Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html

Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa

Kommentit (207)

Vierailija
201/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyiset 50-60-vuotiaat hoitavat pääasiassa vanhempansa, kun hoitopaikkoja ei riitä tulevaisuudessa läheskään kaikille.

Toivottavasti saan vaikka fataalin sydärin ajoissa.

Vierailija
202/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ajat olivat ja menivät. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeistä on leikattu, ainakin minun eläkkeeni verotus nousi tämän vuoden alusta.

Eläkkeistä puhuttaessa tulisi erottaa palkanlisänä itse ansaittu työeläke ja sosiaaliturvana maksettavat takuu- sekä kansaneläkkeet.

Työeläkkeistä leikkaaminen vähentää valtion tuloja, koska eläkkeen maksavat yksityiset eläkekassat ja pienemmästä eläkkeestä kertyy valtiolle vähemmän verotuloja.

Ansaitsemattomista takuu- ja kansaneläkkeistä on syytä leikata, koska ne on nostettu kestämättömälle tasolle ja korkea sosiaaliturva-eläke sekä matala työeläke nostavat osaltaan työn vastaanottamisen kynnystä. Ei kannata mennä töihin kun saman eläkkeen saa muutenkin. Näitä eläkkeitä on mahdollista leikata joko ihan alentamalla summaa tai nostamalla niiden verotusta. Eläkeverotuksessa tulisi suosia itse ansaittua työeläkettä ja rokottaa näitä ansaitsemattomia. Nythän niistä ei mene veroa juuri ollenkaan.

Et sinäkään mitään tajua. Nuo takuueläkkeet on tarkoitettu viimesijaiseksi turvaksi ihmisille, jotka ei saa sinut 10000 e/kk. Eläkettä! Olen tehnyt elämäni aikana sen työmäärän minkä olen töitä saanut. Vaikeaa on ollut, sillä kuulun siihen kansanosaa, joille ei aurinko kasaan oikein paista. Eli hyvin rikkonaista ollut työhistoria. Pätkätyötä pätkän perään ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä enempi pätkivät. Nyt vielä 7 vuotta eläkkeeseen mutta minkäänlaista työtä ei ole näkösällä. Eipä paljon vastailla enää tän ikäiselle. Joo, jouduin viimesyksynä pellolle firmasta, missä ehdin olla rapiat 6 vuotta. Heittivät vanhempia pihalle ja muutaman kuukauden päästä ko. Paikat oli tytetty nuoremmilla. Tiedän, seurasin tilannetta...

Anyway. Koko elämäni aikana kertynyt työeläkkeeni ei ole edes lähellä takuueläkettä! Siksi pitää olla turva vanhuudenpäivilöä maksella pakollisia laskuja! Noista tonnien palkoista voitaisiin taas ihan hyvin verottaa 60% pois! 10 tonnin palkalla pärjää vaikka 4000 jäisi käteen. Ellei  pitää katsoa peiliin. Siellä on vika! Moni normityöntekijä hyvällä palkallakaan saa puhtaana tuota 4000 kuussa saatikka edes kolmea. Itse en missään työpaikassa ole vielä saanut edes 2000 puhtaana käteen!

Vierailija
204/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä.

Vierailija
205/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ottaa mallia Ruotsin eläke järjestelmästä, siinä osan ottaa valtio osan saat päättää itse mihin rahastoon laitat ja lisäksi voit laittaa ylimääräistä  jos haluat 

Vierailija
206/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiltä jotka ehdottaa leikkuria saisi viedä palkasta myös puolet pois niin olisi kiva nähdä miten tulevat toimeen.Sikamaista porukkaa

Vierailija
207/207 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset nuoret ensin maksaa eläkkeellä olevien eläkkeet ja sitten pitäisi siihen päälle omat eläkkeet säästää?

Ai niin, se työpaikka olisi kiva olla.

Katsokaa nyt se palkkakuittinne, jos töissä olette. Kyllä eläkkeellä olevien palkasta on peritty työeläkemaksut. Ainakin minulla se oli aika suolainen summa. Niin että kyllä me nyt eläkkeellä olevat on aika paljon itse eläkkeestämme maksettu.

Sinun "aika paljon" on vain valitettavasti todella paljon liian vähän. Nykyiset eläkeläiset saa jopa viisinkertaisena takaisin jokaisen euron jota on eläkemaksuja maksanut.

Ongelma syntyy siitä, että nykyiset nuoret eivät tätä tule saamaan. Hädin tuskin saavat omansa takaisin eläkejärjestelmästä kun se raha on mennyt aikaisempien sukupolvien eläkkeisiin.

Nykyiset eläkeläiset eivät ole itse eläkkeitään säästäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä