Mitä teininä tehtiin aamuisin, kun ei ollut vielä kännyköitä?
Miten sun aamut meni, muistatko? Itse en oikein muista. Olenko vain tuijotellut kattoa tunnin? Tuskin olen heti sännännyt sängystä ylös. Vai oltiinko silloin niin reippaita, että heti ylös ja aamupalalle? Teini olin ysärillä.
Kommentit (272)
Iso aamupala kera Hesarin ja meikkailua ja sitten kouluun
Aamu-unisena nukuin niin kauan kuin oli mahdollista. Kouluaamuina piti nousta, kun kello soi ja äkkiä syömään ja aamupesulle ennen kouluun lähtöä. Se kello oli aina laitettu soimaan silloin, kun oli oikeasti pakko nousta. Ei siinä mitään ylimääräisiä ehtinyt tehdä, ehkä lukea sarjakuvat sanomalehdestä aamupalaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Kesälomapäivät alkoi aina Summerilla :P Muuten tuli tuijotettua mm. MusicTV:tä. Isä ei tykännyt jos istui vain sisällä.. Oli pakko lähteä ulos vaikka siellä ei ollut tekemistä..
Sama. Ulos komennettiin. Isä sanoi meillä, ettei laiskoja katsella. Laiska oli aina silloin kun istui, ellei sit tehnyt läksyjä. 70 luvulla.
Teininä kouluaamuna: rannekello soi n. 6.30. Heti ylös ja vedenkeittoon. Kaakaota ja leipää aamiaiseksi. Joskus jopa juuston kera. Rahaa ei liikoja ollut. Herkut oli eri ajalle ja harvoin! Puuroja ei keittänyt kukaan. Vanhemmat oli jo aikaa lähteneet töihin. Mikroja ei ollut emmekä saaneet hellaa käyttää. Sähkön kulutus ja unohtumusvaaran vuoksi.
Sitten koulutaipaleelle n. Tunti ennen koulun alkua. Kävellen tai pyöräillen jopa umpihangessa ja/tai väliin vielä paukku pakkasessa (pahimmillaan 34 muistan selvästi sen kun meinasin paleltua matkalle!) n. 5 km. Ei taksia tietenkään siihen aikaan kun kumitkin piti puolittaa. Päivä meni normaalisti. Päivän toinen lämmin ateria koulussa. Iltapäivällä sama vääntäminen kotia kohti. Poikkeuksena ehkä jo aurattu tie.
Kotiin tulo: Taas kaakaota (tai teetä) ja leipää. Päälle ylähuulta tai jopa juustoa tahi jopa makkaraa jos oli tuuria ja rahaa. Sitten n. 18.30 aikoihin päivän toinen lämmin ateria. Aina perunaa ja ruskeaa kastiketta... ja leipää. Lisukkeilla tai ilman. Myös joskus makaroonia... perunalla tai ilman. Joskus jopa makaroonilaatikkoa makkaranpaloilla. Lihaa sinne ei ollut koskaan varaa laittaa. Liha syötiin jos varaaboli muodossa "soppaluut" jotka laitettiin perunoiden kanssa kypsymään. Sieltä rustojen välistä kaivettiin Sitten loput lihat mitä sattui löytymään. NAM!
Ilta: vähän katsottiin TV:tä. Juuri mitään mielenkiintoista ei tullut. Leikittiin sisarusten kanssa ja n. 20 30 nukkumaan. Sai lukea lehtiä tai kirjoja n. 1/2 tunnin ajan ja sitten untenmaille. Ja sama uusiksi seuraavana päivänä. Eiks ollut kivaa?
Nuo lehdet ha kirjat oli ilmaisia kirjaston tai muiden antamia. Mitään tuoretta tilattua ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ysärillä aamuisin tv:stä mitään nuorisolle?
tuli ainakin kesäisin, muulloin ei mutta eihän silloin olisi ehtinyt edes katsoa koska oli koulu.
kesäisin parasta oli summeri ja serranon perhe. aamut alkoi aamiaisella ja niiden katsomisella.
Siis luonnollisesti nukuin niin pitkään, että herättyäni ehdin juuri tehdä aamutoimet ja sitten lähdin kouluun. Lukiossa kun oli välillä myöhäisempiä aamuja, pelasin tietokoneella Aliens vs Predatoria tai Half-Lifea.
