Paljonko olette tienanneet sijoittamalla?
Kiinnostaa nyt ihan tavisten sijoittaminen, ei niitä joilla vanhaa rahaa taustalla lapsesta lähtien.
Kommentit (121)
En ole tienannut mitään, kun en ole myynyt. Salkun arvo vaihtelee plussalla ollaan nyt, mutta välillä oltu masentavan -. Viime vuikolla oli vauhdin hurmaa salkku heilahti 42000€ päivässä ylös ja seuraavana päivänä tästä noususta suli puolet taas pois.
Sellaista se on piensijoittajan elämä, älä sijoita mitään, mitä et ole valmis häviämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut jonkun 21 000 rahastoihin ja se on tuottanut n. 4000e. Mutta en siis ole nostanut tuottoja ja voi olla, että niistä pitää nostaessa maksaa veroa. Siinähän on se kynnysarvo milloin verot pitää maksaa, ja riippuu tilanteesta lähdenkö väistelemään veroja vai en. Vanhimmat sijoitukset on vuodelta 2018 mutta olen siitä lähtien pikkuhiljaa ostellut lisää rahasto-osuuksia.
Joo, tuotoista maksetaan pääomaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 4v takana ja miinusta 3000-4000€
Ensimmäinen rehellinen sijoittaja palstan historiassa.
Meinaatko, että suurin osa on vuosikymmenten aikana tehnyt pelkkää tappiota sijoituksillaan? No johan on...
Ei, mutta tuskin jokainen on kymmeniä tai satoja tuhansia voitolla kuten palstalla.
Samaa mieltä. Ehkä moni liioittelee. Itsekin olen todella piensijoittaja n.20 v mutta plussalla olen vain muutama tuhat euroa.
Pelkästään suoria osakesijoituksia, Suomen ulkopuolelle. Olen tehnyt isoja tappioita, mutta parin hyvän "arvauksen" johdosta 10-kertaistanut salkun yhtä monessa vuodessa. Ei heikkohermoisen puuhaa kuitenkaan, jos pääomaa olisi ollut alussa enemmän, olisin varmasti sijoittanut pienemmällä riskillä.
Sijoittelin ennen koronavuosia varmaan 10 vuotta, innostuin vähän asiasta ja opiskelinkin ja seurasin maailman pörssejä. Luultavasti jäin voitolle jotain reilun kymppitonnin miinus verot.
Aloittelijanon helpointa avata pankissaan arvo-osuustilai ja sitten vaikka kuukausittain sopia tietty määrä palkasta sijoituksiin. Pankki hoitaa sen. Esim. 100 eurolla kuussa sitten kurssien ollessa matalalla saisi enemmän osuuksia samalla rahalla, joten siitä ei kannata huolestua. Kaikki mitkä laskee, tulee lopulta ylös. Aloittelijan kannattaa sijoittaa monipuolisiin rahastoihin, eikä yhteen osakkeeseen.
Eikä sitä kannata tehdä ihan lyhyeksi ajaksi, pikavoittoja ei oikeastaan ole.
Eläkerahastoihin sijoittanut 20v ajan n.20 000e. Tällä hetkellä saldo on 56 000e kun ovat poikineet ihan hyvin. Pistin kuitenkin takuusäästöön kun Trumppi tuli valtaan ja eläkkeeseen on enää muutama vuosi aikaa. En halunnut ottaa enää riskejä, vaikka parhaimmillaan saldo olikin 61 000e.
4 v sitten sijoitin 230 000 e, nyt 480 000 e. Eli tuplaantunut neljässä vuodessa. Korkoa korolle -ilmiö pitäisi tuottaa useita miljoonia sitten eläkeläisenä. Nyt vähän päälle nelikymppinen olen.
Tienaan satoja euroja nettona kuukausittain pelkkinä osinkoina. Muutamana kuukautena vuodessa jopa nelinumeroisen summan.
Olen kotiuttanut nettovoittoja kryptoista reilut 150 000 ja ostin niillä aikanaan ensiasunnon. Paperilla näitä riskisijoituksia on jäljellä ehkä puoli miljoonaa, joista voittoja melkein kaikki, eli myös verovelkaa on aika paljon. Normisijoitusten kotiuttamattomat ja kotiutetut tuotot ovat varmaan alle satku tähän päälle viimeisen 5-6 vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut 32 vuotta, olen nyt 54-vuotias.
Parhaina osinkovuosina ja osakemyynneillä pääomatuloni ovat olleet noin 20 000 euroa vuodessa. En ole ollut kovin aktiivinen suoran osakesijoittamisen kanssa. Osakesalkun arvo on nyt jotain 700 000 euroa kun viimeks katsoin.
Niinhän täällä kaikilla. Ja kaikki sijoitettu tuo 1800 euron kk-palkalla?
