Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeet leikkuriin, tulevaisuudessa oman eläkkeen joutuu säästämään itse

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011414923.html

Mitä mieltä? Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja en tiedä miten muhun vaikuttaisi. Yhtään ei jää ylimääräistä rahaa

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei pysty?

Vierailija
2/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se valitettavasti on. Yritä laittaa edes kymppi kuukaudessa säästöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo säästänyt oman eläkkeeni itse.

Vierailija
4/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on harhaanjohtavaa pelottelua linkkiin verrattuna. Lisäksi tulevia eläkkeitä on jo nyt leikattu monin tavoin ja eläkeikää nostettu.

Sitäpaitsi eläkemaksut on jo nyt tavallaan oman eläkkeen pakkosäästämistä, jonka työnantaja hoitaa työntekijän puolesta.

Vierailija
5/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman eläkkeen joutuu säästämään itse? No, eläkemaksut on 25%:ia palkasta nykyisin. Hyvin niistä riittää rahaa , jos homma muuttuu niin, että jokainen säästää oman eläkkeensä tulevaisuudessa!

Vierailija
6/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on odotettu, omat sijoitukset on lyöneet eläkeyhtiöiden tuoton mennen tullen. Toki, jos uudistuksen myötä vastuu eläkkeistä jää vain työntekijälle, niin palkkoja tulee korottaa merkittävästi.

Vierailija
7/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset nuoret ensin maksaa eläkkeellä olevien eläkkeet ja sitten pitäisi siihen päälle omat eläkkeet säästää?

Ai niin, se työpaikka olisi kiva olla.

Vierailija
8/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te nuoret olette nyt väärässä. Ette maksa meidän eläkkeitämme. Olen ainakin oman eläkkeeni maksanut 45- vuotiaan tuöuraniaikana. Se on sijoitettu ja nyt maksetaan minulle takaisin omia rahojani. Säästäkää tekin omia eläkkeitänne vaan.

Vierailija
9/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te nuoret olette nyt väärässä. Ette maksa meidän eläkkeitämme. Olen ainakin oman eläkkeeni maksanut 45- vuotiaan tuöuraniaikana. Se on sijoitettu ja nyt maksetaan minulle takaisin omia rahojani. Säästäkää tekin omia eläkkeitänne vaan.

Ei pidä paikkaansa. 40-luvulla syntyneet saavat eläkemaksunsa takaisin noin kuusinkertaisina. 2000-luvulla syntyneet tulevat saamaan noin kaksinkertaisena. Se on todella surkea tuotto.

Vierailija
10/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman eläkkeen joutuu säästämään itse? No, eläkemaksut on 25%:ia palkasta nykyisin. Hyvin niistä riittää rahaa , jos homma muuttuu niin, että jokainen säästää oman eläkkeensä tulevaisuudessa!

Tämä 25 % on nykyisille eläkeläisille. Sun pitää säästää oma eläkkeesi myös. Ei sun eläkettä kukaan muu tule maksamaan.

Vierailija
11/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se valitettavasti on. Yritä laittaa edes kymppi kuukaudessa säästöön. 

Ei paljoa muutamat kympit lohduta jos pitää eläkeläisenä vuosikymmeniä saada ruoat ja lääkkeet ostettua. Vähintään omistusasunto kannattaa olla, ettei sentään kallista vuokraa tähän päälle vielä tule taakaksi.

Vierailija
12/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan, te olette maksaneet silloisten eläkeiläisten eläkkeet. Pieni osa on sijoitettu ja osa sinun eläkkeesti tulee niistä, mutta valtaosan maksaa tällä hetkellä työssäkäyvät. Ja he tuskin tulevat omaa eläkettä saamaan, eivätkä ainakaan saa sitä yjtä hyvällä tuotolla kuin sinä saat omasi. Systeemi on järjettömän epäreilu meille nuorille ihmisille.

