Paljonko olette tienanneet sijoittamalla?
Kiinnostaa nyt ihan tavisten sijoittaminen, ei niitä joilla vanhaa rahaa taustalla lapsesta lähtien.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Noin 4v takana ja miinusta 3000-4000€
N 20 v takana ja 0 €, pitkällä tähtäimellä takkiin tulee lähes aina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin säälittävää, että tämänkin ketjun viestejä ilmiannellaan kateuspäissään? Vasemmisto ei enää naurettavammaksi voi vajota :D :D :D
Onko tuo vasemmisto sulle kuin pikku-ukot jollekin toiselle? Äänestän aina vasemmistoa vaikka olen sijoittaja. Laitoin myös oman kommentin sijoituksistani tähän ketjuun.
Ei ole. Vasemmisto on minulle sitä porukkaa joka ilmiantelee täällä ideologiaansa sopimattomia viestejä ja suhtautuu elämään samalla tavalla. Mitään ei itse tehdä oman elämän parantamiseksi ja vihataan niitä jotka ovat tehneet.
Hyvin monella vasemmistolaisella on omaisuutta ja myös sijoituksia. Olet siis melko hassu. Mieti nyt vaikka sitä miten suuri joukko, jopa 25 %, kannattaa demareita. Ihan tavallista väkeä nekin kiinteistöineen ja säästöineen.
Vielä kun itsekin tajuaisivat sen. No, ehkä Marin antaa nyt jälkikäteen oivaa esimerkkiä.
Keskimääräinen voitto osinkoineen on ollut 150 prosenttia niistä osakkeista, jotka olen myynyt. Kaikki ovat olleet lunastuksia eli firma on ostettu pois pörssistä. Tällä hetkellä realisoimatonta voittoa on n. 350 000 euroa. Osinkoja olen saanut jo enemmän kuin mitä on ollut sijoitussumma. Osakkeissa ja rahastoissa olen ollut 23 vuotta.
Kyllä on taas ketju täynnä pelkkiä menestyjiä ja onnistujia. Sijoitusten mediaani Suomessa on noin 5400 euroa, tässä ketjussa monilla satoja tuhansia. Huutista.
Mutta missä on 20v kosmetologi Kaisa, joka tienasi asuntosijoittamisella ensimmäiset miljoonansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 100 000 eurolla, nyt 1.5 vuotta myöhemmin saldo näyttää 200 000. Osassa tuosta on toki verot maksamatta.
Vanhan rahan kultalusikkapojat piti jättää laskuista...
Juu. Sen unohtaa mainita oikeastaan kaikki. Tosi harva on saavuttanut satoja tuhansia ilman jo merkittävää pesämunaa. Itse sain perinnöksi 300 euroa, on kyllä velaton talo ja autot mutta ei sijoitukset ovat ehkä eläkesäästöineen 50000€.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas ketju täynnä pelkkiä menestyjiä ja onnistujia. Sijoitusten mediaani Suomessa on noin 5400 euroa, tässä ketjussa monilla satoja tuhansia. Huutista.
vaikka mediaani olisi 1 euron voi silti joillakin olla satojatuhansia osakkeissa.
Minulla esimerkiksi on 40 yhtiötä salkussani. Ei siinä tarvitse montaakaan euroa per yhtiö laittaa että ollaan sadoissatuhansissa.
Pyöreästi 200000eur nettona eli verojen jälkeen. Osinkoja ja myyntivoittoja asunnoista, osakkeista ja rahasto-osuuksista. En laske nykyisten sijoitusten arvonnousuja tienaamiseksi. Vasta myynti päättää position ja kertoo voiton tai tappion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 100 000 eurolla, nyt 1.5 vuotta myöhemmin saldo näyttää 200 000. Osassa tuosta on toki verot maksamatta.
