Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olette tienanneet sijoittamalla?

Vierailija
09.08.2025 |

Kiinnostaa nyt ihan tavisten sijoittaminen, ei niitä joilla vanhaa rahaa taustalla lapsesta lähtien.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin hieman epätavallisesta .kryptoonnja kultaan ..reilu 15 vuoden tuotto on n. 30 prosenttia ja rahassa joitakin kymppitonneja

Vierailija
62/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensimmäiset rahastot 2006 ja ensimmäiset osakkeet 2007. Salkun koko on nyt n. 135 000, josta tuottoa on bruttona yhteensä n. 60 000. Tämä luku siis sisältää osingot ja myynnit ja arvonnousut, mutta ei kuitenkaan maksettuja veroja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 4v takana ja miinusta 3000-4000€

Ensimmäinen rehellinen sijoittaja palstan historiassa.

Vaikea uskoa, että vuosina 2021-2025 juuri kukaan on tehnyt tappiota.

Vierailija
64/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaa mieltä. Ehkä moni liioittelee. Itsekin olen todella piensijoittaja n.20 v mutta plussalla olen vain muutama tuhat euroa."

Mikä oli lähtösumma? Jos aloitit satasilla, niin tuo on hyvin. Jos useammalla tuhannella, niin sekin on ihan kivasti.

Vierailija
65/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, nuo vuodet olivat pahoja, mutta tavallisessa tilanteessa en minä pidä tappioita pahoina. Myyn ja ostan seuraavana päivänä takaisin. Ja sitten vältän verot voitollisista myynneistä.

Vierailija
66/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki voittoa tehneet valehtelijoita? Miten meillä sitten on hyvinkin varakkaita ihmisiä marraskuun listoilla? Minä olen tehnyt vuoden sisällä täysin aloittelijana noin 1000€ plussaa. Mitätön summa mutta kuten sanottu aloittelija olen. Ehkä kymmenen vuoden päästä summa on paljon isompi. Toivottavasti. On kyllä todella huono sijoittaja jos noin paljon tulee miinusta.

Vierailija
67/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on täynnä valehtelijoita

Vierailija
68/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuun on vastannut hädin tuskin 50 ihmistä (kommentteja 67, mutta osa muuta hölinää). Onko se niin ihmeellistä, että sellainen määrä on tehnyt voittoa sijoituksillaan ja ne ketkä on ottaneet kunnolla takkiin eivät halua vastata?

Tavalliselle pulliaiselle nuo pankin hajautetut rahastot on aika varmoja sijoituskohteita. Ei niilllä rikastu, mutta pitkällä aikavälillä nettoaa melko varmasti. Mun pienituloinen sisko aloitti sijoittamisen vajaa 20 vuotta sitten. Kuukausittain laittoi n.100 euroa. Nyt hänellä on yli 60 000 euroa. Uskokaa tai olkaa uskomatta. Se on kuitenkin tosi juttu, että ei ole mitään järkeä makuuttaa rahaa käyttötilillä. Edes sitten jollekin tuottoisalle säästötilille ne rahat.

Vierailija
69/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, koska teen ns päiväkauppaa ja nostan voitot remontteihin, auton ostoon, matkustamiseen. Pyrin 4-5 % voittoon ja sitten myyn. Välillä voi tulla voittoa kuukaudessa parikin tuhatta ja väkillä useita kuukausia, että homma seisoo. Näin 15 vuotta.

aika harvassa taitaa onnistumiset olla kun PÄIVÄkaupassa pyrit 4-5% voittoon. ANIHARVOIN osakkeiden hinnanvaihtelu on PÄIVÄSSÄ yli 5-7%, jonka tuo vaatisi riippuen välttäjän kuluissa. 

PÄIVÄkaupassa kun OSTAT JA MYYT saman omistuksen SAMAN PÄIVÄN SISÄLLÄ. 

