Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html
Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa
Kommentit (207)
*Luuletko todella että työnantaja ottaa vastatakseen koko sen 18% ja maksaa sen omasta pussistaan? Ei, kyllä se otetaan kokonaisuudessaan työntekijältä vaikka firma sen tilittääkin eläkeyhtiölle.

Otetaan esimerkki tilanteesta jossa tyel% korotetaan vaikkapa 2% yksikköä. Firma pyrkii parantamaan työn tuottavuutta (lue: repimään työntekijöistä enemmän irti) ja sen sijaan että se parantunut tulos jaettaisiin työntekijöille suurempina palkkoina, se käytetään tuon 2% yksikön korotuksen maksamiseen työeläkeyhtiölle. Tai sitten firmat jättävät palkkaamatta uuden työntekijän johtuen 25% eläkekustannuksesta ja sen sijaan pyrkii teettämään isomman työmäärän nykyhenkilöstöllä.

Kiteytettynä: yrittäjä laskee millaisen tuoton haluaa omalle pääomalle ja mitoittaa palkat sen mukaan. Eläkemaksut ovat osa tätä kokonaispalkkakustannusta ja mitä suuremmat ne ovat, sitä vähemmän työntekijälle maksetaan palkkaa. Sillä ei ole mitään väliä mikä on työntekijän ja työnantajan osuus, kokonaisuudessa kustannus on 25%.*
Ajatusleikki: työnantajan eläkemaksu poistetaan kokonaan.
Mitä tapahtuu työntekijän palkalle? Todennäköisesti ei yhtään mitään.
Tai jos se siirrettäisiin työntekijän palkkaan, niin silloinhan se työn tekemisen hinta/työntekijä olisi ihan sama, eikä se työnantaja kuitenkaan palkkaisi uutta, vaan isomman palkan perusteella repisi yhä enemmän sen työntekijän selkänahasta.
Tere on nahjus ja meillä on varaa ihmisiin vallan hyvin kunhan kukaan ei äänestä ikinä mihinkään noita parasiitteja. Se mitä tämäkin killuttimenpidike oikeasti teille haluaa sanoa on se, että sinun pitäisi elättää yhteiskunnan kaikkein rikkaimpia verovaroillasi, eikä sulle itsellesi saisi jäädä yhtään mitään käteen millä eläisit niistä veroista ja maksuista mitä maksat.
"Ajatusleikki: työnantajan eläkemaksu poistetaan kokonaan. Mitä tapahtuu työntekijän palkalle? Todennäköisesti ei yhtään mitään."
Tämä olisi suoraan leikkeus työntekijän eläketurvasta. Työntekijän tulevaisuudessa saama eläke vaarantuisi.
Joten tämä olisi työntekijän näkökulmasta aivan selkeä heikennys, täysin verrattavissa palkanalennukseen.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta tässä keskustelussa puhutaan työntekijöistä ja heidän eläkkeistään ja eläkemaksuistaan ja niiden oikeudenmukaisuudesta. Voit käynnistää ihan erillisen keskustelun yrittäjän/työnantajan näkökulmasta."
Yrittäjänä minulle olisi TÄYSIN MERKITYKSETÖNTÄ vaikka koko 25 % kiertäisi työntekijän palkkakuitin kautta. Samoin se olisi täysin merkityksetöntä vaikka minä yrittäjänä maksaisin koko 25 % suoraan eläkeyhtiölle ja sitä riviä ei näkyisi työntekijän palkkakuitissa ollenkaan.
Ja näin pitää jokaisen palkansaajankin asiaa ajatella.
Miksi siis se viha, joka nyt kohdistuu nykyeläkeläisiin, jotka saavat *enemmän kuin ovat maksaneet* ei kohdistu niihin 70- ja 80-luvun yrityksiin ja niiden omistajiin, joiden tarvitsi maksaa niin vähän sivukuluja ja, jotka pystyivät saamaan hyvät voitot, kun työvoimakustannukset olivat niin alhaiset? (Palkat eivät silloin olleet sen parempia kuin nykyäänkään). Miksi tämä maksujen kohoaminen on vain ja ainoastaan silloisten työntekijöiden vika?
Vierailija kirjoitti:
*Luuletko todella että työnantaja ottaa vastatakseen koko sen 18% ja maksaa sen omasta pussistaan? Ei, kyllä se otetaan kokonaisuudessaan työntekijältä vaikka firma sen tilittääkin eläkeyhtiölle.
Otetaan esimerkki tilanteesta jossa tyel% korotetaan vaikkapa 2% yksikköä. Firma pyrkii parantamaan työn tuottavuutta (lue: repimään työntekijöistä enemmän irti) ja sen sijaan että se parantunut tulos jaettaisiin työntekijöille suurempina palkkoina, se käytetään tuon 2% yksikön korotuksen maksamiseen työeläkeyhtiölle. Tai sitten firmat jättävät palkkaamatta uuden työntekijän johtuen 25% eläkekustannuksesta ja sen sijaan pyrkii teettämään isomman työmäärän nykyhenkilöstöllä.
