Minkä ikäisen tulisi päästä vielä syväkyykkyyn?
Kantapäät maassa. Ja ylös tietysti myös (ilman että auttaa käsillä).
Kommentit (89)
Vastauksena: riippuu siitä, kuinka hyvin on onnistunut ylläpitämään liikkuvuutta ja tasapainoa. Ja onko nivelet kunnossa. Lapsenahan jokainen pääsee vaivatta kyykjyyn ja ylös.
En nyt tarkoita mitään kuntosalikyykkäystä.
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt koskaan, en edes lapsena, vaikka harrastin monenlaista liikuntaa.
Riippuu ruumiinrakenteesta. Minä rapakuntoisena mummona pääsen vieläkin, vaikka olen muuten kuin rautakanki, mutta yksi lapsistani ei ole päässyt koskaan.
Nilkan liikkuvuus on huono, joten asento on jonkin verran leveä minulla jos siellä on tarkoitus pysyä. En jaksa uskoa, että kyseessä on mittasuhdeasia vaan kyllä se liikkuvuuteen liittyy.
Pystyn hyppimäänkin kyykyssä eteenpäin muutaman hypyn kuin sammakko, mutta pyllähdykset ovat lähellä :D
Kun ihmiset sanovat olevansa liikunnallisia, mutta eivät pääse ollenkaan(? ) syvään kyykkyyn, niin olisi kiinnostavaa tietää mitä se "liikunnallisuus" sitten on todellisuudessa? Se kun voi myös sosiaalisten kokemuksieni mukaan tarkottaa mitä vaan. Joskus kaverimiiteissä retleillessä seuraan liittynyt liikunnallisia ihmisiä, jotka eivät ole jaksaneet kävellä kahta kilometriä metsässä, niin...
Itse kävelen paljon, siis todella paljon (15-20km joka päivä) ja juoksen välillä lyhyehköä matkaa, voimatreeni kaksi kertaa viikossa, harvoin useammin.
En ole silti koskaan ollut erityisen atleettinen, on vähän ylipainoa ja liikkuvuus on melko tönkkö.
Mies on kehonrakentaja ja tekee raskasta fyysistä työtä niin hänen sanoisin olevan melko kovassa kunnossa. Luonnollisestikaan hänelle ei syväkyykky tuota ongelmia.
Mummini, 70+ v, pääsee kyykkyyn vaivatta. Veljeni, n 30 v ei ole päässyt kyykkyyn sitten lapsuuden. Kummallakin kyse puhtaasti elintavoista ja tottumuksista. Veli olisi varmasti "kuntoutettavissa" jos häntä kiinnostaisi, mutta ei kiinnosta.
Itse en ole päässyt koskaan, mutta se johtuu pikkulapsena alkaneesta reumasta.
Syväkyykkyyn olisi syytä päästä aina, iästä riippumatta.
Ikävä kyllä hyvin moni aikuinen ei pääse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa ei ole oikein ikinä onnistunut, sääret on jotenkin liian pitkät. En ole tosin ylipainoinen, enkä ikinä ole ollut. Pituutta 175cm ja painoa noin 64 kg nykyään. Pyllähdän aina persiilleni ellen hirveästi pinnistele.
Mulla sama. Ja nilkkojen jänteet jotenkin niin kireät, ettei vaan onnistu. Eivätkä ne veny ja anna myöten, vaikka miten ohjeitten mukaan harjoittelen.
Ei syväkyykyssä nilkkoja erityisesti väännetään eteen vaan perse tuodaan alas...se on jo syväkyykkäysen asento virhe vääntää nilkat vinoon
Eikö kyseessä ole sama liike, kuin istuisit takanasi olevaan tuoliin? Sillä erotuksella että tuolia ei ole, vaan jatkat sillä samalla liikkeellä kyykkyyn asti. Ylöstulo kiermurtelematta onkin sitten mysteeri. Kokeilin
Sulla on huonot lihakset jaloissa, erityisesti reisissä, jos et pääse kyykystä ylös.
Mulla on todettu nivelrikko sekä polvissa että lonkissa, mutta ei tuo kyykkyyn laskeutuminen eikä sieltä nousu rasita näitä niveliä, kun lihaskunto on kohtalainen.
Vierailija kirjoitti:
Nilkan liikkuvuus on huono, joten asento on jonkin verran leveä minulla jos siellä on tarkoitus pysyä. En jaksa uskoa, että kyseessä on mittasuhdeasia vaan kyllä se liikkuvuuteen liittyy.
Pystyn hyppimäänkin kyykyssä eteenpäin muutaman hypyn kuin sammakko, mutta pyllähdykset ovat lähellä :D
Kun ihmiset sanovat olevansa liikunnallisia, mutta eivät pääse ollenkaan(? ) syvään kyykkyyn, niin olisi kiinnostavaa tietää mitä se "liikunnallisuus" sitten on todellisuudessa? Se kun voi myös sosiaalisten kokemuksieni mukaan tarkottaa mitä vaan. Joskus kaverimiiteissä retleillessä seuraan liittynyt liikunnallisia ihmisiä, jotka eivät ole jaksaneet kävellä kahta kilometriä metsässä, niin...
Itse kävelen paljon, siis todella paljon (15-20km joka päivä) ja juoksen välillä lyhyehköä matkaa, voimatreeni kaksi kertaa viikossa, harvoin useammin.
En ole silti koskaan ollut erityisen atleettinen, on vähän ylipainoa ja liikkuvuus on melko tönkkö.
Mies on kehonrakentaja ja tekee raskasta fyysistä työtä niin hänen sanoisin olevan melko kovassa kunnossa. Luonnollisestikaan hänelle ei syväkyykky tuota ongelmia.
Mummini, 70+ v, pääsee kyykkyyn vaivatta. Veljeni, n 30 v ei ole päässyt kyykkyyn sitten lapsuuden. Kummallakin kyse puhtaasti elintavoista ja tottumuksista. Veli olisi varmasti "kuntoutettavissa" jos häntä kiinnostaisi, mutta ei kiinnosta.
Mulla on liikkuvan nilkan lisäksi lyhyet sääret ja pitkät reidet, ja voin olla vaikka kuinka tiiviissä kyykyssä. Uskon että mittasuhteillakin on paljon merkitystä.
Faija pääsee edelleen. 85v mies. Soitin eilen hänelle. En sen takia pääseekö syväkyykkyyn, vaan muuten vain kuulumiset. On mökillä tekemässä uutta kukkapenkkiä vaimolleen, eli äidilleni. 85v molemmat. Äiti sanoi, että tämä kukkapenkki on nyt tullut tiensä päähän. 52 vuotta on palvellut, jos saisi vielä yhden yhtä hyvän. Siellä ukko nikkaroi.
Alkoi kiinnostaa tuo nilkan ja säären välinen kulma. Otin säärestä kiinni ja kokeilin paljonko menee. Uslopäin kääntyy 20 astetta ja sisäänpäin kääntyy 45 astetta. Syväkyykkyyn tuo ei vaikuta. Jalkaterähän on kyykätessä samaan suuntaan kuin reisi.