Juu. Sen unohtaa mainita oikeastaan kaikki. Tosi harva on saavuttanut satoja tuhansia ilman jo merkittävää pesämunaa. Itse sain perinnöksi 300 euroa, on kyllä velaton talo ja autot mutta ei sijoitukset ovat ehkä eläkesäästöineen 50000€.
No minä olen saanut satoja tuhansia sijoituksiin ilman mitään "merkittäviä pesämunia". Useasti. Eli olen myös joutunut realisoimaan sijoitukseni kutakuinkin kokonaan useammin kuin kerran. ja silti on satoja tuhansia sijoituksissa. Viimeisin nollasta satoihintuhansiin meni 2,5 vuotta (vuoden 23 alusta tämän vuoden kesäkuun loppuun).
100-200€ joka kuu vuodesta 2009, alkuun rahastoon, myöhemmin myös osakkeisiin ja etf.
Olen suunnilleen tuplannut pääomani, eli ei kovin hyvin, tuossa ajassa olisi pitänyt mennä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen datan perusteella (muistaakseni 2023) mediaani oli 5770, 90 prosenttipiste 70 693 ja 99 prosenttipiste jo 509 693, eli nousu on loppupuolella jyrkkää. 2023 vuodesta on vielä noustu mukavasti ja luvut ovat suurempia tällä hetkellä. Luvuissa on mukana osakkeiden ja sijoitusrahastojen arvo, ei tuotto ja niissä ei ole esim. asuntovarallisuutta mikä on ollut monille suurin tuottojen tuoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka mediaani olisi 1 euron voi silti joillakin olla satojatuhansia osakkeissa.
Minulla esimerkiksi on 40 yhtiötä salkussani. Ei siinä tarvitse montaakaan euroa per yhtiö laittaa että ollaan sadoissatuhansissa.
Onko sullakin ukin perintösalkku? Uudemmat on tylsän näköisiä
Pyrin siihen, että joka kuukausi tulisi vähintään 20 % voittoa. Välillä onnistuu, välillä joutuu odottelemaan pidempään. Tappiota ei ole tullut lainkaan. Vinkkinä teille tappion tekijöille: älkää kotiuttako varoja silloin kun osakkeet ovat tappiolla, odotelkaa ihan rauhassa ja myykää vasta sitten kun olette voitolla. Mikä hätä on myydä tappiollisia sijoituksia?
Vierailija kirjoitti:
No kato ku kaikki eivät ole kädettömiä luusereita.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin siihen, että joka kuukausi tulisi vähintään 20 % voittoa. Välillä onnistuu, välillä joutuu odottelemaan pidempään. Tappiota ei ole tullut lainkaan. Vinkkinä teille tappion tekijöille: älkää kotiuttako varoja silloin kun osakkeet ovat tappiolla, odotelkaa ihan rauhassa ja myykää vasta sitten kun olette voitolla. Mikä hätä on myydä tappiollisia sijoituksia?
saahan sitä pyrkiä mutta et ikinä tule onnistumaan. Tuo on matemaattinen mahdottomuus.
Vaikka alkupääomasi olisi vain euron niin sinulla olisi 10 vuoden päästä 3,175 miljardia rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo moni keskituloinen (ei, ei jokainen mutta moni) voi laittaa sijoituksiin 10 tonnia vuodessa. Laske siitä kumuloituva summa esim 15 vuoden ajalle keskimääräisellä 7% tuotolla. Sitten on vielä yli keskitulon tienaavat päälle.
Ihmisiltä puuttuu suuruusluokkien ymmärrys. Vaikka isojen summien sijoittajia olisi Suomessa vain 1%, on se yli 50 000 henkeä. Mutta monille 1% = nolla, ja tämän näkee muissakin asioissa - jokin mikä on _vähemmistössä_ rinnastetaan samaan kuin "ei ollenkaan", etenkin jos ei ole tiedossa että just kanssa lähipiirissä on ko vähemmistön edustajia. Alhaisen älykkyyden merkki nähdä ja uskoa vain se oma kupla.