Kiteytettynä: yrittäjä laskee millaisen tuoton haluaa omalle pääomalle ja mitoittaa palkat sen mukaan. Eläkemaksut ovat osa tätä kokonaispalkkakustannusta ja mitä suuremmat ne ovat, sitä vähemmän työn
Mutta eikö se ole oikeudenmukaisempaa että työntekijästä yritetään tiristää enemmän irti ja se saa enemmän palkkaa? Verrattuna tilanteeseen jossa työntekijältä evätään palkankorotukset jolla maksetaan jatkuvasti kohoavat tyel maksut?
Otetaan vielä ajatusleikki jossa suuri pörssiyhtiö tekee investointilaskelman minne kannattaa pykätä uusi tehdas. Suomessa laskelmaan tulee 25% tyel kustannus, toisessa maassa 10%. Meillä on jo valmiiksi takamatka johtuen syrjäisestä sijainnista ja ilmaston aiheuttamista kuluista. Kannattaako antaa vielä valtava etumatka tuon eläkekulun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta tässä keskustelussa puhutaan työntekijöistä ja heidän eläkkeistään ja eläkemaksuistaan ja niiden oikeudenmukaisuudesta. Voit käynnistää ihan erillisen keskustelun yrittäjän/työnantajan näkökulmasta."
Yrittäjänä minulle olisi TÄYSIN MERKITYKSETÖNTÄ vaikka koko 25 % kiertäisi työntekijän palkkakuitin kautta. Samoin se olisi täysin merkityksetöntä vaikka minä yrittäjänä maksaisin koko 25 % suoraan eläkeyhtiölle ja sitä riviä ei näkyisi työntekijän palkkakuitissa ollenkaan.
Miksi siis se viha, joka nyt kohdistuu nykyeläkeläisiin, jotka saavat *enemmän kuin ovat maksaneet* ei kohdistu niihin 70- ja 80-luvun yrityksiin ja niiden omistajiin, joiden tarvitsi maksaa niin vähän sivukuluja ja, jotka pystyivät saamaan hyvät voitot, kun työvoimakustannukset olivat niin al
Koska ei yritykset päätä miten suurta eläkemaksua haluavat maksaa. Yhteiskunta määrää ja yritysten tehtävä on tilittää eläkeyhtiölle täsmälleen se mitä laki määrää.
"Otetaan vielä ajatusleikki jossa suuri pörssiyhtiö tekee investointilaskelman minne kannattaa pykätä uusi tehdas. Suomessa laskelmaan tulee 25% tyel kustannus, toisessa maassa 10%. Meillä on jo valmiiksi takamatka johtuen syrjäisestä sijainnista ja ilmaston aiheuttamista kuluista. Kannattaako antaa vielä valtava etumatka tuon eläkekulun kanssa?"
Vanheneminen koskettaa myös muualla maailmassa asuvia ihmisiä. Kaikkien on pakko maksaa eläkemaksuja tavalla tai toisella jossei halua nähdä nälkää eläkeikäisenä. Ei eläkkeet mikään pelkästään suomalaisten keksimä juttu ole.
Millä minä sitten pidän yllä 180 m2 kesämökkiä ja 159 m2 kaupunkiasuntoa, isoa Volvoa ja matkailuautoa, kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
"Ajatusleikki: työnantajan eläkemaksu poistetaan kokonaan. Mitä tapahtuu työntekijän palkalle? Todennäköisesti ei yhtään mitään."
Tämä olisi suoraan leikkeus työntekijän eläketurvasta. Työntekijän tulevaisuudessa saama eläke vaarantuisi.
Joten tämä olisi työntekijän näkökulmasta aivan selkeä heikennys, täysin verrattavissa palkanalennukseen.
Tuossa sinun skenaariossasi ammattiliitot voisi ainakin lopettaa täysin tarpeettomina.
Tiesin kyllä että suomalaisten ymmärrys talousasioista on retuperällä, mutta kyllä tämä silti järkyttää kuinka vaikea tässäkin ketjussa ihmisten on ymmärtää että jokaisesta tässä maassa maksetusta palkkaeurosta 25% menee eläkeläisten taskuun ja se on pois työntekijöiltä. Ja vielä tuon 25% päälle pitäisi ruveta säästelemään omia eläkkeitä koska tulevaisuuden sukupolvet eivät pysty tai halua maksella 30% meille nykyisille työssäkäyville.

Täysin naurettava ajatus. Kyllä vuokraloordit ja ruokakauppiaat kuppaavat koko palkan. Ei jää mitään säästöön.
Eläkkeistä on leikattu, ainakin minun eläkkeeni verotus nousi tämän vuoden alusta.
Eläkkeistä puhuttaessa tulisi erottaa palkanlisänä itse ansaittu työeläke ja sosiaaliturvana maksettavat takuu- sekä kansaneläkkeet.
Työeläkkeistä leikkaaminen vähentää valtion tuloja, koska eläkkeen maksavat yksityiset eläkekassat ja pienemmästä eläkkeestä kertyy valtiolle vähemmän verotuloja.
