Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinun työpaikalla sihteeriä?

Vierailija
07.06.2025 |

Tai assistenttia tai millä nimellä nyt onkaan... Mitä heidän työhön kuuluu?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se sihteeri enkä ole kenenkään assistentti vaan on oma työnkuva ja omat työtehtävät 

Vierailija
2/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma alani on sellainen mestari-kisälli -tyyppinen. Jokainen alallani oleva on vähintään alkuvaiheen vuodet assistenttina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli sihteereitä. Sellaisia vävyn Unelma Säkeikköjä. Eli yli 40 vuotta sitten.

Vierailija
4/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut enää 30 vuoteen. Tilitoimisto hoitaa palkanlaskennan ja kirjanpidon. Vaihteesta luovuttiin kun kännykät tulivat. Kahvit keittää ensin töihin saapunut.

Vierailija
5/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
6/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteeri on kontallaan johtajan pöydän alla.

Vierailija
7/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteerit erikoistuvat tietyille aloille. Esim. taloussihteeri kirjanpidon, laskutuksen jne. tehtäviin, henkilöstösihteeri henkilöstöasioihin ja asianhallintasihteeri hallinnon valmisteluasioihin. Viestintäsihteeri viestinnän asioihin jne. Sihteeri -nimikettä käytetään joskus myös heistä, jotka tekevät asiantuntijatyötä. Näihin vaaditaan maisterin tutkinto. Näitä ovat esim. ympäristösihteeri, kunnansihteeri (lähinnä johtoa, ei tavissihteeri) ja eduskunnan ja lakialojen sihteerit. Useimmin asianajosihteerin tulee olla vähintään oikiksen kandi (ei aina).

Opiskellessa merkonomiksi voi valita vaikka talouden tai viestinnän ja jatkaa siitä ammattitutkinnoilla. Henkilöstösihteerille on oppisopimuskoulutus ja johdon sihteerille tonnin maksava erikoiskoulutus.

Vierailija
8/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen assari suunnittelutoimistosa. Teen dokumentointia, hoidan laskutuksen kokonaan, pidän huolen projektien aikatauluista, piirrän loppukuvia, hoidan arkiston, hoidan ammattoohjelmien asennuksen ja ylläpidon, kirjoittelen tarjouksia ja tarjouspyyntöjä, laadin täytettäviä lomakkeita, autan suunnittelussa jne. Suunnittelussa auran esim niin että pääsuunnittelija piirtää mallin ja sitten teen loput mallin perusteella. 

Vierailija
9/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me insinöörit sanotaan "tuo ja tuo pitäs tilata, tässä linkki, noin monta kpl" niin hoitavat sitten homman eli tilaavat ja suorittavat maksut.

Joskus jopa tuovat kaffin työpisteelle, jos niille on kiltti.

Vierailija
10/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille palkattiin assistentti huolehtimaan toimistosta ja sen viihtyisyydestä. Hoitaa ja koordinoi esim. kahvitilan parannuksia, käytännön järjestelyä, tapahtumia. Varmistaa myös, että löytyy aina jotain hedelmiä, muuta naposteltavaa ja koristeita juhlapäivinä. It-ala, suurehko suomalainen yritys.

Vierailija
11/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut enää 30 vuoteen. Tilitoimisto hoitaa palkanlaskennan ja kirjanpidon. Vaihteesta luovuttiin kun kännykät tulivat. Kahvit keittää ensin töihin saapunut.

Riippuu alasta ja työnantajasta. 

Vierailija
12/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä joku assistenttitiimi, jotka neuvoo boomereille matkalaskun täytön.

Vierailija
13/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun me insinöörit sanotaan "tuo ja tuo pitäs tilata, tässä linkki, noin monta kpl" niin hoitavat sitten homman eli tilaavat ja suorittavat maksut.

Joskus jopa tuovat kaffin työpisteelle, jos niille on kiltti.

Onko yksityispuolella enemmän noin yksinkertaista? Julkisella ei ainakaan ole.