Ps. Minun sijoituksista tietää vain puoliso. Ystävillä, tuttavista puhumattakaan ei ole mitään hajua että niitä on lähemmäs miljoona, vaikka minut varmaan hyvätuloiseksi ymmärtävätkin. Eivät vaan tiedä kuinka hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
"Vuosituottoni on ajalta 04/2024-08/2025... Edelleenkään minulla ei ole tarve olla siinä mielessä oikea sijoittaja, että perehtyisin asioihin tai näköjään edes termeihin "
No siinä olet kyllä oikeassa, tuo ei nimittäin ole "vuosituotto" jos se on kuitenkin melkein puolentoista vuoden ajalta 😂.
Minusta jokaisen joka sijoittaa pitäisi kyllä perehtyä edes perusasioihin - juuri näihin termeihin ja etenkin miten tuotto lasketaan. Muuten teitä voi huijata ihan miten vaan, ettekä pysty ollenkaan vertailemaan eri vaihtoehtojen kannattavuutta. Ei nämä oikeasti ole vaikeita asioita, vie ehkä pari tuntia oppia mutta voi tarkoittaa eroa siinä voittaako vai häviääkö kaikki rahansa.
Olet kyllä tarpeettoman ilkeä. Minä myönnän avoimesti jo kuinka monennen kerran, että sijoittamisesta en ymmärrä, mutta mieluummin sijoitan kun annan vähien roposteni maata käyttötilillä.
Palstapoliisi siinä tulee sitten kertomaan, että tyhmä olen ja huijatuksi tulen. Ihan kivasti tämä ensimmäinen reilu vuosi on mennyt. Aikaa on vuosikymmeniä. Ei mulla hätää ole.
Kiitos keskustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuosituottoni on ajalta 04/2024-08/2025... Edelleenkään minulla ei ole tarve olla siinä mielessä oikea sijoittaja, että perehtyisin asioihin tai näköjään edes termeihin "
No siinä olet kyllä oikeassa, tuo ei nimittäin ole "vuosituotto" jos se on kuitenkin melkein puolentoista vuoden ajalta 😂.
Minusta jokaisen joka sijoittaa pitäisi kyllä perehtyä edes perusasioihin - juuri näihin termeihin ja etenkin miten tuotto lasketaan. Muuten teitä voi huijata ihan miten vaan, ettekä pysty ollenkaan vertailemaan eri vaihtoehtojen kannattavuutta. Ei nämä oikeasti ole vaikeita asioita, vie ehkä pari tuntia oppia mutta voi tarkoittaa eroa siinä voittaako vai häviääkö kaikki rahansa.
Olet kyllä tarpeettoman ilkeä. Minä myönnän avoimesti jo kuinka monennen kerran, että sijoittamisesta en ymmärrä, mutta mieluumm
En ollut ollenkaan ilkeä. Yritin auttaa sinua. Kaltaisesi ovat alttiina huijareille kun ette ymmärrä tärkeitä asioita, joiden oppiminen I oikeasti helppoa ja nopeaa.
Mutta jatka toki samaa rataa kun kerran reaktiosi on laittaa sormet korviin ja loukkaantua. Nyt olen sitten ilkeä: luulin sinua vain tietämättömäksi, mutta nyt tiedän sinut tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saavuttanut 300 000 euron sijoitukset ja lisäksi velattoman perheasunnon puolikkaan pääkaupunkiseudulla ilman minkäänlaista pesämunaa. Tämä on tullut ihan palkkarahoista ja tekemieni sijoitusten tuloista sijoittamalla. Ainoa, mikä harmittaa on se, että tajusin aloittaa osakesijoittamisen vasta 42-vuotiaana. Olisi kannattanut laittaa edes pieni summa kuukausittain osakkeisiin heti siitä lähtien, kun valmistuin DI:ksi 24-vuotiaana.
N60
Viidestä huntista olen maksanut verot.