Ansaitsemattomista takuu- ja kansaneläkkeistä on syytä leikata, koska ne on nostettu kestämättömälle tasolle ja korkea sosiaaliturva-eläke sekä matala työeläke nostavat osaltaan työn vastaanottamisen kynnystä. Ei kannata mennä töihin kun saman eläkkeen saa muutenkin. Näitä eläkkeitä on mahdollista leikata joko ihan alentamalla summaa tai nostamalla niiden verotusta. Eläkeverotuksessa tulisi suosia itse ansaittua työeläkettä ja rokottaa näitä ansaitsemattomia. Nythän niistä ei mene veroa juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset nuoret ensin maksaa eläkkeellä olevien eläkkeet ja sitten pitäisi siihen päälle omat eläkkeet säästää?
Ai niin, se työpaikka olisi kiva olla.
Katsokaa nyt se palkkakuittinne, jos töissä olette. Kyllä eläkkeellä olevien palkasta on peritty työeläkemaksut. Ainakin minulla se oli aika suolainen summa. Niin että kyllä me nyt eläkkeellä olevat on aika paljon itse eläkkeestämme maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset nuoret ensin maksaa eläkkeellä olevien eläkkeet ja sitten pitäisi siihen päälle omat eläkkeet säästää?
Mikä on työpaikka? Oliko se se, mitä oli ennenvanhaan?
Mistä jään eläkkeelle? Miten maksan eläkkeeni? Missä on mun työpaikka?
Jos nyt vastattaisiin näihin kysymyksiin ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt se palkkakuittinne, jos töissä olette. Kyllä eläkkeellä olevien palkasta on peritty työeläkemaksut. Ainakin minulla se oli aika suolainen summa. Niin että kyllä me nyt eläkkeellä olevat on aika paljon itse eläkkeestämme maksettu.
Siivoilin äitini asuntoa ja löysin hänen vanhoja palkkakuitteja 1980-luvulta. Ihmettelin, kun niissä ei ollut eläkemaksusta tietoa. Löysin vastauksen:
"Vuoden 1993 alusta lukien toteutettiin merkittävä periaatteellinen muutos, kun palkansaajat alkoivat osallistua työeläketurvan rahoittamiseen työntekijän työeläkemaksulla. Lakimuutos perustui työmarkkinoiden keskusjärjestöjen 29.11.1991 allekirjoittamaan yksityistä sektoria koskeneeseen tulopoliittiseen sopimukseen vuosille 19921993.
Vuotta 1993 koskeneet lait olivat yksivuotisia, joilla kolmen prosentin suuruinen työntekijän työeläkemaksu ulotettiin kaikkiin palkansaajien eläkelakeihin lukuun ottamatta MEL-eläkelakia. "
Jos on alkanut maksaa työntekijän eläkemaksua vuodesta 1993 alkaen ja jäänyt esim. eläkkeelle 2015, niin siinä on ehditty maksaa 22 vuotta eläkemaksuja.
Työeläkejärjestelmän eläkevarat kasvoivat vuoden 2024 aikana 19,5 miljardilla eurolla ollen vuoden lopussa 274,4 miljardia euroa.
Eli rahaa on ja kokoajan tulee lisää. Ei huolta huomisesta. Mutta liika eläkkeet leikkuriin! Kukaan tartte tätä nykyä yhtään yli 2500 eur./kk. Netto Eläkettä. Tuota rahaa ei saa edes monessa täyspäiväisessä työssä! Jos arvelee tarvitsevansa isompaa leivänjatketta mummopuuroa syödessään, niin on hyvä ja säästää ihan itse sen! Nykyään varsinkin on helppo sijoitella rahansa. 40 vuoden työhistorialla tonnista kasvaa miljoonia. Ainakin jostain hiljan luin, että entinen nuori olisi silloin työuransa alussa laittanut satkun kuussa rahastoon, niin olisi nyt miljoonien omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkejärjestelmän eläkevarat kasvoivat vuoden 2024 aikana 19,5 miljardilla eurolla ollen vuoden lopussa 274,4 miljardia euroa.
Eli rahaa on ja kokoajan tulee lisää. Ei huolta huomisesta. Mutta liika eläkkeet leikkuriin! Kukaan tartte tätä nykyä yhtään yli 2500 eur./kk. Netto Eläkettä. Tuota rahaa ei saa edes monessa täyspäiväisessä työssä! Jos arvelee tarvitsevansa isompaa leivänjatketta mummopuuroa syödessään, niin on hyvä ja säästää ihan itse sen! Nykyään varsinkin on helppo sijoitella rahansa. 40 vuoden työhistorialla tonnista kasvaa miljoonia. Ainakin jostain hiljan luin, että entinen nuori olisi silloin työuransa alussa laittanut satkun kuussa rahastoon, niin olisi nyt miljoonien omistaja.
Jos sulla on rahaa 300 miljardia ja olet velkaa 900 miljardia, niin paljonko sulla on silloin rahaa?
Ja nykyiset 50-60-vuotiaat hoitavat pääasiassa vanhempansa, kun hoitopaikkoja ei riitä tulevaisuudessa läheskään kaikille.
Saa nähdä meneekö nuoret tähänkin lankaan. Muualla euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa paremmat eläkkeet kuin suomessa.