Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen tulisi päästä vielä syväkyykkyyn?

Vierailija
10.08.2025 |

Kantapäät maassa. Ja ylös tietysti myös (ilman että auttaa käsillä).

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syväkyykyssä oleminen venyttää miellyttävästi alaselkää.

Totta! erinomainen luonnollinen alaselän rentouttaja ja kivunpoistaja. Vielä on kantapäiden alla ohut jumppamatto mutta kohta pitäisi onnistua täysin kantapäät maassa

Vierailija
102/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei ole oikein ikinä onnistunut, sääret on jotenkin liian pitkät. En ole tosin ylipainoinen, enkä ikinä ole ollut. Pituutta 175cm ja painoa noin 64 kg nykyään. Pyllähdän aina persiilleni ellen hirveästi pinnistele. 

Mulla sama. Ja nilkkojen jänteet jotenkin niin kireät, ettei vaan onnistu. Eivätkä ne veny ja anna myöten, vaikka miten ohjeitten mukaan harjoittelen. 

Ei syväkyykyssä nilkkoja erityisesti väännetään eteen vaan perse tuodaan alas...se on jo syväkyykkäysen asento virhe vääntää nilkat vinoon

Jos jalkaterän ja säären välinen kulma on lähellä 90 astetta ja tuot perseen alas, niin pyllähdät. 

Alkoi kiinnostaa tuo nilkan ja säären välinen kulma. Otin säärestä kiinni ja kokeilin paljonko menee. Uslopäin kääntyy 20 astetta ja sisäänpäin kääntyy 45 astetta. Syväkyykkyyn tuo ei vaikuta. Jalkaterähän on kyykätessä samaan suuntaan kuin reisi.

Ei siinä tarkoitettukaan kulmaa ulos ja sisään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksena: riippuu siitä, kuinka hyvin on onnistunut ylläpitämään liikkuvuutta ja tasapainoa. Ja onko nivelet kunnossa. Lapsenahan jokainen pääsee vaivatta kyykjyyn ja ylös.

En nyt tarkoita mitään kuntosalikyykkäystä.

En päässyt edes lapsena syväkyykkyyn niin että kantapäät olisi maassa. Mun nilkan liikkuvuus ei vain riitä siihen. Salilla kyykätessäkin mun pitää laittaa kantapäiden alle koroke jotta pääsen syväkyykkyyn. 

Vierailija
104/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jokainen mummo, joka poimii marjoja pääsee syväkyykkyyn.

Vierailija
105/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuvuutta voi harjoittaa vaikka ikää tulee. Assi Koivisto on hyvä esimerkki että kyykkyyn pääsee ainakin 68-vuotiaana. Ks. https://www.is.fi/urheilu/art-2000011576307.html

Vierailija
106/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei ole oikein ikinä onnistunut, sääret on jotenkin liian pitkät. En ole tosin ylipainoinen, enkä ikinä ole ollut. Pituutta 175cm ja painoa noin 64 kg nykyään. Pyllähdän aina persiilleni ellen hirveästi pinnistele. 

Mulla sama. Ja nilkkojen jänteet jotenkin niin kireät, ettei vaan onnistu. Eivätkä ne veny ja anna myöten, vaikka miten ohjeitten mukaan harjoittelen. 

Kyykyssä pitää saada säärten ja reisien takaosat yhteen.  Sen voi tehdä lattialla istuenkin ja työntää itsensä siitä kyykkyasentoon. Ei kai se nilkoista ole kiinni vaan ennemminkin polvista?

Vaikuttaahan se painopisteeseen ja siten tasapainon hallintaan

Vierailija
107/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miltei totaalinen sohvaperuna ja olen aina päässyt syväkyykkyyn täysin kylmiltäänkin ja kuukausien tai jopa vuosien liikkumattomuuksienkin jälkeen. Niin jalkaterät yhdessä tai haara-asennossa. Myös kantapäät ovat maassa molemmissa asennoissa. Mielestäni tämä liittyy enemmän johonkin yleiseen luonnolliseen notkeuteen ja ruumiinrakenteeseen. Ylipainoakin on noin 6 kiloa.