Vierailija
14/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille palkattiin assistentti huolehtimaan toimistosta ja sen viihtyisyydestä. Hoitaa ja koordinoi esim. kahvitilan parannuksia, käytännön järjestelyä, tapahtumia. Varmistaa myös, että löytyy aina jotain hedelmiä, muuta naposteltavaa ja koristeita juhlapäivinä. It-ala, suurehko suomalainen yritys.

Millä nimikkeellä palkkasitte? Palkka? Palkkasitteko suhteilla/tutun?

Vierailija
15/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja kolmella kollegalla on yhteinen ns. hyvän vanhan ajan sihteeri. Nykyään kun tekstinkäsittelyä ei enää ole hänen pääasiallinen tehtävänsä on keittää meille kahvit ja noutaa kanttiinista limonadit ja pullat. Hänelle yritettiin opettaa asiakaslaskutus ja matkalaskujen teko mutta ei hän niitä oppinut. Hän on tyytyväinen löysiin päiviinsä eikä onneksi osaa vaatia paljon palkkaakaan.. Mitäpä hän, kohta viisikymppinen huuhkaja. 

- mies28, DI

Vierailija
16/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On satoja, ja työnkuvia yhtä monta.

Vierailija
17/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja kolmella kollegalla on yhteinen ns. hyvän vanhan ajan sihteeri. Nykyään kun tekstinkäsittelyä ei enää ole hänen pääasiallinen tehtävänsä on keittää meille kahvit ja noutaa kanttiinista limonadit ja pullat. Hänelle yritettiin opettaa asiakaslaskutus ja matkalaskujen teko mutta ei hän niitä oppinut. Hän on tyytyväinen löysiin päiviinsä eikä onneksi osaa vaatia paljon palkkaakaan.. Mitäpä hän, kohta viisikymppinen huuhkaja. 

- mies28, DI

Paljonko maksatte  hänelle? Ilmoituksissa kysytään palkkapyyntöä ja ilmeisesti laitan aina liikaa?

Kiva, että olette pitäneet huuhkajan lemikkinä :D

Vierailija
18/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä hyvinvointialueella. Siellä on henkilöstösihteerejä ja toisen firman kautta tulevat palkkasihteerit. Eivät he ole "meillä", siis kuulu yksikköömme, mutta sinänsä samalle työnantajalle tekevät hommia. 

On korostettu, että sihteerit ovat hyvin kiireisiä ja heitä ei kuulu vaivata. Kaikki pitää tehdä heille mahdollisimman valmiiksi, että heidän aikaansa kuluu mahdollisimman vähän vain ihan pakollisimpaan. 

Olen pikkupomo ja työajastani menew n. 70 % asioihin,  jotka miellän sihteerin tehtäviksi. Onneksi palkka on ihan ok, niin ei haittaa täytellä lomakkeita ja tehdä tilauksia.

Vierailija
19/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän mapitta laskuja, pöytäkirjoja, päivittää tuloja/menoja kassavirta seurantaan, hoitaa jos jotakin asioita pyynnöstä ja vaikka mitä.

Ihan huikea henkilö!

Vierailija
20/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä hyvinvointialueella. Siellä on henkilöstösihteerejä ja toisen firman kautta tulevat palkkasihteerit. Eivät he ole "meillä", siis kuulu yksikköömme, mutta sinänsä samalle työnantajalle tekevät hommia. 

On korostettu, että sihteerit ovat hyvin kiireisiä ja heitä ei kuulu vaivata. Kaikki pitää tehdä heille mahdollisimman valmiiksi, että heidän aikaansa kuluu mahdollisimman vähän vain ihan pakollisimpaan. 

Olen pikkupomo ja työajastani menew n. 70 % asioihin,  jotka miellän sihteerin tehtäviksi. Onneksi palkka on ihan ok, niin ei haittaa täytellä lomakkeita ja tehdä tilauksia.

Hyvinvointialueilla taitaa olla enemmän kuitenkin osastonsihteereitä kuin henkilöstö-, palkka- tai toimistosihteereitä