Miksi Greta Garbo lopetti näyttelijänuransa niin aikaisin?
Kommentit (23)
Kannattaa lopettaa suoraan huipulta, saa helpommin legendan maineen.
Se on helppoa lyödä pillit pussiin kun on miljonääri.
Garbo ei ollut tarpeeksi ekstrovertti hollywoodiin. Eikä halunnut myydä elämäänsä. Siellä olisi pitänyt hyppiä joka suuntaan filmijohtajien käskyn mukaan, eikä vapaa-aikaa käytönnössä ollut.
Kokoomus olisi pyörtynyt moisesta ratkaisusta.
Jos katsot 1940-luvun kassamagneetteja, niin eipä siellä monta roolia nelikymppiselle naiselle ollut. Miehille taas... no, esimerkiksi Leslie Howard olisi varmaan tehnyt romanttisia rooleja seitsemänkymppiseksi jos ei olisi kuollut sodassa.
Joku Garbon ruotsalaisista tuttavista kysyi, miksi hän lopetti elokuvauransa. Gretan vastaus kysyjälle oli: - Jag hade grimaserat färdigt.
Ei jaksanut olla julkisuudessa salaisuutensa kanssa
Minä olisin aina halunnut olla Eve Arden.
Yksi harvoista Greta Garbo -haastatteluista vuodelta 1938. Näkee hyvin, ettei hän ole liian innostunut haastateltavana olemisesta.
Hän kyllästyi. Ehti näytellä kuitenkin 26 elokuvassa.
Neljä vuotta ennen kuolemaansa hän kertoi ruotsalaiselle elämäkertojalleen Sven Bromanille: "Olin kyllästynyt Hollywoodiin. En pitänyt työstäni. Oli monia päiviä, kun minun piti pakottaa itseni menemään studioon ... Halusin todella elää toisen elämän. "
Minä olen iloinen siitä, että G. G. ehti näytellä Douglas Fairbanks Jr.:nkin kanssa samassa elokuvassa (A Woman of Affairs) (USA 1928) (mykkäelokuva). Niin komea mies!
Douglas ja Greta:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ee/0c/c6/ee0cc610cafc0e4…
Tuohon aikaan ei ollut Photoshopia jne. Linssiin pehmeällä liinalla hierottu pienenpieni kikkare vaseliinia poisti rypyt filmeissä. Ei koske Garboa vaan koko elokuvabisnestä ennen vanhaan. Suomessa käytettiin samaa keinoa.
Kohtasi tuolloin Hannu Garbon ja ryhtyivät lisääntymään.
Miksei meiltä Suomesta ole löytynyt Garbon tasoista supertähteä Hollywoodiin? Naapurimaitahan tässä ollaan.
Miss Garbo oli paitsi äärimmäisen tarkka yksityisyydestään, myös fiksu. Hän ei jäänyt roikkumaan väkisin Hollywoodiin, koska hän tiesi, että se päivä on tuleva hänellekin, kun on aika laskeutua 'temppelistä'. On tuskin kurjempaa kohtaloa näyttelijällä kuin päätyä ulkonäkönsä menettäneenä 'a has been' -asemaan - ja vieläpä päihdeongelmaisena.
Vierailija kirjoitti:
Miksei meiltä Suomesta ole löytynyt Garbon tasoista supertähteä Hollywoodiin? Naapurimaitahan tässä ollaan.
Tuksussa olisi potentiaalia dramaattisiin osiin.
Siihen aikaan se oli pitkä ura naisnäyttelijälle.