Eikä ole. Päiväkauppa on synonyymi treidaamiselle. Tarkoittaa, ettei osakkeita ole tarkoitus pitää kauempaa kuin sen ajan, että saa tavoitellun voiton.

On minulla jotain, mitä pidän pidempäån, esim novo. Ostin sitä, kun tipahti, eikä tarko

Ei ole synonyymi treidaamiselle. Päiväkauppa on PÄIVÄKAUPPAA. 

"Päiväkauppa (day trading) tarkoittaa sijoitusstrategiaa, jossa arvopapereita kuten osakkeita, valuuttoja tai johdannaisia ostetaan ja myydään saman päivän aikana. Tavoitteena on hyötyä lyhytaikaisista hinnanvaihteluista markkinoilla."

Vierailija
70/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ensimmäiset rahastot 2006 ja ensimmäiset osakkeet 2007. Salkun koko on nyt n. 135 000, josta tuottoa on bruttona yhteensä n. 60 000. Tämä luku siis sisältää osingot ja myynnit ja arvonnousut, mutta ei kuitenkaan maksettuja veroja. 

Mulla on suunnilleen sama homma. Salkku on nyt 113 tonnia. Osakkeiden arvon nousu ja osingot yhteensä 70 tonnia. Tänä vuonna tuotto on 13 tonnia. 

Vierailija
71/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käyn nappikauppaa tai makuutan rahoja. Mitä milloinkin. Olen säästänyt sijoituksiin 24-vuotiaasta ja olen 48-vuotias. Mutta monesti olen ottanutkin lähes kaikki johonkin hankintaan tai ollut tiukempi jakso elämässä. ja välillä on ollut kuivia kausia säästämisen kanssa. Tällä hetkellä sijoituksissa noin 70 000 Euroa. Tavoitteeni on nyt seuraavaksi saada 100 000 kasaan. Siihen mennee jokunen vuosi, koska tällä hetkellä en säästä kauheasti. Riippuu tietysti pörssikursseista. Käytän paljon rahaa mukavaan elämään ja en koe tarpeelliseksi sitä, että varallisuutta olisi kovin paljon, jos se tarkoittaa niukkaa arkea. Haluan pukeutua kivasti, käydä matkoilla, syödä ulkona jne. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen tajunnut, että elämä on elämistä varten ja rahaa siihen menee. On kiva, että on vanhuudenturvaa ja ehkä jää lapsillekin jotain, mutta se ei voi olla elämän tarkoitus silti. Tarkoitus on nyt nauttia kivoista asioista. Viedä lapset mukavaan ravintolaan tai niin kuin nytkin ollaan miehen kanssa viemässä jouluksi jo aikuistuneet lapset matkalle seurustelukumppaneineen. Se on yhteistä aikaa. Ehkä tämä kirkastui eniten, kun lapsuudenystävä sairastui ja kuoli 44-vuotiaana. Tajusin, että elämää ei voi elää "sitku". Se yhteinen aika ja kivat hetket on tärkeämpiä kuin se, että paljonko sitä rahaa on siellä säästössä. Toki, toivon lastenkin saavan mukavan perinnön ja olenhan heille koko ajan säästänyt rahastoihin. Jatkan edelleen. Kummallakin lähes yhtä isot sijoitukset kuin minulla. Olen sanonutkin, että nyt sitä laitan heille menemään, koska toivottavasti perintö tulee vasta vuosikymmenten päästä ja älkää laskeko sen varaan. Voipi olla, että käytän kaikki pois. 

Säästöni jakautuvat kolmeen eri paikkaan. Kahdessa on rahastoja (oma pankki ja Seligson) ja Nordnetissa on sitten eniten. Siellä on suorat osakesijoitukset ja rahastoja sielläkin. 