N48

Jalkaterät yhdessä? Voisitko tarkentaa MITEN?

En ole sama, mutta syväkyykky jalat yhdessä on tiivis paketti. Laita nilkat ja jalkaterät ihan rinnakkain ja siitä vaan laskeudut kyykkyyn istumaan (ja ylös). Takapuoli jää ilmaan taakse, polvet jää varpaiden takapuolelle.  Jalat erillään syväkyykky on helpompi ja se rentouttaa selkää mukavasti. En ole notkea, en esim. pääse risti-istuntaan. 

Olen 57 vuotta, vähän ylipainoa, polvet kuluneet, mutta vahvat reisilihakset tasapainottaa.  

Vierailija
108/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka, en ole koskaan päässyt kantapäät maassa kyykkyyn. 

Alas enkä ylös en enää pääse ilman tukea, kun on eräs sairaus on osittain vienyt toisen jalan toimivuuden. Tuo ei käy omalla kohdallani miksikään ikämittariksi. 

Että ei tähän ole oikeaa vastausta.

N57

Vierailija
109/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes lapsena saanut pidettyä kantapäitä maassa. Se ei silti estä tekemästä 40 syvää "sumokyykkyä" minuutissa.

En tiedä miksi jalkojen pitäisi olla yhdessä, ikinä kuullutkaan sellaisesta eikä esim lääkäri pyydä tekemään niin. Tärkeintähän on se että pääsee tarpeeksi alas ja ylöskin vielä.

n66v

Vierailija
110/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes lapsena saanut pidettyä kantapäitä maassa. Se ei silti estä tekemästä 40 syvää "sumokyykkyä" minuutissa.

En tiedä miksi jalkojen pitäisi olla yhdessä, ikinä kuullutkaan sellaisesta eikä esim lääkäri pyydä tekemään niin. Tärkeintähän on se että pääsee tarpeeksi alas ja ylöskin vielä.

n66v

Minulla on ikää 68. Vasta eilen pääsin makuulta istaalleen ilman käsiä treeniohjelman mukaisesti. Piti heivata liike kroppaan ja nousta seisaalleen ilman käsiä.

Vierailija
111/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miltei totaalinen sohvaperuna ja olen aina päässyt syväkyykkyyn täysin kylmiltäänkin ja kuukausien tai jopa vuosien liikkumattomuuksienkin jälkeen. Niin jalkaterät yhdessä tai haara-asennossa. Myös kantapäät ovat maassa molemmissa asennoissa. Mielestäni tämä liittyy enemmän johonkin yleiseen luonnolliseen notkeuteen ja ruumiinrakenteeseen. Ylipainoakin on noin 6 kiloa.

N48

Jalkaterät yhdessä? Voisitko tarkentaa MITEN?

En ole sama, mutta syväkyykky jalat yhdessä on tiivis paketti. Laita nilkat ja jalkaterät ihan rinnakkain ja siitä vaan laskeudut kyykkyyn istumaan (ja ylös). Takapuoli jää ilmaan taakse, polvet jää varpaiden takapuolelle.  Jalat erillään syväkyykky on helpompi ja se rentouttaa selkää mukavasti. En ole notkea, en esim. pääse risti-istuntaan. 

Olen 57 vuotta, vähän ylipainoa, polvet kuluneet, mutta vahvat reisilihakset tasapainottaa.  

Kokeilin ja ei onnistu mitenkään niin että polvet jää varpaiden takapuolelle. Ei ole mahdollista pysyä pystyssä ilman että kellahtaisin nuri takapuolelle. Bmi on 20 joten ei ole liikaa painoa hanurissa tai keskiropassa. 
Muutenhan tuo onnistuu hyvin helposti niin että polvet on varpaiden etupuolella. Mukavampi on tosin olla jalkaterät erillään ja osoittamassa hiukan ulospäin.

Vierailija
112/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse iästä vaan painosta.

Aina ei ole kysymys siitäkään, vaan polvinivelien kunnosta. Pääsen kyllä kyykkyyn ja ylös, mutta en viitsi, kun polvet ratisee niin vietävästi. Pakaroita voi treenata muutenkin kuin kyykyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi