Lievästi pilaantuneen jauhelihan syönti paistettuna?
Onko vaarallista?
Oli naudanjauhelihaboxi, joka ostettu sunnuntaina, ja pakkaukseen oli ilmeisesti jo kaupasta tuotaessa tullut reikä. Ei haissut paketissa mitenkään selvästi kuvottavalle, vaan ihan hyvin mieto pilalle menneen haju, samanlainen joka on usein jauhelihassa viimeisenä käyttöpäivänä, jos avaa laatikon vasta silloin.
Paistaessa tuli jonkun verran omituista hajua, kuin uitettu koira tms. Tein kuitenkin kastikkeen, kun en raaskinut lihaa poiskaan heittää.
Onko tuo vaarallista syödä, vai rajoittuuko haitat hajuun ja makuun? Kyllä se vähän pahempikin ruoka nimittäin alas menee, mutta ruokamyrkytystä en toivo.
Kommentit (18)
Toimii mainiosti. Naudanliha on parhaimmillaan vähän ennen kuin se alkaa tosissaan olla pitkäksi mennyt.
Huoletta voit syödä, mitä se haju haittaa. Mahalla ei ole hajuaistia.
Syö sinä vaan kaikessa rauhassa...
Saisko edes muutaman asiallisen vastauksen?
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha on niitä helpoimmin pilaantuvia elintarvikkeita. Syöt mitä syöt, mutta älä huonoa jauhelihaa.
Capischi?!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten hygieeninen ja herkkä olet. Mulle tuskin ainakaan mitään vatsanpuruja tulisi.
Pilaantuneesta lihasta voi sairastua ihan todella pahasti jos sitä menee syömään. Älä syö.
Asun tropiikissa. Täällä kaikki jauheliha haisee just tuolta, aina. Ei kaupoista edes saa mitään siistejä kaasuun tehtyjä muovipakkauksia vaan kaikki on irtomyyntiä. Välillä kuitenkin tekee mieli makaronilaatikkoa niin paistan siihen vähän jauhelihaa, vaikka se haiseekin. Ei ole tullut vatsa kipeäksi, mutta mielestäni haisevassa ruoassa on kuitenkin riski. Minulla on lavantautirokote. Oliko asiallinen vastaus?
Vierailija kirjoitti:
Asun tropiikissa. Täällä kaikki jauheliha haisee just tuolta, aina. Ei kaupoista edes saa mitään siistejä kaasuun tehtyjä muovipakkauksia vaan kaikki on irtomyyntiä. Välillä kuitenkin tekee mieli makaronilaatikkoa niin paistan siihen vähän jauhelihaa, vaikka se haiseekin. Ei ole tullut vatsa kipeäksi, mutta mielestäni haisevassa ruoassa on kuitenkin riski. Minulla on lavantautirokote. Oliko asiallinen vastaus?
Oli ensimmäinen kunnollinen vastaus, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ensimmäinen kunnollinen vastaus, kiitos!
Meinaatko uskoa mitä nekke horisee??
Olen syönyt usein vastaavaa eikä ole tullut mitään. Valmiissa ruoassa ei hajua enää ole ollut ja mahd makukin peittynyt mausteiden alle.
Kerran oli jauhelihassa päiväystä jäljellä, mutta huomasin että alaosa oli yhdestä kohtaa harmahtava ja tosi miedosti haiskahti. Paistoin huolella kypsäksi ja hyvin syötiin ilman oireita. Nyt kokkasin 2 pvä vanhaa, koska aistinvaraisesti liha oli tosi freesiä, kirkkaan väristä ja täysin tuoksutonta. Tästäkään ei oireita. Yleensä en kokkaile vanhentuneita, mutta nyt taloudellisesti sen verran tiukempaa että olen löyhännyt strategiaani.
Älä syö.
Lihan kanssa pitää olla oikeasti varovainen.
Useita kertoja olen syönyt tuollaista. Joskus jää myös liharuoka vahingossa pöydälle yöksi. Kun kuumentaa hyvin, on todella epätodennäköistä, että mitään seuraa. Vähän voi tietysti riippua tottumuksestakin. Kyse on enemmän ajatuksen epämiellyttävyydestä kuin todellisesta sairastumisriskistä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
Pilaajabakteerit haisevat
Mee hoitoon!