Ja perinnöt on vielä tulematta. Jotain pientä avustusta esim. autoon on tullut, mutta vanhemmat voi hyvin ja he ovat varakkaita. Olen miettinyt filosofisesti, että miten ihmeessä osaisin edes nauttia heiltä tulleesta perinnöstä. He ovat koko ikänsä kieltäytyneet kaikista nautinnoista ja säästäneet ja sijoittaneet. Pienistä palkoista on tullut merkittävä varallisuus. Ihan siitä huono omatunto tulisi, jos niitä rahoja alkaisi käyttää johonkin hauskaan ja luksukseen...

Vierailija
72/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni 2022 oli tappiollinen vuosi. Muut ovat olleet voitollisia. 

Vierailija
73/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä mitään. Kultaharkko on tallelokerossa. Sen arvo on kylllä kovasti noussut, mutta en ole tienannut mitään, kun en ole vielä myynyt sitä. 

Vierailija
74/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin kerran 30 000 euroa kahdeksi päiväksi ja tienasin siitä n. 1000 euroa. Ei sopinut mulle, meinasin tulla hulluksi, enkä nukkunutkaan kunnolla. 

Nyt pidän 3 %:n säästötilillä. 

Missä saa säästötilille 3% koron?

Vierailija
75/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on täynnä valehtelijoita

Sanoo pelkuri joka ei uskalla edes kokeilla.

Vierailija
76/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 2020 koronapudotuksessa. Tuottoa on tullut nousun myötä joka vuosi 15-25% väliin, pl 2022 jolloin tuli 2% miinusta. Jotain on miinukselle, jotain on "normaalin" plussalla, mutta sijoitin 2020-2022 jonkin verran rolls royceen joka on nyt lähes 800% plussalla - se muodostaakin nyt 20% koko salkusta. Liikaa, mutta uskon sen vielä nousevan joten en halua myydä. Muuten rahoja on eri indekseissä sekä jokusessa yrityksessä (esim öljyä, lentoyhtiöitä, harmaa).

Näiden lisäksi osinkoja tullut noin 2% vuodessa.

Verot on näistä jo maksettu, asun maassa jossa on varallisuusvero joka siis kattaa myös arvonnousun. Se on jo laskettu näistä pois.

Kaikki sijoitukset on tehty palkkatuloilla eli omilla ansioilla. 

Ps. Euromäärien listaaminen tällaiseen on typerää. Jonkun 100 euroa voi olla 100% tuotto, mutta toisen 100 000 euroa prosentin tuotto. Vain prosenteilla on merkitystä. 

Vierailija
77/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras sijoitus on ollut kultaan. Se on noussut 5 viodessa noin 100%. 

Sijoitin noin 140 000€, nyt arvo on siis noin 280 000€. 

Vierailija
78/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun paras sijoitus on ollut kultaan. Se on noussut 5 viodessa noin 100%. 

Sijoitin noin 140 000€, nyt arvo on siis noin 280 000€. 

Ja keväällä huhti-toukokuussa sijoitin noin 55 000 € kultakaivososakkeisiin. Ne ovat nyt 18% plussalla. En kuitenkaan olisi itse tiennyt, mitä firmoja ostaa. Niinpä ostin sellaisen palvelun, jossa eräs jenkki (vanha käpy) pitää sellaista top 5 -listaa. Listan ostaminen maksaa 2500€/v siksi summien, joilla sijoittaa on oltava isoja, että kulun saa katettua. 

Sen voi onneksi vähentää verotuksessa pääomatuloista, joita minulle syntyy muualta. 

Vierailija
79/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin kerran 30 000 euroa kahdeksi päiväksi ja tienasin siitä n. 1000 euroa. Ei sopinut mulle, meinasin tulla hulluksi, enkä nukkunutkaan kunnolla. 

Nyt pidän 3 %:n säästötilillä. 

Missä saa säästötilille 3% koron?

OP:lla korko nousee jos säästösumma nousee. Voi saada näköjään jopa 6%.

https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/tilit/saastotili

Vierailija
80/121 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuo kommentti oli siis eri vastaajan kuin keneltä kysyttiin.