mielestäni tämä liittyy enemmän johonkin yleiseen luonnolliseen notkeuteen ja ruumiinrakenteeseen. Ylipainoakin on noin 6 kiloa.
N48
Jalkaterät yhdessä? Voisitko tarkentaa MITEN?
Täh siis millä painoilla? Itsellä normi kyykky 5 x 180 ja syvä 5 x 140
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Jalkaterät yhdessä? Voisitko tarkentaa MITEN?
Kokeilin, ja pääsen syväkyykkyyn myös jalkaterät yhdessä. Mutta pääsen syvemmälle eli matalammalle, kun avaan haarat. En ole koskaan nähnyt syväkyykkyä tehtävän jalat/jalkaterät yhdessä.
Pääsen kyykkyyn ja ylös ihan helposti. Mutta tuo että kyykky olisi joku lepo asento. Enpä ainakaan itse pysty mitenkään lepäämään tuolla tavalla.
Sen ikäisen, joka haluaa vielä säilyttää fyysisen toimintakykynsä. Noin yleisesti ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Pääsen kyykkyyn ja ylös ihan helposti. Mutta tuo että kyykky olisi joku lepo asento. Enpä ainakaan itse pysty mitenkään lepäämään tuolla tavalla.
Tuolilla istumisen myötä nilkkojen ja lonkan liikkuvuus on sellainen että tuo ei enää tunnu helpolta. Tuohan on luonnollinen paskoasento ennen pönttöjen keksimistä (jossain Japanissahan ei aina löydy tavallista pönttöä vaan reikä lattialla) , alkeellisemmat kulttuurit myös teki töitä, keräili ja oleskeli tuossa asennossa paljon muutenkin. Nykyään siihen ei vain ole oikein tarvetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolilla istumisen myötä nilkkojen ja lonkan liikkuvuus on sellainen että tuo ei enää tunnu helpolta. Tuohan on luonnollinen paskoasento ennen pönttöjen keksimistä (jossain Japanissahan ei aina löydy tavallista pönttöä vaan reikä lattialla) , alkeellisemmat kulttuurit myös teki töitä, keräili ja oleskeli tuossa asennossa paljon muutenkin. Nykyään siihen ei vain ole oikein tarvetta
Ohis; Japanihan on wc-asioiden hifimaa. Siellä on pönttöjä vaativaankin makuun.
Mulla on pitkä selkä ja lyhyet raajat. Olen ylipainoinen ja rapakuntoinen 55v ja tuo onnistuu oikein helposti jaon erittäin mukava asento olla pidempäänkin 😂
Vierailija kirjoitti:
Minä en selviä . Ikä 72. Vielä pari vuotta sitten selvisin.
Ahaa, pitääpä jatkaa treeniä. Minä olen 70v, ja pumppaan tuota syväkyykkyä viikkkottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa ei ole oikein ikinä onnistunut, sääret on jotenkin liian pitkät. En ole tosin ylipainoinen, enkä ikinä ole ollut. Pituutta 175cm ja painoa noin 64 kg nykyään. Pyllähdän aina persiilleni ellen hirveästi pinnistele.
Mulla sama. Ja nilkkojen jänteet jotenkin niin kireät, ettei vaan onnistu. Eivätkä ne veny ja anna myöten, vaikka miten ohjeitten mukaan harjoittelen.
Ei syväkyykyssä nilkkoja erityisesti väännetään eteen vaan perse tuodaan alas...se on jo syväkyykkäysen asento virhe vääntää nilkat vinoon
Eikö kyseessä ole sama liike, kuin istuisit takanasi olevaan tuoliin? Sillä erotuksella että tuolia ei ole, vaan jatkat sillä samalla liikkeellä kyykkyyn asti. Ylöstulo kiermurtelematta onkin sitten mysteeri. Kokeilin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intiassa, Thaimaassa ja Filippiineillä ainakin on noita kyykkyvessoja. Turistihotelleissa on tavallinen vessanpönttö. Otetaan vettä äyskäriin ja pestään perse. Sitten vetästään housut märän perseen päälle. Sitten otetaan saavista vettä ämpäriin ja kaadetaan paskannusreikään, niin jööti lähtee liikkeelle.
Vedä käteen.