Paljonko olette tienanneet sijoittamalla?
Kiinnostaa nyt ihan tavisten sijoittaminen, ei niitä joilla vanhaa rahaa taustalla lapsesta lähtien.
Kommentit (121)
Vähän vaikeaa laskea, kun olen ostanut kalliimman asunnon kaksi kertaa. Ensimmäisen arvo nousi 40.000€, toisen 10.000€ ja tämän nykyisen 250.000€, mutta tästä omistan vain puolet, eli 125.000€. Eli oman asunnon arvonnousut ovat olleet yhteensä 175.000€.
Ensimmäisen sijoitusasunnon arvo on noussut 140.000€ ja toisen 90.000€. Indeksirahaston arvo on noussut 55.000€, eli yhteensä 285.000€.
Olen siis tienannut yhteensä 460.000€ viimeisen 29 vuoden aikana.
Aloitin 100 000 eurolla, nyt 1.5 vuotta myöhemmin saldo näyttää 200 000. Osassa tuosta on toki verot maksamatta.
Olen sijoittanut jonkun 21 000 rahastoihin ja se on tuottanut n. 4000e. Mutta en siis ole nostanut tuottoja ja voi olla, että niistä pitää nostaessa maksaa veroa. Siinähän on se kynnysarvo milloin verot pitää maksaa, ja riippuu tilanteesta lähdenkö väistelemään veroja vai en. Vanhimmat sijoitukset on vuodelta 2018 mutta olen siitä lähtien pikkuhiljaa ostellut lisää rahasto-osuuksia.
Aloitin vuosi sitten muutamalla tuhannella eurolla. 17% plussalla eli euromääräisenä ~500 euroa. En odota, että ihan näin hyvänä jatkuu, mutta näin aloittelijalle mukava yllätys. Sijoitukseni on joku Dansken rahasto, en edes tajua näistä mitään. Ajattelin vaan, että hölmöä makuuttaa rahoja tilillä. Nyt ne saa olla tuolla jopa vuosikymmeniä.
En osaa sanoa, koska teen ns päiväkauppaa ja nostan voitot remontteihin, auton ostoon, matkustamiseen. Pyrin 4-5 % voittoon ja sitten myyn. Välillä voi tulla voittoa kuukaudessa parikin tuhatta ja väkillä useita kuukausia, että homma seisoo. Näin 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut 32 vuotta, olen nyt 54-vuotias.
Parhaina osinkovuosina ja osakemyynneillä pääomatuloni ovat olleet noin 20 000 euroa vuodessa. En ole ollut kovin aktiivinen suoran osakesijoittamisen kanssa. Osakesalkun arvo on nyt jotain 700 000 euroa kun viimeks katsoin.
Niinhän täällä kaikilla. Ja kaikki sijoitettu tuo 1800 euron kk-palkalla?
Parissa vuodessa kokosin yli miljoonan salkun. Työttömyyskorvaukset hyvin valittuihin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 100 000 eurolla, nyt 1.5 vuotta myöhemmin saldo näyttää 200 000. Osassa tuosta on toki verot maksamatta.
Vanhan rahan kultalusikkapojat piti jättää laskuista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sijoittaa myös velkavivulla, jos on vakuuksia, kuten oma, osittain maksettu asunto. Niin minä olen tehostanut sijoittamistani. Yksinhuoltajaäidiltä ei kultalusikoita mukaan saanut, kun muutin omilleni.
Ei tarvitse kieltää perijöitä kertomasta asioistaan. Inderesillä on pitkä ketju jossa kysyttiin mistä rahat sijoitukseen on saatu, eikä siellä ole vastauksissa ehkä yhtään joka olisi saanut ison perinnön jonka varassa sijoittaa.
Sellaisia henkilöitä tietysti on olemassa, mutta ovat ihan hissun kissun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa perintöä kun isäni kuoli, kun täytin 18 en saanut vanhemmiltani euroakaan ja tuon 100 000 säästin palkasta.
Eipä ole tullut laskettua. Aloitin sijoittamisen jo 1980 luvulla ja sen jälkeen olen vain ostanut, eli tuotot tulleet osingoista ja muutamasta yrityksestä, jotka on ostettu pois pörssistä. Nyt sijoitusten laskennallinen arvo on seitsemän numeroa. Arvioisin saaneeni osinkoja ja lunastuksia vajaan 40 vuoden aikana noin 350.000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 4v takana ja miinusta 3000-4000€
Ensimmäinen rehellinen sijoittaja palstan historiassa.
Sijoitin kerran 30 000 euroa kahdeksi päiväksi ja tienasin siitä n. 1000 euroa. Ei sopinut mulle, meinasin tulla hulluksi, enkä nukkunutkaan kunnolla.
Nyt pidän 3 %:n säästötilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että suurin osa on vuosikymmenten aikana tehnyt pelkkää tappiota sijoituksillaan? No johan on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sijoittaa myös velkavivulla, jos on vakuuksia, kuten oma, osittain maksettu asunto. Niin minä olen tehostanut sijoittamistani. Yksinhuoltajaäidiltä ei kultalusikoita mukaan saanut, kun muutin omilleni.
Vipu käyttöön kun kunnolla kyykkää. Nyt ihan maltillisella vivulla ja maksanutkin lainaa takaisin. Pitää olla paukkuja kun tulee romahdusten romahdus. Silloin lyödään sisään kaikki raha mikä irti saadaan. Näitä mahkuja ei usein tule, elämän aikana ihan muutamia. Siksi aina pitää olla sen verran varaa irrottaa ettei jää tyhjin käsin. Muuten sitten osakepaino vähän ajankohdasta riippuen 80-90%. Nyt 70% ja vipukin maksettu melkein pois. Vipu takas kun kyykkää. Seuraaavan notkahduksen jälkeen ei enää töissä tarvitse käydä. Aina pitää olla sen verran rahaa että tarjoushaukka saa alesta haluamaansa lappua huumorihintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että suurin osa on vuosikymmenten aikana tehnyt pelkkää tappiota sijoituksillaan? No johan on...
80% sijoittajista häviää indeksille muistaakseni tilastollisesti.
T: Eri
Olen sijoittanut 32 vuotta, olen nyt 54-vuotias.
Parhaina osinkovuosina ja osakemyynneillä pääomatuloni ovat olleet noin 20 000 euroa vuodessa. En ole ollut kovin aktiivinen suoran osakesijoittamisen kanssa. Osakesalkun arvo on nyt jotain 700 000 euroa kun viimeks katsoin.