No jos koulua niin aamupala tietenkin ja sitten luin päivän sanomalehden aloittaen takaa kun siellä oli sarjakuvat, sitten urheilu-uutiset ja jos ehti niin sitten selasin alkuosankin ja luin kiinnostavimmat uutiset. Kouluunkin meni pyörässlä se 15-20 min, nykyään tuolle matkalle saisi varmaan taksin.
C-kasetti soimaan ja sitten aamutoimet
Olin teini -60 luvulla, ei ollut kännyköitä, ei puhelinta eikä edes telkkua kotona. Kait sitä juteltiin ja hommailtiin arkiaskareitä, eikä ajatukseenkaan vielä tullut kannettavat puhelimet tai väritelkut tai tietokoneet. Sitä mitä ei ollut olemassa, sitä ei osannut kaivata , aika ei tullut pitkäksi, aina oli tekemistä.
Aika usein luin muropaketin kylkeä. Jos ei ollut muroja niin maitopurkki aina löytyi.
Aamulla herättiin aamupalalle ja aamutoimille ja sitten lähdettiin ulos ovesta. Telkkaria ei avattu. Radio kyllä oli jossain kodissa päällä jo aamulla, josta kuuli uutiset ja sään.
Ensin lypsettiin lehmät ja syötettiin porsaat, jonka jälkeen kannettiin puita tupaan. Sitten mentiin kirkkoon.
Radio tai sanomalehti oli ennen vanhaan, joista uutiset saatiin. Lehdessä tosin aina on ollut ne vanhat uutiset. Mutta ennen vanhaan liki jokaiseen huusholliin tuli joku sanomalehti tilattuna, toisin kuin nykyään.
Kuunneltiin Radio Luxemburgia. Sieltä kuuli uusimmat levyt.
Olin teini 2000-luvun alussa. Nukuin niin pitkään kuin mahdollista ja olin usein myöhässä koulusta. Ihan pöhnässä suihkuun ja vaatteet päälle ja menoksi. Meikkasin jos ehdin.
Olin teini 1970-luvulla. Arkiaamuna herätyskello soi huoneeni oven ulkopuolella. Näin varmistin, että herään kunnolla. Suihkuun, aamukahvia, voileipä, appelsiini. Lehden lukemista radio taustana. Bussiin ja kouluun. Viikonloppuna nukuin yli kymmeneen. Heräsin kun äiti tuli huoneeseen avaamaan tuuletusluukun. Talossamme oli painovoimainen ilmanvaihto, joten pieni huoneeni oli tunkkainen. Aamuisin hain toisinaan näkkileipää kaapista ja luin ennen lounasta. Joululomalla luin kerran 8 kirjaa. Myös ompelin ja neuloin, joten usein aamulla jatkoin kesken jäänyttä käsityötä heti herätessäni viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin ihan helvetisti kirjoja. Heti aamusta piti jatkaa lukemista.
Kuin myös, ja tämän takia myöhästyin usein koulusta.
Tai mitä teit kun ei ollut kahvinkeitintä, sähköhellaa, leivänpaahdinta, taikinakonetta, krokseja.... eihän niitä sillon kaipaa kun ei tiedä niiden olemassaolosta. Aina keksii tekemistä jos haluaa. Meillä ei nytkään ole kännyköitä, ainoastaan nokian vanhat näppäinknnyt, joissa ei ole kun tekstiviesti ja soittomahollisuus.
Aamusin noustaan ylös, keitetään puuro ja syödään, sitten kukin lähtee omille "teileeen" kuka töihin kuka kouluun... jne. Ei sitä aamulla kerkee kun syödä ja vaihtaa vaatteet ja lähtä. Samoin iltaisin, kun tullaan laitetaan ruokaa ja syödään, tiskataan ja kuka tekee läksyt ja kuka huilaa tai mitä kukakin tekee. Joku lähtee harrastuksiin.
Meillä elämä ei pyöri puhelimessa vaan jokainen tekee siitä itselleen parhaan.
Heräsin, söin aamiaista, pakkasin koulujutut ja tarvittaessa tarkistin läksyjäkin tai luin kokeeseen, vilkaisin peiliin ja läksin kouluun. Kävellen tai pyörällä.