Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teininä tehtiin aamuisin, kun ei ollut vielä kännyköitä?

Vierailija
09.08.2025 |

Miten sun aamut meni, muistatko? Itse en oikein muista. Olenko vain tuijotellut kattoa tunnin? Tuskin olen heti sännännyt sängystä ylös. Vai oltiinko silloin niin reippaita, että heti ylös ja aamupalalle? Teini olin ysärillä. 

Kommentit (278)

Vierailija
261/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaamuina rämmin sängystä vessan kautta aamupalalle, vaatteet päälle tietysti ennen kuin poistuin omasta huoneesta. Ehkä siinä tuli vilkaistua sanomalehdestä otsikot syönnin lomassa, muttei muuta ehtinyt.

Viikonloppuison ja lomilla ei sentään tarvinnut kellon kanssa herätä, mutta viikonloppuaamuina pikkusisarus tuli kiskomaan sängystä ennen kahdeksaa, koska ei halunnut katsoa yksin piirrettyjä. Siinä sitten kökötettiin tv:n ääressä yökkäreissä, kunnes isä tuli jossain vaiheessa räyhäämään, että telkkari kiinni ja pihalle. 

Lomilla oli joskus ihan mukavaa arkiaamuisin, kun sai herätä omaan tahtiin ja tehdä, mitä huvitti. Yleensä luin jotain (mulla oli aina jokj kirja kesken ja iso pino lukemattomia odottamassa yöpöydällä) tai katsoin telkkarista aamuohjelmia.

Pitäisi oikeasti pitää puhelinpaasto, edes viikon verran olla ilman puhelinta kokonaan. Kaikille se ei ole tietysti mahdollista, mutta minä voisin aivan hyvin toteuttaa tällaisen paluu ysärille-viikon.

Vierailija
262/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin yömyöhään ja sitten kauheassa kiireessä viime hetkellä aamulla ylös, suihkuun, aamupala ja kouluun. Kuin päivän lehden koulun jälkeen.

Viikonloppuna nukuin myöhään, sitten siirryin keittiön pöydän ääreen syömään aamupalaa ja lukemaan Satakunnan Kansaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite oon syntyny 90-luvun alkupuolella ja ite muistan että puhelinta ei paljoa käyttäny aamusin. ite luin aamupalalla aku ankkaa tai kesken jäänyttä kirjaa

Vierailija
264/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankapuhelimella soitettiin aamulla ja milloin vain, kun oli jollekin asiaa.

Vierailija
265/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätyskello oli soimassa 10 minuuttia ennen kuin piti lähteä kävelemään kouluun. Vedin siis vaatteet päälle, pesin hampaat, harjasin hiukset ja lähdin.

Nyt vuosikymmeniä myöhemmin kellon on soitava viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä tai en ehdi mitenkään.

Vierailija
266/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pestiin hampaita ja aamupalaa. Aamulehti jos oli tai ikkunasta ulos tuijottelu. 

Äiti luki aamuisin päivän sanomalehteä.

Vierailija
267/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjoja, lähinnä klassikkoja, ilmailukirjoja ja suomalaisia sotakirjoja. Vanhemmat lähti töihin ennen kuin minä kouluun, ja sitten laitoin heti vinyylit soimaan niin lujaa että omakotitalonaapurin rouva, kaverin äiti, taisi siitä kerran mainitakin.

Myöhästyin toisinaan koulusta vähäsen kun en malttanu jättää kirjaa.

Vierailija
268/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuli vaikka mitä... En muista kaikkee ankronikka esim...

Eikö tää tullu viikonloppuna? Omassa nuoruudessa ainakin!

Vierailija
269/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pompattiin ylös sängystä, käytiin pissalla ja pesulla, heitettiin aamupala naamaan ja vaatteet päälle ja lähdettiin kouluun. Riitti herätä 30 min ennen koulun alkua enkä ollut koskaan myöhässä.

Vierailija
270/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätietokoneella tuli oltua aivan kuten vielä näin lähes neljäkymmentä vuotiaana.

Vierailija
271/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttiin niin pitkään, että myöhästyttiin koulusta. Missä välissä siinä olisi kännykkää kerennyt katsoa?

Välitunneilla älypuhelin olisi ollut ihan kiva, kun siinä seinän vieressä yksin seisoskelin.

Vierailija
272/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivien aamuina nukuin pitkään.

Koulu- tai kesätyöpäivien aamuina heräsin herätyskelloon (tai vähän ennen sitä itsekseni), kävin vessassa, pukeuduin, söin aamiaisen huonotuulisena, ehkä luin lehdestä pikaisesti uutisotsikot, jos se oli vapaana. Sitten kävelin tai pyösäilin kouluun tai töihin.

Vierailija
273/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi haaroihin. Pesulle. Kävellen tai pyörällä kouluun.

Vierailija
274/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys, aamutoimet ja armotonta tahtia pyörällä kouluun, koska meinasin usein myöhästyä.

Viikonloppuisin lähdettiin rannalle tai notkumaan kavereiden kanssa. Monesti mielessä että mistä saadaan tupakkia ja kenenkä isältä tällä kertaa pöllitään viinat.

Vierailija
275/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiaamuina puoliunessa keittiöön, aamupalaa nassuun ja vaatetus, sit koulua kohti. Viikonloppu-aamut meni useimmiten niin, että mutsi repi peiton päältä viimeistään klo 9.00 ja piti ryhtyä siivoamaan. Asuin siis lapsuuteni ja teinivuosista osan aamuvirkkujen tyranniassa, koen että nuo vapaapäivinä tehdyt peitonrepimis-herätykset aiheutti minulle jotain pysyviä ongelmia unen suhteen. Antakaa teinienne nukkua rauhassa, se on oikeesti kuin rahaa laittaisi pankkiin.

Vierailija
276/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakattiin aamuboner tainnoksiin ja sit mopon selkään. 

Vierailija
277/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalan jälkeen meikkasin ja kuuntelin kaseteilta lempimusaa tai levyä levysoittimesta.

Vierailija
278/278 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaamuina nousin ylös, join kahvia ja katsoin huomenta suomea tai luin jotain Aku Ankkaa tms. Tai sit vaan meikkasin ja kuuntelin musaa omassa huoneessa. Viikonloppuna nukuin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän