Paljonko olette tienanneet sijoittamalla?
Kiinnostaa nyt ihan tavisten sijoittaminen, ei niitä joilla vanhaa rahaa taustalla lapsesta lähtien.
Kommentit (121)
Aloitin 1,5 v sitten, olen nostanut rahastotuottoja pari tonttua ja korkeakprkoisilta määräsikaistileitä tonnin. Ihan on ok, jatkan harjoituksia.
Aloitin 18 vuotta sitten sijoittamaan palkasta ylijääneitä rahoja. Aluksi sijoitin pankin rahastoihin, mutta vähitellen rupesin ostamaan myös suoraan osakkeita ja sijoittamaan Seligsonin osakeindeksirahastoihin.
Salkkuni arvo on nyt vähän yli 250 000 euroa. Siitä 150 000 on palkkatuloistani vuosien varrella sijoituksiin laittamaani rahaa ja reilu 100 000 sijoitusten tuottoja.
Vierailija kirjoitti:
"Ps. Euromäärien listaaminen tällaiseen on typerää. Jonkun 100 euroa voi olla 100% tuotto, mutta toisen 100 000 euroa prosentin tuotto. Vain prosenteilla on merkitystä. "
Tavalliselle sijoittajalle euromäärät tuo konkretiaa. Minä en tajua sijoittamisesta mitään eikä aihe kiinnosta. Tuntui silti tyhmältä pitää 3000 euroa käyttötilillä. Korkeakorkoinen säästötili olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta päätin antaa pankin käsiin sijoitusjuttuni. Tuottoa on tullut +17,5%. Silti minä mieluummin katson sen euromäärän ja mietin, mitä sillä saisi. Se palkitsee kun tajuaa vaikka että "ansaitsin" ilmaiset lennot.
Voithan sinä itse katsoa vaikka mitä, mutta jos keskustellaan sijoittamisen kannattamisesta ja vertaillaan kirjoittajien kesken, vain VUOSItuotolla prosenteissa on merkitystä. Ja nimenomaan VUOSItuotolla - sun 17.5kin on täysin merkityksetön kun et kerro onko se tullut viikon vai 10 vuoden ajalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin kerran 30 000 euroa kahdeksi päiväksi ja tienasin siitä n. 1000 euroa. Ei sopinut mulle, meinasin tulla hulluksi, enkä nukkunutkaan kunnolla.
Nyt pidän 3 %:n säästötilillä.
Missä saa säästötilille 3% koron?
OP:lla korko nousee jos säästösumma nousee. Voi saada näköjään jopa 6%.
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/tilit/saastotili
Linkkisi mukaan maksimikorko on 3kk euribor - 0.5%yks. Eli tällä hetkellä saa enintään noin 1.5% koron, ja sekin tulee vain yli 50 tonnin osuudesta. Mistä ihmeestä repäisit 6%?!
Vierailija kirjoitti:
"Ps. Euromäärien listaaminen tällaiseen on typerää. Jonkun 100 euroa voi olla 100% tuotto, mutta toisen 100 000 euroa prosentin tuotto. Vain prosenteilla on merkitystä. "
Tavalliselle sijoittajalle euromäärät tuo konkretiaa. Minä en tajua sijoittamisesta mitään eikä aihe kiinnosta. Tuntui silti tyhmältä pitää 3000 euroa käyttötilillä. Korkeakorkoinen säästötili olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta päätin antaa pankin käsiin sijoitusjuttuni. Tuottoa on tullut +17,5%. Silti minä mieluummin katson sen euromäärän ja mietin, mitä sillä saisi. Se palkitsee kun tajuaa vaikka että "ansaitsin" ilmaiset lennot.
3000e on pikkuraha, jonka eteen en viitsi tehdä ajatustyötä, koska sijoittaminen on vaan niin tylsää.
Arvptan oman aikani rahaa paljon tärkeämmäksi.
Olen sijoittanut 10 vuotta. Alkupääomaa oli 18 000 euroa. Rahastoon menee 400 euroa/kk ja ostan suoria osakkeita noin 4 kertaa vuodessa. Välissä kokeilin asuntosijoittamistakin, mutta vuokratuotto jäi vaatimattomaksi niin möin jo pois. Pääsin kyllä omilleni myynnissä. Tällä hetkellä sijoituksissa on 225 000 euroa.
Lopetin laskemisen 10 miljoonan kohdalla. Ei rahaa enää ajattele silloin oikeastaan juuri lainkaan. Sitä vain keskittyy harrastuksiin, matkusteluun ja muuhun kivaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjuun on vastannut hädin tuskin 50 ihmistä (kommentteja 67, mutta osa muuta hölinää). Onko se niin ihmeellistä, että sellainen määrä on tehnyt voittoa sijoituksillaan ja ne ketkä on ottaneet kunnolla takkiin eivät halua vastata?
Tavalliselle pulliaiselle nuo pankin hajautetut rahastot on aika varmoja sijoituskohteita. Ei niilllä rikastu, mutta pitkällä aikavälillä nettoaa melko varmasti. Mun pienituloinen sisko aloitti sijoittamisen vajaa 20 vuotta sitten. Kuukausittain laittoi n.100 euroa. Nyt hänellä on yli 60 000 euroa. Uskokaa tai olkaa uskomatta. Se on kuitenkin tosi juttu, että ei ole mitään järkeä makuuttaa rahaa käyttötilillä. Edes sitten jollekin tuottoisalle säästötilille ne rahat.
Kyllä minä ainakin uskon että voi olla, koska 20 vuodessa tulee jo mukavasti korkoa korolle. Vaikka pankkien rahastoista menee hoitomaksua niin osa rahastoista pärjää kyllä indeksille oikein hyvin.
Ostin asunnon, myin 10v kul. Hinta noussut 50 000€ ja päälle maksamani laina eli sain 140 000 € käteen. Maksuaikana korot matalia.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon, myin 10v kul. Hinta noussut 50 000€ ja päälle maksamani laina eli sain 140 000 € käteen. Maksuaikana korot matalia.
Tuottoa ei lasketa tällä lailla, ei ollenkaan. Mutta kiva toki jos itse olet iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin vuosi sitten muutamalla tuhannella eurolla. 17% plussalla eli euromääräisenä ~500 euroa. En odota, että ihan näin hyvänä jatkuu, mutta näin aloittelijalle mukava yllätys. Sijoitukseni on joku Dansken rahasto.
Pankkien rahastoista peritään aikamoisia hoitomaksuja. Suosittelen pitkäaikaiseen säästämiseen indeksirahastoja. Pankkien rahastojen tuotto ei yleensä ylitä niitä.
Muutama tuhat kryptoista. Muita sijoituksia en ole kotiuttanut, joten voittoa ei ole.
Ei ole synonyymi treidaamiselle. Päiväkauppa on PÄIVÄKAUPPAA.
"Päiväkauppa (day trading) tarkoittaa sijoitusstrategiaa, jossa arvopapereita kuten osakkeita, valuuttoja tai johdannaisia ostetaan ja myydään saman päivän aikana. Tavoitteena on hyötyä lyhytaikaisista hinnanvaihteluista markkinoilla."
Semantiikkaa. Totta kai osakkeet myydään saman päivän aikana, jos arvo nousee _oman strategian_ verran. Mutta jos se ei nouse samanpäivän aikana, niin ei sitä päiväkauppaa tehdä hampaat irvessä. Tavoitteena on _hyötyö lyhytaikaisista hinnanvaihtelyista_ , mutta jos sitä hyötyä ei saa, niin ei kukaan ole niin idiootti, että tekee tappiota tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä itse katsoa vaikka mitä, mutta jos keskustellaan sijoittamisen kannattamisesta ja vertaillaan kirjoittajien kesken, vain VUOSItuotolla prosenteissa on merkitystä. Ja nimenomaan VUOSItuotolla - sun 17.5kin on täysin merk
Vuosituottoni on ajalta 04/2024-08/2025. Aloituksessa kysyttiin, paljonko on tienattu. Edelleenkään minulla ei ole tarve olla siinä mielessä oikea sijoittaja, että perehtyisin asioihin tai näköjään edes termeihin. Ne rahat kun siellä tekee mitä tekee, tajusin minä niistä mitään tai en. Kiinnostusta ei ole mihinkään muuhun kuin siihen, että vaikka 15 vuoden päästä siellä ei olisi se sama alkusumma. Ja sekin on ok, jos kaiken häviän.
"Vuosituottoni on ajalta 04/2024-08/2025... Edelleenkään minulla ei ole tarve olla siinä mielessä oikea sijoittaja, että perehtyisin asioihin tai näköjään edes termeihin "
No siinä olet kyllä oikeassa, tuo ei nimittäin ole "vuosituotto" jos se on kuitenkin melkein puolentoista vuoden ajalta 😂.
Minusta jokaisen joka sijoittaa pitäisi kyllä perehtyä edes perusasioihin - juuri näihin termeihin ja etenkin miten tuotto lasketaan. Muuten teitä voi huijata ihan miten vaan, ettekä pysty ollenkaan vertailemaan eri vaihtoehtojen kannattavuutta. Ei nämä oikeasti ole vaikeita asioita, vie ehkä pari tuntia oppia mutta voi tarkoittaa eroa siinä voittaako vai häviääkö kaikki rahansa.