En ole tuo alkuperäinen viestin kirjoittaja, mut mun nettopalkka oli 1600 euroa kun aloittelin sijoittamista. Olin silloin sinkku ja tajusin aika äkkiä että luopumalla esimerkiksi biletyksestä ja alkoholista mulle jäi joka kuukausi lähes 400 euroa sijoitettavaksi. Aloin laittaa puolet siitä indeksirahastoon ja toisen puolen suoraan pörssiosakkeisiin. Osakkeista tajusin about 10 vuoden melko olemattoman tuoton jälkeen ettei ne ole mun juttu. Indeksirahastot on parhaita ja tuottoisimpia. Eli ei tosiaankaan tarvii olla isoa palkkaa, että voi sijoittaa vaan riittää että priorisoi menonsa. Nyt on tuotto kv rahastoista ollut pahimmillakin karhumarkkinoilla yli 7 %.
Bitcoinilla ja Ethereumilla puoli miljoonaa vuodessa. Repikää siitä. Ihan riskillä ja lainalla joka maksettu jo takaisin.
Osakemarkkinoilta arvonnousu ollut ehkä 10 ke, 15 vuodessa. Asuntomarkkinoilla olen menettänyt noin 50 ke.
Vaikea sanoa.
Vanhoja lukiolaisena tehtyjä huonoja (=kalliita) rahastoja olen myynyt ja sieltä yhteensä ehkä pari tonnia voittoa kotiutunut.
8 vuotta olen nyt sijoittanut järkevämpiin rahastoihin ja siellä 25 tuhatta voitolla, mutta tietenkään ei inflaatiota ja myydessä tulevia veroja ota huomioon - eli ehkä kymppitonnin jäisi voitolle jos myisi tänään nämä huomioiden. Eipä sillä kuuhun mennä, mutta toki alkupääoman kanssa käteen tulisi lähes 100 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, koska teen ns päiväkauppaa ja nostan voitot remontteihin, auton ostoon, matkustamiseen. Pyrin 4-5 % voittoon ja sitten myyn. Välillä voi tulla voittoa kuukaudessa parikin tuhatta ja väkillä useita kuukausia, että homma seisoo. Näin 15 vuotta.
Totta. Kvartaalipäivät on hyvä tehdä kauppaa. Aloitin vasta keväällä ja hyvin jutun juonteessa kiinni. Eilen se olisi ollut Bittium.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, koska teen ns päiväkauppaa ja nostan voitot remontteihin, auton ostoon, matkustamiseen. Pyrin 4-5 % voittoon ja sitten myyn. Välillä voi tulla voittoa kuukaudessa parikin tuhatta ja väkillä useita kuukausia, että homma seisoo. Näin 15 vuotta.
Olidit metonnut todennäköisesti enemmän ilman leikkimistä.
Leikkiminen on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika harvassa taitaa onnistumiset olla kun PÄIVÄkaupassa pyrit 4-5% voittoon. ANIHARVOIN osakkeiden hinnanvaihtelu on PÄIVÄSSÄ yli 5-7%, jonka tuo vaatisi riippuen välttäjän kuluissa.
PÄIVÄkaupassa kun OSTAT JA MYYT saman omistuksen SAMAN PÄIVÄN SISÄLLÄ.
Eikä ole. Päiväkauppa on synonyymi treidaamiselle. Tarkoittaa, ettei osakkeita ole tarkoitus pitää kauempaa kuin sen ajan, että saa tavoitellun voiton.
On minulla jotain, mitä pidän pidempäån, esim novo. Ostin sitä, kun tipahti, eikä tarkoitus ole myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kvartaalipäivät on hyvä tehdä kauppaa. Aloitin vasta keväällä ja hyvin jutun juonteessa kiinni. Eilen se olisi ollut Bittium.
Juuri näin. Kun tulosjulkistus tulee, niin usein osakkeet laskevat ja viikon sisällä nousevat takaisin. Nyt Trump on vain sotkenut tätä kaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 100 000 eurolla, nyt 1.5 vuotta myöhemmin saldo näyttää 200 000. Osassa tuosta on toki verot maksamatta.
Vanhan rahan kultalusikkapojat piti jättää laskuista...
Voi sijoittaa myös velkavivulla, jos on vakuuksia, kuten oma, osittain maksettu asunto. Niin minä olen tehostanut sijoittamistani. Yksinhuoltajaäidiltä ei kultalusikoita mukaan saanut, kun muutin omilleni.
Vipu käyttöön kun kunnolla kyykkää. Nyt ihan maltillisella vivulla ja maksanutkin lainaa takaisin. Pitää olla paukkuja kun tulee romahdusten romahdus. Silloin lyödään sisään kaikki raha mikä irti saadaan. Näitä mahkuja ei usein tule, elämän aikana ihan muutamia. Siksi aina pitää olla sen verran varaa irrottaa ettei jää tyhjin käsin. Muuten
Velkarahalla ei kannata sijoittaa ellei ole ammattilainen! Talvella kun Trump kyykytti pörssejä niin esim. Nordet pakkomöi velka-elvisten salkkuja urakalla. Pörssikyykky oli lyhyt mutta monen pojan osakesalkku katos puff!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sijoittamista takana ja 50k€ voittoa osakkeilla. Asuntolainan maksoin 5v etuajassa pois ja nyt on edelleen salkussa 60k€ pääoma. 2200€/kk nettopalkasta olen sijoittanut joka kuukausi kaiken ylimääräisen. Käyttötilillä pidän 3000€.
M38
Oletko perheetön?
Kyllä olen. Onnellinen sinkkumies rivarikaksiossa 👍
M38
Oletko perheetön?