Vierailija
13/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke heti pois!  Miksi nainen jonka mies kuollut, saa koko loppuelämänsä ajan (vaikka menee uudelleen naimisiin) miehensä työeläkkeestä puolet.  Tiedän, koska äitini saa yli 800e joka ikinen kuukausi elämänsä loppuun asti. Tuttavani jonka mies kuoli työelämässä ollessaan, varatuomari, vaimo työssä. Vaimo saa 1600e leskeneläkettä joka kuukausi vaikka meni uudelleen naimisiin.  Jaa miksi ette tiedä asiasta, koska tämä on niin hyvä etu leskille, etteivät he sitä kylillä mainosta!

Jos puolison menettää avioerossa niin ei tarvitse euroakaan mitään tukea. Saa pärjätä ihan omillaan.

Jos puoliso kuolee niin on välttämättömän tarpeellista saada koko loppuelämän ajan leskeneläkettä!

Ei minusta ihan kauhean loogista. Eikö näiden kahden pitäsi olla taloudellisesti ihan yhtä haastavassa tilanteessa?

Vierailija
14/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke heti pois!  Miksi nainen jonka mies kuollut, saa koko loppuelämänsä ajan (vaikka menee uudelleen naimisiin) miehensä työeläkkeestä puolet.  Tiedän, koska äitini saa yli 800e joka ikinen kuukausi elämänsä loppuun asti. Tuttavani jonka mies kuoli työelämässä ollessaan, varatuomari, vaimo työssä. Vaimo saa 1600e leskeneläkettä joka kuukausi vaikka meni uudelleen naimisiin.  Jaa miksi ette tiedä asiasta, koska tämä on niin hyvä etu leskille, etteivät he sitä kylillä mainosta!

Vajakkikommunisti on menettänyt järkensä kokonaan.

Ei eläkemaksu ole vero, jonka saa hukata mihin huvittaa vaan siitä pitäisi olla jotain todistetta, että on säästetty jotain pääomaakin. Tämä pääoma ei kuulu sulle vaan sille leskelle. Tämän takia eläkejärjestelmä tulisi lakkauttaa kokonaan.

Peruseläkemaksu jolla katetaan vain minimieläkkeen ja perustoimeentulotuen erotus ja kaikki rahastointi yms. säästö kansalaiselle itselleen siten, että se PÄÄOMA kuuluu sille kansalaiselle ja on perittävissä. Stanan kommunistit pöllivät vtunmoisen kasan rahaa sillä verukkeella, että säästävät eläkettä sun puolesta, mutta missä vtussa on se säästetty pääoma?

Vierailija
15/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olla parikymppinen ja maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeistä itseni kipeäksi (yel) tietäen että mitään en tule saamaan itse takaisin. Hienon pyramidihuijauksen virittivät meille.

Näin se on valitettavasti. Jos olisin sinä, niin lähtisin heti yksityiseksi eläkesäästäjäksi. Jos YEL ei muutu järkevämmäksi mitä pikimmiten, niin sinuna miettisin myös ulkomaita jos yrittäjän haluat pysyä.  SUomi on itse sössinyt systeeminsä.

Vierailija
16/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nykyisten eläkeläisten eläkkeet sitten rahoitetaan? Jos palkansaajien eläkemaksut menisi omaan eläkesäästöön niin parissa vuodessa loppuisi 1 600 000 ihmisen osalta eläkkeenmaksu kokonaan kun ei ole rahaa millä maksaa.

Vierailija
17/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmä on paljastunut pyramidihuijaukseksi. Mikä takaa ettei itselle säästettyä eläkesäästöjä aleta verottamaan? Jo nyt on esitetty omaisuusveroa. 

Vierailija
18/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi kirjoittaa lähivuosina kirjan otsikolla: "Noin sosialistinen punikki-Suomi tuhosi taloutensa"

Vierailija
19/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset nuoret ensin maksaa eläkkeellä olevien eläkkeet ja sitten pitäisi siihen päälle omat eläkkeet säästää?

Ai niin, se työpaikka olisi kiva olla.

Ja sen lisäksi sinun pitää vielä varautua joko hoitamaan vanhempasi ja sukulaisesi tai ainakin maksamaan heidän hoidot. Maailman kovimman verotuksen maassa kun veroeurot eivät kuulemma riitä siihen. Ainiin, miksi et kuluta vaan säästät rahojasi?! 

Vierailija
20/207 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku siis: "Näin sosialistinen punikki-Suomi ajoi maan konkurssiin"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän